ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο καθηγητής Rob van der Heijden, κοσμήτορας του Nijmegen School of Management του Παν/μίου Radboud της Νιμέγης, στην ολλανδική πρεσβεία στην Αθήνα. Φωτογραφία: Πρεσβεία της Ολλανδίας.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ROB VAN DER HEIJDEN: ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΑ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 31/07/2014

 

ΜΕ ΜΕΙΚΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ, ΜΕ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΟΣΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΕΔΩ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΘΑΥΜΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΤΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΟΛΛΑΝΔΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΤΟ L&M ΣΥΝΟΜΙΛΗΣΕ ΜΕ ΕΝΑΝ ΚΟΡΥΦΑΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΤΩΝ LOGISTICS.

Ο καθηγητής Rob van der Heijden, κοσμήτορας του Nijmegen School of Management του Πανεπιστημίου Radboud της Νιμέγης, βρέθηκε στην Αθήνα όπου και παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα της ολλανδικής κυβέρνησης για τα Logistics και τις εμπορευματικές μεταφορές.

Η διάλεξή του με τίτλο «Logistics and Circular Economy: New challenges and opportunities» πραγματοποιήθηκε στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Orange Grove (για την επιχειρηματική σύγκλιση των δύο λαών και την ανάπτυξη ευκαιριών), παρουσία κορυφαίων Ελλήνων πανεπιστημιακών, στελεχών της αγοράς logistics και φοιτητών. Μετά το πέρας της ομιλίας του είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για μερικά από τα φλέγοντα θέματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

L&M Κύριε καθηγητή, στην Ελλάδα αναπτύσσεται σκεπτικισμός σχετικά με το αν είναι ορθό να συνδέουμε την εγχώρια βιομηχανία logistics με την Κίνα, διότι μελλοντικά μπορεί να βρεθούμε εκτεθειμένοι από μια αλλαγή του status της Κίνας. Τι γνώμη έχετε γι’ αυτό;

Rob van der Heijden Η εντυπωσιακή ανάπτυξη των χωρών της Άπω Ανατολής έχει να κάνει με το κόστος των παραγόμενων προϊόντων. Όσο το κόστος της παραγωγής παρέμενε χαμηλό στην Κίνα, η χώρα πρωταγωνιστούσε στο παγκόσμιο εμπόριο.

Παρατηρούμε όμως ότι η κατάσταση αλλάζει: Η παραγωγή αρχίζει να γίνεται ακριβότερη στην Κίνα και ο κύριος λόγος είναι η αύξηση του εργατικού κόστους, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνει το μεταφορικό κόστος εξαιτίας των καυσίμων και το κόστος αποθήκευσης. Μελλοντικά κάποιες χώρες θα είναι λιγότερο εξαρτημένες από την Κίνα.

Υπάρχουν πιθανότητες να «σπάσει» αυτό το παραγωγικό μοντέλο;

– Πιστεύω πως υπάρχουν πιθανότητες να αλλάξει το μοντέλο αυτό αν μπορέσουν οι χώρες που διαθέτουν πρώτες ύλες να κρατήσουν στην επικράτειά τους το φυσικό τους πλούτο, να παράγουν προϊόντα, να τα διανέμουν μόνες τους και να επωφελούνται στη συνέχεια από την ανακύκλωσή τους.

Αυτό είναι κάτι που μπορεί να γίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, άσχετα με το επίπεδο ανάπτυξή τους. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι η κοινωνικοπολιτική κατάσταση μπορεί να είναι πολύ διαφορετική στην Κίνα σε 10 ή 15 χρόνια· και όπως δεν θέλουμε να είμαστε ενεργειακά εξαρτημένοι π.χ. από τις αραβικές χώρες ή τη Ρωσία, έτσι δεν θα πρέπει να είμαστε εξαρτημένοι από τη φτηνή παραγωγή προϊόντων στην Ασία.

