ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

KEVIN F. SMITH: Ο ΠΕΛΑΤΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ‘ΤΙΜΟΛΟΓΕΙ’ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/11/2013

 

ΤΥΠΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΕ Ο,ΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ - ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ, ΜΕ… ΟΛΙΓΗ ‘ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ’ ΓΚΡΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ. ΜΙΑ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΜΕ ΕΝΑ ΓΝΗΣΙΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ‘ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΗΣ’ ΑΜΕΡΙΚΗΣ…

Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

Στο περιθώριο του 16ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Logistics της EEL, το L&M είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον επίσημο καλεσμένο της διοργάνωσης, τον Αμερικανό σύμβουλο επιχειρήσεων, ανώτατο στέλεχος εταιρειών και καθηγητή στο ΜΙΤ Kevin Smith. Συντηρητικός στις απόψεις του, υπέρμαχος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και με μπόλικη κριτική τόσο για τους πολιτικούς της χώρας του όσο και για τους τραπεζίτες (ειδικά αυτούς…), ο συνομιλητής μας στάθηκε ιδιαίτερα στην ευθύνη του σύγχρονου ενημερωμένου και ισχυρού πολίτη απέναντι στα κελεύσματα της αγοράς και των μαρκών.

Αναφερθήκατε στην ομιλία σας με ιδιαίτερο σεβασμό στον Peter Drucker. Αλήθεια, τι θα έλεγε σήμερα αν του ζητούσαμε να σχολιάσει την κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί ο κόσμος μας;

Kevin Smith  Δεν μου αρέσει να βάζω δικά μου λόγια στο στόμα του μεγάλου Drucker, ούτε και να τον χρησιμοποιώ πολιτικά. Είμαι απόλυτα σίγουρος όμως για το τι θα έλεγε στους επιχειρηματίες αν τους είχε μπροστά του: «Οι άνθρωποι θα έπρεπε απλώς να ασχολούνται με αυτά που υποτίθεται ότι έχουν αναλάβει, και να το κάνουν αυτό απερίσπαστοι από το τι συμβαίνει γύρω τους». Αυτό συνέβη στις μέρες μας. Κάποιοι άνθρωποι αποσπάστηκαν από αυτό που ήταν ο πυρήνας της δουλειάς τους.

Ποιος ήταν ο πυρήνας της δουλειάς τους;

Kevin Smith  Για τις κυβερνήσεις; Το να προστατεύουν τα σύνορα της χώρας, να ρυθμίζουν τους όρους της επιχειρηματικότητας και να μην προσπαθούν να κάνουν τόσα πολλά απασχολώντας τόσο πολλούς ανθρώπους. Και σε αυτή την προσπάθειά τους συχνά χάνουν το σκοπό, που δεν είναι άλλος από τη διαχείριση των κοινών. Όχι η αγορά.

Οι επιχειρήσεις;

Kevin Smith  Αυτά που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις…

 

Δεν έχασαν κι αυτές το δρόμο τους;

Kevin Smith  Ήμουν πάντα ένας άνθρωπος που έβλεπε απέξω· δεν ήμουν ποτέ εγώ που επιχειρούσα. Πράγματι, κάποιοι άνθρωποι έχασαν το δρόμο τους, κάποιοι έπαιξαν έξω από τους κανόνες, κάποιοι δεν αντιμετώπισαν τις επενδύσεις με τον τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζονται και δεν εξήγησαν –ως όφειλαν– στους πελάτες τους το υψηλό ρίσκο των συγκεκριμένων ενεργειών τους. Αναφέρομαι κυρίως στο θέμα των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ και στην ιστορία της «επανασυσκευασίας» και της μεταπώλησης των δανείων αυτών. Έγιναν πολλά λάθη εκείνη την περίοδο.

