ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ SUPPLY CHAIN MANAGER

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 01/03/2013

 

Επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου

Οι διευθυντές εφοδιαστικής αλυσίδας σπάνια ανέρχονται στο διοικητικό συμβούλιο των οργανισμών που υπηρετούν αν και συχνά αποτελούν τα χέρια, τα πόδια και τα πνευμόνια της εταιρείας…

Πριν από μερικές δεκαετίες οι οικονομικοί διευθυντές στις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ και της Δυτικής Ευρώπης διεκδίκησαν και τελικά πέτυχαν την είσοδό τους στα διοικητικά συμβούλια των οργανισμών που εργάζονταν. Ορισμένοι από αυτούς μάλιστα επιλέχθηκαν να ηγηθούν των εταιρειών τους από τη θέση του CEO. Σήμερα είναι μάλλον αδιανόητο για μεγάλου βεληνεκούς επιχειρηματικούς ομίλους να αφήνουν έξω από τη μεγάλη αίθουσα συσκέψεων τον άνθρωπο από τον οποίο περνάνε όλοι ή η συντριπτική πλειοψηφία των υλικών πόρων της επιχείρησης. Λίγο αργότερα την ίδια αξίωση πρόβαλλαν οι διευθυντές των διοικήσεων ανθρώπινου δυναμικού. Στις εταιρείες εντάσεως εργασίας, όπου το εργατικό δυναμικό είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο ή στις εταιρείες της Νέας Οικονομίας όπου συνωστίζονται περισσότερα MBAs παρά απολυτήρια …Λυκείου η συγκεκριμένη αξίωση έγινε πραγματικότητα, ενώ οι ραγδαίες εξελίξεις στα εργασιακά οδήγησαν πολυεθνικούς κολοσσούς να αξιοποιήσουν σε θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο τα στελέχη που παλαιότερα αποκαλούνταν …προσωπάρχες. Τι γίνεται όμως με τους διευθυντές του supply chain στις εμποροβιομηχανικές επιχειρήσεις; Πόσα βήματα έχουν κάνει στη μάχη για την αναγνώριση της προσφοράς τους και πόσοι είχαν τη φαεινή ιδέα να τους δώσουν μια θέση στο δ.σ.;

Οι logisticians στο δ.σ.

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η αναγνώριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και κατ΄ επέκταση των ανθρώπων της δεν είναι τωρινή υπόθεση. Προλογίζοντας την τρίτη έκδοση του κλασικού βιβλίου του ‘Logistics and supply chain management’ το 2005, ο δημοσιογράφος και αναλυτής των Financial Times Martin Christopher μας υπενθυμίζει πως «μια σημαντική εξέλιξη σε σχέση με την πρώτη έκδοση (1992) είναι η αυξανόμενη αναγνώριση του γεγονότος ότι η εφοδιαστική αλυσίδα είναι στην πραγματικότητα τα δίκτυα κάθε επιχείρησης». Στη συνέχεια, ο ρόλος των διευθυντών εφοδιαστικής αλυσίδας αναβαθμίστηκε με αποτέλεσμα, ορισμένοι από αυτούς να αναφέρονται απευθείας στους CEOs. Οι σύμβουλοι William V. Fello και Peter Everaert υποστήριζαν ότι «σε πολλές μεγάλες επιχειρήσεις, τα υψηλόβαθμα στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας αναφέρονται απευθείας στον CEO. Η τάση αυτή είναι αποτέλεσμα της εξέλιξης στην πειθαρχία των οργανισμών κατά την τελευταία δεκαετία, όπως επίσης και των πλεονεκτημάτων που προέκυψαν από την ανάπτυξη των supply chains». [1] Ανέφεραν μάλιστα χαρακτηριστικές περιπτώσεις σημαντικών στελεχών της εφοδιαστικής αλυσίδας που βρίσκονταν δίπλα στον CEO, όπως ο Bill Ramsey, αντιπρόεδρος λειτουργιών και υπεύθυνος για την Six Sigma στρατηγική στη Honeywell. [2] Η εξέλιξη ήταν ιδιαίτερα θετική για τους επαγγελματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Με το που εγκαθίσταται ένα ανώτερο στέλεχος του supply chain στο μεγάλο τραπέζι των αποφάσεων, πρέπει να συνδέσει την αξία μας με ένα σχέδιο για την ενίσχυση των πιθανοτήτων ανάπτυξης», υποστηρίζει ένας από τους πρωτεργάτες του Six Sigma, επαγγελματίας των logistics και ψηλά στην ιεραρχία της εταιρείας του, ο Stu Reed, Executive Vice President για την Εφοδιαστική Αλυσίδα στη Motorola. Είναι αλήθεια ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν στα logistics την ευκαιρία για την πολυπόθητη διαφοροποίησή τους από τον ανταγωνισμό. Παγκόσμιοι κολοσσοί όπως οι Apple, Hershey’s και Wal-Mart έχουν κατακτήσει ακόμα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από αυτά που ήδη είχαν με το να αναβαθμίζουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα και να την τοποθετούν στα υψηλότερα κλιμάκια της επιχειρησιακής πυραμίδας. Κι όχι μόνο αυτό: ορισμένες από αυτές αναζητούν πλέον υποψηφίους για τη θέση του CEO με γνώση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η περίπτωση Tim Cook

