ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

O δρ. Μιχάλης Μπουρλάκης, καθηγητής Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στην Αγγλία, στο βήμα του συνεδρίου της ΕΕL, το φθινόπωρο του 2013.

ΨΩΝΙΑ ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΥ ΚΑΙ LOGISTICS ΚΑΤ΄ ΕΝΤΟΛΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/08/2014

 

ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΤΩΝ ΤΑΧΥΚΙΝΗΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΓΟΡΩΝ. ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ, ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΑΡΚΩΝ, ΠΕΛΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. ΚΑΛΩΣΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ OMNI CHANNEL.

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

O δρ. Μιχάλης Μπουρλάκης, καθηγητής Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στην Αγγλία, δουλεύει αυτό το διάστημα πάνω στις αλλαγές που έρχονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, κυρίως λόγω των νέων τεχνολογιών. Ο ίδιος περιγράφει  το σύνολο αυτών των αλλαγών με τον όρο Omni Channels στα οποία πρωταγωνιστής αναδεικνύεται η εφοδιαστική αλυσίδα.

Σύμφωνα με τον Μ. Μπουρλάκη, ο Ευρωπαίος καταναλωτής αλλάζει και γίνεται: α) πιο μεγάλος σε ηλικία, καθώς ο μέσος όρος ζωής ανεβαίνει και η τρίτη ηλικία διευρύνεται πληθυσμιακά, β) φτωχότερος, διότι το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα μειώνεται καθώς το κράτος πρόνοιας συρρικνώνεται, γ) μοναχικός, αφού οι μονογονεϊκές οικογένειες αυξάνονται, δ) αστός, διότι το ποσοστό των ανθρώπων που κατοικούν σε πόλεις αυξάνεται σε βάρος του πληθυσμού στην ύπαιθρο και ε) περιβαλλοντικά ευαίσθητος, εξαιτίας του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και της αντίληψης ότι οι επιχειρήσεις που κερδίζουν θα πρέπει να είναι κοινωνικά υπεύθυνες.

Οι τρεις φάσεις της αγοράς

Ο καθηγητής του Cranfield και επικεφαλής του Supply Chain Research Centre στο ίδιο πανεπιστήμιο θεωρεί ότι η ανασυγκρότηση των εμπορικών δικτύων πέρασε τρεις διακριτές φάσεις τις τελευταίες δεκαετίες. Πρώτη είναι η φάση του «e-commerce», η οποία ξεκίνησε το 1999 και οδήγησε ένα σεβαστό μερίδιο των αγορών από το φυσικό κατάστημα στο internet, με αποτέλεσμα να αλλάξει η εφοδιαστική αλυσίδα λιανέμπορων και εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων.

Η δεύτερη φάση ξεκίνησε το 2005 και αποκαλείται «multi channel», καθώς είναι η περίοδος σύγκλισης των τεχνολογιών, με τον καταναλωτή να αναζητάει το φθηνότερο και πιο ευέλικτο κανάλι.

Η τρίτη φάση, η οποία ξεκίνησε το 2009 και λανσάρει μια νέα αγοραστική «εμπειρία» για τον καταναλωτή, αλλά επιβάλλει και μια νέα εφοδιαστική αλυσίδα στους παρόχους, είναι η φάση «omni channel» που διανύουμε σήμερα (παν-δίκτυο σε ελεύθερη μετάφραση).

Σύμφωνα με τον Μ. Μπουρλάκη, στη φάση του omni channel, οι αγορές γίνονται από παντού και τα logistics είναι δίπλα σου, ενώ η εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργεί βάσει της ζήτησης. Παράλληλα, ένα νέο είδος καταστήματος λιανικής δημιουργείται: Ένας χώρος στον οποίο ο καταναλωτής παραλαμβάνει απλώς το προϊόν το οποίο έχει ήδη αγοράσει και πληρώσει μέσω άλλων καναλιών (από το internet, το τηλέφωνο, το smart phone κ.ά.). Πρόκειται δηλαδή για ένα κατάστημα pay point & collect, το οποίο έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του στην Αγγλία και τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατες έρευνες που παρουσίασε ο καθηγητής του φημισμένου βρετανικού πανεπιστημίου, σχεδόν ένας στους τέσσερις λιανέμπορους περιμένουν μείωση του κόστους από μια τέτοια εξέλιξη κατά 10%, ενώ περίπου 40% των λιανέμπορων περιμένουν μείωση της τάξης του 5%.

Τεχνολογία, εφοδιαστική και εργασία

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του καθηγητή Μ. Μπουρλάκη στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Συνεδρίου της EEL του θέσαμε ένα ερώτημα το οποίο απασχολεί μερίδα του κόσμου της εργασίας στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο: Αν η εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών θα επηρεάσει τις εργασιακές σχέσεις και θα συντελέσει στην περαιτέρω  συρρίκνωση ενός κλάδου ο οποίος υποφέρει από το διαρκές downsize.

«Πολλές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, με την ευκαιρία εισαγωγής μιας νέας τεχνολογίας επενδύουν σε νέες αποθήκες και φορτηγά. Δεν πρέπει να πανικοβληθούμε, διότι οι εξελίξεις αυτές είναι αναπόφευκτες. Οι νέες τεχνολογίες δεν δίνουν προβάδισμα, δίνουν ευκαιρίες, τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσουμε για να ωφεληθούμε στο μέγιστο βαθμό. Μπορούν να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στις διανομές (μια και τώρα αυξάνεται η διανομή στο σπίτι), στις αποθήκες (όπου μεταφέρεται πλέον ένα κομμάτι της δουλειάς), αλλά όχι αναγκαστικά στο κατάστημα. Πρέπει να αλλάξουμε και να προχωρήσουμε ως εμπορικός κόσμος» μας απάντησε ο καθηγητής.

 

 

MANAGEMENT

ACS ΚΑΙ ΠΥΡΝΑ ΔΩΡΙΖΟΥΝ ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Στηρίζοντας τις πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης, ως βασικό παράγοντα της ομαλής ένταξης των μικρών προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, η ACS παρέχει τη δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης...

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

Κλείσιμο [X]