ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Το θέμα είναι τι WMS να έχουμε στην επιχείρησή μας, πώς να το αξιοποιήσουμε, τι υποστήριξη να περιμένουμε, κοκ. Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα χρησιμοποιώντας τους 7 πιστούς δούλους του σύγχρονου manager: ΓΙΑΤΙ, ΤΙ, ΠΟΤΕ, ΠΟΥ, ΠΟΙΟΣ, ΠΩΣ & ΠΟΣΟ.

WMS: ΔΟΜΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΜΙΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΠΟΘΗΚΗΣ

ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΜΑΣΤΕ ΜΟΛΙΣ ΤΟ 30% ΠΕΡΙΠΟΥ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ WMS ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΟΥΝ!

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 07/03/2018

 

Άρθρο του κ. Π. Ανδριανόπουλου,

Διευθύνοντος συμβούλου “PlanningA.E.

 

Η Ελλάδα στα Logistics έχει μία κορυφαία σε παγκόσμιο επίπεδο τεχνογνωσία. Παρ’ όλο που σαν χώρα αργήσαμε σχετικά να μπούμε στο χώρο (μέσα δεκαετίας ’90), μπήκαμε δυναμικά, και σήμερα οι Έλληνες Logisticians χαίρουν ιδιαίτερα υψηλής αναγνώρισης, ειδικά μέσα στις πολυεθνικές εταιρείες που εργάζονται. Η αναγνώριση αυτή είναι κυρίως στο core logistics επίπεδο (αποθήκευση, διανομή), παρά στο γενικότερο supply chain (planning, customer service κλπ).

Μας πάνε γενικά οι αποθήκες. Αυτό ερμηνεύει και το γιατί έχουμε αναπτύξει και κορυφαία WMS, δηλαδή συστήματα διοίκησης αποθήκης, με εταιρείες παρόχους με παρουσία σε πολλές χώρες και πελάτες τους, κορυφαίες διεθνώς εταιρείες.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο βαθμός εισόδου των WMS στο ελληνικό επιχειρησιακό γίγνεσθαι είναι από τους υψηλότερους στον κόσμο, μετρημένος σαν δείκτης εγκαταστάσεων WMS/100 επιχειρήσεις (από ΜΜΕ και πάνω).

Το θέμα είναι τι WMS να έχουμε στην επιχείρησή μας, πώς να το αξιοποιήσουμε, τι υποστήριξη να περιμένουμε, κοκ. Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα χρησιμοποιώντας τους 7 πιστούς δούλους του σύγχρονου manager: ΓΙΑΤΙ, ΤΙ, ΠΟΤΕ, ΠΟΥ, ΠΟΙΟΣ, ΠΩΣ & ΠΟΣΟ.

  1. ΓΙΑΤΙ WMS; Γιατί οι διαδικασίες της αποθήκης είναι πολύπλοκες και όσο πάει γίνονται και πολυπλοκότερες, με αποτέλεσμα ο νους ακόμα και του εμπειρότερου και ικανότερου logistics manager να μην μπορεί να τις διαχειριστεί.

Έχουμε πολλαπλά logistics units (παλέτες EUR και IND, υψών 1,05/1,70, 1,95, κιβώτια διαφόρων διαστάσεων, τεμάχια), έχουμε FEFO αλλά πλέον και διασπάθιση του FEFO με πελάτες που παίρνουν φρεσκότερα προϊόντα από ότι επιβάλλει το FEFO γιατί απαιτούν συγκεκριμένη απομένουσα διάρκεια ζωής (από 70-80%), έχουμε πολλαπλά αποθηκευτικά και picking συστήματα (Β2Β, DIN, satellite, θυριδόραφα, pick2light, pick2cart κοκ) συνεργαζόμενα μεταξύ τους, έχουμε ιχνηλασιμότητα και ανακλήσεις (ποιος πελάτης πήρε ποιο lot, ποιου προϊόντος), έχουμε ανάγκη KPI’s κοκ. Όλα αυτά δεν μπορεί να τα διαχειριστεί ο κοινός νους. Χρειάζεται support και αυτό είναι το WMS. Εξ’άλλου το κόστος του αποσβένεται τάχιστα. Θυμίζουμε ότι εξοικονόμηση 1 (ενός) εργαζόμενου με εταιρικό payback period μόλις 3 ετών, δικαιολογεί επένδυση κατ’ ελάχιστον 3 x 15.000 = 45.000 ευρώ. Αναλογιστείτε τι σημαίνει εξοικονόμηση 5, 10, 20 εργαζόμενων.