Γιατί τα κράτη, κύριε Smith, δεν έχουν την ικανότητα να επέμβουν έγκαιρα και να αποσοβήσουν τέτοιες κρίσεις; Φαίνεται πως εσείς κινηθήκατε πιο γρήγορα από την παραδοσιακά αργοκίνητη Ευρώπη…

Kevin Smith  Πράγματι, ίσως να είμαστε λίγο πιο ευέλικτοι σε ορισμένα θέματα που έχουν να κάνουν με τη χρηματοδότηση την αγορών. Αλλά έχουμε ένα τρομερό χρέος 16 τρισ., δολαρίων, το οποίο μάλιστα αυξάνει με ρυθμό περίπου ένα τρισ. δολάρια το χρόνο. Είναι μια βαριά παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές, βαραίνει κάθε παιδί στη χώρα μας και απ’ όσο γνωρίζω έχετε κι εσείς αντίστοιχο πρόβλημα.

Ας επιστρέψουμε στις κρατικές πολιτικές. Πώς τις κρίνετε;

Kevin Smith  Το κράτος πράγματι ενίσχυσε την αμερικανική οικονομία με πολλά δισ. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ξόδεψε πάνω από 800 δισ. δολάρια, αλλά αυτό που εγώ είδα ως «ένεση» στην αμερικανική οικονομία ήταν το ότι πληρώθηκαν μισθοί χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων που οι ομοσπονδιακές κυβερνήσεις δεν μπορούσαν να πληρώσουν κάτω από το βάρος της οικονομικής κρίσης. Αυτό όμως δεν λύνει το πρόβλημα, απλώς αντιμετωπίζει το σύμπτωμα.

Τι προτείνετε δηλαδή; Να μην είχε πληρώσει το κράτος εκείνους τους μισθούς;

Kevin Smith  Το πρόβλημα είναι πιο περίπλοκο. Πρέπει να γίνουμε λίγο πιο προσεκτικοί στο πώς και πού ξοδεύουμε χρήματα, διότι στις ΗΠΑ έχουμε κάνει μεγάλες σπατάλες. Υπάρχουν πολιτικοί στις ΗΠΑ που ασκούν «κοινωνική» πολιτική με τα χρήματα του Δημοσίου χωρίς να τους ενδιαφέρουν οι συνέπειες, και το κάνουν αυτό μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν την επανεκλογή τους.

Αυτό νόμιζα ότι συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα…

Kevin Smith  Αυτό συμβαίνει παντού όπου υπάρχουν πολιτικοί… Είναι μια κατάρα…

 

Πώς οδηγήθηκε όμως η κατάσταση στην κρίση;

Kevin Smith  Ας πάμε πίσω στη δεκαετία του ’90. Τότε αποκτούσε σπίτι αυτός που είχε τα χρήματα να το αποκτήσει, και αποκτούσε το σπίτι που μπορούσε ανάλογα με τα χρήματά του. Κάποια στιγμή στα μέσα της δεκαετίας άρχισε να γίνεται πολύ δημοφιλής η άποψη ότι «ο καθένας πρέπει να έχει το σπίτι του σε αυτή τη χώρα». Οι εταιρείες έβαλαν τους ανθρώπους να δανειστούν τεράστια ποσά για να αποκτήσουν σπίτια. Κανένας δεν τους εξήγησε εκείνη τη στιγμή τους κινδύνους που συνεπάγεται μια τέτοια κίνηση. Λίγα χρόνια αργότερα αυτοί οι άνθρωποι άρχισαν να χάνουν τα σπίτια τους.

Τι πρέπει να γίνει εδώ που φτάσαμε;

Kevin Smith  Αυτό αναρωτιέμαι κι εγώ… Εκείνο που είναι εκνευριστικό είναι ότι τότε έδωσαν στην προσπάθεια αυτή έναν δήθεν κοινωνικό χαρακτήρα, εξασφαλίζοντας υποτίθεται σπίτι σε κάθε Αμερικανό. Μερικές φορές αναρωτιέμαι: πρέπει να εγκαταλείψουμε ως κοινωνία αυτούς που σήμερα έχουν μεγάλη ανάγκη; Ασφαλώς όχι. Πρέπει να διασώσουμε κάποιες περιουσίες ανθρώπων που φτιάχτηκαν με τους κόπους μιας ζωής; Ασφαλώς ναι. Υπάρχει προσωπική ευθύνη όσων πίστεψαν ότι η οικονομία θα ανθεί συνέχεια και αυτοί θα μπορούν να πληρώσουν τις δόσεις τους; Απολύτως ναι! Κι εδώ είναι το δεύτερο μεγάλο ζήτημα, μετά τη λανθασμένη πολιτική των εταιρειών: η ευθύνη κάποιων ανθρώπων. Θέλουν να απολαμβάνουν χωρίς να αναλαμβάνουν τις ευθύνες.

