ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

O μεταφορικός χρόνος από το λιμένα του Πειραιά για την κεντρική Ευρώπη (π.χ. την Τσεχία) μπορεί να μειωθεί μέχρι και 8 ημέρες σε σύγκριση με το πέρασμα από το Γιβραλτάρ. Το μεγάλο ατού μας…

ADB PROJECT: ΆΞΟΝΕΣ, ΚΟΜΒΟΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗ Ν.Α. ΕΥΡΩΠΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 20/02/2014

 

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

Ο ανταγωνισμός χωρών, φορέων, εταιρειών και μεταφορικών μέσων αναδιατάσσει τις δυνάμεις στη νοτιοανατολική Ευρώπη, δημιουργεί όμως και προϋποθέσεις για συνεργασίες και ανάπτυξη νέων μεταφορικών διαδρόμων. Ένα καινοτόμο ευρωπαϊκό έργο έρχεται να βοηθήσει την προσπάθεια.

Στο πνεύμα της συνεργασίας, το οποίο αρχίζει να εδραιώνεται σε κάποιες από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες της περιοχής, μια σειρά ευρωπαϊκά προγράμματα έρχονται να ενισχύσουν υποδομές και να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση που είναι αναγκαία για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων.

Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάσαμε παλιότερα το πρόγραμμα LOSAMEDCHEM (συμμετοχή του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης) που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Μάιο και αφορά την ασφαλή αποθήκευση και μεταφορά χημικών προϊόντων στη Μεσόγειο, αλλά και το πρόγραμμα Green Intermodal Freight Transport (συμμετέχουν Παν/μιο Αιγαίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ), δράσεις που ενισχύουν υποδομές και διαδικασίες στις μεταφορές.

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συμμετέχει αυτό το διάστημα στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «ADB Project - Adriatic, Danube, Black Sea Multimodal Platform» το οποίο ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2012 και λήγει το Σεπτέμβριο του 2014. Στόχος του είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη περιβαλλοντικά φιλικών multimodal μεταφορικών λύσεων στην περιοχή της Αδριατικής, του Αιγαίου και της Μαύρης Θάλασσας.

Η δημιουργία μιας multimodal πλατφόρμας είναι ο πρώτος στόχος του προγράμματος και σε δεύτερη φάση η χρήση της πλατφόρμας αυτής από μεταφορικές επιχειρήσεις. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 41 φορείς και εταιρείες από 13 χώρες και την Ελλάδα εκπροσωπεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Ο Αριστοτέλης Νανιόπουλος, καθηγητής στο ΑΠΘ και υπεύθυνος του προγράμματος θεωρεί ότι στο άμεσο μέλλον «ο ανταγωνισμός -που ενδεχομένως να οξυνθεί- θα μας δείξει το δρόμο για τον κλάδο των μεταφορών. Χρειάζεται όμως συνεργασία για να δημιουργήσουμε πιο αποδοτικούς και πιο… γοητευτικούς διαδρόμους».

Το πρόγραμμα δεν κομίζει γλαύκα εις Αθήνας, μια και ορισμένες από τις προτεραιότητές του έχουν και στο παρελθόν τεθεί από ανάλογα προγράμματα για το ξεπέρασμα των «συνόρων» στην περιοχή μας. Το ADB Project, σύμφωνα με τον Αρ. Νανιόπουλο, επιθυμεί να δημιουργήσει δίκτυα και multimodal κόμβους και να εδραιώσει κοινό επίπεδο ποιότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες σε όλη την περιοχή.

Διάδρομοι υπάρχουν, χωροθετημένοι από την ίδια την Ε. Ένωση· επίσης εναλλακτικές οδοί έχουν χαραχθεί κι αφορούν τα νέα κράτη που προέκυψαν από το διαμελισμό της Γιουγκοσλαβίας, ενώ το ενδιαφέρον για το σιδηρόδρομο και τις ποτάμιες συγκοινωνίες επανέρχεται στο προσκήνιο δυναμικό. Τέλος, το περιβαλλοντικό «αποτύπωμα» των μεταφορών αποτελεί σημείο αναφοράς για τις σχεδιαζόμενες δράσεις.

