ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο Γεώργιος Μαυραγάνης της Unilever είναι περήφανος για την αποθήκη της εταιρείας στο Σχηματάρι Βοιωτίας.

ΤΟ ΜΙΚΡΟ «ΘΑΥΜΑ» ΤΗΣ UNILEVER ΣΤΟ ΣΧΗΜΑΤΑΡΙ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 27/01/2014

 

Κείμενο, συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου

Το L&M συζητά με τον Γεώργιο Μαυραγάνη, επικεφαλής της εφοδιαστικής αλυσίδας του ομίλου της Unilever στην Ελλάδα, για τα δύο επενδυτικά σχέδια που ανακοίνωσε πέρυσι  η εταιρεία του: Νέες γραμμές παραγωγής καλλυντικών και ένα νέο κέντρο logistics, αμφότερα επί ελληνικού εδάφους.

Λίγες εβδομάδες πριν το τέλος του 2012 και σχεδόν ταυτόχρονα με την ανακοίνωση της συνεργασίας COSCO και ΗP στο λιμάνι του Πειραιά, άλλη μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, η Unilever Ελλάς, ανακοίνωσε μια σημαντική απόφασή της: να μεταφέρει την παραγωγή ορισμένων καταναλωτικών προϊόντων που διακινεί από εργοστάσια του εξωτερικού στην Ελλάδα. Η είδηση αυτή ακολούθησε τα επίσημα εγκαίνια της νέας αποθήκης της εταιρείας στο Σχηματάρι Βοιωτίας. Η αποθήκη, μια από τις πιο σύγχρονες στην Ελλάδα, παρουσιάστηκε με ιδιαίτερη υπερηφάνεια από την εταιρεία στον Τύπο και στους συνεργάτες της. Η απόφαση για τη δημιουργία της ήταν 100% ελληνική, διατήρησε αρκετές θέσεις εργασίας (που διαφορετικά θα χάνονταν), ενώ εκτιμάται ότι θα προσφέρει εκτός από ανταγωνιστικότητα και κέρδη στην πολυεθνική.

Αυτές οι δύο θετικές ειδήσεις βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησής μας με το στέλεχος της Unilever Γεώργιο Μαυραγάνη (διευθυντή εφοδιαστικής αλυσίδας για την Ελλάδα) στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, στο Μαρούσι. Όπως μας ενημέρωσε ο συνομιλητής μας, τα προϊόντα –την παραγωγή των οποίων φέρνει στην Ελλάδα η εταιρεία– είναι σαπούνια, αφρόλουτρα και σαμπουάν, και θα παράγονται πλέον στα εργοστάσια ελληνικών εταιρειών με τα ποιοτικά στάνταρ της πολυεθνικής.

 L&M. Κύριε Μαυραγάνη, θα θέλαμε ένα πρώτο σχόλιό σας γι’ αυτή την απόφαση της εταιρείας…

Τόσο η νέα μας αποθήκη στο Σχηματάρι όσο και η μεταφορά σημαντικού αριθμού προϊόντων προσωπικής φροντίδας στην Ελλάδα, είναι αποφάσεις της εταιρείας μας που αποσκοπούν στην ενίσχυση της παρουσίας της UL στη χώρα μας. Και οι δύο αυτές κινήσεις είναι μέρος ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος που τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε επενδύσεις άνω των 250 εκ. ευρώ. Πλέον τούτου, οι επενδύσεις αυτές έρχονται στη χώρα μας τη στιγμή που η Ελλάδα τις χρειάζεται περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Και για το λόγο αυτό, τόσο ως στελέχη της Eλαΐς - Unilever όσο και ως Έλληνες νιώθουμε υπερήφανοι.

 Ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην αγορά;

Είναι προφανές ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κάτω από συνθήκες κρίσης η αγορά είναι αυτό της ρευστότητας. Τόσο η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών όσο και η έλλειψη διαθεσίμων στο τραπεζικό σύστημα της χώρας δεν επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να αντλήσουν ρευστότητα από καμία πηγή. Επιπλέον, όσες παραγωγικές επιχειρήσεις αγοράζουν πρώτες ύλες από το εξωτερικό, όχι μόνο δεν αγοράζουν με πίστωση αλλά αντιθέτως προκαταβάλλουν την αξία των εμπορευμάτων, πράγμα που δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη χρηματοοικονομική τους θέση. Στο εξωτερικό βλέπουν την Ελλάδα ως μια αγορά με υψηλό risk profile.