Στην Ελλάδα είχε στηθεί μια ‘βιομηχανία’ δανείων για κάθε πιθανό κι απίθανο λόγο: για διακοπές και σπουδές, για τα Χριστούγεννα, το Πάσχα…

Kevin Smith  Έτσι ήταν και στις ΗΠΑ: Οι άνθρωποι πίστευαν ότι μπορούν να έχουν ό,τι επιθυμούν. Στις ομιλίες μου ανά τον κόσμο λέω το εξής: Ας πάμε 40 χρόνια πίσω, στην εποχή των πατεράδων μας. Οι άνθρωποι αγόραζαν αγαθά όταν είχαν χρήματα· όταν δεν είχαν χρήματα, δεν αγόραζαν τίποτα. Χάσαμε την αίσθηση των πραγματικών χρημάτων στις τσέπες μας, διότι αντικαταστήσαμε αυτή την αίσθηση από τις πιστωτικές κάρτες. Ο πολύς ο κόσμος, όμως, δεν γνωρίζει πώς δουλεύει η πίστωση.

Όταν δανείζεσαι χρήματα, υπάρχει πάντα η προσδοκία ότι θα τα επιστρέψεις. Κάποιοι έλεγαν: «Έλα τώρα, τράπεζες είναι, σιγά μην έχουν ανάγκη τα 5.000 - 10.000 δολάρια που χρωστάω». Αυτό γενικεύτηκε, και κάποια στιγμή, όσοι πλήρωναν κανονικά χρειάστηκε να πληρώσουν παραπάνω, ενώ όσοι δεν πλήρωσαν άρχισαν να χάνουν τα σπίτια τους –όλοι χαμένοι. Μέχρι που λίγο πριν το 2008 οι τράπεζες κατάλαβαν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να πάρουν τα χρήματά τους πίσω, και αποφάσισαν να αξιοποιήσουν αυτά τα δάνεια με έναν άλλο ευφάνταστο τρόπο για να κερδίσουν κάτι από αυτά.

Η ομιλία σας ήταν άκρως πελατοκεντρική. Δίνετε μεγάλη αξία στην ποιότητα της επιλογής αλλά και στη δύναμη του πελάτη να επηρεάζει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Πόσο ενήμερος είναι ο καταναλωτής για τη βιομηχανία που βρίσκεται πίσω από το προϊόν και για το τι αντιπροσωπεύει η τιμή του;

Kevin Smith  Εδώ υπάρχουν δύο ερωτήματα: Το πρώτο είναι αν ο τελικός καταναλωτής μπορεί να καταλάβει τη διαδικασία του pricing, και η απάντηση είναι πως μάλλον όχι. Το άλλο ερώτημα είναι αν θα έπρεπε να γνωρίζει ο καταναλωτής τη διαμόρφωση της τιμής που πληρώνει για ένα προϊόν. Δεν το γνωρίζω. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι πράγματι οι εφοδιαστικές αλυσίδες επηρεάζουν σημαντικά τη διαμόρφωση της τιμής και ότι όσο πιο αποδοτικές είναι, τόσο μειωμένες θα είναι οι τελικές τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής στο ράφι. Η ουσία όλων όσων κάνουμε είναι να αφήσουμε τον πελάτη ικανοποιημένο: Να πάρει το προϊόν, να το πάει στο σπίτι του και να το χρησιμοποιήσει, να μείνει ικανοποιημένος και να επιστρέψει την επόμενη φορά να αγοράσει και πάλι. Έτσι στήνονται οι επιχειρήσεις, έτσι βγαίνουν χρήματα κι έτσι οι εταιρείες διατηρούνται ακμαίες στο χρόνο. Άλλο είναι το ερώτημα που θα πρέπει να θέσουμε.