Το ADB Project θα αναπτυχθεί σε επτά Project work plans (WP) τα οποία τρέχουν παράλληλα, και το ΑΠΘ είναι το μόνο πανεπιστημιακό ίδρυμα μεταξύ των 41 εταίρων. Ο καθηγητής του ΑΠΘ μάς εξηγεί ποια θα είναι ακριβώς η συμμετοχή μας στο έργο: «Συμμετέχουμε από λίγο σε όλα σχεδόν τα WP· εκεί όμως που θα δώσουμε βαρύτητα είναι το «WP6 - ADB & Green Transport». Στόχος μας είναι να αποτιμήσουμε σε οικονομικούς όρους το εξωτερικό κόστος των μεταφορών, στο οποίο περιλαμβάνονται εκτός από τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και παράγοντες όπως τα ατυχήματα κ.ά. Ταυτόχρονα, στόχος μας είναι να «εσωτερικοποιηθεί» αυτό το κόστος και να δούμε πώς αυτό θα επιμεριστεί και θα πληρώνεται από τους ενδιαφερόμενους, χρήστες των μεταφορικών υπηρεσιών».

Ο καθηγητής του ΑΠΘ Αριστοτέλης Νανιόπουλος υλοποιεί στην Ελλάδα το ADB Project.

Οι υπό εξέταση διάδρομοι

Ποιες είναι οι «ευκαιρίες» στη νοτιοανατολική Ευρώπη και πώς μπορούν οι χώρες τις περιοχής να κεφαλαιοποιήσουν τις αλλαγές στις μεταφορικές οδούς και τις χρηματοδοτικές δυνατότητες που τους προσφέρονται; Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση των υποδομών και ποιες είναι οι προβλέψεις για το μέλλον;

 Σε αυτά τα ερωτήματα το έργο ADB Project έρχεται να απαντήσει με την εξέταση των αναγκών που προκύπτουν σε συγκεκριμένες αρτηρίες. Ο μεγάλος εμπορικός διάδρομος από την Άπω Ανατολή προς τη νοτιοανατολική Ευρώπη εξετάζεται σε σχέση με το διάδρομο Σουέζ - Γιβραλτάρ και εναλλακτικά σε σχέση με το πέρασμα από τη Βόρεια Θάλασσα.

Οι υπεύθυνοι του προγράμματος εκτιμούν ότι η νοτιοανατολική Ευρώπη προσφέρει αξιόπιστη και συμφέρουσα λύση, διευκρινίζοντας όμως ότι η διαλειτουργικότητα και η συνεργασία μεταξύ των τοπικών δικτύων πρέπει να βελτιωθεί, προκειμένου αυτή η λύση να γίνει ελκυστική και να επιλεγεί από τις επιχειρήσεις και τους κολοσσούς των μεταφορών.

Περιβαλλοντικά, η συγκεκριμένη δίοδος προς το εσωτερικό της Ευρώπης φαίνεται πως είναι αρκετά πιο φιλική για το περιβάλλον, ενώ άγνωστο παραμένει μέχρι αυτή τη στιγμή ποια θα είναι η εξέλιξη του φαινομένου της πειρατείας: ο διάδρομος Άπω Ανατολή - Σουέζ - Γιβραλτάρ είναι σαφώς πιο εκτεθειμένος στην πειρατεία.