Το πιο χαρακτηριστικό διεθνές παράδειγμα είναι η ανάληψη καθηκόντων CEO από τον Tim Cook στην Apple. Το 1998 η Apple διατηρούσε ακόμα μονάδες παραγωγής στην Καλιφόρνια, την Ιρλανδία και τη Σιγκαπούρη. Την ίδια στιγμή, πιο ανταγωνιστικές επιχειρήσεις όπως η Dell, υιοθετούσαν για την παραγωγή τους το μοντέλο just in time. (3) H Apple εκείνο το διάστημα διατηρούσε αποθέματα 90 ημερών. Ο Τ. Cook έκλεισε τα εργοστάσια της εταιρείας και έδωσε την παραγωγή σε εξωτερικούς συνεργάτες στην Ασία. Τα αποθέματα μειώθηκαν στις 60 ημέρες, αργότερα στις 30 και στο τέλος όλη η παραγωγή προσαρμόστηκε στο μοντέλο just in time. Το στρατηγικό σχέδιο του Cook περιστράφηκε γύρω από τη μείωση των αποθεματικών και την αύξηση του περιθωρίου κέρδους. Το πέτυχε αυτό βγάζοντας την εταιρεία έξω από το βιομηχανικό τομέα και επιλέγοντας να επενδύσει όχι σε νέες παραγωγικές γραμμές αλλά σε βιομηχανικούς συνεργάτες μέσω αποκλειστικών συμβολαίων για την κατασκευή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων. Οι αναλυτές έδωσαν τα εύσημα στις προσπάθειες του Cook θεωρώντας τες ως το λόγο για τον οποίο η εταιρεία παρέμεινε κερδοφόρα. Σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε και η Nike, εταιρεία η οποία ήδη από τα πρώτα βήματά της, απεκδύθηκε του βιομηχανικού της τομέα και συνεργάστηκε με πληθώρα από Ασιάτες συνεργάτες- είχε μάλιστα κατηγορηθεί για την ελλιπή επιτήρηση των συνεργατών της σε θέματα εργασιακών σχέσεων και ανθρώπινων δικαιωμάτων. [4] Στις 17 Μαΐου 2011, η Hershey’s ανακοίνωσε την ανάληψη καθηκόντων προέδρου και CEO από τον John P. Bilbrey. Ήταν COO και αντιπρόεδρος από το Νοέμβριο του 2010, ενώ παλαιότερα υπήρξε πρόεδρος της Hershey’s Β. Αμερικής από το 2007 (αντιπρόεδρος από το 2005). Ο Bilbrey υπήρξε υπεύθυνος των διεθνών δραστηριοτήτων και υπεύθυνος για την οργάνωση του δικτύου πωλήσεων και την εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο στη σοκολατοβιομηχανία Hershey’s, όσο και στη γαλακτοβιομηχανία Danone παλαιότερα. Τέλος ο λιανεμπορικός κολοσσός Wal- Mart, μια από τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του κόσμου, θεωρείται η επιχείρηση που με τις κινήσεις της έθεσε υψηλά standards και έδωσε έμφαση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Χρησιμοποιώντας πρωτοπόρες τεχνικές outsourcing, θέτοντας καινοτόμες (και αυστηρές…) προδιαγραφές στους προμηθευτές της κι εφαρμόζοντας σύγχρονο management αποθεμάτων, η εταιρεία θεωρείται ‘μοντέλο’ για όλο το σύγχρονο επιχειρείν.
Τα τρία αυτά παραδείγματα, μεταξύ αρκετών άλλων που καταγράφτηκαν τα τελευταία χρόνια, καταδεικνύουν ότι η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική της επιχείρησης που επιθυμεί να παραμείνει ανταγωνιστική και κερδοφόρα. Με δεδομένη τη σύνθετη φύση των δομών της εφοδιαστικής αλυσίδας – για να μην αναφερθούμε στο δύσκολο εξορθολογισμό της στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας οικονομίας- το ενδιαφέρον για τη διαχείριση του supply chain έχει αρχίσει να αυξάνεται. Έτσι, ορισμένες εταιρείες κολοσσοί αντιλαμβάνονται την ανάγκη να έχουν ένα τέτοιο στέλεχος όσο πιο ψηλά γίνεται – μέχρι και τη του CEO.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

