ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΛΟΝΑ: «Η ΚΡΙΣΗ ΜΑΣ ΕΚΑΝΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΕΥΕΛΙΚΤΟΥΣ»

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 28/06/2013

 

Η managing director της Jungheinrich στην Ελλάδα συνδυάζει το γερμανικό περφεξιονισμό της γνώσης με την ελληνική καπατσοσύνη της εμπειρίας. Οι καιροί επιβάλλουν την ‘ελληνογερμανική’ συνεργασία και η συνομιλήτρια μας είναι ένα κλασικό, επιτυχημένο παράδειγμα.

Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

Παρά την εφιαλτική πτώση στη ζήτηση ανυψωτικών μηχανημάτων και την οδυνηρή ύφεση που ταλανίζει την αγορά των logistics προς την οποία κατά κύριο λόγο απευθύνεται, η Έλενα Καλλονά, η γενική διευθύντρια  της γερμανικής εταιρείας Jungheinrich στην Ελλάδα, εξακολουθεί να χαμογελάει. Συνεχίζει επίσης να ελπίζει, επιμένει στην ανάγκη συνεχούς εκπαίδευσης κι επιστρατεύει όλη της την πολύχρονη εμπειρία για να αντιμετωπίσει την κρίση. Ασφαλώς η αφετηρία της είναι πολύ διαφορετική από αυτή του μέσου όρου των ελληνικών επιχειρήσεων: εξαιρετικά προϊόντα, σύγχρονο marketing, υψηλού επιπέδου έμψυχο υλικό, συνεχής εκπαίδευση και μακρόχρονη παρουσία στην ελληνική αγορά είναι οι παράγοντες που διαφοροποιούν την Jungheinrich από τους λιγοστούς ανταγωνιστές της.

Το L&M επισκέφτηκε τα κεντρικά γραφεία της επιχείρησης στις Αχαρνές, μια εντυπωσιακή κατασκευή κι ένα ιδιαίτερα ευχάριστο περιβάλλον εργασίας  – τυπικό δείγμα πολυεθνικής εταιρείας- μέσα σε ένα μάλλον υποβαθμισμένο περιβάλλον, λίγες μόλις ημέρες μετά την επιστροφή της από ένα επαγγελματικό ταξίδι στα κεντρικά γραφεία στη Γερμανία. Κι επειδή τα ταξίδια στη Γερμανία, ειδικά αυτό το διάστημα δεν μας βγαίνουν σε καλό, μπήκαμε στον πειρασμό να τη ρωτήσουμε για τη δική της επαγγελματική εμπειρία.

«Οι Γερμανοί το τελευταίο διάστημα μας βλέπουν με αρκετή καχυποψία και τα πράγματα είναι δύσκολα. Περίμεναν από μας, σαν χώρα  ασφαλώς, να κάνουμε κάποια βήματα. Περίμεναν ότι θα υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις που κατά καιρούς έχουμε ανακοινώσει, βλέπουν όμως ότι κάποια πράγματα δεν γίνονται… Κακώς ίσως έχουν τόσο υψηλές προσδοκίες, διότι, ως ένα βαθμό, συνέβαλλαν κι αυτοί στη διαμόρφωση της σημερινής κατάστασης. Πάντως είναι ευγενικοί κι όχι απαξιωτικοί…» μας λέει με ειλικρίνεια. Σύμφωνα με την Έλ. Καλλονά, αρκετοί Γερμανοί θεωρούν ότι η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα οφείλεται στην φοροδιαφυγή, κάτι εν μέρει αληθινό αλλά σίγουρα όχι το κύριο αίτιο για την κατάσταση, η οποία, σύμφωνα με την ίδια, είναι πολύ πιο σύνθετη. Το ελληνικό τμήμα της Jungheinrich αποτελεί ένα σημαντικό κρίκο στον όμιλο, αυτό το διάστημα όμως υπάρχουν επιπλέον λόγοι για την προσοχή προς την Ελλάδα. «Οι Γερμανοί θέλουν να έχουν στον όμιλο θυγατρικές  που αποφέρουν κέρδη» μας λέει η Έλ. Καλλονά και συμπληρώνει «η ελληνική εταιρεία όμως αυτό το διάστημα δεν συγκαταλέγεται σε μία από αυτές,  λόγω της σημαντικής συρριίκνωσης της αγοράς». Πράγματι, τον Μάρτιο του 2012 όλη η ελληνική αγορά έκλεισε με πωλήσεις 33 μηχανημάτων, όταν στο παρελθόν 33 κομμάτια σε ένα μήνα ήταν μόνο οι πωλήσεις της Jungheinrich η οποία τότε αντιπροσώπευε το 18-20% της αγοράς… «Η αγορά έκλεισε το 2008 με 4.2100 κομμάτια και φέτος θα είναι θαύμα αν φτάσει τα 800 κομμάτια» μας λέει με απογοήτευση, κρατώντας ως μόνο θετικό ότι το μερίδιο της εταιρείας έχει πλέον ανέλθει στο 35% της ελληνικής αγοράς.

