ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

1. Ο Δημήτρης Καρράς δημιούργησε ένα μικρό δίκτυο διακίνησης παραδοσιακών προϊόντων, ζητάει όμως στήριξη από την πολιτεία, αν θέλουμε να βγούμε ως –παραγωγής το εξωτερικό.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΡΑΣ: «ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΜΟΧΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ»

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΡΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟΥΣ ΑΘΗΝΑΙΟΥΣ «ΚΡΥΜΜΕΝΑ» ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ, ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΕΙ ΜΙΚΡΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 26/07/2013

 

Το κατάστημα του Δημήτρη Καρρά στη Νέα Σμύρνη είναι μικρό και σε τίποτα δεν θυμίζει το «αρχηγείο» ενός αντιπροσώπου που φέρνει στην Αθήνα και διανέμει σε όλες τις γειτονιές της μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα παραδοσιακά προϊόντα: υπέροχα ζυμαρικά από τη Χίο, χυμούς blueberry από τον τοπικό συνεταιρισμό της Δράμας, λάδι και κρασιά από τη Ζάκυνθο, ζυμαρικά από την Αραβησσό της Πέλλας και την Πορόια των Σερρών.

Ο ίδιος μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στο μικρό αυτό κατάστημα λιανικής και σε εκθέσεις και φεστιβάλ γεύσης, ενώ ταξιδεύει συνεχώς στην επαρχία, επισκέπτεται μεγάλες πόλεις του εξωτερικού με παράδοση στο καλό φαγητό και πραγματοποιεί επαφές με καταστηματάρχες και εστιάτορες που ψωνίζουν τα καλούδια του. Στη συζήτηση μαζί του για την εφοδιαστική αλυσίδα των παραδοσιακών προϊόντων, ο Δ. Καρράς επέλεξε να ξεκινήσει από την «καρδιά» του προβλήματος.

L&M Θεωρείτε ότι η διακίνηση των παραδοσιακών προϊόντων στην Ελλάδα εξελίσσεται ομαλά;

Δημήτρης Καρράς Θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη και να φτάνουν τα προϊόντα πιο φθηνά στον τελικό καταναλωτή. Αυτή τη στιγμή ο Έλληνας «ψάχνει» την τιμή, τσεκάρει, συγκρίνει. Οτιδήποτε είναι ακριβό απορρίπτεται. Πολύ καλά προϊόντα, όπως κάποιες ιδιαίτερες, πραγματικά εξαιρετικές μαρμελάδες, ορισμένα γλυκά ή σάλτσες, δεν κινούνται λόγω της τιμής τους.

Γιατί όμως πωλούνται τόσο ακριβά;

Οι παραγωγοί επικαλούνται το λόγο των ακριβών πρώτων υλών. Ορισμένοι επικαλούνται το επιπλέον κόστος της διανομής μέσω αντιπροσώπου στην Αθήνα. Παρατηρώ ότι ορισμένοι παραγωγοί το τελευταίο διάστημα επιλέγουν να στέλνουν οι ίδιοι και να διακινούν με δικά τους μέσα τα προϊόντα τους στην Αθήνα, σε μια προσπάθεια να μειώσουν όσο το δυνατόν τα ενδιάμεσα κόστη.

Είναι αυτό λύση;

Είναι μια κάποια λύση. Υπάρχει πάντα το πρόβλημα της καθυστερημένης λήψης της παραγγελίας, επειδή ο παραγωγός πρέπει να συμπληρώσει έναν ικανό αριθμό προϊόντων για το δρομολόγιο. Υπάρχει βέβαια και η λύση των αντιπροσώπων, οι οποίοι έχουν πλέον τη δυνατότητα αποστολής μιας –σχεδόν οποιασδήποτε–παραγγελίας ακόμα και το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Εταιρεία με μαρμελάδες από τη Χίο έχει μεταφέρει το σύνολο της παραγωγής της σε εταιρεία logistics στην Αθήνα και διακινεί μέσω αυτής τα προϊόντα της.

Πόσο σημαντική θεωρείτε την ύπαρξη οργανωμένων εταιρειών logistics στη διακίνηση των παραδοσιακών προϊόντων;

Όλα εξαρτώνται από τον τρόπο με τον οποίο χρεώνουν οι επιχειρήσεις που διακινούν τα παραδοσιακά προϊόντα, γιατί οι διαφορές που καταγράφονται μεταξύ αντιπροσώπων είναι μεγάλες. Αυτές οι διαφορές στη χρέωση μπορούν να επηρεάσουν συνολικά την πορεία μιας επιχείρησης που παράγει παραδοσιακά προϊόντα.