 

  1. ΠΟΥ WMS;  Δηλαδή, τι δραστηριότητες (activities) θέλουμε να καλύπτει το WMS. Μπορούμε να διακρίνουμε 7 κύριους τομείς σε ένα WMS, που θα τους αναφέρουμε κατά σειρά προτεραιότητας υλοποίησης με βάση την εμπειρία μας.
  1. Το picking-checking-packing. Θέλουμε να ξέρουμε τι έφυγε σε κάθε πελάτη και σκανάροντας τα προϊόντα να είμαστε σίγουροι γι’αυτό. Θέλουμε βοήθεια στον picker για το που θα βρει κάθε προϊόν (ειδικά σε περίπτωση lot). Θέλουμε δρομολόγηση του picker ώστε να διανύει τις λιγότερες δυνατές αποστάσεις (εδώ κρίνεται η παραγωγικότητα της αποθήκης).
  2. Την τακτοποίηση των ειδών στην αποθήκη, ειδικά στα πολλαπλά αποθηκευτικά συστήματα, για να πετύχουμε σωστή αξιοποίηση του αποθηκευτικού χώρου.
  3. Έγκαιρο replenishment των picking θέσεων, για να μην καθυστερούν οι pickers λόγω έλλειψης υλικού στις picking θέσεις.
  4. Μέτρηση της παραγωγικότητας στην αποθήκη (ποιος εργαζόμενος έκανε τι)
  5. Παραλαβή των προϊόντων. Έγκαιρη και έγκυρη είσοδο των προϊόντων στην αποθήκη.
  6. Διοίκηση των εργαζομένων στην αποθήκη. Κατανομή των εντολών εργασίας, ώστε να εξαλειφθούν οι κενοί χρόνοι.
  7. Κοστολόγηση εργασιών αποθήκης.

Δυστυχώς στην Ελλάδα εκμεταλλευόμαστε μόλις το 30% περίπου των δυνατοτήτων των σύγχρονων WMS. Τα έχουμε κατά κανόνα μετασχηματίσει σε σύστημα ελέγχου των παραγγελιών πριν την αποστολή (προτεραιότητα a που αναφέραμε προηγουμένως). Πρέπει να τα κάνουμε DSS (Decision Support Systems) και όχι μόνο DBMS (DataBased Management Systems).

  1. ΠΟΤΕ WMS; Για να συμφέρει το WMS πρέπει η αποθήκη μας να έχει φτάσει σε κάποια όρια μεγέθους. Από εμπειρία μπορούμε να οριοθετήσουμε μερικά minimum όπως πάνω από 15 άτομα, πάνω από 250 κωδικούς, πάνω από 500 location αποθήκευσης, πάνω από 1.000 γραμμές in και out στην αποθήκη. Αν κάποιο από τα παραπάνω όρια ισχύει, συμφέρει WMS. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι το WMS δε θα είναι χρήσιμο και σε μικρότερα μεγέθη, αλλά πάνω από αυτά τα όρια γίνεται cost benefit η επένδυση.

 

  1. ΠΟΣΟ WMS; Μη φοβόμαστε την επένδυση στην τεχνολογία γενικά, και στο WMS ειδικά. Όσο και να έχει φτηνύνει το εργατικό κόστος, παραμένει υψηλό για να δικαιολογεί την επένδυση σε WMS. Απλώς πρέπει να αγοράζουμε τόσο WMS όσο μπορούμε να εκμεταλλευτούμε. Και τα ελληνικά WMS έχουν χαμηλές τιμές και modular κατασκευή ώστε να μπορεί να γίνει σταδιακή υλοποίηση και απόσβεση. Σε αυτό που πρέπει να δοθεί μεγάλη βαρύτητα είναι η logistics data base που απαιτεί το WMS γιατί αλλιώς “GIGO” (Garbage In Garbage Out).

