ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Η πολύ μικρή περίοδος κατανάλωσης του φρέσκου αβγού, η οποία διαρκεί 28 ημέρες, επιβάλλει μια ιδιαίτερη εφοδιαστική αλυσίδα ανάμεσα στον παραγωγό και τον τελικό καταναλωτή. Ο χρόνος κρίνει τα πάντα…Φωτογραφία Γ. Διαμαντάκης από τη βιομηχανία «Βλαχάκης».

LOGISTICS ΦΡΕΣΚΩΝ ΑΒΓΩΝ: ΔΙΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΑΝΟΜΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 05/08/2014

 

ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ ΚΙ ΕΥΘΡΑΥΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ, ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΤΑΧΥΚΙΝΗΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ. ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΤΑ LOGISTICS ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ «ΣΠΑΖΟΚΕΦΑΛΙΑ»· ΑΣΚΗΣΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ, ΑΝ ΠΡΟΤΙΜΑΤΕ…

Κείμενα, συνεντεύξεις: Θανάσης Αντωνίου

Η πτηνοτροφική βιομηχανία αντιμετωπίζει την κρίση από σαφώς καλύτερες θέσεις, σε σχέση με άλλες παραγωγικές κατηγορίες· εντούτοις βλέπει κι αυτή κατακτήσεις πολλών δεκαετιών να χάνονται μέσα σε λίγα χρόνια…

Σύμφωνα με την ICAP, η οποία έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα σχετική κλαδική έρευνα, «η άνοδος των τιμών των ζωοτροφών και εν μέρει και των πτηνοτροφικών προϊόντων στην ελληνική αγορά, κατά το 2012, ώθησε ανοδικά τις συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του πτηνοτροφικού τομέα, αλλά δεν απέτρεψε την καταγραφή αυξημένων ζημιών και χρεών, μολονότι τα λειτουργικά τους αποτελέσματα βελτιώθηκαν σε απόλυτα μεγέθη, λόγω της αύξησης των εσόδων».

Το σημαντικότερο πρόβλημα για όσες επιχειρήσεις συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται χωρίς να καταγράφουν ζημίες είναι η τρομερή συμπίεση των περιθωρίων κέρδους, ενώ όπως επισημαίνουν οι ερευνητές της μελετητικής εταιρείας: α) συνεχίστηκε η διόγκωση των οφειλών του κλάδου, β) καταγράφτηκε περαιτέρω επιδείνωση των δεικτών ρευστότητας και γ) η χρηματοοικονομική διάρθρωση είναι ιδιαίτερα προβληματική.

Είναι γεγονός ότι τα προϊόντα του πτηνοτροφικού τομέα συμπεριλαμβανομένων των αβγών είναι ακριβά. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, τα αβγά πωλούνται στην Ελλάδα στο 134% του μέσου κοινοτικού όρου. Γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο;

Οι παραγωγοί θεωρούν ότι η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών οδηγεί σε αναπόφευκτες ανατιμήσεις του τελικού προϊόντος. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες του κλάδου έχουν αυξημένες δαπάνες αναδιοργάνωσης των επιχειρήσεων. Ειδικά μάλιστα οι αβγοπαραγωγικές επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν πέρυσι στη συμμόρφωσή τους με μια νέα κοινοτική νομοθεσία, η οποία άλλαξε εκ βάθρων τις κλωβοστοιχίες που εκτρέφονται τα πτηνά.

Σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς, το κόστος μιας νέας κοινοτικά σύμφωνης κλωβοστοιχίας μπορεί να ανέλθει μέχρι και 10 ευρώ ανά πτηνό· μια μονάδα με 3.000 πτηνά μπορεί να χρειαστεί μέχρι και 30.000 ευρώ.

Σύμφωνα με υπολογισμούς των ίδιων των παραγωγών, στην Ελλάδα παράγονται περίπου 1,5 δισ. αβγά το χρόνο και η μέση ατομική κατανάλωση βρίσκεται περίπου στα 130 αβγά το χρόνο, η οποία είναι πολύ μικρότερη της μέσης κοινοτικής.

Οικονομική διάσταση του κλάδου

Ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κάδο ανήλθε το 2012 σε περίπου 675 εκατ. ευρώ, και εμφανίζει αύξηση σε σχέση με το 2011 της τάξης του 5%.

Τα λειτουργικά κέρδη EBITDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) αυξήθηκαν το 2012 σε 32,51 εκατ. ευρώ, από 32,27 εκατ. ευρώ το 2011 (αύξηση της τάξης του 1%). Οι 50 εταιρείες της μελέτης παρουσίασαν ζημιές 7,26 εκατ. ευρώ (ζημιές των ζημιογόνων μείον κέρδη των κερδοφόρων) έναντι ζημιών 0,99 εκατ. ευρώ το 2011.

Η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου είναι η «Χρυσά Αυγά» από την Αττική, με πωλήσεις περίπου 24 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 15% σε σχέση με το 2011. Και ακολουθεί η «Βλαχάκης Ορνιθοτροφεία» με πωλήσεις πάνω από 11 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 11,4% σε σχέση με το 2011.

