ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο Volker Oesau, διευθύνων σύμβουλος της DHL Global Forwarding για την κεντρική και νότια Ευρώπη. Η Ελλάδα βρίσκεται στο portfolio του και ο ίδιος πιστεύει στην αξία και στις δυνατότητες της χώρας.

VOLKER OESAU (DHL GLOBAL FORWARDING): «Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΚΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΛΥΣΙΔΑ»

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 12/02/2014

 

Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

Το L&M συνάντησε στην Αθήνα το Γερμανό Volker Oesau, διευθύνοντα σύμβουλο της DHL Global Forwarding για την κεντρική και νότια Ευρώπη, και είχε μαζί του μια εκτεταμένη συζήτηση για ευρύ φάσμα θεμάτων σχετικών με τις εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics.

Ο Volker Oesau και η εταιρεία του DHL πιστεύουν στην Ελλάδα. Τη θεωρούν όχι μόνο ένα σημαντικό κρίκο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα που δεν γίνεται να… παραληφθεί, αλλά κάτι πολύ περισσότερο: τη θεωρούν κομμάτι της ευρωπαϊκής κουλτούρας που δεν πρέπει να λείπει από τους στρατηγικούς σχεδιασμούς για το παρόν και το μέλλον των λαών και των οικονομιών της Ευρώπης.

 

L&M Κύριε Oesau, πώς πήγαν οι παγκόσμιες αγορές το 2012;

Σε ένα περιβάλλον προκλήσεων για την αγορά, το παγκόσμιο Forwarding και το Freight βελτίωσε τα έσοδά του αυξάνοντάς τα κατά 500 εκατ. ευρώ, ή 3,6%, στα 15,7 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια του 2012. Χάρη στη επιλεκτική στρατηγική ανάπτυξής μας και εν μέρει χάρη στις βελτιωμένες συνθήκες αγοράς, τα μεικτά περιθώρια κέρδους αυξήθηκαν για μία ακόμη φορά στους τρεις επιχειρηματικούς τομείς.

Γιατί οι αγορές στην Ευρώπη ασθενούν; Επειδή ο κόσμος δεν καταναλώνει όπως στο παρελθόν;

Η Ευρώπη βρίσκεται σε περίοδο προκλήσεων, τις οποίες χρειάζεται να αντιμετωπίσεις. Η Ευρώπη έχει μεγάλη διακύμανση, καθώς υπάρχουν χώρες με διαφορετικές οικονομίες και διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Υπήρξε εντυπωσιακή ανάπτυξη στο πρόσφατο παρελθόν, σήμερα όμως η κατάσταση είναι διαφορετική. Σε ορισμένο βαθμό, αυτό παρατηρείται και σε άλλα μέρη του κόσμου. Δείτε, για παράδειγμα, την Κίνα: Αναπτύσσεται ακόμα αλλά με ρυθμούς μικρότερους από τους προβλεπόμενους.

Σας απασχολούν τα τεκταινόμενα στην Κίνα;

Η Κίνα είναι μία σημαντική αγορά για εμάς και διαβλέπουμε πολλές μελλοντικές ευκαιρίες σε αυτή. Είμαστε ήδη πολύ ισχυροί στη χώρα και μας ενδιαφέρει να διευρύνουμε την παρουσία μας εκεί.

Πρέπει να είναι πολύ μπερδεμένη η εικόνα…

Η Κίνα είναι μια πολύ μεγάλη χώρα με υποδομές διαφορετικές μεταξύ τους, όπως και οι άλλες χώρες του τόξου BRIC, δηλαδή η Βραζιλία, η Ρωσία και η Ινδία. Η Κίνα, για παράδειγμα, είναι ένα μείγμα αναπτυγμένης και αναπτυσσόμενης χώρας. Ένα κομμάτι των πολιτών της έχει αρχίσει πλέον να καταναλώνει με ρυθμό πολύ διαφορετικό από το παρελθόν, ενώ οι υποδομές και οι φυσικοί πόροι ορισμένες στιγμές δεν αντέχουν να υποστηρίξουν αυτή την τρομερή ανάπτυξη. Ορισμένες τρίτες χώρες καλούνται να προμηθεύσουν πρώτες ύλες την κινεζική οικονομία.