Ποια είναι η δική σας θέση στο κύκλωμα του χονδρεμπορίου;

Είδα ότι κάποιες από τις εταιρείες αυτές ήταν πραγματικά υποδειγματικά οργανωμένες στον παραγωγικό τομέα, ήταν πραγματικά καλές περιπτώσεις για να συνεργαστείς μαζί τους. Επίσης, επειδή ψώνιζα μεγάλες ποσότητες για να ρίχνω την τιμή, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα μέρος των προϊόντων που αγόραζα να το δίνω σε άλλους καταστηματάρχες. Ταυτόχρονα θα διατηρούσα τα προϊόντα «φρέσκα» στο κατάστημά μου, ενώ δεν θα είχα επιστροφές. Από την ανάγκη αυτή ξεκίνησα τη χονδρική συνεργαζόμενος με διάφορα καταστήματα, πάντα σε συνεργασία με τον παραγωγό.

Πώς σας αντιμετώπισαν οι παραγωγοί;

Είχα μεγάλη στήριξη. Πέτυχα από πολύ νωρίς να διευρύνω το πελατολόγιο των συνεργατών μου αλλά και να κάνω πιο ελκυστικά από την άποψη της τιμής τα προϊόντα τους στην αθηναϊκή αγορά. Ταυτόχρονα πέτυχα τη μεγάλη κινητικότητα των προϊόντων τους στο ράφι, χωρίς ποτέ κανένα από αυτά να μένει καιρό μέσα στο κατάστημα. Υπάρχουν, ξέρετε, προϊόντα όπως τα λαζανόφυλλα και κάποια ζυμαρικά που πρέπει να καταναλώνονται σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, για να μη χάνουν τη «φρεσκάδα» τους. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι εξασφάλισαν γρήγορη αποπληρωμή.

Είναι τόσο σημαντικό;

Τείνει να γίνει το πιο σημαντικό στοιχείο σε μια αγορά που έχει τόσα προβλήματα. Πολλοί παραγωγοί έχουν χάσει τα χρήματά τους ή έχουν λάβει μακροχρόνιες επιταγές. Αποφύγαμε μεγάλες επιχειρήσεις λιανεμπορικής που θα μας έδιναν τα χρήματα μετά από τέσσερις ή πέντε μήνες.

Πώς δημιουργήσατε το δίκτυο;

Με βάση τις δικές μου γνωριμίες αλλά και με τη βοήθεια του παραγωγού, ο οποίος κατεύθυνε σε μένα κάποιους από τους πελάτες του στην Αθήνα. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ορισμένοι παραγωγοί έχουν περισσότερους από έναν αντιπροσώπους - διανομείς. Η επιλογή διανομέα στην Αθήνα είναι μια σύνθετη υπόθεση.

Το κατάστημα του Δ. Καρρά, δίπλα στην κεντρική πλατεία της Νέας Σμύρνης.

Ποια είναι τα προβλήματα της διανομής;

Αφενός μεν να βάλεις το προϊόν μέσα στο ράφι ενός καταστήματος –και μάλιστα σε καλή θέση– και αφετέρου να ανανεώνεις συνεχώς τους κωδικούς, διότι το προϊόν «κουράζει». Εμείς διακινούμε προϊόντα που δεν διανέμονται στα σουπερμάρκετ, ποιοτικά καλύτερα, με άλλες γεύσεις. Ο πελάτης όμως δεν πρέπει να κουραστεί.

Πώς επιτυγχάνεται αυτό;

– Με το να δημιουργείς νέους κωδικούς, διατηρώντας την ποιότητα. Αυτό όμως δεν είναι εύκολη υπόθεση, διότι δεν κάνουμε εμείς τους κωδικούς αλλά ο παραγωγός. Αυτός θα πρέπει να πειραματιστεί με νέες γεύσεις. Ακόμα κι αν αυτό συμβεί, όμως, τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί.

Τι εννοείτε;

Ο παραγωγός που αντιπροσωπεύω από τη Χίο και παράγει εκλεκτά ζυμαρικά, συνεργάστηκε πρόσφατα με την εταιρεία μανιταριών «Δίρφυ» και παράγει πλέον ζυμαρικά με μανιτάρι, έναν νέο και εξαιρετικά ενδιαφέροντα κωδικό. Το ζήτημα όμως δεν είναι μόνο να παράγεις το προϊόν αλλά –όπως σας ανέφερα πριν–να το βάλεις και στο κατάστημα. Πώς να το βάλεις, όμως, όταν ο χώρος είναι πάντα περιορισμένος; Ο χώρος είναι ένα μέγα πρόβλημα! Σε κάποιες περιπτώσεις οι καταστηματάρχες δεν επιθυμούν πληθώρα κωδικών από μια εταιρεία, για λογιστικούς ή άλλους λόγους.

