ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ …ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ

ΚΑΘΩΣ Η ΚΡΙΣΗ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΔΟΜΙΚΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΕΠΕΙ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ, ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΑΝΑΔΙΑΤΑΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ…

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 09/07/2013

 

Όπως ήταν αναμενόμενο μαζί με τις αλλαγές στην κατανάλωση έχουμε αντίστοιχα σημαντικές αλλαγές στην εμπορική πολιτική των εταιρειών καταναλωτικών προϊόντων αλλά και στον τρόπο λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας τους. Για τις εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης έχουμε κάνει λόγο στο  L&M και θα ξανακάνουμε διότι φαίνεται πως η κατάσταση δεν θα είναι παροδική αλλά θα μας ακολουθεί για χρόνια, αυτή τη φορά όμως θα ρίξουμε μια ματιά στη διαχείριση των επιστροφών προϊόντων, ληγμένων, κοντολήξιμων ή ελαττωματικών.

Σε γενικές γραμμές το ενδιαφέρον πέφτει στα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αλλαντικά, που έχουν το μικρότερο χρόνο ζωής, τα πιο δύσκολα στη διαχείρισή τους όμως είναι τα προϊόντα με μεγάλο κύκλο ζωής όπως τα δημητριακά (6 μήνες), τα οποία συχνά ‘διαφεύγουν’ του ελέγχου στο ράφι…

Reverse Logistics: παράλληλο δίκτυο

Αν και σχετικά καθυστερημένα, η αξία της αντίστροφης εφοδιαστικής αλυσίδας αναγνωρίστηκε από την παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα και γύρω από αυτή τη διαδικασία έχουν υιοθετηθεί σημαντικά οργανωτικά πρότυπα, έχουν χρησιμοποιηθεί σύγχρονες τεχνολογίες κι έχουν σχεδιαστεί πρωτοπόρα λειτουργικά συστήματα.  

Η αντίστροφη εφοδιαστική αλυσίδα δεν θεωρείται μια περίπλοκη διαδικασία, έχει όμως ιδιαιτερότητες που την καθιστούν σημαντική, αλλά και κόστος που υπό τις παρούσες συνθήκες της οικονομικής κρίσης παίζει ολοένα αυξανόμενο ρόλο. Οι ιδιαιτερότητες είναι::

  • Η αβεβαιότητα για το χρόνο, την ποιότητα και την ποσότητα των επιστρεφόμενων προϊόντων.
  • Η ανάγκη μεταφοράς, επιθεώρησης, διαλογής και καταστροφής ή αποσυναρμολόγησης  των επιστρεφόμενων προϊόντων.
  • Το κόστος καταστροφής ή  αποσυναρμολόγησης και το μικρό κέρδος από την πιθανή ανακύκλωση υλικών που προέρχονται από επιστρεφόμενα προϊόντα.
  • Η ανάγκη ύπαρξης ενός μόνιμου μηχανισμού reverse logistics μιας και το φαινόμενο δεν είναι περιστασιακό ή παροδικό.

Λύνεται το πρόβλημα;

Στον ευαίσθητο τομέα των καταναλωτικών προϊόντων και ειδικά στα τρόφιμα και ποτά οι επιστροφές προϊόντων είναι ένα καθημερινό φαινόμενο και για το λόγο αυτό όλες οι εταιρείες έχουν αναπτύξει συγκεκριμένη μεθοδολογία επιστροφών.  Αξίζει όμως να σημειώσουμε εδώ ότι οι σημαντικότερες αλλαγές στη διαχείριση των επιστροφών συνδέονται με ευρύτερες αλλαγές στον  τομέα των logistics- κάθε φορά που επιχειρείται μια αναδιάρθρωση των logistics οι επιστροφές υπόκειται σε ένα γερό lifting. Χαρακτηριστική περίπτωση η αναδιάρθρωση των logistics στη Mars Hellas, την πολυεθνική εταιρεία με τους εκατοντάδες κωδικούς και τα υπερσύγχρονα εργαλεία management. 

Ο Corrado Dal Molin, Market Logistics Manager στη Mars Hellas κι ένας από τους καλύτερους γνώστες της αγοράς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, θυμάται ότι μέχρι το 2009 η εταιρεία του ξόδευε μεγάλα χρηματικά ποσά για την επιστροφή , την καταστροφή και την ανακύκλωση προϊόντων. «Το τμήμα logistics είχε μεν την ευθύνη για το forecasting και το planning των προϊόντων, υπήρχαν όμως πολλά προβλήματα τόσο με τους 3PLs που διακινούσαν τα προϊόντα μας όσο και με τα εργοστάσια» μας είπε το στέλεχος της πολυεθνικής. Ο Corrado Dal Molin απέδωσε το πρόβλημα των επιστροφών σε δύο κύριους παράγοντες: α) την έντονη εποχικότητα κάποιων ειδών και β) τη μη ορθή διαχείριση των αποθεμάτων από την πλευρά των λιανέμπορων.

Σύμφωνα  με το στέλεχος της πολυεθνικής, η αναδιάρθρωση των logistics στη Mars συνοδεύτηκε από την αναζήτηση νέων προμηθευτών για την καταστροφή των προϊόντων και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: η μείωση του κόστους καταστροφής έπεσε σχεδόν 80%! «Τελικά διαπιστώσαμε ότι υπήρχε μια τεράστια ‘φούσκα’ πίσω από τις εταιρείες καταστροφής» εκμυστηρεύεται ο C. Dal Molin.

