ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ (OΠA) «ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΝΕΕΣ, ΕΞΥΠΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ»

ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΜΕΝΗ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΕΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗ ΒΓΑΛΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ. ΑΡΚΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΝΑ ΕΝΣΤΕΡΝΙΣΤΟΥΜΕ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. ΌΣΟ ΓΙΑ ΤΑ LOGISTICS, ΕΧΟΥΝ ΒΑΡΥΝΟΥΣΑ ΘΕΣΗ ΣΤΟ ΣΧΗΜΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 29/10/2013

 

Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

Ποια είναι η προοπτική της ελληνικής οικονομίας στην περίπτωση που το διεθνές κλίμα αναστραφεί και οι μηχανές της ελληνικής παραγωγής ζεσταθούν και πάλι; Τι πρέπει να προσεχθεί στο κομβικό εκείνο σημείο που η Ελλάδα θα κληθεί να επιλέξει το δρόμο που θα ακολουθήσει μέσα σε ένα οξυμένο κλίμα ανταγωνισμού; Πώς θα κινηθούμε μέσα σε έναν παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας και παραγωγικών δομών πολύ διαφορετικό από αυτόν που είχαμε συνηθίσει μέχρι και τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας;

Με αυτά τα ερωτηματικά επισκεφτήκαμε τον Γεώργιο Ιωάννου στο γραφείο του στο κτίριο όπου στεγάζονται τα μεταπτυχιακά τμήματα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), απέναντι από τα Δικαστήρια της Ευελπίδων. Ο συνομιλητής μας, μηχανολόγος μηχανικός, είναι καθηγητής σήμερα στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας του ΟΠΑ. Στην Ελλάδα ήρθε πριν από μια δεκαετία, μετά από μακρά περίοδο σπουδών, ερευνών κι εργασίας στις ΗΠΑ όπου έχει διατελέσει επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Συστημάτων του Virginia Tech, όπου διεύθυνε το Εργαστήριο Ολοκλήρωσης Συστημάτων Παραγωγής. Σήμερα  διευθύνει το Κέντρο Επιχειρησιακών Διαδικασιών και Συστημάτων του Εργαστηρίου Διοικητικής Επιστήμης και είναι Αναπληρωτής Διευθυντής του πολύ γνωστού διεθνώς Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στη Διοικητική των Επιχειρήσεων με Διεθνή Προσανατολισμό (MBA International). Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και της Επιστημονικής Επιτροπής του διεθνούς περιοδικού Production Planning & Control.

Ο χαμένος χρόνος

Ο Γ. Ιωάννου θεωρεί ότι η Ελλάδα έχει χάσει πολύτιμο χρόνο στη μάχη για τη διεκδίκηση μιας σημαντικής θέσης στον παγκόσμιο μεταφορικό χάρτη, πιστεύει όμως ότι η κατάσταση είναι αναστρέψιμη. «Στο χώρο του διαμετακομιστικού εμπορίου έχουμε χάσει πολύ χρόνο γιατί δεν έχουμε αναβαθμίσει τις υποδομές εκείνες που θα μας έκαναν το ουσιαστικό αντίπαλο δέος στο Ρότερνταμ σε ό,τι αφορά την είσοδο των ασιατικών προϊόντων στην Ευρώπη. Ήταν απλώς θέμα αποφάσεων…Το λιμάνι έχει πράγματι προχωρήσει –με αργά όμως βήματα. Η σύνδεσή του με τρένα, αεροδρόμια και επίγειες μεταφορές είναι κάτι που ακόμα το περιμένουμε» υποστηρίζει.

Εξηγώντας μας το γιατί γιγαντώθηκε η «βιομηχανία» των logistics την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, ο συνομιλητής μας δεν έχει αυταπάτες ότι έτσι έπρεπε να γίνει μια και, ξαφνικά, μεγάλο κομμάτι του παγκόσμιου εμπορίου επηρεάστηκε από την παραγωγή η οποία ερχόταν πια από τις χώρες της Ανατολής. «Το κομμάτι αυτό έφυγε από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, τους παραδοσιακούς χώρους παραγωγής κι έτσι ήταν αναμενόμενο να εκτιναχθούν οι μεταφορές. Ειδικά με την Κίνα, υπάρχει μια βέλτιστη διαδρομή για τα προϊόντα της, η οποία περνάει μέσα από την Ελλάδα, με αποτέλεσμα, χρόνος, κόστος και δυνατότητες να επηρεάζονται σημαντικά» μας λέει.

Ο καθηγητής Ιωάννου αποδίδει πολλές από τις παθογένειες της ελληνικής οικονομίας στο γεγονός ότι οι ελληνικές εταιρείες δεν αναπτύσσονται ορθολογιστικά, ενώ για πολλά χρόνια το μοντέλο ανάπτυξης στηριζόταν αποκλειστικά σε κρατικούς πόρους με αποτέλεσμα να διαστρεβλώνεται η επιχειρηματική πραγματικότητα. «Πρέπει να αποκατασταθεί αυτή η διαστρέβλωση και το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν ικανά κεφάλαια στις ελληνικές τράπεζες δεν είναι απαγορευτικό» μας λέει και εξηγεί πως «κεφάλαια υπάρχουν αλλού, τα οποία μπορούν να επενδύσουν εδώ. Γιατί δεν προχωράνε οι κάθετες οδοί της Εγνατίας, γιατί «κόλλησε» η επένδυση στον Αστακό; Πρέπει να βρούμε νέες, έξυπνες μορφές χρηματοδότησης για νέες, έξυπνες επιχειρηματικές ιδέες, και πρέπει να στηριχθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία». Εδώ κατά τη γνώμη του είναι το «κλειδί» πολλών εξελίξεων.

Ιδιωτικοποιήσεις τώρα!