 

Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση με τις προμήθειες;

Οι πλείστες των επιχειρήσεων που εμπίπτουν στην παραπάνω κατηγορία αλλάζουν άρδην την εμπορική τους συμπεριφορά. Σαν άμεσες ενέργειες μειώνουν τα αποθέματά τους, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν το μέγεθος των παραγγελιών τους και αυξάνουν τη συχνότητα. Επιπλέον προσανατολίζονται σε ανηλεές κυνήγι εξόδων, προκειμένου να προστατεύσουν την εναπομείνασα κερδοφορία τους και να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους. Εάν προσπαθήσουμε να δούμε την οικονομική κρίση από τη θετική της πλευρά, η ορθολογικοποίηση που γίνεται σε πολλούς τομείς της οικονομίας είναι αναγκαία και μπορεί (υπό προϋποθέσεις) να οδηγήσει σε συνθήκες που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της χώρας στο μέλλον.

Απευθυνθήκατε στη μητρική εταιρεία όταν ξέσπασε η κρίση; Μπόρεσε αυτή να σας βοηθήσει;

Ασφαλώς. Η Unilever ήταν στο πλευρό μας από την πρώτη ημέρα που διαφάνηκε η οικονομική κρίση. Η εταιρεία είχε αντιμετωπίσει σχετικά πρόσφατα δύο παρόμοιες καταστάσεις στην Αργεντινή και στην Ινδονησία. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να γνωρίζει πώς να κινηθεί. Μας έστειλαν υλικό και σχετικές αναφορές. Επίσης ανώτατο στέλεχος του οικονομικού τμήματος, για την ακρίβεια ο δεύτερος στην ιεραρχία παγκοσμίως, επισκέφτηκε την Ελλάδα και ενημέρωσε σε ημερίδα την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα –κι όχι μόνο εμάς– για τις εξελίξεις.

Τι είπε ο άνθρωπος αυτός;

Είπε πράγματα που εμείς, εκείνη τη στιγμή, δεν μπορούσαμε να δούμε. Μας επισήμανε ότι στην κρίση, η προτεραιότητα είναι η ρευστότητα. Είναι εύκολο να το λέμε σήμερα αλλά ήταν δύσκολο να διαπιστώσει κανείς το μέγεθος του συγκεκριμένου προβλήματος πριν ξεσπάσει η κρίση. Μας επισήμανε ότι δεν θα πρέπει να μας απασχολεί ο τζίρος, διότι αυτός νομοτελειακά θα πέσει καθώς οι αγορές θα συρρικνωθούν λόγω μειωμένης ζήτησης, αλλά να κοιτάμε το μερίδιο αγοράς της εταιρείας, διότι αυτό που τελικά πρέπει να επιδιώκουμε είναι να είμαστε ανταγωνιστικοί μέσα σε μια αγορά που βρίσκεται σε κρίση. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία θα πρέπει να έχει την υπομονή να περιμένει το πέρας της κρίσης, προκειμένου την επαύριον να είναι ισχυρότερη και έτοιμη για ανάπτυξη.  Εμείς λοιπόν προσπαθούμε να μειώνουμε τα κόστη λειτουργίας της επιχείρησής μας προστατεύοντας τη ρευστότητα και επενδύοντας επιλεκτικά. Για την εφοδιαστική αλυσίδα η μείωση των αποθεμάτων (τόσο των δικών μας όσο και των πελατών μας) είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας.

Η είσοδος του νέου κέντρου εφοδιασμού της Unilever.

Έχετε σύστημα προβλέψεων παραγγελιών;

Ακριβώς. Ανάλογα με τη ζήτηση των καταστημάτων των πελατών μας, λειτουργούμε το σύστημα της αναπλήρωσης στην κεντρική αποθήκη, μέσω της οποίας τείνουν πια να δουλεύουν οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου. Σε συνεργασία με τον πελάτη, προσπαθούμε να μειώνουμε το ύψος των αποθεμάτων χωρίς να βάζουμε σε κίνδυνο το επίπεδο εξυπηρέτησης. Ταυτόχρονα ευθυγραμμίζουμε τη δική μας εφοδιαστική αλυσίδα από τα εργοστάσια, τις αποθήκες και τους προμηθευτές μας, με σκοπό την όσο το δυνατόν πιο αποδοτική λειτουργία της. Αυτή τη στιγμή ως Unilever Ελλάδας έχουμε τα μικρότερα αποθέματα σε όλη την Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα μειώνουμε τα κόστη μας σε όλα τα επίπεδα.

