ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ποιες είναι οι εξελίξεις στον ΟΛΘ, πώς προδιαγράφονται οι προοπτικές της Ελλάδας ως «πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου» και γιατί υστερεί η χώρα μας σε χωρητικότητες φορτίων.

ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΑ LOGISTICS

ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ LOGISTICS

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 08/01/2018

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - Αποστολή

Με πρωτοφανή συμμετοχή, με την είδηση ότι ξεκινούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ μέσα στον Δεκέμβριο, αλλά και με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις από στελέχη επιχειρήσεων και ακαδημαϊκούς ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 21ου πανελληνίου συνεδρίου Logistics, το οποίο διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη από την Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος.

Βασικός ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο συντονιστής και εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος του προτιμητέου επενδυτή, δηλαδή της κοινοπραξίας DIEP GmbH-Terminal Link SAS-Belterra Ltd, κ. Σωτήρης Θεοφάνης.

Κατά την τοποθέτησή του ο κ. Θεοφάνης επισήμανε ότι οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε τελικό στάδιο, αφού στα μέσα Δεκεμβρίου αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας του 67% των μετοχών του. Μιλώντας από το βήμα του 21ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics, που διοργανώνει σήμερα και αύριο στη Θεσσαλονίκη, η Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος, ο κ. Θεοφάνης, επισήμανε, ακόμη, ότι στην ουσία όλων των πραγμάτων, που αφορούν το λιμάνι της πόλης, βρίσκεται η 6η προβλήτα, καθώς «εκεί θα παιχτεί στην ουσία το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας».

 

Οι εργασίες του συνεδρίου

 

Κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου αναδείχθηκε η δυναμική του κλάδου εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics, που μπορεί να εξελιχθεί σε κυρίαρχο πυλώνα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, μαζί με τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Το πλαίσιο και το νέο σκηνικό που διαμορφώνουν οι «βαρέων βαρών» επενδύσεις, κατά μήκος, του νέου «Δρόμου του Μεταξιού», αναπτύχθηκαν χάρη στον προγραμματισμό και την άριστη οργάνωση της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος.

Προς το παρόν, ωστόσο, η Ελλάδα υστερεί σε επιδόσεις σε συγκεκριμένους υποδείκτες του δείκτη LPI (Logistics Performance Index), εν συγκρίσει με χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, ενώ και η ενεργοποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου καθυστερεί επί μακρόν. Αυτό, πάντως, δεν αποτρέπει τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου να σχεδιάζουν επενδύσεις για το πέρασμά τους στην ψηφιακή εποχή, με έμφαση στα ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα ή την ανάλυση Μεγάλων Δεδομένων (Big Data).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της EEL Βορείου Ελλάδος, καθηγητή κ. Δημήτρη Βλάχο, σε μία εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ραγδαίες – με μεγάλες εξελίξεις στα πεδία των αισθητήρων, του γεωγραφικού εντοπισμού και της ρομποτικής- το ερώτημα είναι αν οι ελληνικές επιχειρήσεις logistics μπορούν να ενσωματώσουν αυτές τις αλλαγές στην πραγματικότητα της καθημερινότητάς τους. Παλαιότερη έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics το 79% των ελληνικών επιχειρήσεων θα επένδυαν σε ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα, καθώς θεωρούν τη σχετική ανάγκη «υψηλή» ή «πολύ υψηλή», το 68% θα «πόνταρε» σε εφαρμογές έξυπνων συσκευών, το 48% σε τεχνολογίες Ραδιοσυχνοτικής Αναγνώρισης (RFID) και το 50% σε Βig Data analytics.

Ωστόσο, εν αναμονή των εξελίξεων, ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics στην Ελλάδα, που εκτιμάται ότι εισφέρει το 10%-11% του ΑΕΠ, βρίσκεται ενώπιον αρκετών προκλήσεων, οι οποίες σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την προβληματική συνεργασία μεταξύ των διάφορων ηλεκτρονικών συστημάτων, το πολύπλοκο δίκτυο μεταφορών στην ελληνική επαρχία, τα πολλά διαφορετικά σημεία μεταφόρτωσης, με θέματα ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικού ρίσκου, καθώς και ταυτοποίησης και επιβεβαίωσης ηλεκτρονικής υπογραφής.

Επιπλέον, η σύνδεση της έρευνας με την αγορά «είναι μία καμένη ελπίδα», σύμφωνα με τον κ. Βλάχο, αφού «έχουμε αποτύχει σε αυτήν τη συνεργασία».

 

Εκπροσωπεί το 14% του κοινοτικού ΑΕΠ

 

Στο σκηνικό που διαμορφώνεται στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναφέρθηκε, από την πλευρά της, η επικεφαλής Μεταφορών και Logistics του μη κερδοσκοπικού οργανισμού ΕRTICO, κ. Λίνα Κωνσταντινοπούλου.

Όπως είπε, ο κλάδος εισφέρει σήμερα το 14% του ΑΕΠ της ΕΕ, ενώ εκτιμάται ότι απασχολεί 11 εκατ. άτομα στα κράτη-μέλη.

Οι οδικές μεταφορές απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, καθώς μέσω των ευρωπαϊκών δρόμων διακινούνται συνολικά φορτία 46 εκατ. τόνων ημερησίως, ενώ την κορυφαία «πεντάδα» των κρατών με τις πιο ανεπτυγμένες αλυσίδες logistics και τα μεγαλύτερα μερίδια απαρτίζουν η Ολλανδία, η Σουηδία, υο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο και η Γερμανία.

