ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Οι νέες εργασιακές σχέσεις δημιουργούν νέα ήθη και νέες συμπεριφορές στο εσωτερικών των επιχειρήσε3ων εντάσεως εργασίας.

ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΣΕ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 28/05/2014

 

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

Μπορεί κάποιος εργαζόμενος στην αποθήκη, χωρίς πανεπιστημιακή μόρφωση να αναρριχηθεί στη θέση του διευθυντή; Κάποτε ναι. Σήμερα μάλλον όχι…

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η οικονομική κρίση που έχει πλήξει τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, των μεταφορών και της διανομής ανάγκασε τις εταιρείες να αναπροσαρμόσουν τις υφιστάμενες εργασιακές σχέσεις. Η προσαρμογή δεν ήταν πάντα αποδεκτή, δεν προϋπέθετε πάντα ένα βιώσιμο και κοινά αποδεκτό σχέδιο, υπάρχουν όμως και περιπτώσεις επιτυχία.

Ο Θοδωρής Παπαφωτόπουλος , διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού στη Bic Violex μεταφέρει το παράδειγμα μιας βιομηχανικής εταιρείας η οποία, αντίθετα στο ρεύμα, διέκοψε το 2009 τη συνεργασία της με 3PL εταιρεία η οποία διακινούσε τα προϊόντα της και ξαναέστησε την αποθήκη και τη διανομή ως ένα ανεξάρτητο, αυτόνομο τμήμα το οποίο μάλιστα αυτό-συντονίζεται και λειτουργεί με τις αρχές του ιαπωνικού μοντέλου «kaisen». Τέσσερα χρόνια μετά τα αποτελέσματα είναι θεαματικά. Σύμφωνα με τον Θ. Παπαφωτόπουλο «αυτή τη στιγμή είναι  το καλύτερο τμήμα στη Bic, δεν είναι οι άνθρωποι της αποθήκης αλλά τα μέλη μιας αλυσίδας. Μάλιστα η ελληνική ομάδα, αν και πιο ακριβή από την άποψη του συνολικού κόστους, είναι καλύτερη από άλλες ομάδες του ομίλου όπως  π.χ. του Μεξικού ή της Βραζιλίας».

Στο ίδιο μήκος κύματος, αλλά με ένα διαφορετικό μοντέλο, η Nestle Hellas προσπαθεί να μεταφέρει στην Ελλάδα εργασιακά ήθη που έχουν ήδη αναπτυχθεί στο εξωτερικό. Η εταιρεία έχει λανσάρει επίσημα την εργασία στελεχών από το σπίτι για δύο ημέρες το μήνα. «Η ad hoc εργασία από σπίτι ήταν κάτι που εφαρμοζόταν εδώ και χρόνια στην εταιρεία αλλά δεν ήταν κατοχυρωμένη όπως συμβαίνει σήμερα»  εξηγεί ο Τάσος Κωνσταντινίδης, supply chain director στη Nestle Hellas.

Η εταιρεία υιοθετεί και τη μερική απασχόληση η οποία προϋποθέτει 4 ημέρες εργασία την εβδομάδα ενώ δίνεται η δυνατότητα σε εργαζόμενους να αποχωρούν νωρίτερα την Παρασκευή εφόσον ο όγκος δουλειάς που έχουν αναλάβει διεκπεραιώθηκε  μέσα στις πρώτες 4 ημέρες εργασίας. Η εταιρεία εφαρμόζει το Nestle Continious Excellence , ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο προβλέπει εναλλασσόμενη ηγεσία στην κορυφή του Ομίλου και ενδυνάμωση της δουλειάς των ομάδων έναντι των διευθυντικών στελεχών.

 Στον όμιλο του ΟΤΕ, ήδη από την περίοδο 2012- 2013, διευθετήθηκαν  ορισμένα από τα εργασιακά θέματα που είχαν ανακύψει λόγω κρίσης. «Η κρίση ανέδειξε την αξία του multitasking» υποστηρίζει ο Θανάσης Βλάσσης Logistics και Warehousing Director στον όμιλο του ΟΤΕ και εξηγεί τον πως αντιλαμβάνεται ο ίδιος τη νέα εποχή: «αυτή τη στιγμή διατηρούμε την παραγωγικότητά μας και αναθέτουμε σημαντικές  εργασίες σε ανθρώπους που ξέρουν και μπορούν. Όχι αποσπασματικά αλλά οργανωμένα για να μη νιώθει ο εργαζόμενος ‘πιόνι’ στα χέρια της εταιρείας το οποίο απλώς μετακινείται».

Το στέλεχος του ΟΤΕ θεωρεί ότι δεν μπορούν να υλοποιηθούν αλλαγές χωρίς να γίνουν οι εργαζόμενοι ‘κοινωνοί’ τους.  «Μου κάνει εντύπωση ότι στη σχετική ψηφοφορία μεταξύ των στελεχών επιχειρήσεων βρίσκεται τόσο ψηλά η ‘αντίσταση των εργαζομένων’. Στη δική μας περίπτωση οι άνθρωποι κατανόησαν τι ακριβώς συνέβη στην αγορά, καταλαβαίνουν πλέον ότι κάποια πράγματα έχουν ξεπεραστεί κι αλλάζουν» σχολιάζει ο Θ. Βλάσσης.

Η αποθήκη της Trade Logistics η οποία διαχειρίζεται την εφοδιαστική αλυσίδα των καταστημάτων ΙΚΕΑ στην Ελλάδα.