Ο Γ. Ιωάννου θεωρεί αναγκαίο να προχωρήσουμε σε άμεσες ιδιωτικοποιήσεις, καθώς δεν μπορεί να αντιληφθεί πως δεν είναι δυνατό να υπάρχει στην εποχή μας παρουσία του δημόσιου τομέα σε ορισμένους τομείς όπως π.χ. οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. Ζητάει ιδιωτικοποιήσεις, κρατάει όμως ρόλο –και μάλιστα σημαντικό– για το δημόσιο τομέα. Υπό προϋποθέσεις βέβαια. Στη βάση της σκέψης του, υπάρχει μια κλασική στη σύγχρονη διοικητική επιστήμη θέση: ότι δεν μπορεί να λειτουργεί ένας οργανισμός με τεράστιες ζημίες χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις.

«Χρειαζόμαστε πραγματικές υπηρεσίες δημόσιου συμφέροντος, υποστηρίζει ο κ. Ιωάννου, με το κράτος να παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά με υποδομείς και λειτουργίες τέτοιες που να επιτρέπουν στο κράτος να είναι «παίκτης» της αγοράς κι όχι παρατηρητής. Όταν σήμερα φορτώνεις εμπορεύματα στο τρένο και δεν ξέρεις πότε θα φτάσουν, αυτό δεν είναι δημόσια υπηρεσία. Οι βασικές σιδηροδρομικές διαδρομές, όπως αυτές της Αθήνας - Πάτρας και Αθήνας - Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να λειτουργούν από χρόνια όπως τα γαλλικά TGV, και να μη διανοείται κανείς να πάρει αεροπλάνο π.χ. για Θεσσαλονίκη». Ταυτόχρονα ο κ. Ιωάννου ξεκαθαρίζει ότι είναι υπέρ της παραμονής στο δημόσιο όλων ανεξαιρέτως των υποδομών, οι οποίες πρέπει να παραχωρούνται για μακροχρόνια χρήση. «Η υποδομή όμως πρέπει να ανήκει στον κόσμο που έχει πληρώσει φόρους για να φτιαχτεί» μας θυμίζει αρκετές φορές.

 

Όταν αλλάξουν τα πράγματα

Σαν γνήσιος μηχανικός, ο Γ. Ιωάννου πιστεύει ότι τα πράγματα θα αλλάξουν –όχι φυσικά από μόνα τους. Στο μεταίχμιο της μετάβασης σε μια νέα εποχή, η Ελλάδα θα πρέπει να επιλέξει το μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσει η μικρή κι ευάλωτη οικονομία μας.

«Δεν βλέπω να αναπτύσσει η Ελλάδα π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία, γιατί αυτή ήταν μια ευκαιρία που τη χάσαμε οριστικά τη δεκαετία του ’80. Από την άλλη, βιομηχανία πλέον δεν σημαίνει αποκλειστικά… καμινάδα. Το χαρακτηριστικό παράδειγμα που επικαλούμαι είναι η Καλιφόρνια, η οποία τη δεκαετία του ’70 αποβιομηχανοποιήθηκε πλήρως, καθώς έφυγε μέχρι και η Boeing από το Σαν Ντιέγκο για το βορινό Σιάτλ» μας εξηγεί. Τη βιομηχανία που χάθηκε αντικατέστησε η βιομηχανία λογισμικού που απέφερε τεράστιο πλούτο, και η εξήγηση της επιτυχία της είναι σήμερα απλή: αναπτύχθηκε μια πολύ δυναμική παραγωγή ενός διαφορετικού τύπου προϊόντος.

«Όταν γύρισα στην Ελλάδα από την Καλιφόρνια, στις αρχές του 2000, αναρωτιόμουν γιατί δεν δημιουργείται κάτι αντίστοιχο εδώ κι όλοι θέλουν να στριμώχνονται στην Αθήνα. Γιατί όχι π.χ. στην Καλαμάτα, που έχει το ίδιο κλίμα με την… Καλιφόρνια». Τα παραδείγματα ευκαιριών είναι πολλά κι ο συνομιλητής μας τα υπενθυμίζει χωρίς αξιολογική σειρά. «Στην Καλιφόρνια υπάρχει πλέον μια πανίσχυρη οινοποιία, οικογενειακών στην αρχή επιχειρήσεων που έχουν εξελιχθεί όμως σε γίγαντες. Υπάρχει επίσης και η βιομηχανία του τουρισμού, αλλά και η ενέργεια που είναι ισχυρή, καθώς βλέπεις παντού ανεμογεννήτριες και ηλιακά πάνελ. Υπάρχουν δυνατότητες ανάπτυξης» μας τονίζει.

Κλείνουμε τη συζήτησή μας αναφερόμενοι στο ζήτημα των εξαγωγών. Ο συνομιλητής μας δεν το βλέπει ξεκομμένο από τη συνολική εικόνα της ελληνικής οικονομίας. «Στο παρελθόν τα ελληνικά οχήματα έφευγαν άδεια και γυρνούσαν γεμάτα· σήμερα το φαινόμενο έχει αντιστραφεί κι αυτό είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη» μας λέει και συμπληρώνει: «Ούτε αυτό το μοντέλο είναι ορθό όμως, και ίσως θα έπρεπε να το ισορροπήσουμε πριν φύγουν κι άλλες μεταφορικές εταιρείες στο εξωτερικό, όπου μπορούν να κάνουν πιο επικερδείς συμφωνίες».

 

 

 

MANAGEMENT

ACS ΚΑΙ ΠΥΡΝΑ ΔΩΡΙΖΟΥΝ ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Στηρίζοντας τις πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης, ως βασικό παράγοντα της ομαλής ένταξης των μικρών προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, η ACS παρέχει τη δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης...

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

Κλείσιμο [X]