ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ S/M ‘ΑΠΑΝΤΗΣΗ’ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 09/04/2013

 

Αλλάζουν οι αποδοχές των Ελλήνων, αλλάζουν και οι καταναλωτικές συνήθειές τους. Μαζί τους αλλάζουν οι διαδικασίες του λιανεμπορίου και ο αθέατος κόσμος των logistics που βρίσκεται πίσω του.

«Μέχρι πριν μερικούς μήνες η μέση παραγγελία του καταστήματός μας προς την Coca Cola ήταν της τάξης των 3.000 ευρώ. Η εταιρεία απαιτούσε εξόφληση του τιμολογίου μέσα σε δύο μήνες- ήταν ένα μικρό αλλά λογικό διάστημα μέσα στο οποίο ο κάθε επαγγελματίας μπορούσε να κάνει το κουμάντο του» μας είπε ιδιοκτήτης ανεξάρτητου supermarket στην περιοχή της Νέας Σμύρνης, ο οποίος προμηθεύεται το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των προϊόντων για το κατάστημά του απευθείας από τη βιομηχανία. Ο ίδιος έδινε παραγγελία μια φορά το μήνα κι ο ανεφοδιασμός του καταστήματός του ήταν, μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον, απόλυτα ασφαλής. Η κατάσταση αυτή όμως ανήκει στο παρελθόν.

«Από τη στιγμή που η Coca Cola απαιτεί να πληρωθεί μόλις ξεφορτώσει το φορτηγό, είναι φυσικό πως η παραγγελία μου έχει μειωθεί σε όγκο κι έχει αυξηθεί σε συχνότητα. Τώρα παραγγέλνω περισσότερες φορές μέσα στο μήνα και κάθε φορά η παραγγελία δεν ξεπερνάει τα 300 ευρώ» μας εξήγησε. Το κατάστημά του παρουσιάζει ορισμένες ελλείψεις αλλά αυτό δεν φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους πελάτες του: ένα συνοικιακό supermarket αντιμετωπίζεται πάντα με ανοχή. Σε ανάλογο μήκος κύματος, ο διευθυντής καταστήματος ανερχόμενης ελληνικής αλυσίδας και πάλι στη Νέα Σμύρνη, μας είπε ότι η ύπαρξη κέντρου διανομής στη δική του περίπτωση επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στις παραγγελίες και ασφαλέστερη παράδοση.

«Το δίκτυό μας είναι μικρό κι έτσι δεν έχουμε προβλήματα στον εφοδιασμό των καταστημάτων. Το γεγονός ότι οι παραγγελίες είναι μειωμένες – διότι πράγματι έτσι είναι από το καλοκαίρι και μετά- δεν επηρεάζει τα logistics μας. Ακόμα και στα ευπαθή προϊόντα που η παράδοση είναι ανελαστική, έχουμε πετύχει την καλύτερη δυνατή διανομή, αποφεύγοντας το αυξημένο κόστος των πολλών διαδρομών» μας λέει. Ο ίδιος παραδέχεται ότι υπάρχουν ελλείψεις σε οριακές στιγμές του ωραρίου (π.χ. αργά το Σάββατο το απόγευμα), κι εδώ όμως οι πελάτες δεν παραπονιούνται: η πληθώρα των (υπόλοιπων) προϊόντων καλύπτει περιστασιακές και παροδικές ελλείψεις.

Κρίση στην κατανάλωση

Εδώ και περίπου δύο χρόνια οι δραματικές εξελίξεις στην κατανάλωση προϊόντων στις αλυσίδες του ελληνικού λιανεμπορίου, έχουν διαμορφώσει μια τελείως διαφορετική εικόνα απ΄ αυτή που γνωρίζαμε.  Ταυτόχρονα, η έξοδος από την αγορά ορισμένων αλυσίδων, τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν κάποιες άλλες – μεταξύ αυτών και πολυεθνικές- και το κλείσιμο σημαντικών χονδρεμπορικών εταιρειών ή κέντρων διανομής στην περιοχή της Αττικής, έχουν αλλάξει τη μορφή της εφοδιαστικής αλυσίδας που αναπτύσσεται με επίκεντρο τον ‘θαυμαστό κόσμο’ του supermarket. Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε τις ραγδαίες εξελίξεις στον αυτοματισμό, την παραγγελιοψία, την ιχνηλάτιση, τα εξελισσόμενα warehouse management systems, τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι μια νέα εικόνα σχηματίζεται στην αγορά.

Στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας καταγράφουν αλλαγές στη σύνθεση των παραγγελιών (λιγότεροι κωδικοί), τη χρονική κατανομή τους μέσα στο μήνα (αραίωση), καθώς και προβλήματα που ανακύπτουν τόσο στον εφοδιασμό των καταστημάτων, όσο και κατά τη μεταφορά (μισογεμάτα φορτηγά). Στο πρόσφατο  15ο  Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics ορισμένοι ομιλητές διαπίστωσαν ότι οι συχνότερες παραγγελίες των τελευταίων μηνών έχουν προκαλέσει, εκτός όλων των άλλων προβλημάτων, μικρή αύξηση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης κατά την ώρα των διανομών!

Με επενδύσεις μέσα στην κρίση

Ποια είναι η εικόνα που παρουσιάζει αυτή τη στιγμή η ελληνική λιανεμπορική αγορά; Σε αντίθεση με τη ‘νεκρή φύση’ που επικρατεί στο τοπίο άλλων επιχειρηματικών κλάδων, στο λιανεμπόριο δεν λείπουν οι επενδύσεις, κυρίως στις υποδομές καθώς η επέκταση του δικτύου δεν είναι άμεση προτεραιότητα σχεδόν σε καμία από τις μεγάλες αλυσίδες.

Ο τομέας των logistics δεν κρατά τα σκήπτρα των επενδύσεων, αποτελεί όμως μια παράμετρο της ανάπτυξής τους που ποτέ δεν ξεχνάνε. Η αλυσίδα  Metro ολοκλήρωσε πριν από ενάμιση χρόνο – κι ενώ η μεγάλη οικονομική κρίση είχε ήδη ξεκινήσει- εντυπωσιακή  επένδυση στο κέντρο διανομής στα Οινόφυτα το οποίο καλύπτει το συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι των αναγκών εφοδιασμού της εταιρείας. Το κέντρο, το οποίο παρουσιάσαμε στο προηγούμενο τεύχος του L&M, αναπτύσσεται σε  οικόπεδο 100.000 τ.μ., διαθέτει στεγασμένους χώρους περίπου 40.000 τ.μ., απασχολεί 290 εργαζόμενους και για την υλοποίησή του δαπανήθηκαν περίπου 35 εκατ. ευρώ.

Η Σκλαβενίτης είναι μια αλυσίδα με ιδιαίτερη γεωγραφική διασπορά καταστημάτων καθώς αναπτύσσεται κυρίως  εντός Αττικής. Παρουσιάζει σημαντική αντοχή στην οικονομική κρίση και το 2010 έκλεισε τη χρήση της με έσοδα ύψους 1,191 δισ. ευρώ (αύξηση της τάξης του 3,3%), ενώ για την χρήση που μόλις έληξε αναμένεται περεταίρω αύξηση του κύκλου εργασιών κατά περίπου 6% στα 1,26 δισ. ευρώ. Η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία  ενός μεγάλου κέντρου διανομών και θα της χρειαστεί σε περίπτωση που διευρύνει τον αριθμό των καταστημάτων της. Αρκετές φορές κατά το πρόσφατο παρελθόν η εταιρεία χρειάστηκε να διαψεύσει πληροφορίες περί σχεδίων για ένα μεγάλο logistics center και φαίνεται πως ούτε μέσα στο 2012 θα έχουμε κάποιο μεγάλο νέο, αν και η εταιρεία εξετάζει ακίνητα στο Μαρκόπουλο και τον Ασπρόπυργο.

Στην Carrefour – Μαρινόπουλος δεν υπάρχουν προς το παρόν σκέψεις για επενδύσεις στον τομέα των logistics, καθώς ο όμιλος έχει να αντιμετωπίσει τις ιδιαίτερα αρνητικές επιδόσεις του 2011. Η πτώση του κύκλου εργασιών του ομίλου για όλο το 2011 ξεπέρασε το 8% και η χρονιά, η δυσκολότερη των τελευταίων χρόνων έκλεισε με αποτελέσματα που είναι λίγο κάτω από τα 2,5 δισ. ευρώ. Η ΑΒ Βασιλόπουλος μετά τη δημιουργία του μεγάλου logistics center στα Οινόφυτα, το οποίο παρουσιάζουμε στο παρόν τεύχος, έστρεψε την προσοχή της στην ανάπτυξη του δικτύου και μέσα στο 2011 λειτούργησε αρκετά νέα καταστήματα. Τέλος η βορειοελλαδίτικη Μασούτης, εγκαινίασε πρόσφατα ένα από τα μεγαλύτερα, τα πιο σύγχρονα κέντρα διανομών στην Ευρώπη!

