ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΣΥΝΝΕΦΙΑ: ΥΠΟΧΩΡΗΣΕ ΤΟ AIR CARGO ΤΟ 2012

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 27/11/2013

 

Επιμέλεια Θανάσης Αντωνίου

Το μόνιμο φόβο για την ασφάλεια των εμπορευματικών αερομεταφορών επιχειρεί να εξαλείψει η IATΑ λανσάροντας και υλοποιώντας προγράμματα που απευθύνονται σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια. Κι όλα αυτά στο φόντο μιας αγοράς που έχει δύο διαφορετικές όψεις.

Η International Air Transport Association (ΙΑΤΑ) έχει ιεραρχήσει τέσσερις προτεραιότητες για να κάνει το air cargo πιο ασφαλές και να ωθήσει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη προς την ολοκλήρωση και την εφαρμογή των αρχών της «Ασφαλούς Πτήσης». Θυμίζουμε ότι η «Ασφαλής Πτήση» ήταν μια πρωτοβουλία της ΙΑΤΑ με στόχο την προώθηση παγκόσμιων προτύπων ασφάλειας για τη διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών.

Ο Tony Tyler, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ, προειδοποίησε σχετικά: «Το ρίσκο είναι μεγάλο. Εάν οι αρχές και οι κυβερνήσεις χάσουν την εμπιστοσύνη τους στην ασφάλεια της αεροπορικής μεταφοράς, η γραφειοκρατία θα εκτιναχθεί και η αεροπορική μεταφορά για κάποια εμπορεύματα δεν θα είναι πια βιώσιμη επιλογή. Το εμπόριο –έτσι όπως το γνωρίζουμε– θα είναι πολύ διαφορετικό». Οι δηλώσεις του Tony Tyler και η ανακοίνωση των νέων κινήσεων της ΙΑΤΑ πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Secure Freight Forum, το οποίο φιλοξενήθηκε στα γραφεία της Ομοσπονδίας στη Γενεύη.

Το air cargo είναι σημαντική παράμετρος του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς ετησίως μεταφέρονται περίπου 50 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων. Όπως υπολογίζει η ΙΑΤΑ, ο παγκόσμιος τζίρος του πλησιάζει τα 5,3 τρισ. δολάρια και αποτελεί περίπου το 35% της παγκόσμιας αξίας των αγαθών που διακινούνται. «Κυβερνήσεις και αεροπορική βιομηχανία έχουν κοινό στόχο: τη διατήρηση της ασφάλειας στο air cargo· αυτό είναι και το κοινό έδαφος για πιο στενή μεταξύ τους συνεργασία, την εναρμόνιση των κανονισμών, την αύξηση της παγκόσμιας ικανότητας της αερομεταφοράς και τη μακροχρόνια δέσμευση που χρειάζεται για την υλοποίηση του στόχου» είπε ο ισχυρός άνδρας της αεροπορικής αγοράς.

Τι ζητάει η ΙΑΤΑ

Το πακέτο των προτάσεων που θέτει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η ΙΑΤΑ δεν είναι καινούργιο, καθώς αρκετές φορές στο παρελθόν και με αφορμή γεγονότα που συνδέονται με την ασφάλεια των πτήσεων και την ασφάλεια του εμπορεύματος, η ισχυρή Ομοσπονδία έχει απαιτήσει μεγαλύτερη συμμετοχή των κυβερνήσεων και περισσότερη αποφασιστικότητα από υπερεθνικούς οργανισμούς όπως η Ε.Ε. Οι προτάσεις της ΙΑΤΑ συνοψίζονται στις παρακάτω:

  • Μεγαλύτερη συνεργασία των ενδιαφερόμενων μερών. Συλλογική προσπάθεια και συμμετοχή του συνόλου της εφοδιαστικής αλυσίδας των αερομεταφορών. Οι κυβερνήσεις πρέπει να συνδράμουν την προσπάθεια με την ανάπτυξη νέων παγκόσμιων standards ασφάλειας.
  • Εναρμόνιση και σύγκλιση των κανονισμών. Με επίκεντρο την ΙΑΤΑ θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας «οδικός χάρτης» για τα κράτη, ο οποίος θα διέπει πλέον το διεθνές καθεστώς λειτουργίας των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.
  • Αύξηση της παγκόσμιας ικανότητας. Η αμοιβαία υποστήριξη μεταξύ των κυβερνήσεων θα ενισχύσει το δίκτυο της ασφάλειας. Υπάρχουν ήδη θετικά αποτελέσματα, όπως η βοήθεια που παρείχε ο Καναδάς προς το Μεξικό με αντικείμενο όχι μόνο τις εμπορευματικές αλλά και τις επιβατικές μεταφορές.
  • Μακροχρόνια δέσμευση. Η εναρμόνιση και η αναγνώριση της αεροπορικής ασφάλειας απαιτεί συνεχή δέσμευση από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Η Secure Flight αναμένεται να κινηθεί το επόμενο διάστημα με βάση αυτές τις αρχές. Μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν υλοποιηθεί οκτώ πιλοτικά σχήματα τα οποία έχουν εξεταστεί κι ελεγχθεί με βάση τα πρότυπα του Secure Flight κι απ’ ότι φαίνεται καλύπτουν τόσο τις προϋποθέσεις ασφάλειας όσο και την οικονομική πλευρά του ζητήματος.