Η «Μέγα Farm», με εγκαταστάσεις στα Μέγαρα και στην Ρόδο, πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 30% σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2011, ενώ σημαντικός παίκτης είναι η «Μεγαρική Φάρμα» από τα Μέγαρα με πωλήσεις ύψους 3,54 εκατ. ευρώ, αυξημένες έναντι εκείνων του 2011 κατά 10,1%.

Πωλήσεις περίπου 2 εκατ. ευρώ πραγματοποιεί η «Αυγοπαραγωγική Κρήτης - Ν. Συντιχάκης»· η «Καρτζιάς» από το Κιλκίς πραγματοποίησε πωλήσεις 1 εκατ. ευρώ, ενώ η θεσσαλονικιώτικη «Αυγοφάρμ - Κουρτινενλής» και η «Θεσσαλική Αβγό» από τη Λάρισα κινούνται στο όριο των 500 χιλ. ευρώ.

Έτοιμο προϊόν στην εταιρεία «Βλαχάκης» φορτώνεται για διανομή σε φορτηγά. Φωτογραφία Γ. Διαμαντάκης..

Το λιανεμπόριο αυγών

Ο διευθυντής αγορών φρέσκων προϊόντων κορυφαίας λιανεμπορικής αλυσίδας η οποία διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα logistics center στη χώρα, μας ενημέρωσε ότι το 50% των διακινούμενων φρέσκων αβγών στα καταστήματα πανελλαδικά περνάνε αυτή τη στιγμή από την κεντρική αποθήκη του ομίλου. Πρόκειται για private label προϊόντα, και ο προμηθευτής –μια μικρομεσαία αβγοπαραγωγική επιχείρηση– δεν έχει τη δυνατότητα διανομής πόρτα - πόρτα σε όλη την Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, η συμφωνία που έχει υπογράψει με τον όμιλο έχει ως βάση της μια μικρή για τα δεδομένα της αγοράς τιμή, η οποία δεν μπορεί να επιβαρυνθεί με περαιτέρω μεταφορικά.

«Το 2014 θα προσθέσουμε άλλο ένα 25% μέσω της κεντρικής αποθήκης, ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό των διακινούμενων αβγών στο 75%, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά πανελλαδικά» μας είπε ο υπεύθυνος αγορών.

Σύμφωνα με το συνομιλητή μας, το «μυστικό» της ορθής διακίνησης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι συχνές παραλαβές - συχνές αποστολές: «Μέσα σε δύο ημέρες από την παραλαβή διώχνουμε τα αβγά για τα καταστήματα» μας είπε ο διευθυντής αγορών.  Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, ο συνομιλητής μας διακρίνει ταχυκίνητους και μη κωδικούς οι οποίοι θέλουν διαφορετική αντιμετώπιση, ενώ από την πλευρά τους οι παραγωγοί δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις ή τις ιδιαιτερότητες της αγοράς, με αποτέλεσμα η λιανεμπορική επιχείρηση να πρέπει να επανασυσκευάσει τα προϊόντα.

«Τα παιδικά ή τα οργανικά αβγά είναι μη ταχυκίνητοι κωδικοί και δεν είναι εύκολο να πουληθούν σε μεγάλες ποσότητες. Οι πελάτες μας φέρνουν τα αβγά σε κιβώτια κι εμείς δημιουργούμε τριάδες ή πολλαπλάσια κάνοντας επί της ουσίας τεμαχιακό picking. Όπως καταλαβαίνετε, το τεμαχιακό picking στην περίπτωση αυτή είναι εξαιρετικά δύσκολη δουλειά που απαιτεί μεγάλη προσοχή· το αβγό είναι πολύ εύθραυστο προϊόν» μας εξηγεί το στέλεχος της λιανεμπορικής επιχείρησης.

Σύμφωνα με το συνομιλητή μας, οι επιστροφές αν και αποτελούν σημαντικό πρόβλημα για όλες τις επιχειρήσεις, γίνονται βάσει συμφωνίας ποσοστού επιστροφών που έχει υπογραφεί εκ των προτέρων ανάμεσα στα δύο μέρη (παραγωγό και λιανεμπόριο). Στην πράξη όμως και με τη σταδιακή αύξηση της κεντρικής διανομής, το φαινόμενο αυτό μειώνεται. «Από την περίοδο που αυξήσαμε την κεντρική παραλαβή και διανομή των αβγών, όπως ήταν φυσικό, οι επιστροφές έχουν περιοριστεί» μας εξηγεί ο διευθυντής αγορών.

Από την πλευρά του ο Χρήστος Πούρης, γενικός διευθυντής στον όμιλο ΕΛΕΤΑ, μας ενημέρωσε ότι στον όμιλό του η τροφοδοσία των καταστημάτων με φρέσκα αβγά γίνεται 1-2 φορές την εβδομάδα· κι αυτό διότι το αβγό είναι ένα προϊόν που πρέπει να ανανεώνεται στο κατάστημα.