Υπάρχουν όμως και όμιλοι που συνεχίζουν να κινούνται μέσω 3PL κι αποφεύγουν, ειδικά εν μέσω κρίσης τις επενδύσεις στη δημιουργία ιδιόκτητου logistics center. Ένας τέτοιος όμιλος αγορών είναι ο ΕΛΕΤΑ, ο οποίος αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 600 καταστήματα πανελλαδικά τα οποία ανήκουν σε περισσότερους από 370 επιχειρηματίες – μέλη του δικτύου. Ο ΕΛΕΤΑ δεν έχει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις κέντρου διανομών και συνεργάζεται με 3PL εταιρεία.

Τα logistics εντός κρίσης

Παράγοντες της αγοράς με τους οποίους συνομίλησε το L&M συμφωνούν ότι τα logistics, χωρίς να είναι αυτή τη στιγμή η απόλυτη προτεραιότητα των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, είναι μια κρίσιμη πτυχή της καθημερινότητάς τους η οποία επηρεάζεται έντονα από πολλούς εξωγενείς παράγοντες. Μεταξύ αυτών είναι: α) η αλλαγή στη δομή των παραγγελιών που δέχονται τα κέντρα διανομής από τα καταστήματα λόγω κρίσης, β) η εντυπωσιακή άνοδος των private label προϊόντων έναντι των επωνύμων μαρκών, γ) η συνεχιζόμενη πολιτική προσφορών αισθητά διαφοροποιημένη όμως πλέον εξαιτίας της πρόσφατης νομοθετικής παρέμβασης της πολιτείας, και δ) οι αλλαγές συσχετισμών που έφερε στο λιανεμπόριο η κατάρρευση της Ατλάντικ και η αποχώρηση της Aldi.

Συνολικά μιλώντας για τα logistics αυτή τη στιγμή το διακύβευμα είναι διπλό: α) από τη μια πλευρά οι επιχειρήσεις προσπαθούν να κρατήσουν τα ράφια τους γεμάτα προϊόντα αλλά και να εξασφαλίσουν τη φρεσκάδα που είναι απαραίτητη σε προϊόντα με μικρό κύκλο ζωής ή ευπαθή προϊόντα κι β) από την άλλη να μειώσουν όσο το δυνατό το αποθηκευτικό και μεταφορικό κόστος για την αναπλήρωση των ραφιών μειώνοντας επίσης το ποσοστό των επιστροφών. Η πρόβλεψη της ζήτησης, η εξίσου σημαντική πρόβλεψη της παραμονής των προϊόντων στο ράφι, η σύνθετη διαδικασία της αναπλήρωσης είναι μερικοί από τους κρίσιμους παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό μιας πολιτικής υποστήριξης αποθήκης και καταστήματος. Αυτή τη στιγμή γίνεται ολοφάνερο ότι πιο ανυπεράσπιστες απέναντι την κρίση είναι οι μικρές αλυσίδες καταστημάτων οι οποίες δέχονται πιέσεις τόσο από τα μεγάλα λιανεμπορικά σχήματα, όσο και από τα μικρομάγαζα της γειτονιάς. Αυτές οι μικρές αλυσίδες αντιμετωπίζουν σήμερα το μεγαλύτερο πρόβλημα εφοδιασμού και τα περιθώριά τους είναι λιγοστά.

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

ΝΕΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΑΠΟΘΗΚΩΝ ΤΗΣ ΒΙΕΜΕΤ Γ. ΤΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ

Με το νέο πρότυπο ΕΝ ISO 9001:2015 του Διεθνούς Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητος επαναπιστοποιήθηκε πρόσφατα η ΒΙΕΜΕΤ Γ. Τιτόπουλος ΑΕΒΕ. Η επαναπιστοποίηση από τον διεθνή και πλέον αξιόπιστο οργανισμ...

ΠΕΡΑΣΕ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΡΙΑΣΙΟ, ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΤΙΟ 2019 ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ Η ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΗ ΤΟΥ

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η οποία προβλέπει ότι έκταση περίπου 566 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, παραχωρείται για 60 έτη προς εκ...

ΤΡΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΛΕΤΟΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε.

Από το 1967 η ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε. συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες στο χώρο των ανυψωτικών περονοφόρων και των μηχανημάτων έργου. Εδώ και επτά χρόνια, μάλιστα, έχει την αποκλειστική...

Κλείσιμο [X]