Στην Ελλάδα οι ιδιωτικές εταιρείες δείχνουν απρόθυμες να επενδύσουν στη βελτίωση των υποδομών· περιμένουν την ολοκλήρωσή τους πριν κινηθούν. Ποια είναι η δική σας εμπειρία; Είστε χώρα δημόσιων επενδύσεων…

– Στην Ολλανδία έχουμε μεγάλη εμπειρία από ιδιωτικές επενδύσεις στις υποδομές αλλά, πράγματι, σε τελική ανάλυση το μεγαλύτερο βάρος των επενδύσεων το επωμίζεται και –κατά κάποιο τρόπο το καλύπτει– το Δημόσιο.

Οι ιδιώτες επενδύουν λ.χ. στα έργα αναβάθμισης των μικρών περιφερειακών οδών σε διεθνείς αυτοκινητόδρομους, αναλαμβάνουν ταυτόχρονα την αξιοποίηση και τη συντήρηση των δρόμων αυτών για μια 25-ετία και πληρώνονται κάθε χρόνο από το Δημόσιο με ένα συγκεκριμένο ποσό το οποίο καλύπτει το υπενδυμένο κεφάλαιο κι ένα λογικό περιθώριο κέρδους.

Το Δημόσιο με τον τρόπο αυτό δεν είναι αναγκασμένο να πληρώσει άμεσα το σύνολο του προϋπολογισμού για την επένδυση. Το πρόβλημα όμως είναι ότι οι ιδιώτες, σε γενικές γραμμές, δεν ρισκάρουν σε επενδύσεις υποδομών και ειδικά σε πανάκριβες υποδομές όπως είναι οι σιδηροδρομικές κατασκευές. Οι εταιρείες δεν επενδύουν σε μεγάλα έργα για τα οποία η επιστροφή της επένδυσης μπορεί να διαρκέσει κάποιες δεκαετίες.

Στο βήμα του Orange Grove ο Rob van der Heijden και στην οθόνη το μοντέλο της γραμμικής οικονομίας που καταναλώνει πρώτες ύλες, παράγει προϊόντα και δημιουργεί σκουπίδια· μοντέλο που ο Ολλανδός καθηγητής απορρίπτει.

 

Κύριε καθηγητή, υπάρχει σαφής θέληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μεταφέρει έργο από τις οδικές μεταφορές στις σιδηροδρομικές. Πόσο εύκολο το θεωρείτε αυτό με βάση την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σήμερα στην ήπειρό μας;

– Στην Ολλανδία είναι πολύ πιθανή η επιτυχία μιας τέτοιας πολιτικής, διότι η χώρα έχει ήδη υψηλό επίπεδο υποδομών κι έχει τη βοήθεια των ποτάμιων εμπορευματικών μεταφορών που ευνοούν τις μεταφορές στην ενδοχώρα. Έχουμε επίσης ένα θαυμάσιο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο κατασκευάστηκε τις τελευταίες δεκαετίες· και θα πρέπει να γνωρίζουν οι αναγνώστες σας ότι για την κατασκευή αυτού του έργου υπήρχε έντονη και μακρόχρονη συζήτηση στην ολλανδική κοινωνία και τη Βουλή. Υπήρχαν έντονες διαφωνίες για τη σκοπιμότητα του έργου και κυρίως για το κόστος του, το οποίο δεν μπορεί να αποπληρωθεί στη διάρκεια μιας γενιάς –ήδη η αποπληρωμή του έχει απώλειες.

Ο κόσμος πάντως ήταν θετικός…

– Όχι ιδιαίτερα. Υπήρχαν πολλοί που διαφωνούσαν, όχι μόνο για το κόστος αλλά και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του συγκεκριμένου έργου. Πιστεύω στα τρένα, αν και τις πρώτες εκείνες ημέρες δεν σας κρύβω ότι ήμουν με τους διαφωνούντες. Πίστευα και πιστεύω στις πολύ μεγάλες δυνατότητες των ποτάμιων μεταφορών.

Εκείνη την εποχή οι ποτάμιες μεταφορές στην Ολλανδία δεν ήταν ιδιαίτερα προσανατολισμένες στην ελεύθερη αγορά και υστερούσαν σε υποδομές· σήμερα όμως είναι πλήρως συνεργαζόμενες με όλο το υπόλοιπο δίκτυο των εμπορευματικών μεταφορών και ειδικά με τα λιμάνια, και συμμετέχουν στη συνολική επίδοση της χώρας στα logistics και στις μεταφορές.