  1. William V. Fello και Peter Everaert: ‘The New Supply Chain Executive: Using the Integrated Supply Chain as a Competitive Weapon’ Copyright 2006 Korn/Ferry International.
  2. Six Sigma: μοντέλο επιχειρηματικής στρατηγικής το οποίο αναπτύχθηκε από την αμερικανική εταιρεία Motorola το 1986 και εκτός των άλλων αξιοποιεί το ρόλο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πρόκειται για σύστημα διοίκησης ποιότητας που ελέγχει αυστηρά την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων, περιορίζει την παραγωγή σκάρτων, μειώνει το κόστος και τυποποιεί την παραγωγή. Βασίζεται στη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση ποσοτικών μετρήσεων.
  3. Μοντέλο παραγωγής που υιοθετήθηκε τη δεκαετία του ΄60 στην Ιαπωνία, κυρίως στην αυτοκινητοβιομηχανία και τα ηλεκτρονικά. Η φιλοσοφία του εδράζεται στην παραγωγή προϊόντων αποκλειστικά και μόνο με βάση τις τρέχουσες παραγγελίες, δηλαδή το δραστικό περιορισμό των αποθεμάτων και κατ΄ επέκταση τη μείωση του κόστους. Το just in time βρήκε την ‘απόλυτη’ εφαρμογή του στην αλυσίδα της Toyota κι έμεινε στην ιστορία ως Toyota Production System (TPS).
  4. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που έλεγε διαρκώς για μια περίοδο ο ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας, ο εμβληματικός CEO Phil Knight: « Η Nike δεν είναι μια εταιρεία παπουτσιών, είναι μια εταιρεία marketing παπουτσιών».

 

 

MANAGEMENT

ACS ΚΑΙ ΠΥΡΝΑ ΔΩΡΙΖΟΥΝ ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Στηρίζοντας τις πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης, ως βασικό παράγοντα της ομαλής ένταξης των μικρών προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, η ACS παρέχει τη δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης...

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

Κλείσιμο [X]