Απ’ ό,τι έχω καταλάβει, θέλετε να εδραιώσετε την παρουσία σας εκεί…

Είμαστε ήδη αρκετά ισχυροί στην Κίνα. Ενδιαφερόμαστε για τη διεύρυνση της παρουσίας μας. Ολόκληρη η Ασία θα είναι όλο και πιο σημαντική τα επόμενα χρόνια.

Τι προϊόντα διακινείτε; Φάρμακα;

Χειριζόμαστε και μεταφέρουμε μία ευρεία γκάμα προϊόντων, από επιστημονικά και ιατρικά προϊόντα μέχρι προϊόντα τεχνολογίας, αυτοκινητοβιομηχανίας, τρόφιμα και ενέργειας. Είμαστε πρώτοι σε μια σειρά από σημαντικές κατηγορίες προϊόντων.

Πώς πάει η αεροπορική βιομηχανία, ύστερα από τη βαθιά ύφεση που έφεραν η τραγωδία στους Δίδυμους Πύργους το 2001, η ηφαιστειακή τέφρα στην Ευρώπη και η επιδημία της ασιατικής γρίπης;

Η αεροπορική βιομηχανία έχει σταθεροποιηθεί, και μια σειρά από νέους κανονισμούς οι οποίοι αυξάνουν το αίσθημα ασφάλειας έχουν υιοθετηθεί από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ενώ ισχύουν ιδιαίτερα στις μεταφορές από και προς την αμερικανική αγορά.

Αληθεύει ότι οι Αμερικανοί επιθυμούν πλέον σήμανση RFID σε όσα προϊόντα μπαίνουν στην επικράτειά τους;

Όχι, δεν ισχύει αυτό. Εκείνο που ισχύει όμως είναι ότι για να μπορέσεις να μεταφέρεις αγαθά στις ΗΠΑ πρέπει να είσαι πιστοποιημένος μεταφορέας. Επίσης, για λόγους ασφαλείας, οι Αρχές ζητούν το πλήρες scanning των φορτίων. Αυτό το τελευταίο πράγματι αυξάνει σημαντικά το χρόνο της διεκπεραίωσης των μεταφορών και προσθέτει έξτρα κόστος στη διαδικασία.

Τους κατανοώ όμως: Θέλουν να είναι απόλυτα σίγουροι ότι από τη στιγμή που θα κλείσουν οι πόρτες ενός σκάφους, όλα θα πάνε καλά και δεν θα συμβεί απολύτως τίποτα που δεν είναι προδιαγεγραμμένο. Μην ξεχνάτε ότι περίπου το 50% του air cargo διακινείται με τις επιβατικές πτήσεις, κάτι που κάνει το βαθμό ασφάλειας ακόμα υψηλότερο. Ας είναι όμως· η ουσία είναι να μπορούμε να κάνουμε με ασφάλεια την αποστολή, παραδίδοντας το σωστό προϊόν, στο σωστό χρόνο και με τη σωστή τιμή.

Ο όγκος του air cargo είχε πτωτική πορεία το  2013.

Πώς είναι συνολικά το air cargo;

Ο όγκος του air cargo είχε πτωτική πορεία κατά 5,9% το πρώτο τρίμηνο του 2013. Ο λόγος αυτής της μείωσης ήταν η κάθετη πτώση στη ζήτηση στους τομείς τεχνολογίας, μηχανολογίας και κατασκευών. Τα ναύλα είχαν μία ελαφρά ανοδική τάση –ιδιαίτερα στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού μετά τις εορταστικές εκδηλώσεις της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Περιοδικές ευκαιρίες υπάρχουν και έχουν ανοδική τάση ως αποτέλεσμα πλεοναζόντων παραγωγικών ικανοτήτων που προϋπάρχουν.