Για τα επόμενα χρόνια, πρόσθεσε, η κ. Κωνσταντινοπούλου, αναμένεται «αυξημένη παραγωγή του κλάδου των logistics στις ανατολικές χώρες», ενώ δεδομένου ότι η Κομισιόν θέλει να αυξήσει την ελκυστικότητα του κλάδου, η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί στα επόμενα χρόνια, όπως και η ψηφιοποίηση των αλυσίδων Logistics.

«Και επειδή όλα καταλήγουν στο “show me the money”, δείξε μου τα λεφτά δηλαδή, η διακίνηση παγκοσμίως υπολογίζεται σε 1,5 τρισ. δολάρια για τους παίκτες logistics, συν άλλα 2,4 τρισ. για την κοινωνία», σημείωσε η κ. Κωνσταντινοπούλου, ενώ μίλησε και για την ανάγκη ενιαιοποίησης των ψηφιακών συστημάτων, καθώς τα περισσότερα τοπικά συστήματα χρησιμοποιούν τον δικό τους τρόπο για να ανταλλάσσουν πληροφορίες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ζητήματα στην επικοινωνία.

 

Ροές από Βαλτική μέχρι Άπω Ανατολή

 

Στις δυνατότητες για κατακόρυφη βελτίωση υπηρεσιών, που δίνουν οι νέες τεχνολογίες στον κλάδο των logistics αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της TREDIT AE κ. Aπόστολος Μπιζάκης. «Πολύ πριν το κοντέινερ φτάσει στο λιμάνι και μέχρι να φύγει από αυτό γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται και μπορούμε να εντοπίσουμε τα σημεία, στα οποία υπάρχει περιθώριο να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες» τόνισε και συμπλήρωσε ότι διαμορφώνονται προοπτικές και για τον κεντρικό έλεγχο της διακίνησης σε λιμάνια που ανήκουν σε συμμαχίες.

Επίσης, μίλησε για την πλήρη λειτουργική ενιαιοποίηση θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών, που ήδη προωθείται από εταιρείες κολοσσούς, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται παράδοση φορτίων door to door ή να δρομολογούνται block trains από τη Βαλτική μέχρι την Άπω Ανατολή (Maersk).

«Tα logistics ευελπιστώ ότι θα αποτελέσουν τον τρίτο πυλώνα για την ανάπτυξη στη χώρα τα επόμενα χρόνια», υπογράμμισε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς κ. Ευάγγελος Σαμπράκος, ενώ δείχνοντας διαφάνειες με το αχανές λιμάνι της Σανγκάης, το μεγαλύτερο του κόσμου, επισήμανε:

«Τα οράματά μας πρέπει να είναι στραμμένα προς τα μεγαλύτερα και τα δυνατότερα (λιμάνια)». Ο ίδιος υπενθύμισε ότι περίπου το 90% του εξωτερικού εμπορίου και το 43% του εσωτερικού της ΕΕ διακινείται διά θαλάσσης, ενώ η ελληνόκτητος ναυτιλία «κοντρολάρει» ένα πολύ σημαντικό μέρος αυτών των ροών.

Όπως πρόσθεσε, μεταξύ 2001 και 2016 η χωρητικότητα εκτοπίσματος (DWT) των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου υπερδιπλασιάστηκε, αναφέροντας ότι αυτός αριθμούσε το 2016 περίπου 5.230 πλοία. Παράλληλα, με βάση στοιχεία του 2011, οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις ανέρχονταν σε 762, εκ των οποίων οι 135 είχαν ενταγμένα στο δυναμικό τους πάνω από 15 πλοία έκαστη.

 

Οι χαμηλές επιδόσεις της Ελλάδας

 

Εν τω μεταξύ, παρουσιάζοντας στοιχεία του Δείκτη Απόδοσης Logistics (LPI) για την τελευταία δεκαετία, το μέλος του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Αλυσίδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Ιωάννης Σιαμάς, σημείωσε ότι η Ελλάδα παρουσιάζει χαμηλές επιδόσεις στα τελωνεία και τη χωρητικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων.

Επικαλούμενος στοιχεία του 2016, συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα, σε σύγκριση με τα γειτονικά κράτη, βρίσκεται σταθερά πίσω από την Ιταλία και την Τουρκία.

«Αυτό είναι το βασικό μας πρόβλημα. Θα γίνουμε καλύτεροι αν βελτιώσουμε τους δύο προαναφερθέντες παράγοντες» τόνισε.

Σε ό,τι αφορά το θεσμικό πλαίσιο, επισήμανε ότι παρότι βρισκόμαστε ήδη στο 2017, αυτό εξακολουθεί να εκκρεμεί επί χρόνια, αφού δεν έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες σχετικές υπουργικές αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα, ενώ ιδιαίτερη έμφαση χρειάζεται να δοθεί και στις χρήσεις γης.

 

 

 

COVER STORIES

GREEN LOGISTICS: ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η πράσινη εφοδιαστική έχει πάψει πλέον να είναι εργαλείο μάρκετινγκ και πολυτέλεια των μεγάλων πολυεθνικών και η αγορά των logistics στην Ελλάδα θα κληθεί άμεσα να ανταποκριθεί στη μέτρηση και μείωση ...

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΣΤΑ LOGISTICS

Μιλώντας για ανθρώπινο δυναµικό εννοούµε τη χρησιµοποίηση διαφόρων ενεργειών οι οποίες στοχεύουν στην αποτελεσµατική διοίκηση των ανθρώπων µέσα σε ένα εργασιακό χώρο µε τέτοιο τρόπο ώστε να ωφεληθεί τ...

ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΟΣΕ

Στις ράγες της νέας εποχής, ο οργανισμός σιδηροδρόμων εμφανίζεται έτοιμος να λειτουργήσει με εξωστρέφεια και πελατοκεντρική αντίληψη σε τέσσερις πυλώνες ισχύος: ασφάλεια, διαφάνεια, εξυγίανση και ανάπ...

Κλείσιμο [X]