Έχετε κι ένα νέο λιμάνι στο Ρότερνταμ…

– Πράγματι, φέτος παραδόθηκε το νέο μεγάλο λιμάνι του Ρότερνταμ, το οποίο σχεδιάζεται εδώ και μια δεκαπενταετία κι αναμένεται να τονώσει ακόμα περισσότερο το σύστημα των σιδηροδρομικών και των ποτάμιων μεταφορών. Διότι, όπως ίσως γνωρίζετε, υπάρχει συγκεκριμένη ρύθμιση για τη συμμετοχή σιδηροδρομικών και ποτάμιων μεταφορών στην κίνηση του λιμανιού.  Το μερίδιο των οδικών μεταφορών στο νέο λιμάνι του Ρότερνταμ έχει πλέον πέσει μέσω της συγκεκριμένης ρύθμισης στο 40%. Είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη αυτή, που θα τονώσει τις εκτός οδικού δικτύου εμπορευματικές μεταφορές.

Ενώ βλέπουμε από τη μια πλευρά να επιταχύνονται οι τεχνολογίες ελέγχου και τελωνιακής περαίωσης, την ίδια στιγμή τα καράβια πηγαίνουν όλο και πιο αργά για να μειώσουν το κόστος. Δεν είναι αντιφατικό αυτό;

– Το φαινόμενο που κι εσείς παρατηρείτε θα πρέπει να το βλέπετε συνολικά στη διαχείριση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας κι όχι αποσπασματικά. Το προϊόν που βρίσκεται μέσα στο κοντέινερ δεν είναι μόνο ένα προς πώληση προϊόν αλλά ένα εν κινήσει απόθεμα –έτσι πρέπει να το βλέπουμε. Το σημαντικό είναι η εφοδιαστική αλυσίδα να λειτουργεί ορθά προμηθεύοντας το τελικό σημείο πώλησης με το προϊόν που έχει ζητηθεί χωρίς να υπάρχει καθυστέρηση.

Μπορεί λοιπόν να πέφτει η ταχύτητα στα καράβια με το low streaming, για να κερδηθούν ορισμένα χρήματα από τα καύσιμα, αλλά αυτή η επιλογή δεν αλλάζει τις διαδικασίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, διότι π.χ. ο shipper έχει φροντίσει να στείλει το προϊόν μια ημέρα νωρίτερα ή διότι έχουν μειωθεί κατά πολύ οι ώρες παραμονής του κοντέινερ στο λιμάνι πριν φορτωθεί στο όχημα.  Δεν γνωρίζω τις τελωνιακές διαδικασίες στην Ελλάδα, αλλά στην Ολλανδία τα τελωνεία δουλεύουν σχεδόν 24 ώρες το 24-ωρο για 7 ημέρες την εβδομάδα.

 

 

COVER STORIES

ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ Η 2Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ "ELEC.TEC"

Γεγονός για τον κλάδο αποτελεί η προετοιμασία της 2ης διεθνούς έκθεσης "Elec.Tec 2018" από τις 23 ως τις 26 Φεβρουαρίου 2018, στο MEC της Παιανίας.Παλιοί και νέοι εκθέτες από τους τομείς του ηλεκτρολο...

EΡΧΕΤΑΙ ΑΝΑΝΕΩΜEΝΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚH Η 2Η ΔΙΕΘΝHΣ EΚΘΕΣΗ «ELEC.TEC»

Πιο πλούσια, πιο δυνατή και ανανεωμένη έρχεται η 2η διεθνής έκθεση “Elec.Tec 2018” για το ηλεκτρολογικό υλικό, τον φωτισμό και τον εξοπλισμό. Ύστερα από την επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η αγορά ετοιμ...

VERDE.TEC: ΚΕΔΕ ΚΑΙ ΕΒΕΑ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΟ ΚΥΡΟΣ ΤΗΣ «ΠΡΑΣΙΝΗΣ» ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Με την αιγίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος θα διοργανωθεί η βασική συνεδριακή εκδήλωση της διεθνούς εκθέσεως “Verde.Tec”, στη συνεδριακή αίθουσα του εκθεσιακού κέντρου MEC...

Κλείσιμο [X]