Τι γνώμη έχετε για το θαλάσσιο εμπόριο; Η πειρατεία το έχει πλήξει;

Οι πωλήσεις μας το 2012 στο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκαν. Στο θαλάσσιο εμπόριο, ο όγκος για το πρώτο τρίμηνο του 2013 αυξήθηκε κατά 2,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα την προηγούμενη χρονιά. Παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για τις παραδοσιακές εμπορικές διαδρομές (Ανατολή - Δύση) ήταν στάσιμη, υπήρξε άνοδος στις διαδρομές Βορρά - Νότου εντός της ίδιας ηπείρου, ιδιαίτερα εντός της Ασίας.

Τι γνώμη έχετε για τις σιδηροδρομικές μεταφορές; Φαντάζομαι ως Γερμανός θα έχετε θετική γνώμη για το μέσο, μια και στη χώρα σας το τρένο είναι σημαντικό.

Πράγματι έτσι είναι. Αλλά δεν είναι μόνο η Γερμανία στην οποία το τρένο παίζει σημαντικό ρόλο στις εμπορευματικές μεταφορές. Στην Κίνα π.χ. το τρένο προσφέρει την απαραίτητη σύνδεση της ενδοχώρας με τις βιομηχανοποιημένες περιοχές και τις πόλεις, ενώ παίζει ρόλο και στις διηπειρωτικές μεταφορές, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε άλλες περιοχές του πλανήτη.

Στη Γερμανία το τρένο παίζει σημαντικό ρόλο για την επιτυχία του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας και περιορισμού του ανθρακικού αποτυπώματος που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση. Το τρένο μπορεί να συνδυαστεί πολύ καλά με άλλα μεταφορικά μέσα, να εξυπηρετήσει ειδικές κατηγορίες πελατών και να προσφέρει υπό προϋποθέσεις αξιόπιστες μεταφορές στο ίδιο χρονικό περιθώριο και στο ίδιο κόστος, ως ένα υποδειγματικό μέσο διακίνησης.

Πριν λίγες εβδομάδες επεκτείναμε το δίκτυό μας ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη για αποστολές με πολλαπλά μέσα. Η νέα υπηρεσία προσφέρει δύο διαδρομές που συνδυάζουν σιδηροδρομική και οδική μεταφορά: Καθημερινή αποστολή από τη Σαγκάη μέσω της υπερσιβηρικής διαδρομής στο Βορρά και μία εβδομαδιαία αναχώρηση από το Chengdu μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής West Corridor της Κίνας.

Οι πελάτες θα επωφεληθούν από τα χαμηλά μεταφορικά κόστη, από τη μείωση των χρόνων παράδοσης πόρτα-πόρτα έως 21 ημέρες σε σύγκριση με το θαλάσσιο freight και από τη μείωση στις εκπομπές CO2. Υπάρχουν ακόμη ορισμένοι περιορισμοί...

Τι εννοείτε;

Το δίκτυο των υποδομών είναι ο μεγαλύτερος περιορισμός, διότι δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε το οδικό δίκτυο με το σιδηροδρομικό. Πιθανότατα το τρένο δεν θα μπορέσει να αποσπάσει πολύ μεγάλο μεταφορικό έργο από το δρόμο· θα συνεχίζει όμως να παίζει σημαντικό ρόλο στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.

Η συγχώνευση της UPS με την ΤΝΤ απορρίφθηκε από την Ε.Ε. Είναι αυτό σημάδι ότι ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί ορθά στην Ευρώπη; Τι γνώμη έχετε για την ποιότητα του ανταγωνισμού στις αγορές;

Θα πρέπει να διαχωρίσουμε το express κομμάτι της αγοράς των μεταφορών από το forwarding και τα μεγάλα projects. Στον τομέα του forwarding υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις, διαφόρων μεγεθών, που δραστηριοποιούνται με επιτυχία, και η εικόνα που αποπνέει ο δικός μας κλάδος είναι αυτή του υγιούς ανταγωνισμού. Γενικά ο ανταγωνισμός βοηθά στην ανάπτυξη του συνολικού επιπέδου των διεθνών μεταφορών.