Κάντο, όπως η ΙΚΕΑ

Η αποθήκη της ΙΚΕΑ θεωρείται μια από τις σημαντικότερες στην Ελλάδα, βραβευμένη μάλιστα για την άριστη οργάνωσή της και το επίπεδο απόδοσης. Αν και η εταιρεία (στο εξωτερικό) έχει δεχτεί κατηγορίες για τη μη χρησιμοποίηση επαρκούς αριθμού εργαζομένων στα καταστήματα- εκθέσεις, στην Ελλάδα η αποθήκη της, την οποία   διαχειρίζεται η θυγατρική Trade Logistics, λειτουργεί υποδειγματικά. «Εφαρμόζουμε τη ‘λιτή’ αποθήκη αλλά με σημαντικές προοπτικές για τους εργαζόμενους και την εταιρεία. Διαχειριζόμαστε ταλέντα, αξιολογούμε τον εργαζόμενο μέσω ενός action plan και θέσαμε σε εφαρμογή όλες τις απαραίτητες ενέργειες που έπρεπε να γίνουν» εξηγεί η Μαρία Κολοκυθά, διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού στον Όμιλο Fourlis.

Η Μ. Κολοκυθά υποστηρίζει ότι περίπου το 25% των εργαζομένων είναι άνθρωποι με φιλοδοξίες που στοχεύουν ψηλά, έχουν επιδόσεις και αναμένεται να εξελιχθούν μελλοντικά. «Ο χειριστής ανυψωτικού στην αποθήκη της Trade με κατάλληλη εκπαίδευση μπορεί να γίνει προϊστάμενος βάρδιας σε κατάστημα των ΙΚΕΑ» υποστηρίζει με έμφαση.

Το στέλεχος της ΙΚΕΑ αναγνωρίζει ότι οι διευθυντές των αποθηκών δυσκολεύονται να αποχωριστούν τα καλύτερα στελέχη της αποθήκης, από την άλλη όμως θεωρεί ότι είναι προς το συμφέρον ενός προϊστάμενου η ανάδειξη ικανών εργαζομένων που μπορούν να σταδιοδρομήσουν και σε άλλες θέσεις ευθύνης. «Όταν ο υφιστάμενός σου είναι καλός δεν μπορείς να τον ‘κρύψεις’ για πολύ…» λέει χαριτολογώντας ο Μ. Κολοκυθά και αναγνωρίζει ότι τα τελευταία χρόνια η αποθήκη  -γενικότερα η εφοδιαστική αλυσίδα- έχει γίνει ένας δημοφιλής ‘προορισμός’ για νέους εργαζόμενους.

 

NOTOS: σύγκρουση αλλά και λύσεις

Η υιοθέτηση νέων μορφών εργασίας στον όμιλο Notos Com  προέκυψε μετά από συγκρούσεις της εργοδοσίας με τους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια του 2012, όταν η εταιρεία ζήτησε την εθελούσια έξοδο 320 εργαζομένων και προσπάθησε να επιβάλλει καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας στους υπόλοιπους. Ο όμιλος Notos Com το 2010 ήρθε αντιμέτωπος με σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών που ξεπέρασε το 50%.

Η εταιρεία εφάρμοσε το σύστημα της μερικής απασχόλησης, δεν κατάφερε όμως, λόγω της σθεναρής αντίστασης των τριών επιχειρησιακών σωματείων που λειτουργούν στους κόλπους της να επιβάλει την εκ περιτροπής εργασία. Χρειάστηκε να υπογραφούν νέες συμβάσεις (μερικής απασχόλησης) διατηρήθηκε η πενθήμερη εργασία με 32-35 ώρες εβδομαδιαίως και αντίστοιχα μικρότερες αποδοχές. «Οι δύσκολες αποφάσεις θέλουν αποφασιστικό management και, πράγματι, οι αντιδράσεις των εργαζομένων είναι σημαντικός παράγοντας για την επίτευξη των στόχων» υποστηρίζει σήμερα ο Νίκος Παπαγιάννης, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού στον όμιλο Notos Com.

Το στέλεχος της μεγάλης λιανεμπορικής επιχείρησης εκτιμάει ότι οι αλλαγές στην εταιρεία του έγιναν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με τις ελάχιστες αναγκαίες απώλειες θέσεων εργασίας, διευκρινίζει μάλιστα  ότι η απόφαση για τις εργασιακές αλλαγές δεν ανήκε στη διοίκηση αλλά στο upper management.

«Τονίσαμε  από την πρώτη στιγμή ότι θέλαμε να είμαστε όλοι μαζί, το πρόβλημα όμως ήταν να διατηρήσουμε την ποιότητα, την ποσότητα και την παραγωγικότητα της εργασίας με τις 6,5 ώρες εργασίας» θυμάται σήμερα ο διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού των γνωστών καταστημάτων.  Το αποτέλεσμα ήταν ότι στα περισσότερα τμήματα η παραγωγικότητα έμεινε στα ίδια επίπεδα ενώ οι καλύτεροι εργαζόμενοι της εταιρείας, ποσοστό 7-8% του συνόλου, γρήγορα αναβαθμίστηκαν.

Το πολυκατάστημα της Notos Com στο κέντρο της Αθήνας. Η εργασιακή ειρήνη στην εταιρεία δεν ήταν εύκολη υπόθεση καθώς οι εργαζόμενοι αντέδρασαν στις περικοπές.

 

 

MANAGEMENT

ACS ΚΑΙ ΠΥΡΝΑ ΔΩΡΙΖΟΥΝ ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Στηρίζοντας τις πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης, ως βασικό παράγοντα της ομαλής ένταξης των μικρών προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, η ACS παρέχει τη δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης...

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

Κλείσιμο [X]