ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΜΕ ΤΟΝ ΟΜΠΑΜΑ ΣΤΟ «ΤΙΜΟΝΙ» ΓΙΑ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΟΙ ΗΠΑ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/10/2014

 

ΝΕΑ ΔΕΣΜΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΟΥΝ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΣΤΑΝΤΑΡΝΤ ΠΟΥ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΗ ΧΡΗΣΗ «ΚΑΘΑΡΩΝ» ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΗΠΑ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ. ΜΕ ΤΗ ΒΟΥΛΑ ΤΟΥ ΟΜΠΑΜΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΡΟ, ΦΥΣΙΚΑ, ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ…

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

Την άνοιξη που μας πέρασε, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα παρουσίασε στο κέντρο διανομής Safeway στο Μέρυλαντ ένα εντυπωσιακό φορτηγό, το οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιρειών που συμμετείχαν στην κατασκευή του, πετυχαίνει τη μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση που έχει καταγραφεί ποτέ σε βαρύ κινούμενο όχημα στη χώρα. Η κατανάλωσή του είναι ένα γαλόνι πετρέλαιο για 10,7 μίλια (όταν ο μέσος όρος βρίσκεται περίπου στο ένα γαλόνι ανά 6 μίλια, περίπου 0,4 λίτρα ανά χιλιόμετρο), αυξάνει κατά 75% τη συνολική ενεργειακή απόδοση, μειώνει κατά 43% τις εκπομπές αερίων ρύπων θερμοκηπίου και αυξάνει κατά 86% το μέσο μεταφορικό κέρδος σε σχέση με το 2009. Αυτό το τελευταίο «μιλάει» πολύ στην αμερικανική αγορά…

Είχε προηγηθεί, στις αρχές της χρονιάς, το ετήσιο μήνυμα του Ομπάμα προς τον αμερικανικό λαό (2014 State Of The Union), ένα είδος ετήσιων προγραμματικών δηλώσεων, στο οποίο ανέφερε ότι η χώρα του τα τελευταία οκτώ χρόνια έχει μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα περισσότερο από κάθε άλλη στον κόσμο, και δεσμεύτηκε –για πρώτη φορά με τόση επισημότητα κι ενώπιον του αμερικανικού λαού– ότι θα προωθήσει τα εναλλακτικά καύσιμα για τα φορτηγά οδικών μεταφορών. Αναλυτές στην Ουάσινγκτον κι αλλού επισημαίνουν ότι αυτή η προεδρική δήλωση-δέσμευση αποτελεί μια πολύ σημαντική αλλαγή σε σχέση με ό,τι ίσχυε και ισχύει στις ΗΠΑ για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και τις εκπομπές αερίων ρύπων.

Η απόδοση στο επίκεντρο

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα περισσότερο αποδοτικά και λιγότερο ρυπογόνα οχήματα θα κοστίζουν περισσότερο» υποστηρίζει ο Jason Mathers, στέλεχος του σημαντικού Environmental Defense Fund, ενός φορέα που ρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό τα περιβαλλοντικά ζητήματα στις ΗΠΑ κι έχει συγκρουστεί στο παρελθόν αρκετές φορές τόσο με την κεντρική κυβέρνηση όσο και με τα πανίσχυρα ενεργειακά και βιομηχανικά λόμπυ. «Το Environmental Defense Fund πιστεύει ότι έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου να αναλάβει δράση και να υποστηρίξει την αλλαγή, η οποία δε θα είναι μόνο καλή για τον πλανήτη αλλά θα ενισχύει σημαντικά την υγεία της βιομηχανίας των logistics και των μεταφορών» σχολιάζει ο J. Mathers σε πρόσφατο άρθρο του στο Journal Of Commerce. Ακούγεται αντιφατικό αλλά δεν είναι…

Τα νέα στάνταρντ των καυσίμων αναμένεται πως θα μειώσουν σημαντικά το μεγαλύτερο μεμονωμένο κόστος της οδικής εμπορευματικής μεταφοράς που δεν είναι άλλο από το καύσιμο. Σύμφωνα με στοιχεία από την αμερικανική αγορά μεταφορών, το κόστος του καυσίμου ανά μίλι είναι 3,5 φορές μεγαλύτερο από το κόστος της προμήθειας ή του leasing για το ίδιο όχημα. Πιο ενεργειακά αποδοτικά οχήματα αναμένεται να προστατέψουν τους ανθρώπους της βιομηχανίας των logistics και των μεταφορών από την «πτητικότητα» των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Την ίδια στιγμή ενεργειακά αποδοτικά οχήματα επιτρέπουν στις μεταφορικές εταιρείες να επωφεληθούν από την προβλεψιμότητα που θα αποκτήσουν αλλά και από τα χαμηλότερα διαχειριστικά κόστη.

Θυμίζουμε ότι η αμερικανική αγορά μεταφορών δεν ακολουθεί τις διεθνείς συμφωνίες για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αδιάφορη απέναντι το πρόβλημα. Το 2011 τέθηκαν για πρώτη φορά ορισμένοι σημαντικοί κανονισμοί για την ενεργειακή απόδοση των οχημάτων, κι αυτοί οι κανονισμοί αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη ισχύ φέτος. Τα νέα στάνταρντ αφορούν όλο το εύρος των οχημάτων, από μικρά pickup μέχρι θηριώδεις τράκτορες.

