ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΕΦΥΓΕ ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 11/04/2013

 

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ – Έφυγε ο άνθρωπος που εργάσθηκε όσο κανείς άλλος για να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος κι υπέδειξε τον Πειραιά στους Κινέζους για επενδύσεις

Κείμενο: Δώρα Κουντουριώτου
Φωτογραφίες: Βελισσάριος Δραγάτσης


Ένα μεγάλο της ελληνικής ναυτιλίας, των Logistics και του τουρισμού έκλεισε στις 25 Ιανουαρίου 2011. Ένας άνθρωπος που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ευεργέτης της ιδιαίτερης πατρίδας του και της χώρας, ο καπετάν-Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, πέρασε στην αιωνιότητα.
Ο άνθρωπος που το 2004 ονομάστηκε «Greek King of Containers» από την έγκυρη ναυτιλιακή εφημερίδα Lloyd’s List, o «καπετάν Βασίλης», όπως καθιερώθηκε να τον αποκαλούν, κατάφερε στα 76 του χρόνια να γίνει όχι μόνο από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες εφοπλιστές αλλά και μια από τις πιο σεβαστές προσωπικότητες της ναυτιλίας διεθνώς.
Η ταπεινή του καταγωγή κάθε άλλο παρά εμπόδιο στάθηκε στη ζωή του. Γεννημένος το 1935 από φτωχή οικογένεια στο Διαβολίτσι της Μεσσηνίας έμελε να ακολουθήσει μια λαμπρή πορεία άρρηκτα συνδεδεμένη με το υδάτινο στοιχείο η οποία έκανε γνωστό τόσο τον ίδιο όσο και τον τόπο καταγωγής του πέρα από τα σύνορα της χώρας μας.

Αγάπη για τη θάλασσα

Απόφοιτος της Ανωτέρας Δημόσιας Σχολής Πλοιάρχων του Εμπορικού Ναυτικού, η σχέση του καπετάν-Βασίλη Κωνσταντακόπουλου με τη θάλασσα ξεκίνησε το 1953 όταν μπάρκαρε για πρώτη φορά. Με σκληρή δουλειά και ταπεινότητα γρήγορα εξελίχθηκε σε όλες τις βαθμίδες της ναυτικής ιεραρχίας και σε ηλικία μόλις 27 ετών αγόρασε το πρώτο του πλοίο. Η αγορά αυτή έγινε με δάνειο που γρήγορα αποπληρώθηκε με τα έσοδα της χρονοναύλωσης και στάθηκε η αρχή μιας επιτυχημένης εφοπλιστικής καριέρας.
Το 1975 ήταν η χρονιά που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το όνομα “Costamare Shipping Company” S.A. στους εφοπλιστικούς κύκλους. Η εταιρεία που ίδρυσε ο κ. Β. Κωνσταντακόπουλος έμελε στα επόμενα χρόνια όχι μόνο να ξεπεράσει αλώβητη τη ναυτιλιακή κρίση αλλά και να εξελιχθεί. Με αγορές νέων πλοίων, προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού και επιτυχημένες εμπορικές κινήσεις, η COSTAMARE έγινε to 1984 η πρώτη ελληνική εταιρεία που μπήκε στο χώρο των containerships.
Από το 1992 η εταιρεία επικεντρώθηκε αποκλειστικά στο χώρο των containers και συνέχισε να αναπτύσσει σταδιακά το στόλο της φτάνοντας το 2000 τον αριθμό των 35 πλοίων. Στις 4 Οκτωβρίου του 2010 η “Costamare” Inc. πέρασε το κατώφλι του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων επιτυχημένων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Τη στιγμή εκείνη αριθμούσε ένα στόλο 41 containerhips με δυναμική φορτίου 211.882 κόρων ολικής χωρητικότητας. Ταυτόχρονα, είχε κλείσει συμφωνία με τις “China Shipbuilding Trading Company Limited” και την “Shanghai Jiangnan Changxing Heavy Industry Co.” για την κατασκευή τριών πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 27.000 κ.ο.χ (στοιχεία έκθεσης της 15ης Οκτωβρίου 2010 που αναρτήθηκε στο NYSE).
Η μεγάλη επιτυχία του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου ήταν ότι από την αρχή αντιλήφθηκε την αξία της εξωστρέφειας. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες εφοπλιστές που χρονοναύλωσαν τα πλοία τους σε μεγάλους οίκου του εξωτερικού ανάμεσα στους οποίους η “A.P. Moller-Maersk Group”, η “MSC - Mediterranean Shipping Company” S.A. και η “Cosco Container Lines Co.”, Ltd.. Δική του μεγάλη επιτυχία ήταν και η ευαισθητοποίηση του κολοσσού “COSCO” για επενδύσεις στη χώρας μας. Η επιτυχημένη εμπορική συνεργασία της “Costamare” με την “COSCO” αποτέλεσε εφαλτήριο για την προσωπική σχέση του κ. Β. Κωνσταντακόπουλου με ανώτερα στελέχη του κινεζικού ομίλου.
Στις 27 Ιουλίου του 2006 σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του τόπου μας και με την παρουσία του τότε Έλληνα Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή υποδέχτηκε την προσέλευση του πλοίου «COSCO Hellas», του ομίλου “Costamare” στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά. Το «COSCO Hellas», με χωρητικότητα 9.500 κοντέινερ, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα πλοία στο είδος του, αν όχι το μεγαλύτερο, και μετέφερε, υπό την ελληνική σημαία, εμπορεύματα για λογαριασμό της COSCO σε όλο τον κόσμο. Με δήλωσή του ο κ. Β. Κωνσταντακόπουλος είχε πει: «Οι δύο λαοί έχουν αρχαίους πολιτισμούς και κάποτε ήταν μαζί. Κάποια στιγμή οι δρόμοι τους χάθηκαν και τώρα ξανασυναντιούνται». Η ιστορία από τότε με την προσέλευση των κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας είναι λίγο – πολύ γνωστή σε όλους μας.