Παρακαλώ…

Kevin Smith  Αν οι καταναλωτές μας είναι ενημερωμένοι. Η απάντηση είναι απλή: Περισσότερο από κάθε άλλη εποχή στην ιστορία. Μπορείς να ενημερωθείς από δεκάδες άμεσες κι έμμεσες πηγές, να γνωρίζεις τη στρατηγική της εταιρείας, να πάρεις οικονομικές πληροφορίες από το χρηματιστήριο και τις εφημερίδες και, μέσα από τα social media, να πάρεις και να δώσεις χρήσιμες πληροφορίες για το προϊόν από ή σε ανθρώπους που δεν γνωρίζεις και δεν θα γνωρίσεις ποτέ αλλά εκτιμάς τη γνώμη τους. Όλο αυτό είναι κομμάτι της αξίας που «κουβαλάει» το προϊόν. Να θέσουμε άλλο ένα ερώτημα;

Παρακαλώ…

Kevin Smith  Θα αγόραζε ένας καταναλωτής κάτι σε ακριβότερη τιμή αν ήταν βολικό αυτό; Η απάντηση είναι "ναι", και πίσω από αυτό το ερώτημα βρίσκεται η ύπαρξη των μικροκαταστημάτων της γειτονιάς, όπου κάποιος με λίγο ακριβότερη τιμή αγοράζει κάτι που υπάρχει φθηνότερο σε ένα σουπερμάρκετ 30 χιλιόμετρα μακριά.

Δεν παίζει το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον κάποιο ρόλο στην απόφαση αυτή;

Kevin Smith  Ας γυρίσουμε στο αρχικό σας ερώτημα, στο πώς διαμορφώνεται η τιμή και ποια είναι η ευθύνη της εφοδιαστικής αλυσίδας και του καταναλωτή σε δεύτερο επίπεδο. Αν λοιπόν επιλέξεις το σουπερμάρκετ που βρίσκεται χιλιόμετρα μακριά, θα πρέπει να λάβεις υπόψη σου ορισμένους παράγοντες, να «τιμολογήσεις» κατά κάποιο τρόπο την ίδια την επιλογή σου. Θα λάβεις υπόψη σου το χρόνο (που είναι πια πολύ σημαντικός), τα καύσιμα ή το εισιτήριο. Πρέπει να είσαι λοιπόν πολύ προσεκτικός, αφού εσύ ο ίδιος τιμολογείς…

Κύριε Smith, η χώρα σας ταλαιπωρείται ακόμα από ανεργία. Έτσι δεν είναι;

Kevin Smith  Είναι υψηλή. Είναι σίγουρα πάνω από τα δικά μας δεδομένα. Δεν είναι όπως η δική σας. Ευτυχώς για μας, έχουμε μια πολυσχιδή οικονομία. Δεν εξαρτόμαστε δηλαδή από μια ή λίγες παραγωγικές βιομηχανίες, κι έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε πολύ πιο εύκολα νέες θέσεις εργασίας. Εσείς, απ’ όσο γνωρίζω, έχετε λίγες βιομηχανίες που φέρνουν χρήματα στη χώρα, και μια από αυτές είναι ο τουρισμός. Όταν λοιπόν η οικονομία δεν πάει καλά, ο κόσμος δεν ταξιδεύει· πολύ περισσότερο στο εξωτερικό. Κι αν ταξιδεύει, το κάνει για λιγότερες ημέρες και με πολύ λιγότερα χρήματα. Αυτό είναι φυσικό να δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα στη χώρα σας, η οποία στηρίζεται στον τουρισμό.

Ο αριθμός των τουριστών δεν έχει πέσει, αλλά πράγματι, Έλληνες και ξένοι έχουν περιοριστεί στις δύο εβδομάδες διακοπών πια...

Kevin Smith  Δύο εβδομάδες; Δεν γνωρίζω άνθρωπο στις ΗΠΑ που να κάνει δύο εβδομάδες διακοπές! Μην το πάρετε ως προσβολή αυτό. Ο κόσμος θα έπρεπε να δουλεύει λιγότερο και να απολαμβάνει τη ζωή περισσότερο, και, δυστυχώς, στις ΗΠΑ υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν κάνουν καθόλου διακοπές.