Παρόλα αυτά η εταιρεία λειτουργεί με πλήρη συνείδηση της κατάστασης που έχει βρεθεί ο Έλληνας εργαζόμενος γι΄ αυτό δεν έχει προχωρήσει σε απολύσεις, ούτε μειώσεις μισθών ή ωραρίων. Έχει περικόψει ορισμένες δαπάνες κι επιμέρους έξοδα λειτουργίας  αφήνοντας όμως αλώβητο το προσωπικό. «Έχουμε μειώσει αρκετά το διαφημιστικό κονδύλι της εταιρείας, την παρουσία μας σε εμπορικές εκθέσεις, έχουμε μειώσει κάποιες παροχές στους συναδέλφους  όπως η αξία του αυτοκινήτου που χρησιμοποιούν. Έχουμε πετύχει σημαντική μείωση του ενοικίου. Έχουμε επεκτείνει τα συμβόλαια leasing των αυτοκινήτων της εταιρείας από 36 μήνες σε 48 για να μειωθούν  τα μισθώματα,, περιορίσαμε τα πολυήμερα ταξίδια σε εμπορικές εκθέσεις κ.ά.» μας λέει. Η εταιρεία έχει πετύχει σημαντική μείωση του λειτουργικού της κόστους, κάτι που υπό άλλες συνθήκες θα είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα κι άμεση επίπτωση στην υγεία της, στη δίνη όμως της συνεχιζόμενης κρίσης τα ‘κέρδη’ από τις αποφάσεις αυτές δεν είναι αρκετά.

Οι Γερμανοί περιμένουν…

Οι Γερμανοί της μητρικής μας στηρίζουν σε αυτήν την δύσκολη περίοδο., Σύμφωνα με την Έλ. Καλλονά, η πίστωση χρόνου είναι δεδομένη, η άρτια συνεργασία επίσης, ενώ από την πλευρά της υπάρχει πάντα η θέληση για το ξεπέρασμα των προβλημάτων. «Αν υπάρχει θέληση κι αποφασίσουμε να κάνουμε πράγματα, μπορούμε να βελτιώσουμε την εικόνα» μας λέει η συνομιλήτριά μας και θυμίζει πως «ο Έλληνας απέδειξε στους Ολυμπιακούς του 2004, ότι μπορεί να κάνει σημαντικά πράγματα έστω και την τελευταία στιγμή».

Αντίθετα στη Γερμανία η ανάπτυξη συνεχίζεται. Η μητρική εταιρεία συνεχίζει να παράγει νέα καινοτόμα προϊόντα, ενώ έχει επικεντρωθεί στο cost efficiency περισσότερο από ποτέ. Αυτό που φαίνεται πως απασχολεί τους Γερμανούς της Jungheinrich είναι η διεύρυνση του κύκλου ζωής των μηχανημάτων που παράγουν και μάλιστα με σταδιακή μείωση του κόστους συντήρησης, ενώ ο περιορισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μηχανημάτων και της εταιρείας συνολικά έχει ανέλθει στις πρώτες θέσεις της εταιρικής ατζέντας. Μάλιστα η Jungheinrich ήταν η πρώτη του κλάδου της που έλαβε πρόσφατα πιστοποίηση από την TUV για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα..