Υπάρχει εποχικότητα στα παραδοσιακά προϊόντα;

Ασφαλώς και υπάρχει. Οι χορτόσουπες δεν κινούνται το καλοκαίρι, ενώ το μελάνι σουπιάς δεν κινείται το χειμώνα. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που επηρεάζει το διαθέσιμο χώρο στα καταστήματα.

Γίνονται πολλές εκθέσεις τώρα τελευταία στον κλάδο σας; Τις παρακολουθείτε;

Βέβαια. Είναι μια ευκαιρία να γνωρίσει ο καταναλωτής τα προϊόντα, ενώ σε κάποιες εκθέσεις μπορεί και να τα αγοράσει. Εκεί πρέπει να διατηρήσεις τις ισορροπίες χωρίς να διαταράξεις τις σχέσεις σου με τους καταστηματάρχες. Εκεί εμείς πουλάμε φθηνότερα, κάπου ανάμεσα στη χονδρική και τη λιανική.

Κύριε Καρρά, πώς βλέπετε την προσπάθεια που γίνεται να αποτελέσει το τρόφιμο «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας και εξαγωγικό μοχλό;

Αν το τρόφιμο μπει σε μια ανοδική διαδικασία εξαγωγής, τότε ναι, μπορεί να βοηθήσει την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Το πρόβλημα βρίσκεται αλλού: Πρέπει να πειστούν και να βοηθηθούν οι μικροί παραγωγοί στο να επενδύσουν για να αυξήσουν τις ποσότητές τους. Να πάρουν ρίσκα, να αναπτυχθούν. Η εταιρεία από τη Χίο με την οποία συνεργάζομαι, για παράδειγμα, βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε οριακό σημείο: Αν θέλει να αναπτυχθεί περισσότερο πρέπει απαραίτητα να επενδύσει σε ανθρώπινο δυναμικό, σε χώρο και σε μονάδα παραγωγής. Ο επιχειρηματίας όμως φοβάται… Εκεί χρειάζεται βοήθεια από το κράτος, και δεν την έχει…

Τι είδους βοήθεια;

Θέλει να στείλει τα προϊόντα του έξω. Πώς θα γίνει αυτό, όμως, όταν το κράτος χρεώνει ΦΠΑ που πρέπει να επιστρέψει και δεν πληρώνει ποτέ; Τα προϊόντα μας είναι από τα καλύτερα στην Ευρώπη, και το έχω διαπιστώσει ο ίδιος σε πρόσφατα ταξίδια μου στη Φραγκφούρτη και στο Παρίσι. Οι ξένοι απλώς θέλουν σταθερή ποιότητα και ποσότητα. Υπάρχουν επαγγελματίες στο εξωτερικό που θέλουν διακαώς ελληνικά προϊόντα, τα λατρεύουν πραγματικά…

Μια λύση;

Να κατεβεί ο ΦΠΑ, ο οποίος σε κάποια προϊόντα είναι 13%, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να τα παίρνει ακριβά. Ο τόνος Αλοννήσου ή τα blueberries Δράμας φτάνουν ακριβά στον καταναλωτή. Το μέλι Σητείας είναι πανάκριβο στο εξωτερικό. Στην Τουρκία για μια εφταετία ο ΦΠΑ στο νέο παραγωγό είναι κάτω από 3%. Στην ελληνική επαρχία υπάρχουν άνθρωποι που μοχθούν κι εργάζονται ατελείωτες ώρες το 24ωρο, και χρειάζονται στήριξη…

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

ΕΕΒΨ:ΕΠΑΝΑΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ISO 9001:2015

Στην επανέκδοση και αναβάθμιση του πρότυπου ISO 9001:2015, από το φορέα πιστοποίησης Business Quality Certification (BQC) προχώρησε η Ελληνική Ένωση Βιομηχανιών Ψύχους & Logistics....

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΤΣΟΣ: ΕΞΑΓΟΡΑΣΕ ΥΨΗΛΟ ΜΕΙΟΨΗΦΙΚΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΤΗ FOODLINK

Στην επενδυτική εταιρεία “VNK Capital”, συμφερόντων της οικογένειας Κάτσου, πέρασε το 25% της εταιρείας παροχής υπηρεσιών υποστήριξης Εφοδιαστικών Αλυσίδων “Foodlink”....

SARMED: ΘΩΡΑΚΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διαδικασία επιθεώρησης του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης της εταιρείας “SARMED” από τον φορέα πιστοποιήσεων TÜV Hellas και εκδόθηκαν τα σχετικά πιστοποιητικά....