Μπορούμε να πούμε δηλαδή ότι όσο μεγαλώνει το εύρος τόσο λιγοστεύουν οι παίκτες;

Ναι και όχι. Το θέμα δεν είναι η παγκοσμιότητα αλλά η περιπλοκότητα της μεταφοράς. Δεν έχει να κάνει με το πόσο μακριά θέλεις να διανείμεις –αυτό μπορεί να γίνει εύκολα– αλλά με το πόσο σύνθετες υπηρεσίες μπορείς να προσφέρεις· κι αυτό είναι λίγοι που μπορούν να το προσφέρουν.

Είναι εύκολο να έχεις μια μεταφορική εταιρεία στη Γερμανία κι έναν αντιπρόσωπο π.χ. στη Νέα Υόρκη ή το Χονγκ Κονγκ και να θεωρείς ότι έχεις δημιουργήσει ένα δίκτυο. Στην πραγματικότητα όμως τα πράγματα είναι πιο σύνθετα: Για να μπορείς να προσφέρεις υψηλής προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες, πρέπει να διαθέτεις τοπική αντιπροσώπευση, με αξιόπιστο δίκτυο συνεργατών, και να μπορείς να προσφέρεις λύσεις σε όλες τις ανάγκες των πελατών. Αυτό είναι κάπως δύσκολο για τους μικρότερους. Είμαστε ευτυχείς διότι είμαστε μεταξύ των πρώτων σε όλες τις αγορές και έχουμε ισχυρή παρουσία σε περισσότερες από 150 χώρες.

Τι είναι δύσκολο να μεταφέρεις; Ζώα;

Στη DHL μεταφέρουμε τα πάντα, από ένα μικρό δέμα μέχρι ένα τεράστιο μηχάνημα. Τα πολυτελή αυτοκίνητα, για παράδειγμα, είναι ένας τομέας δραστηριότητας με πολύ ενδιαφέρον, στον οποίο η εταιρεία έχει αναπτύξει καινοτόμες λύσεις όπως το «ντύσιμο» της ράμπας που μεταφέρει αυτοκίνητα, έτσι ώστε αυτά να είναι αθέατα στο μάτι και προστατευμένα από το περιβάλλον. Ντύνουμε π.χ. ολόκληρη τη ράμπα και όλα τα αμάξια που έχει πάνω της, χωρίς να χρειαστεί να απασχολήσουμε τον οδηγό του οχήματος ή να δεσμεύσουμε τον τράκτορα.

Στην έδρα μας στη Βόνη έχουμε ένα ειδικό τμήμα το οποίο σχεδιάζει και αναπτύσσει νέες λύσεις για τη μεταφορά κάθε είδους cargo. Η μεταφορά ζώων είναι πράγματι μια πολύ σύνθετη διαδικασία που υπακούει σε πολλούς νόμους.

Είναι λύσεις που ζητούνται από τους πελάτες;

Κάποιες από τις καινοτομίες που λανσάραμε προέκυψαν από αιτήματα πελατών για συγκεκριμένα είδη μεταφοράς. Αλλά νομίζω ότι η πλειοψηφία των λύσεων προκύπτει από την ανάγκη μας να είμαστε η πρώτη σκέψη κατά την επιλογή των πελατών μας για την κάλυψη των αναγκών τους. Θέλουμε να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς και την κερδοφορία μας· θέλουμε οι άνθρωποι που εργάζονται μαζί μας να είναι περήφανοι για την εταιρεία αυτή ενώ θέλουμε να προσελκύσουμε και νέους που να θέλουν να εργαστούν σε μια εταιρεία που προωθεί την καινοτομία.