Ο στόχος της αμερικανικής κυβέρνησης είναι να μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα των οδικών μεταφορών κατά περίπου 300 εκατ. τόνους CO2 και να γλιτώσει τους μεταφορείς από ενεργειακή σπατάλη ύψους 50 δισ. δολαρίων. Η ερευνητές του Environmental Defense Fund εκτιμούν ότι το μέσο κέρδος για ένα φορτηγό (τράκτορα και trailer) μπορεί να φτάσει τα 18.000 δολάρια (με σημερινές τιμές πετρελαίου) και η απόσβεση των όποιων επενδύσεων θα είναι ταχύτατη.

Για τις εμποροβιομηχανικές επιχειρήσεις, οι οποίες στηρίζονται κατά μεγάλο βαθμό στην οδική μεταφορά, αναμένεται πως τα νέα στάνταρντ μπορούν να μειώσουν το κόστος της μεταφοράς κατά 0,11 δολάρια το μίλι (περίπου 0,05 ευρώ το χιλιόμετρο). Στη γιγαντιαία σε μήκος αμερικανική εφοδιαστική αλυσίδα, μια τέτοια μείωση μπορεί να αποφέρει εκατομμύρια δολάρια το χρόνο στους μεγάλους μεταφορείς.

Οι νέοι στόχοι

Προς το παρόν το επίπεδο αποδοχής των εναλλακτικών καυσίμων και της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας παραμένουν σε απογοητευτικά χαμηλά επίπεδα στις ΗΠΑ, την ίδια στιγμή που η Ευρώπη περνάει στην τεχνολογία Euro 6 και συνδυάζει πλέον τα καθαρότερα φορτηγά μεταφορών με πολιτικές για το πέρασμα του μεταφορικού έργου από τους δρόμους στις σιδηροδρομικές ράγες. Στις ΗΠΑ, όμως, τα μεγάλα οχήματα έχουν ακόμα αρνητικές επιδόσεις, οι οποίες γίνονται ακόμα πιο εξοργιστικές αν συγκριθούν με τις επιδόσεις και την ενεργειακή απόδοση των ιδιωτικών αυτοκινήτων και των μικρών φορτηγών διανομής που έχουν βελτιωθεί αισθητά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα, στο μήνυμά του προς τον αμερικανικό λαό, αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα νέας γενιάς ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα και τα χαρακτήρισε τα πιο αποδοτικά του κόσμου, σε μια προσπάθεια, ασφαλώς, να τονώσει την αμερικανική υπερηφάνεια στην παραγωγή αυτοκινήτων μαζικής χρήσης. Στα επαγγελματικά οχήματα, όμως, οι ΗΠΑ είναι ακόμα πίσω.

Η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής βαρέων οχημάτων βρίσκεται μπροστά σε σημαντικά προβλήματα που συνδέονται με τις εκπομπές ρύπων, κι αυτό διότι τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, οι εκπομπές αερίων ρύπων από τα οχήματα της οδικής μεταφοράς αναμένεται να αυξηθούν κατά περίπου 19% μέχρι το 2030 και κατά 26% μέχρι το τέλος του 2040. Σύμφωνα με μελέτη του Environmental Defense Fund, η οδική μεταφορά θα είναι –αν δεν ληφθούν μέτρα– ο κλάδος με τις χειρότερες επιδόσεις στη μάχη για τη μείωση των ρύπων απ’ όλους τους παραγωγικούς κλάδους των ΗΠΑ.

«Σήμερα έχουμε διαθέσιμη την τεχνολογία η οποία θα μας επιτρέψει να κρατήσουμε σταθερές τις εκπομπές αερίων ρύπων και να ξεκινήσουμε τη μείωσή τους μέχρι το 2030· τα βαρέα οχήματα μπορούν να γίνουν πιο αποδοτικά» υποστηρίζει ο Jason Mathers και υπενθυμίζει ότι πρόσφατη έρευνα του American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) αποδεικνύει ότι οι προσδοκίες είναι ρεαλιστικές. Σύμφωνα με το ACEEE, τα νέα στάνταρντ για τα βαρέα οχήματα μπορούν να πετύχουν μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης στις οδικές μεταφορές μέχρι και 40% την επόμενη δεκαετία σε σχέση με την κατανάλωση του 2010 που τέθηκε ως έτος βάσης.

 

 

ΟΔΙΚΕΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ: ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου εκπονεί επιστημονική έρευνα στο πλαίσιο του προγράμματος διδακτορικών σπουδών για την εκτίμηση των προϋποθέσεων και τις προοπτικές περαιτέρω διείσδυσης του φυσικού αερίου στην ...

DELATOLAS EXPRESS CARGO

H Delatolas Express Cargo συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της με τον όμιλο ΟΤΕ, υπογράφοντας νέα σύμβαση για το έργο πανελλαδικής μεταφοράς του τηλεπικοινωνιακού υλικού του ομίλου ΟΤΕ για το 2016...

ΝΈΟ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΈΡΓΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΈΣ ΜΕΤΑΦΟΡΏΝ

Αυτοκινητόδρομοι Θεσμικές αλλαγές που θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την κοινωνική δικαιοσύνη προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, αλλά και ανακοινώσεις για μια σειρά έργα υποδομών ...

Κλείσιμο [X]