Η αποθήκη της Unilever: ένα σημαντικό έργο

 

Ας περάσουμε στην αποθήκη της Unilever. Τι υπήρχε στη θέση της;

Υπήρχε ένα παλαιό εργοστάσιο της εταιρείας στο Σχηματάρι, το οποίο είχε εξαγορασθεί το 2001. Παρήγαγε αφυδατωμένα σκευάσματα όπως σούπες, αλλά και dressings όπως μαγιονέζα, μουστάρδα, κέτσαπ κ.ά. Εξετάσαμε το μέλλον του εργοστασίου και διαπιστώσαμε ότι δεν ήταν βιώσιμο στο απώτερο μέλλον. Αποφασίσαμε να μεταφέρουμε την παραγωγή των προϊόντων αυτών σε άλλη μονάδα της εταιρείας στην Ελλάδα, και ταυτόχρονα επενδύσαμε στον εκσυγχρονισμό της παραγωγής με παράλληλη αύξηση του αριθμού των εργαζομένων.  Η Unilever Ελλάδας πρότεινε στη μητρική εταιρεία –και έγινε αποδεκτό– να μετατρέψουμε το συγκεκριμένο εργοστάσιο σε κέντρο logistics, διατηρώντας παράλληλα όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζόμενους, καθώς η περιοχή μαστίζεται από την ανεργία. Από την άλλη πλευρά προετοιμάσαμε το επιχειρησιακό μας σχέδιο (business plan) προκειμένου η νέα μας επένδυση να οδηγήσει σε οικονομικό όφελος. Ολοκληρώσαμε την αποθήκη μέσα σε δύο χρόνια, μεταφέροντας την αποθήκευση των τροφίμων από τον 3PL συνεργάτη μας στο νέο μας Logistics Centre.

Και με τους εργαζόμενους;

Οι εργαζόμενοι απασχολήθηκαν σε άλλα εργοστάσιά μας, όπως και στην άλλη ιδιόκτητη αποθήκη της εταιρείας μας, με αποτέλεσμα να μεταφέρουν το know how στους νέους συναδέλφους τους και να μην χάσουν ούτε μέρα δουλειάς. Μόλις ετοιμάστηκε το logistics centre επέστρεψαν όλοι, εκπαιδεύτηκαν και ξεκίνησαν να εργάζονται στο νέο αντικείμενό τους. Η εκπαίδευση ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2012 και διήρκεσε περίπου 4 μήνες. Όλα ήταν καινούρια: ο χώρος, η δουλειά, τα συστήματα, οι αρμοδιότητες και οι διαδικασίες, ακόμα και το διευθυντικό προσωπικό. Ήταν μεγάλο ρίσκο για όλους μας, αλλά μέχρι στιγμής τα πράγματα πηγαίνουν κατ’ ευχήν.

Η ιδιόκτητη αποθήκη δεν είναι κάτι που συνηθίζεται στην εταιρεία σας…

Πράγματι! Συνήθως η Unilever αναθέτει σε developers να φτιάξουν τις αποθήκες και στη συνέχεια αναθέτει τη λειτουργία της σε τρίτες εταιρείες. Εδώ όμως όλα έγιναν και γίνονται από το προσωπικό της εταιρείας μας, και αυτό είναι πράγματι κάτι διαφορετικό. Το WMS που επιλέχθηκε ήταν το SAP. Συνεργαστήκαμε με τη Zetes στο voice picking που συνεργάζεται αρμονικά με το υπόλοιπο σύστημα διαχείρισης –κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε εγκατάσταση της εταιρείας στην Ευρώπη.

Η αποθήκη έχει δυναμικότητα  15.334 παλετοθέσεις και 15.568 τετραγωνικά μέτρα. Αλλά και περίπου 60 εργαζόμενοι, που χωρίς αυτό το κέντρο ίσως να ήταν άνεργοι σε μια περιοχή όπου η ανεργία έχει χτυπήσει «κόκκινο».

Αξίζει τελικά να διαχειρίζεται μια εταιρεία τη δική της αποθήκη; Είναι ένα μέγα ερώτημα αυτό… Όλα εξαρτώνται από τον τόπο, το χρόνο και τις συνθήκες που επικρατούν. Όπως προανέφερα, γενικά η Unilever δεν έχει δικές της αποθήκες. Εμείς το κάναμε κατά κύριο λόγο για να διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίας των «ανθρώπων μας» στο Σχηματάρι, όσο περίεργο και απίστευτο κι αν ακούγεται. Αυτός ήταν ο κύριος λόγος. Σε μια εποχή που «cash is the king», εμείς επενδύσαμε πολλά εκατ. ευρώ για τη νέα αποθήκη. Για να επιστρέψω όμως στο ερώτημά σας, πιστεύω ότι δεν υπάρχει μία και μόνη απάντηση στο εάν αξίζει μια εταιρεία να λειτουργεί τη δική της αποθήκη.

Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι η αφοσίωση και η πίστη των εργαζομένων μας στην εταιρεία μπορεί να υπερκεράσει τα πλεονεκτήματα του outsourcing. Αυτό το έχουμε διαπιστώσει τόσο στην άλλη ιδιόκτητη αποθήκη της εταιρείας μας όσο και στα τρία εργοστάσιά μας, τα οποία λειτουργούν στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια. Τόσο η παραγωγικότητα του προσωπικού μας όσο και η ποιότητα της εργασίας τους, όχι μόνο δεν υστερούν σε τίποτα από τα εργοστάσια και τις αποθήκες τρίτων, αλλά αντιθέτως υπερτερούν. Αυτό μας επιβεβαιώνει ότι οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά κι όχι μόνο τα συστήματα ή οι διαδικασίες.

 Η αποθήκη δεν έχει σχεδιαστεί για τις σημερινές συνθήκες…

Σαφώς. Έχει χωρητικότητα 15.500 παλέτες, το απόθεμά μας κυμαίνεται γύρω στις 10.000, κι αυτή τη στιγμή έχουμε αρκετό ελεύθερο χώρο, τόσο στο χώρο του ψυχόμενου φορτίου όσο και στο φορτίο περιβάλλοντος. Τα συστήματα της αποθήκης μπορούν να υποστηρίξουν και να εξυπηρετήσουν και πελάτες εκτός του ομίλου μας.

Προτεραιότητα το περιβάλλον

Η εταιρεία σας στο εξωτερικό στρέφει το ενδιαφέρον της προς την προστασία του περιβάλλοντος. Τι γίνεται στην Ελλάδα σχετικά;

Με την ανακοίνωση του παγκοσμίου σχεδίου αειφορίας της Unilever το 2010 (USLP), η εταιρεία μας έχει δεσμευθεί στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός μας κατά 50% τα επόμενα χρόνια. Η μείωση αυτή θα επιτευχθεί σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας της επιχείρησης, από την αγορά α΄ υλών έως και το τέλος της ζωής των προϊόντων μας, μέσω της αποκομιδής ή της ανακύκλωσής τους. Για το κομμάτι των logistics ο στόχος μας είναι μέχρι το 2020 να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα κατά 40%. Θα πρέπει λοιπόν το 2020 να παρουσιάσουμε αποδεδειγμένα και πιστοποιημένα στοιχεία ότι πράγματι πράξαμε αυτά για τα οποία είχαμε δεσμευτεί, ότι προμηθευόμαστε από αειφόρες πηγές, ότι χρησιμοποιούμε αειφόρες μεθόδους, ότι αναπληρώνουμε τους φυσικούς πόρους που καταναλώνουμε. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι δυσκολότερα…

Είναι η γεωγραφία της χώρας;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι μάλλον οι υποδομές παρά το ανάγλυφο της χώρας. Στις άλλες χώρες, ένας από τους πλέον διαδεδομένους τρόπους μεταφοράς –που είναι και ο φιλικότερος προς το περιβάλλον– είναι το τρένο, πράγμα που δεν ισχύει στη χώρα μας. Στην Ελλάδα το τρένο είναι πιο ακριβό σε σχέση με την οδική μεταφορά και αναξιόπιστο σε σχέση με την ώρα άφιξης στον προορισμό. Ένα άλλο θέμα έχει να κάνει με τις προδιαγραφές των φορτηγών, που ενώ στην Ευρώπη κυκλοφορούν Euro 5 και Euro 6, στην Ελλάδα βρισκόμαστε αρκετά πιο πίσω. Η δυσμενής οικονομική συγκυρία καθυστερεί ακόμα περισσότερο τον όποιο εκσυγχρονισμό των υποδομών στη χώρα μας.

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

ΕΕΒΨ:ΕΠΑΝΑΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ISO 9001:2015

Στην επανέκδοση και αναβάθμιση του πρότυπου ISO 9001:2015, από το φορέα πιστοποίησης Business Quality Certification (BQC) προχώρησε η Ελληνική Ένωση Βιομηχανιών Ψύχους & Logistics....

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΤΣΟΣ: ΕΞΑΓΟΡΑΣΕ ΥΨΗΛΟ ΜΕΙΟΨΗΦΙΚΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΤΗ FOODLINK

Στην επενδυτική εταιρεία “VNK Capital”, συμφερόντων της οικογένειας Κάτσου, πέρασε το 25% της εταιρείας παροχής υπηρεσιών υποστήριξης Εφοδιαστικών Αλυσίδων “Foodlink”....

SARMED: ΘΩΡΑΚΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διαδικασία επιθεώρησης του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης της εταιρείας “SARMED” από τον φορέα πιστοποιήσεων TÜV Hellas και εκδόθηκαν τα σχετικά πιστοποιητικά....