 

  1. TI WMS; Πολύ προσοχή στην επιλογή του WMS. Πρώτα σχεδιασμός της αποθήκης και των εργασιών της και μετά επιλογή του WMS. Θέλουμε μηχανοργάνωση και όχι μηχανογράφηση. Θέλουμε πρώτα οργάνωση και μετά μηχανοργάνωση. Θέλουμε specs για το τι θα καλύψει το WMS. Το κουστούμι να προσαρμοστεί πάνω στο σώμα μας και όχι το σώμα μας στο κουστούμι (κατά το κλασσικό ανέκδοτο «κουστουμιά ο ανάπηρος». Όλες οι αποθήκες δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες. Πρέπει το WMS να εξειδικευτεί – προσαρμοστεί στο μοντέλο οργάνωσης που σχεδιάσαμε για την αποθήκη μας. Και τα ελληνικά WMS μπορούν εύκολα να καλύψουν τις ανάγκες μας. Αρκεί να ξέρουμε τι θέλουμε (specs).

 

  1. ΠΟΙΟΣ WMS; Το WMS είναι εργαλείο των χρηστών του. Άρα είναι έργο του υπεύθυνου logistics και όχι του υπεύθυνου πληροφορικής. Βέβαια είναι σημαντικός και ο ρόλος του τελευταίου (γέφυρες με υφιστάμενα μηχανογραφικά συστήματα, κοινές data bases κλπ), αλλά ο πρωταρχικός ρόλος είναι του logistics manager. Πρέπει να υπάρχει ένας (αν όχι δύο) key user που θα γνωρίζει (-ουν) καλά το σύστημα και θα επιλύει (-ουν) τα προβλήματα που θα εμφανίζονται, κάνοντας και τις μελλοντικές απαιτούμενες προσαρμογές. Αυτός (-οι) ο(-ι) key user(-s)  θα είναι και οι «αρχηγοί της γαλέρας», που παίζοντας το τύμπανο θα δίνουν το ρυθμό στην αποθήκη, πλανάροντας (προγραμματίζοντας) τις εργασίες που θα εκτελούνται ανά πάσα στιγμή, βγάζοντας KPI’s, διοικώντας το σύστημα.

 

  1. ΠΩΣ WMS; Το ξανααναφέραμε. Πρώτα οργάνωση και μετά μηχανοργάνωση. Σύσταση ομάδας επιλογής, εγκατάστασης και υλοποίησης τους WMS. Δεν είναι έργο ενός μόνο ανθρώπου. Θα πρέπει να προβλεφθούν και να καλυφθούν οι ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης. Και εδώ παίζει ρόλο και η χρήση – επιλογή ενός επαγγελματία συμβούλου που θα υποστηρίζει την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου. Η διεθνής πρακτική αλλά και τα επιτυχημένα ελληνικά παραδείγματα αυτό αποδεικνύουν (αγορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας από εξειδικευμένο σύμβουλο).

 

Τελικά το WMS είναι δομικό στοιχείο μίας σύγχρονης αποθήκης. Τόσο αναγκαίο όσο τα ράφια και τα περονοφόρα. Είναι σαν το λάδι στη μαγειρική. Μαγειρεύεις και χωρίς αυτό, αλλά το φαγητό είναι άνοστο. Δεν είναι όμως μία απλή υπόθεση το WMS. Δεν είναι να εγγράψουμε ένα κονδύλι στο budget, να το αγοράσουμε και να πιστεύουμε ότι όλα τα προβλήματα λύθηκαν. Είναι σαν το αυτοκίνητο. Δεν φτάνει να το αγοράσουμε. Πρέπει να μάθουμε να οδηγούμε. Αυτά τα απλά βασικά μαθήματα «οδήγησης» (διοίκησης) με WMS προσπάθησε να προσφέρει το άρθρο.

 

 

 

MANAGEMENT

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Η επίσημη παρουσίαση της εθνικής ομάδας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο μεγάλο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό κυβερνοασφάλειας European Cyber Security Challenge 2018 (15 - 17 Οκτωβρίου στο Λονδίνο), έγι...

ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ KPMG ΚΑΙ ALIBABA CLOUD

Tη δημιουργία μιας παγκόσμιας συνεργασίας για την παροχή υπηρεσιών ψηφιακού μετασχηματισμού σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών και κλάδων της αγοράς ανακοίνωσαν η KPMG International και η Alibaba Cloud,...

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Σε ιδιαίτερα θετικό κλίμα πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση της Επιτροπής Επεξεργασίας Θεμάτων για την Πανελλήνια Διαβούλευση υπό τον τίτλο «Πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα Υποστηρίξει τις Γυναίκες στο ...

Κλείσιμο [X]