Cargo και Ευρώπη: Κάτι πετάει…

Ποια είναι όμως η κατάσταση η οποία επικρατεί αυτή τη στιγμή στους παγκόσμιους αιθέρες; Η ΙΑΤΑ παρουσίασε πρόσφατα τα επίσημα στοιχεία του 2012 τα οποία καταδεικνύουν αύξηση κατά 5,3% τις επιβατικής κίνησης και πτώση του cargo κατά 1,5%. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης το 2012 ήταν μικρότερη της αντίστοιχης του 2011 (η οποία ανήλθε στο 5,9%), αλλά ήταν σαφώς μεγαλύτερη από τη μέση αύξηση της τελευταίας δεκαετίας (η οποία ανερχόταν σε 5%). Μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στις διεθνείς πτήσεις (6%) σε σχέση με τις εσωτερικές (4%), ενώ το μεγαλύτερο βάρος της αύξησης φέρουν οι αναδυόμενες αγορές. Όσο για το cargo, η πτώση της τάξης του 1,5% ακολουθεί την αντίστοιχη του 2011 (τότε η πτώση ήταν 0,6%)

«Η ζήτηση αυξήθηκε έντονα μέσα στο 2012, παρά τα κακά οικονομικά νέα που χαρακτήριζαν όλους τους μήνες της χρονιάς. Αυτό μαρτυράει ότι το αεροπορικό ταξίδι είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου συνδεδεμένου κόσμου. Η ανάπτυξη και η βέλτιστη διαχείριση των σκαφών συνδυάζονται για να βοηθήσουν τις αεροπορικές να καταγράψουν συνολικά κέρδη περίπου 6,7 δισ. δολάρια παρά τις υψηλές τιμές των καυσίμων. Με καθαρό περιθώριο κέρδους όμως μόλις 1%, η βιομηχανία το μόνο που καταφέρνει είναι να έχει το κεφάλι της έξω από το νερό…» σχολίασε δηκτικά ο Tony Tyler.

Οι επιδόσεις του cargo όμως συνεχίζουν να προβληματίζουν. «Σε αντίθεση με την ανάπτυξη στις επιβατικές, οι εμπορευματικές μεταφορές δέχονται διπλό χτύπημα. Το παγκόσμιο εμπόριο υποχωρεί ραγδαία και πολλά αγαθά μεταφέρονται πλέον μέσω θαλάσσης. Σημαντική εξέλιξη της χρονιάς ήταν η αύξηση του εμπορίου ανάμεσα στην Ασία και την Αφρική, η οποία προκάλεσε αύξηση στις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές κατά 14,7% για τις εταιρείες που εδρεύουν στη Μέση Ανατολή και κατά 7,1% για τις αφρικανικές» εξήγησε ο Tyler.

Δύο ειδήσεις με… σημασία

Την ώρα που η ΙΑΤΑ ανακοίνωνε τα αρνητικά για το air cargo αποτελέσματα για το 2012, δύο ειδήσεις ήρθαν να δώσουν τον τόνο στην «ηλεκτρισμένη» ατμόσφαιρα που επικρατεί διεθνώς και να επιβεβαιώσουν ότι παρά το σφιχτό management και τις τεχνικές προβλέψεων, η αεροπορική αγορά είναι απρόβλεπτη.

Απρόσμενο πρόβλημα προέκυψε (στα τέλη Ιανουαρίου) κατά τη διαδικασία συγχώνευσης των δυο μεγάλων εταιρειών ταχυδρομικών μεταφορών, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η μια εξ αυτών, η αγοράστρια United Parcel Service. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να είναι αρνητική στην προοπτική της εξαγοράς της ΤΝΤ από τον αμερικανικό κολοσσό. Ο Scott Davis, πρόεδρος και CEO της UPS, δήλωσε «τρομερά απογοητευμένος από την πρόταση της Ε.Ε.», καθώς η εταιρεία του είχε προτείνει πολύ συγκεκριμένα μέτρα τα οποία θα κάλυπταν τις κατ’ αρχήν αντιρρήσεις των αντιμονοπωλιακών Αρχών. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η νέα εταιρεία θα αλλάξει την εικόνα των logistics στην Ευρώπη, θα επιφέρει χειροπιαστά οφέλη σε καταναλωτές και θα βοηθήσει στην περαιτέρω ανάκαμψη του κλάδου.

 Όσο για την Bahrain Air, η οποία φαίνεται πως πληρώνει την «Αραβική Άνοιξη» που πέρασε σαν σίφουνας και από τη χώρα της, οδηγήθηκε στο κλείσιμο (μέσα Φεβρουαρίου 2013) ύστερα από δύο έτη ζημιών. Η εταιρεία είχε περιορίσει δραστικά τα δρομολόγιά της και είχε εγκαταλείψει σημαντικούς προορισμούς, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης του Εμιράτου, δεν έλαβε ποτέ την αποζημίωση που της αναλογούσε από τις ζημίες που υπέστη λόγω των κοινωνικοπολιτικών αναταραχών στη χώρα, που είχαν οδηγήσει στο κλείσιμο του αεροδρομίου της πρωτεύουσας για ένα μικρό –αλλά σημαντικό, όπως αποδείχτηκε– διάστημα.

 

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ

Ο «ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΧΑΡΤΗΣ» ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΑΘΗΝΩΝ

Σε ειδική εκδήλωση για την επέτειο των 18 χρόνων του «Ελευθέριος Βενιζέλος», η εταιρεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών παρουσίασε τον «Πράσινο Χάρτη» της από την ίδρυσή του στις 28 Μαρτίου 1996 μέχρι ...

ΣΕ ΣΥΝΕΧΗ ΑΝΟΔΟ Η ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΣ

Ανοδικές τάσεις εξακολουθεί να παρουσιάζει η αεροπορική κίνηση σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστ...

Ο ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΗ Ν. ΕΥΡΩΠΗ

Στο πλαίσιο των Skytrax World Airport Awards, της μεγαλύτερης ετήσιας παγκόσμιας έρευνας ικανοποίησης των αεροπορικών ταξιδιωτών, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών βραβεύτηκε, με τις ψήφους των επιβατών, ...

Κλείσιμο [X]