Τι είναι όμως αυτό που κάνει τους Γερμανούς τόσο αποδοτικούς; Ζητάμε τη γνώμη μιας Ελληνίδας των επιχειρήσεων η οποία όμως εδώ και περίπου δύο δεκαετίες περιηγείται συστηματικά στα γερμανικά εργοστάσια κατασκευής βαρέων μηχανημάτων και τους διαδρόμους των γραφείων της πολυεθνικής εταιρείας. «Αυτό που εντυπωσιάζει είναι η τάξη. Όλα τα κομμάτια της παραγωγής δουλεύουν υποδειγματικά. Από το τμήμα που δένουν έναν τροχό στο μηχάνημα μέχρι το τμήμα βαφής, όλα είναι καθαρά, τακτοποιημένα. Παρά το γεγονός ότι κάποιες φάσεις της δουλειάς είναι επίπονες ή και βαρετές ακόμα, όλοι τους είναι χαμογελαστοί κι ευγενείς, όποτε κι αν έχω πάει, επίσημα ή για μια απλή επίσκεψη» μας λέει.

 Πέρα όμως από το επιφαινόμενο, η Έλενα Καλλονά προσπαθεί να δει την ουσία της διαφοράς ανάμεσα σε μας και εκείνους. «Είναι νομίζω θέμα διαφοράς στη φιλοσοφία της εργασίας: οι άνθρωποι αυτοί δεν θεωρούν ότι επειδή αποφοίτησαν από ένα πανεπιστήμιο ή τεχνολογικό ίδρυμα κατέχουν τη γνώση ή μπορούν να αναλάβουν μια θέση ευθύνης. Δεν αντιμετωπίζουν τη δουλειά του τεχνικού ή της γραμματειακής υποστήριξης ως υποδεέστερη. Στην Ελλάδα αυτό ήταν έντονο φαινόμενο μέχρι πριν μερικά χρόνια γιατί τα παιδιά έτσι είχαν γαλουχηθεί από τις οικογένειές τους- αυτό υποχωρεί όμως σήμερα λόγω κρίσης» μας είπε η συνομιλήτριά μας και θυμάται την ίδια να σκουπίζει το εκθεσιακό περίπτερο της εταιρείας σε εκθέσεις, ακόμα και να φορτώνει και να ξεφορτώνει με τα μηχανήματα. «Όταν ξεκίνησα με τον πατέρα μου ξεκίνησα από τη αποθήκη: κουβαλούσα ανταλλακτικά κι έκοβα τιμολόγια» θυμάται χαμογελώντας.

Πελάτες, ανάγκες και προϊόντα

Επιστρέφουμε στη μητρική εταιρεία και τα πολύτιμα διδάγματα που προσφέρει η γερμανική ιδεολογία για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων. «Αν και θα περίμενε κανείς ότι μια γερμανική εταιρεία λειτουργεί με αυτοματισμούς, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ενδιαφέρονται πολύ για την εξυπηρέτηση του πελάτη, δεν θέλουν απλώς να πουλήσουν μηχανήματα αλλά να διατηρούν τον πελάτη» μας λέει η γενική διευθύντρια της Jungheinrich. Το τελευταίο είναι ένα από τα στοιχεία που πασχίζει να διατηρήσει η Έλενα Καλλονά στην επιχείρηση που διευθύνει. «Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η εξυπηρέτηση του πελάτη. Έχουμε βέβαια ένα πολύ καλό γερμανικό προϊόν, γνωστό παγκοσμίως, έχουμε όμως και μια οικογενειακή κουλτούρα στις σχέσεις μας με τους πελάτες και είμαστε ανά πάσα στιγμή δίπλα τους σε ότι μας χρειαστούν. Είτε έχουν αγοράσει ένα χειροκίνητο παλλετοφόρο που κοστίζει 300 ευρώ είτε έχουν επενδύσει ένα μεγάλο ποσό,  θα έχουν την ίδια άψογη εξυπηρέτηση. Αυτό τουλάχιστον προσπαθούμε να προσφέρουμε καθημερινά».