Σύγχρονες μέθοδοι

Ο Χρήστος Πούρης, γενικός διευθυντής της ΕΛΕΤΑ, ενός από τους θεωρεί πως παρά τη μείωση της αγοραστικής κίνησης στο λιανεμπόριο, το ‘αγκάθι’ των επιστροφών θα συνεχίσει να απασχολεί logisticians και managers/. «Το πρόβλημα της διαχείρισης των επιστροφών είναι πάντα πρόβλημα, είτε η κίνηση είναι μεγάλη και οι όγκοι τεράστιοι, είτε η κίνηση είναι μικρή κι οι όγκοι περιορισμένη». Ο Όμιλος δεν έχει ιδιόκτητες αποθήκες και δεν πραγματοποιεί οργάνωση φρέσκου φορτίου,  έτσι η αποκομιδή ληγμένων ή κοντολήξιμων προϊόντων γίνεται απευθείας από τα καταστήματα και μέσω των αντιπροσώπων. Οι επιστροφές αφορούν εκτός από τρόφιμα, ορισμένους  κωδικούς μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών στο μη- τρόφιμο.

Η ex van πώληση είναι και γι΄ αυτόν μια μέθοδος που περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τα λάθη κι αποτυπώνει καλύτερα την πραγματικότητα «αρκεί βέβαια να έχει μια ικανοποιητική συχνότητα. Όσο πιο συχνή είναι τόσο καλύτερα, για παράδειγμα στα δικά μας καταστήματα και στον κλάδο των γαλακτοκομικών είναι 2-3 φορές την εβδομάδα». Ενθυμούμενος μάλιστα την κατάσταση που επικρατούσε στο παρελθόν μας πληροφορεί ότι «τα βήματα που έχουν γίνει στη διαχείριση των επιστροφών είναι τεράστια εδώ και δύο δεκαετίες εξαιτίας της μηχανοργάνωσης και των σύγχρονων τεχνικών που υιοθετούνται στο λιανεμπόριο».

Τι προκρίνει η αγορά;

Σε παλαιότερη ημερίδα του Supply Chain Institute και κατά τη διάρκεια της ζωντανής ψηφοφορίας μεταξύ των δεκάδων συμμετεχόντων, τέθηκε το ζήτημα της διαχείρισης των επιστροφών.  Ζητήθηκε λοιπόν από τους συμμετέχοντες να επιλέξουν μέσω ψηφοφορίας τον καταλληλότερο τρόπο διαχείρισης και τα αποτελέσματα, αν κι αναμενόμενα, έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Σύμφωνα λοιπόν με την ψηφοφορία η ΄παροχή πρόσθετων παροχών σε όσους λιανέμπορους δεν επιστρέφουν’ απέσπασε το 32,4%. Η ‘αρνητική στοχοποίηση των πωλητών της εταιρείας’ οι οποίοι χρεώνονται επιστροφές απέσπασε το 24,9%. Η πολιτική αποδοχής των επιστροφών ‘με πίστωση όμως μικρότερη του 100% έτσι ώστε να δημιουργείται ένα αντικίνητρο για τους λιανέμπορους που επιστρέφουν’ ψηφίστηκε από το 16,2% των συμμετεχόντων , ενώ η πολιτική να χρεώνουν οι εταιρείες ‘μόνο τα μεταφορικά κόστη για την επιστροφή των προϊόντων’ απέσπασε το 10,3%, Τέλος το 16,2% των επαγγελματιών ψήφισε τη λύση της αποδοχής των επιστροφών χωρίς κανένα κόστος για τον λιανέμπορο, μόνο αν υπολείπεται το 30% του χρόνου ζωής των προϊόντων’. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στο παρελθόν η λύση της συνεχούς πίεσης προς του πωλητές ήταν κύρια μέθοδος για τις εμποροβιομηχανικές επιχειρήσεις, η ανάπτυξη όμως τεχνικών πρόβλεψης έχει σαφώς περιορίσει την ευθύνη των πωλητών.

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

ΝΕΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΑΠΟΘΗΚΩΝ ΤΗΣ ΒΙΕΜΕΤ Γ. ΤΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ

Με το νέο πρότυπο ΕΝ ISO 9001:2015 του Διεθνούς Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητος επαναπιστοποιήθηκε πρόσφατα η ΒΙΕΜΕΤ Γ. Τιτόπουλος ΑΕΒΕ. Η επαναπιστοποίηση από τον διεθνή και πλέον αξιόπιστο οργανισμ...

ΠΕΡΑΣΕ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΡΙΑΣΙΟ, ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΤΙΟ 2019 ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ Η ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΗ ΤΟΥ

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η οποία προβλέπει ότι έκταση περίπου 566 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, παραχωρείται για 60 έτη προς εκ...

ΤΡΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΛΕΤΟΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε.

Από το 1967 η ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε. συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες στο χώρο των ανυψωτικών περονοφόρων και των μηχανημάτων έργου. Εδώ και επτά χρόνια, μάλιστα, έχει την αποκλειστική...

Κλείσιμο [X]