ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

O δρ. Μιχάλης Μπουρλάκης, καθηγητής Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στην Αγγλία, στο βήμα του συνεδρίου της ΕΕL, το φθινόπωρο του 2013.

ΨΩΝΙΑ ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΥ ΚΑΙ LOGISTICS ΚΑΤ΄ ΕΝΤΟΛΗ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/08/2014

 

ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΤΩΝ ΤΑΧΥΚΙΝΗΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΓΟΡΩΝ. ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ, ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΑΡΚΩΝ, ΠΕΛΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. ΚΑΛΩΣΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟ OMNI CHANNEL.

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

O δρ. Μιχάλης Μπουρλάκης, καθηγητής Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στην Αγγλία, δουλεύει αυτό το διάστημα πάνω στις αλλαγές που έρχονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, κυρίως λόγω των νέων τεχνολογιών. Ο ίδιος περιγράφει  το σύνολο αυτών των αλλαγών με τον όρο Omni Channels στα οποία πρωταγωνιστής αναδεικνύεται η εφοδιαστική αλυσίδα.

Σύμφωνα με τον Μ. Μπουρλάκη, ο Ευρωπαίος καταναλωτής αλλάζει και γίνεται: α) πιο μεγάλος σε ηλικία, καθώς ο μέσος όρος ζωής ανεβαίνει και η τρίτη ηλικία διευρύνεται πληθυσμιακά, β) φτωχότερος, διότι το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα μειώνεται καθώς το κράτος πρόνοιας συρρικνώνεται, γ) μοναχικός, αφού οι μονογονεϊκές οικογένειες αυξάνονται, δ) αστός, διότι το ποσοστό των ανθρώπων που κατοικούν σε πόλεις αυξάνεται σε βάρος του πληθυσμού στην ύπαιθρο και ε) περιβαλλοντικά ευαίσθητος, εξαιτίας του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και της αντίληψης ότι οι επιχειρήσεις που κερδίζουν θα πρέπει να είναι κοινωνικά υπεύθυνες.

Οι τρεις φάσεις της αγοράς

Ο καθηγητής του Cranfield και επικεφαλής του Supply Chain Research Centre στο ίδιο πανεπιστήμιο θεωρεί ότι η ανασυγκρότηση των εμπορικών δικτύων πέρασε τρεις διακριτές φάσεις τις τελευταίες δεκαετίες. Πρώτη είναι η φάση του «e-commerce», η οποία ξεκίνησε το 1999 και οδήγησε ένα σεβαστό μερίδιο των αγορών από το φυσικό κατάστημα στο internet, με αποτέλεσμα να αλλάξει η εφοδιαστική αλυσίδα λιανέμπορων και εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων.

Η δεύτερη φάση ξεκίνησε το 2005 και αποκαλείται «multi channel», καθώς είναι η περίοδος σύγκλισης των τεχνολογιών, με τον καταναλωτή να αναζητάει το φθηνότερο και πιο ευέλικτο κανάλι.

Η τρίτη φάση, η οποία ξεκίνησε το 2009 και λανσάρει μια νέα αγοραστική «εμπειρία» για τον καταναλωτή, αλλά επιβάλλει και μια νέα εφοδιαστική αλυσίδα στους παρόχους, είναι η φάση «omni channel» που διανύουμε σήμερα (παν-δίκτυο σε ελεύθερη μετάφραση).

Σύμφωνα με τον Μ. Μπουρλάκη, στη φάση του omni channel, οι αγορές γίνονται από παντού και τα logistics είναι δίπλα σου, ενώ η εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργεί βάσει της ζήτησης. Παράλληλα, ένα νέο είδος καταστήματος λιανικής δημιουργείται: Ένας χώρος στον οποίο ο καταναλωτής παραλαμβάνει απλώς το προϊόν το οποίο έχει ήδη αγοράσει και πληρώσει μέσω άλλων καναλιών (από το internet, το τηλέφωνο, το smart phone κ.ά.). Πρόκειται δηλαδή για ένα κατάστημα pay point & collect, το οποίο έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του στην Αγγλία και τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατες έρευνες που παρουσίασε ο καθηγητής του φημισμένου βρετανικού πανεπιστημίου, σχεδόν ένας στους τέσσερις λιανέμπορους περιμένουν μείωση του κόστους από μια τέτοια εξέλιξη κατά 10%, ενώ περίπου 40% των λιανέμπορων περιμένουν μείωση της τάξης του 5%.

Τεχνολογία, εφοδιαστική και εργασία

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του καθηγητή Μ. Μπουρλάκη στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Συνεδρίου της EEL του θέσαμε ένα ερώτημα το οποίο απασχολεί μερίδα του κόσμου της εργασίας στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο: Αν η εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών θα επηρεάσει τις εργασιακές σχέσεις και θα συντελέσει στην περαιτέρω  συρρίκνωση ενός κλάδου ο οποίος υποφέρει από το διαρκές downsize.

«Πολλές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, με την ευκαιρία εισαγωγής μιας νέας τεχνολογίας επενδύουν σε νέες αποθήκες και φορτηγά. Δεν πρέπει να πανικοβληθούμε, διότι οι εξελίξεις αυτές είναι αναπόφευκτες. Οι νέες τεχνολογίες δεν δίνουν προβάδισμα, δίνουν ευκαιρίες, τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσουμε για να ωφεληθούμε στο μέγιστο βαθμό. Μπορούν να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στις διανομές (μια και τώρα αυξάνεται η διανομή στο σπίτι), στις αποθήκες (όπου μεταφέρεται πλέον ένα κομμάτι της δουλειάς), αλλά όχι αναγκαστικά στο κατάστημα. Πρέπει να αλλάξουμε και να προχωρήσουμε ως εμπορικός κόσμος» μας απάντησε ο καθηγητής.

 

 

MANAGEMENT

SUPPLY CHAIN AWARDS 2020, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΣΤΗΝ EΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ, ΣΤΑ LOGISTICS ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Διανύοντας μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις για τον κλάδο, τα Supply Chain Awards 2020 πρόκειται να αναδείξουν τους κορυφαίους της εφοδιαστικής αλυσίδας, των Logistics και των μεταφορών, για 5η χρονιά. Σ...

ON LINE ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ YES FORUM ΓΙΑ ΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ο 10ος διαδικτυακός ανοιχτός διάλογος του YES FORUM πραγματοποιήθηκε στις 27 Ιουλίου, ολοκληρώνοντας έτσι, εν όψει του Αυγούστου, την πρωτοβουλία της ομάδας, η οποία «γεννήθηκε» το Μάρτιο, εξαιτίας ...

«GREECE MEETS GERMANY» ΣΤΗΝ 85Η ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Γερμανικοί όμιλοι και θυγατρικές τους στην Ελλάδα, φορείς της παραγωγής και του εμπορίου καθώς και της ελληνογερμανικής συνεργασίας, υπουργεία και φορείς του γερμανικού Δημοσίου, μελετητικά και ερευνη...

Κλείσιμο [X]