Τι γνώμη έχετε για τη «διαμάχη» δημόσιου τομέα και ιδιωτικού για τον έλεγχο των μεταφορών;

Kevin Smith  Έχω άποψη για το θέμα: Οι επιχειρήσεις, για να παραμείνουν σε έναν κλάδο και να αναπτυχθούν, πρέπει να καταγράφουν κέρδη από τη δραστηριότητά τους· τα κράτη δεν είναι υποχρεωμένα. Στις ΗΠΑ η κυβέρνηση χάνει χρήματα π.χ. από τη δραστηριότητα στα τρένα, ενώ οι υπηρεσίες που προσφέρει σε άλλα μέσα δεν είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου. Έχω σταθερή και πάγια άποψη ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προσφέρει πολύ καλύτερες υπηρεσίες στον τομέα της λειτουργίας της υποδομής στο χώρο των μεταφορών απ’ ό,τι το κράτος.

Τι γνώμη έχετε για το βρετανικό μοντέλο που συνδυάζει και τους δύο τομείς;

Kevin Smith  Βρίσκεται στο μέσο. Γνωρίζω ότι η υποδομή εκεί ανήκει στο Δημόσιο. Προσέξτε: Η ιδιωτικοποίηση των υποδομών στις οδικές μεταφορές θα σήμαινε συνεχή διόδια και αύξηση του κόστους. Πώς αλλιώς θα κέρδιζε μια επιχείρηση; Διόδια όμως δεν θέλει κανείς. Στους δρόμους μπορούμε πράγματι να έχουμε το σχήμα «κράτος - πολιτεία - δήμος στις υποδομές και ιδιώτες στη λειτουργία», εκτός από ορισμένους δρόμους υψηλής κυκλοφορίας που λειτουργούν με ιδιωτικό καθεστώς, π.χ. στο Σικάγο. Για τα άλλα μεταφορικά μέσα και για τις υφιστάμενες υποδομές, το μεικτό σύστημα της Αγγλίας, με την πολιτεία στην περίπτωσή μας, είναι νομίζω ικανοποιητική λύση.

----------------------

Ο Kevin F. Smith

O Kevin F. Smith από το 2000 έως το 2008 διετέλεσε Supply Chain, Logistics και Corporate Sustainability Officer στο φαρμακευτικό όμιλο CVS Caremark, μια αμερικανική εταιρεία με σχεδόν 7.000 καταστήματα (φαρμακεία) και 90 δισ. δολ. έσοδα. Πριν τη CVS Caremark, ο K. Smith, απόφοιτος του Παν/μίου της Μασσαχουσέττης, εργάστηκε για 27 χρόνια στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων. Από τις θέσεις ευθύνης που κατείχε ξεχωρίζει η θέση του αντιπροέδρου Logistics και Customer Support στην H.J. Heinz, ενώ στην Kraft Foods κατείχε τη θέση του διευθυντή Network Design and Implementation. Σε όλες τις παραπάνω θέσεις ασχολήθηκε με ζητήματα αυτοματοποίησης για το material handling, τόσο στα εργοστάσια όσο και στα κέντρα διανομής.

Σήμερα είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου στη συμβουλευτική εταιρεία rfXcel Corporation, η οποία παρέχει υπηρεσίες στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο Κ. Smith έχει και ακαδημαϊκή καριέρα: Είναι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του University of Rhode Island, συμμετέχει στα ερευνητικά προγράμματα του MIT Center for Transportation & Logistics και είναι επισκέπτης καθηγητής στο MIT Masters in Engineering & Logistics Program.

Κατέχει επίσης θεσμικές θέσεις, σημαντικότερες από τις οποίες είναι στα διοικητικά συμβούλια του Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP), του Retail Industry Leaders Association (RILA) και του National Association of Chain Drug Stores (NACDS).

 

 

MANAGEMENT

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

ΧΡΥΣΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΣΕΥ ΤΟΥ ΕΜΠ ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΡΓΟ NEMO

Με το 1ο βραβείο της διοργάνωσης MOBI Grand Challenge Phase II Citopia τιμήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 2019, στο Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια του MOBI Colloquiums and Exhibitions (MoCo Los Angeles) η ελλη...

Κλείσιμο [X]