Το ADB Project συνδέεται επίσης με τους εμπορικούς δρόμους που εξυπηρετούν τη Ρωσία και τις μεταφορικές ανάγκες της, ενώ συνδέεται επίσης και με τον εμπορικό «δρόμο του μεταξιού», εκεί όπου η Τουρκία παίζει ήδη έναν αυξανόμενο ρόλο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως άλλωστε επισημαίνεται και στα επίσημα κείμενα του έργου, εάν θέλει η νοτιοανατολική Ευρώπη να ανταγωνιστεί τις εναλλακτικές οδούς, θα πρέπει να βελτιώσει παραμέτρους όπως ο συνολικός χρόνος μεταφοράς, το κόστος, η ασφάλεια και η προστασία του περιβάλλοντος (βλ. σχετικό πίνακα).

Όσο αφορά την κατάσταση των υποδομών, οι ερευνητές του ADB Project έχουν προχωρήσει σε μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης. Το μεγαλύτερο μεταφορικό φορτίο συγκεντρώνεται στους Διαδρόμους IV, V και X, ενώ προβλήματα κορεσμού παρουσιάζει το οδικό δίκτυο γύρω από ορισμένες μεγάλες πόλεις όπως το Σάλτσμπουργκ, το Ίννσμπουργκ, το Μιλάνο, το Βουκουρέστι και η Σόφια.

Όσο αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, το μεγαλύτερο μέρος του μεταφορικού έργου συγκεντρώνεται στους διαδρόμους IV, V και X, ενώ σημάδια κορεσμού παρατηρούνται στο δίκτυο της Αυστρίας, στη Σλοβακία (Μπρατισλάβα), νότια της Λιουμπιάνα και στο Χάσκοβο, στη Βουλγαρία

Πρώτα αποτελέσματα

Αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα βρίσκεται σχεδόν τέλος του  και οι ερευνητικές ομάδες έχουν καταλήξει ήδη στα πρώτα συμπεράσματα. Το ενθαρρυντικό είναι ότι το ADB Project θεωρείται ήδη μια μοναδική πλατφόρμα, η οποία μπορεί να συσπειρώσει δυνάμεις, να ενοποιήσει πολιτικές και να προαγάγει υπηρεσίες.

Η αλήθεια είναι ότι οι ερευνητές του προγράμματος θέτουν κάποιες ενστάσεις όσο αφορά την αξιοπιστία των δεδομένων που συλλέγουν (ανόμοια η ωρίμαση των επιμέρους χωρών σε θέματα συλλογής οικονομικών, μεταφορικών, περιβαλλοντικών κ.ά. δεδομένων).

Δίνουμε και πάλι το λόγο στον καθηγητή του ΑΠΘ Αρ. Νανιόπουλο, ο οποίος δεν μπορεί παρά να είναι ευτυχής με τη συμμετοχή της χώρας στο έργο. «Η αλήθεια είναι ότι μπήκαμε κάπως αργά στο έργο, μας εξήγησε. Είχαν γίνει και στο παρελθόν απόπειρες αλλά δεν είχε επιτευχθεί ο σκοπός. Με τη είσοδό μας στο έργο, ο άξονάς του και κατ’ επέκταση το πεδίο το ενδιαφέροντός του επεκτάθηκε προς το Νότο, έτσι ώστε να συμπεριλάβει και την Ελλάδα».

 

 

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ

ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) τοποθετώντας τον ναυτιλιακό κλάδο μεταξύ των πρωταρχικών του στόχων ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχα...

ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ Ε.Ε.ΣΥ.Μ. ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Σε ιδιαίτερα θετικό κλίμα πραγματοποιήθηκαν στις 7 Αυγούστου οι συναντήσεις αντιπροσωπείας της Διοίκησης του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) με τον κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, Υπο...

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ "L&M" Ο ΝΕΟΣ Γ.Γ. ΛΙΜΕΝΩΝ & ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Ένας άνθρωπος με μεγάλη γνώση στα θέματα Δημόσιας Διοίκησης, πολυετή παρουσία στο χώρο της Εμπορικής Ναυτιλίας και ισχυρή συμμετοχή στις ακαδημαϊκές εξελίξεις τοποθετήθηκε στη θέση του γ.γ. Ναυτιλίας ...

Κλείσιμο [X]