Πόσο σημαντική είναι η Ελλάδα για την DHL Global Forwarding;

Η DHL Global Forwarding Freight υπάρχει στην Ελλάδα από το 1964 και παρέχει υπηρεσίες μεταφορών και Logistics. Έχουμε πολλούς πελάτες και βασικές βιομηχανίες και η χώρα αποτελεί ένα link στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η Ελλάδα είναι κομμάτι της Ευρώπης. Είναι μια χώρα με μεγάλη ιστορία και πολιτισμό. Η Ελλάδα θα έχει πάντα ενδιαφέρον για μας. Θα αποτελεί πάντα –όπως εδώ και χρόνια– μια από τις χώρες όπου δραστηριοποιείται η DHL. Δεν μπορούμε να ασχολούμαστε μόνο με την Κίνα και τη Βραζιλία…

Να μιλήσουμε για τους δρόμους ειδικά για την Ευρώπη; Χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους ειδικά αυτή τη περίοδο της κρίσης; Αξίζει να επενδύσουμε σε δρόμους;

Εξαρτάται από τη χώρα, το επίπεδο των υποδομών που διαθέτει και, φυσικά, από τους πόρους που μπορεί να καταβάλλει. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί το προηγούμενο διάστημα χρειάζεται απλώς να συντηρηθούν. Διότι –όπως γνωρίζετε– οι συνθήκες στους δρόμους αλλάζουν· δεν έχουν γίνει και πολλά πράγματα τα τελευταία 20-30 χρόνια.

Έχουμε όλο και περισσότερα φορτηγά πλέον στους γερμανικούς δρόμους, μεγαλύτερα και μακρύτερα οχήματα. Οι όγκοι του εμπορίου αυξάνουν, έχουμε πια όλο και μεγαλύτερα πλοία που μεταφέρουν μεγαλύτερα και περισσότερα εμπορευματοκιβώτια, και είναι φυσικό οι υποδομές που έχουμε να χρειάζονται βελτίωση.

Ειδικά στο λιμενικό τομέα, όλη αυτή η εξέλιξη με τα πλοία των 18.000TEUs έχει φέρει στην επιφάνεια σημαντικές ανάγκες. Όπως γνωρίζετε, τα γερμανικά λιμάνια χρειάζονται συνεχείς επενδύσεις για να μπορούν να φιλοξενούν μεγάλα πλοία. Το Αμβούργο, για παράδειγμα, χρειάζονται συνεχείς εκβαθύνσεις για να διατηρεί το απαραίτητο βάθος για τις φορτοεκφορτώσεις μεγάλων πλοίων.

Εδώ όμως παρεμβαίνουν οικολογικές οργανώσεις και δημόσιοι φορείς που –όπως γνωρίζετε– θέλουν να έχουν έλεγχο σε ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας κλπ. Είναι πολύ δύσκολο να προσαρμοστεί η υπάρχουσα υποδομή στις διαφοροποιημένες ανάγκες των μεταφορών και των εφοδιαστικών αλυσίδων.

 

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ

ΠΙΈΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΏΛΗΣΗ ΤΩΝ 14 ΑΕΡΟΔΡΟΜΊΩΝ

Ιδιωτικοποίηση Σε ανατροπή των προεκλογικών δεσμεύσεών της - όσο αφορά την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων- οδηγείται η κυβέρνηση ενώ δέχεται κριτική τόσο από μερίδα κυβερνητικών βουλευτώ...

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ. ΓΙΝΕΤΑΙ;

Στο πρόσφατο αεροπορικό συνέδριο που διοργάνωσε η Ελληνική Αεροπορική Ένωση, ο πολυεθνικός κατασκευαστικός όμιλος IBI Group, ο οποίος ειδικεύεται...

«ΑΕΡΟΜΑΧΙΕΣ» ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΜΕΡΙΔΙΩΝ

Το air cargo είναι ένα από τα θύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η επιστροφή του στις μέρες της ευμάρειας θα είναι δύσκολη υπόθεση· λιγοστές...

Κλείσιμο [X]