Ποια είναι όμως τα πιο δημοφιλή προϊόντα αυτό το διάστημα και πως έχει επηρεάσει η κρίση το portfolio των πωλήσεων; Η Έλενα Καλλονά μας εκμυστηρεύεται ότι η αγορά έχει στραφεί προς τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις τα μικρότερα μηχανήματα, και στα προϊόντα που μπορούν να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη, ενώ οι σημαντικότεροι κλάδοι αυτή τη στιγμή είναι ο κλάδος των τροφίμων και το λιανεμπόριο. Η Έλενα Καλλονά δεν έχει πολλά να μας πει για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας, καθώς αυτό το διάστημα οι προτεραιότητες τόσο της ίδιας όσο και της μητρικής είναι διαφορετικές. «Η χρονιά θα κυλήσει με ηρεμία, θα προσπαθήσουμε χωρίς βιασύνη να βρούμε από πού αλλού μπορούμε να εξοικονομήσουμε πόρους, ενώ θα δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι του after sales και στις πωλήσεις μεταχειρισμένων μηχανημάτων που πάνε αρκετά καλά. Ο στόλος μεταχειρισμένων που διαθέτουμε είναι πια μεγάλος,  η ζήτηση είναι συχνά απρόβλεπτη κι εμείς είμαστε πολύ ευέλικτοι στο να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας που έχουν ιδιαίτερες ανάγκες π.χ. για δύο ή τρία μηχανήματα για διάστημα μερικών εβδομάδων » μας λέει και μας εξηγεί ότι εξίσου καλά πάνε κι οι ενοικιάσεις μηχανημάτων από εταιρείες που έχουν αυξημένες εποχικές ανάγκες, όπως οι εταιρείες παιχνιδιών κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων ή οι εταιρείες οικιακού εξοπλισμού τον Σεπτέμβριο.

Η Έλενα Καλλονά θεωρεί ότι η εξυπηρέτηση του πελάτη είναι όχι μόνο ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για κάθε εταιρεία που παράγει και διακινεί υψηλής τεχνολογίας  προϊόντα, αλλά αποτελεί και μια σημαντική πηγή εσόδων. «Το after sales σήμερα με την τόσο πεσμένη αγορά έχει σημαντικό ποσοστό τζίρου, δυστυχώς όμως η ελληνική αγορά στην παρούσα φάση είναι τόσο κάτω που μια τέτοια δραστηριότητα, όσο επιτυχημένη κι αν είναι, δεν αρκεί για να αλλάξει τη γενική εικόνα» μας λέει. Η εξυπηρέτηση του πελάτη όμως τόσο για την ίδια όσο και για την εταιρεία είναι και θα παραμείνει η κύρια προτεραιότητα.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Έλενα Καλλονά: η πορεία της

Η Έλενα Καλλονά μπήκε στον κόσμο των ανυψωτικών μηχανημάτων το καλοκαίρι του 1992, συγχρόνως με τις σπουδές της σε δημόσιες σχέσεις και διαφήμιση όταν ξεκίνησε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση που διατηρούσε ο πατέρας της (και είχε ιδρύσει ο παππούς της…).  O πατέρας της υπήρξε αντιπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας ανυψωτικών  μηχανημάτων Steinbock η οποία εξαγοράστηκε στη Γερμανία  από την Jungheinrich. Στη συνέχεια η γερμανική πολυεθνική αποφάσισε να αναβαθμίσει την παρουσία της στην Ελλάδα με αυτόνομη εταιρική δραστηριότητα και το 2002 εξαγόρασε την εταιρεία Καλλονάς του πατέρα της (αποσύρθηκε ως σύμβουλος το 2003 κι έφυγε από τη ζωή το 2008)  που μέχρι τότε αντιπροσώπευε τα προϊόντα της. Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς η Έλενα Καλλονά ανέλαβε καθήκοντα  διευθύντριας οικονομικού και after sales και στη συνέχεια ανέλαβε τη γενική διεύθυνση.

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

SARMED: NΕΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ «ΜΕΤΡΟ» ΑΕΒΕ

Ο επικεφαλής της “Metro” ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης....

KOMATSU EUROPE INTERNATIONAL N.V: EΚΛΕΙΣΕ ΜΙΣΟ ΑΙΩΝΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Η Komatsu Europe είναι επίσης το κέντρο διακίνησης ανταλλακτικών του ευρωπαϊκού τομέα της εταιρείας Komatsu Europe Parts Operations (KEPO)....

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΑΠΟ 2 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΠΑΛΕΤΕΣ ΔΙΕΘΕΣΕ ΦΕΤΟΣ Η CHEP ΕΛΛΑΔΟΣ

Η CHEP γνωστοποίησε ότι διαθέτει ευέλικτο σύστημα διαχείρισης παλετών, που απαλλάσσει παραγωγούς και κατασκευαστές από τα προβλήματα διαθεσιμότητας και αμφίβολης ποιότητας των λευκών παλετών....