Το μεγάλο στοίχημα

Η άλλη μεγάλη αγάπη του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου εκτός από τη θάλασσα ήταν η ιδιαίτερη πατρίδα του η Μεσσηνία. Ένα από τα μεγάλα του όνειρα ήταν να γίνει ο τόπος καταγωγής του πολυτελές κέντρο τουριστικής προσέλευσης. Το εγχείρημα του ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια και συγκεκριμένα το 1982 όταν έκανε την πρώτη αγορά γης. Ακολούθησαν και άλλες προσεκτικά επιλεγμένες αγορές γης έτσι ώστε στο σύνολο τους να αποτελέσουν τη βάση των 10.000 στρεμμάτων του φιλόδοξου σχεδίου «Costa Navarino»: ένα υπερπολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα με αυτόνομες μονάδες, άριστα ενταγμένες στο φυσικό τοπίο της Πελοποννήσου. Ωστόσο, αυτό το εγχείρημα κάθε άλλο παρά εύκολο ήταν. Στα χρόνια που μεσολάβησαν ο κ. Β. Κωνσταντακόπουλος είχε να αντιμετωπίσει την περίφημη «φιλοξενία» των επενδύσεων στην Ελλάδα. Καθυστερήσεις υπογραφών, αναβολές, ανατροπές αρχικών σχεδίων, προσλήψεις νέων μελετητών ήταν οι νέες προκλήσεις, στη στεριά αυτή τη φορά. Δεν ήταν λίγες οι φορές που εντάθηκαν οι τόνοι και που ο ίδιος βγήκε μπροστά για να μιλήσει ανοικτά για όλους εκείνους τους παράγοντες που δεν επιτρέπουν στους ‘Έλληνες να επενδύσουν στον τόπο τους. Κάπου θα πρέπει να εισακούστηκε γιατί μετά από έναν πολυετή αγώνα και αρκετά εκατομμύρια ευρώ εκτός προϋπολογισμού (το κόστος εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει τα 550 εκ. ευρώ), υλοποιήθηκε η πρώτη φάση του έργου.
Το Μάιο του 2010 λειτούργησε το πρώτο από τα τέσσερα τουριστικά συγκροτήματα το Navarino Dunes, το οποίο αποτελείται από δύο ξενοδοχειακές μονάδες πέντε αστέρων το «The Romanos, A Luxury Collection Resort» και το «The Westin Resort», δυναμικότητας 321 και 445 δωματίων αντίστοιχα, τα οποία διαχειρίζεται η διεθνής ξενοδοχειακή αλυσίδα “Starwood Hotels & Resorts”. Το προσωπικό στοίχημα κερδήθηκε. Η αμερικάνικη έκδοση του “National Geographic Magazine” συμπεριέλαβε τη Μεσσηνία στους 20 καλύτερους προορισμούς του κόσμου για το 2011.

ΕΝΘΕΤΟ:

Η διαδοχή και το κοινωνικό έργο

Λίγα μόλις χρόνια πριν την απώλειά του, το 2006, ο κ. Β. Κωνσταντακόπουλος είχε ανακοινώσει ότι αποφασίζει να αποσυρθεί και να παραδώσει τα ηνία των επιχειρήσεών του στους τρεις γιούς του. Συγκεκριμένα, τις Ναυτιλιακές δραστηριότητες ανέλαβε ο πρωτότοκος γιος τους Κωνσταντίνος , ο οποίος από το 1996 είχε μαθητεύσει δίπλα στον πατέρα του. Ο δεύτερος γιος Αχιλλέας ανέλαβε την “ΤΕΜΕΣ” Α.Ε. η οποία αφορά την επένδυση στη Μεσσηνία. Τέλος, στο μικρότερο γιό του Χρήστο πέρασε η εργοστασιακή μονάδα στην Κοζάνη που ασχολείται με την εξόρυξη και επεξεργασία ορυκτών.
Παρακαταθήκη του Β. Κωνσταντακόπουλου για τους επιγόνους του και την εφοπλιστική κοινότητα αποτελεί το μεγάλο κοινωνικό του έργο. Προσέγγισε με ιδιαίτερη ευαισθησία το θέμα της οικολογικής και κοινωνικής ευθύνης και ανάμεσα στα άλλα ήταν από τους πρώτους που υποστήριξε την έλευση και την επισκευή του “Hellas Liberty” προκειμένου το πλοίο να επαναλειτουργήσει ως πλωτό μουσείο της Ναυτικής Παράδοσης. Οι πράξεις αυτές πρέπει να αποτελέσουν το ερέθισμα αλλά και το παράδειγμα για τη νέα γενιά, να ακολουθήσει με επιτυχία τα βήματά του όχι μόνο στον κόσμο των επιχειρήσεων αλλά και σε πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν τον τόπο μας.

 

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ

ΡΕΤΡΟ… ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ

Όποιος πιστεύει πως η ιστορία βρίσκεται κλεισμένη μόνο μέσα σε χοντρά βιβλία και μουσεία γελιέται... Άνθρωποι με μεράκι και αγάπη για τα παλιά αυτοκίνητα έρχονται να διαψεύσουν την πεποίθηση...

ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΦΟΡΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ

«Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντί με τοιούτον έργον επιτελέσαι. Νενίκηκά σε Σολομών!» αναφώνησε με υψωμένα τα χέρια προς τον ουρανό ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός...

Κλείσιμο [X]