Ο ίδιος θεωρεί ότι τα αβγά είναι ένα ιδιαίτερο τρόφιμο για τρεις λόγους: α) η μεταφορά και η συσκευασία τους απαιτούν μεγάλη προσοχή απ’ όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, β) έχουν πολύ σύντομη ημερομηνία λήξης και γ) η παραγωγή τους έχει έντονο τοπικό χαρακτήρα.

«Μια λιανεμπορική επιχείρηση, υποστηρίζει ο Χρήστος Πούρης, θα προτιμούσε να συνεργάζεται με 1-2 αβγοπαραγωγικές επιχειρήσεις για να μπορεί να έχει καλύτερο έλεγχο της διακίνησης, αλλά αυτό στο αβγό δεν είναι πάντα δυνατό, διότι στην Ελλάδα υπάρχουν πάρα πολλοί τοπικοί παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζονται τα τοπικά καταστήματα για την προμήθεια. Οι τοπικοί παραγωγοί δεν μπορούν να αγνοηθούν…».

Διανομή- Συσκευασία- Ωοσκόπηση- Σήμανση

Μέχρι πρόσφατα η διανομή του φρέσκου αβγού γινόταν από τους παραγωγούς με ίδια μέσα ή από χονδρεμπόρους που έδρευαν στα αστικά κέντρα. Τελευταία και προϊούσης της κεντρικοποίησης των λιανεμπορικών ομίλων, οι παραγωγοί μεταφέρουν προϊόντα τους στις κεντρικές αποθήκες. Η κίνηση αυτή συνδέεται άμεσα με την αύξηση των private label προϊόντων.

Ο παραγωγός που δεν τυποποιεί, παραδίδει στην κεντρική αποθήκη (παλέτα, κιβώτιο ή καρτέλα), και η επιχείρηση με τεμαχιακό picking επανασυσκευάζει και διανέμει με δικά της μέσα.      Ευαίσθητο, με σύντομο χρονικό διάστημα ζωής και παραγόμενο εκτός αστικών κέντρων, το αβγό χρήζει ιδιαίτερης μεταχείρισης. Οι παραγωγοί είναι αντιμέτωποι με πλέγμα διατάξεων που στόχο έχουν να προστατεύουν τον καταναλωτή και να εγγυηθούν σύννομες διαδικασίες συναλλαγής.

Η ελληνική νομοθεσία διακρίνει λοιπόν τη μονάδα παραγωγής των αβγών από τα κέντρα συσκευασίας και επιβάλλει στα δεύτερα σειρά κανονισμών για την καλύτερη διαλογή και τυποποίηση των αβγών.             Αποκαλούνται ωοσκοπικά κέντρα και είναι μονάδες ελέγχου της ποιότητας των αβγών, ταξινόμησης ανάλογα το βάρος τους και συσκευασίας ανάλογα τη διακίνηση ή το τελικό σημείο πώλησης.

Ο έλεγχος γίνεται από ειδικευμένο προσωπικό με τη χρήση μηχανών, και τα συνήθη μεγέθη που ελέγχουν οι υπάλληλοι των κέντρων αυτών είναι το ύψος του αεροθάλαμου στο αβγό και η κίνηση του κρόκου, ενώ διαχωρίζουν τα αβγά ανάλογα με το βάρος τους (η ζύγιση γίνεται με ειδικά μηχανήματα).   Η σήμανση είναι διπλή: Πάνω στο κέλυφος και πάνω στη συσκευασία για τα private label. Η σήμανση κελύφους περιλαμβάνει: κωδικό αριθμό της μεθόδου εκτροφής, χώρα προέλευσης, αριθμό κάθε Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην οποία υπάγεται η μονάδα και κωδικό αριθμό ταυτοποίησης της μονάδας ωοπαραγωγών ορνίθων.

Υπάρχουν τρεις κωδικοί που αναγράφονται στα αβγά κι αφορούν τον τρόπο εκτροφής: 0 για τα βιολογικά, 1 για τα ελεύθερης βοσκής, 2 για τα αβγά αχυρώνα και 3 για τα αβγά κλωβοστοιχίας.

 

 

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

ΝΕΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΑΠΟΘΗΚΩΝ ΤΗΣ ΒΙΕΜΕΤ Γ. ΤΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ

Με το νέο πρότυπο ΕΝ ISO 9001:2015 του Διεθνούς Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητος επαναπιστοποιήθηκε πρόσφατα η ΒΙΕΜΕΤ Γ. Τιτόπουλος ΑΕΒΕ. Η επαναπιστοποίηση από τον διεθνή και πλέον αξιόπιστο οργανισμ...

ΠΕΡΑΣΕ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΡΙΑΣΙΟ, ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΤΙΟ 2019 ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΑΙ Η ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΗ ΤΟΥ

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η οποία προβλέπει ότι έκταση περίπου 566 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, παραχωρείται για 60 έτη προς εκ...

ΤΡΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΛΕΤΟΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε.

Από το 1967 η ΑΦΟΙ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗ Α.Ε.Β.Ε. συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες στο χώρο των ανυψωτικών περονοφόρων και των μηχανημάτων έργου. Εδώ και επτά χρόνια, μάλιστα, έχει την αποκλειστική...

Κλείσιμο [X]