ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΜΕ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΤΟΥ… ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/10/2014

 

ΕΥΑΛΩΤΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΑΛΛΑ ΜΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΦΟΣΟΝ ΣΥΝΔΕΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ, Η ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΜΙΑΣ ΕΠΟΧΗΣ: Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΡΧΙΖΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΑΕΙ ΣΑΡΚΑ ΚΑΙ ΟΣΤΑ· ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΓΕΙ BUSINESS….

Κείμενο: Θανάσης Αντωνίου

Όσοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το Μιχάλη Μπουρλάκη κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του στο πρόσφατο 17ο Πανελλήνιο Συνέδριο της EEL, είναι σίγουρο ότι ανέγνωσαν πίσω από τις «γραμμές» των σκέψεών του ένα νέο ρόλο για τις ταχυμεταφορές. Ο καθηγητής εφοδιαστικής αλυσίδας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στην Αγγλία και επικεφαλής του Supply Chain Research Centre στο ίδιο ίδρυμα παρουσίασε ένα νέο πρότυπο καταναλωτικής συμπεριφοράς, αλλά ταυτόχρονα κι ένα νέο μοντέλο οργάνωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας του σύγχρονου λιανεμπορίου, το οποίο υποστηρίζει τις καινούργιες αγοραστικές συνήθειες (τεύχος Δεκεμβρίου, 2013).

Το Omni Channel, όπως χαρακτηριστικά αποκαλείται η νέα φιλοσοφία στην οργάνωση και στη δομή του σύγχρονου λιανεμπορίου, είναι ένα πολυκαναλικό σύστημα αγορών, όπου παραδοσιακά σημεία πώλησης (το σουπερμάρκετ, το μικρομάγαζο, το περίπτερο, το hypermarket, το discount store) ενοποιούνται ως πλατφόρμα με το διαδίκτυο, το κινητό τηλέφωνο και τις άλλες κινητές συσκευές, μέσω των οποίων στέλνεται και εκτελείται η πληροφορία αλλά και οργανώνεται η εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με τον Μ. Μπουρλάκη, «στη φάση του Omni Channel οι αγορές γίνονται από παντού και τα logistics είναι δίπλα σου, ενώ η εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργεί βάσει της ζήτησης».

Νέο περιβάλλον

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι ταχυμεταφορές καλούνται να παίξουν έναν καθοριστικό ρόλο, ως πολύτιμος κρίκος μιας νέας, ποιοτικά ανώτερης και σαφώς πιο σύνθετης εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι επιχειρήσεις που σήμερα, υπό το βάρος της παρατεταμένης κρίσης, ταλαιπωρούνται από τη μείωση του μεταφορικού έργου, μπορούν να περιμένουν το άνοιγμα νέων αγορών. Το ερώτημα είναι αν αυτές οι νέες αγορές θα καλύψουν τις διψήφιες απώλειες που ήδη καταγράφονται από τις σχετικές έρευνες (στην Ελλάδα τουλάχιστον).

Αυτή την αισιοδοξία μας μετέδωσε πριν μερικούς μήνες ένα από τα κορυφαία στελέχη στην ευρωπαϊκή αγορά ταχυμεταφορών, ο Herbert Götz, διευθυντής marketing της International Post Corporation (IPC) και υπεύθυνος για τις ρυθμιστικές υποθέσεις, την επικοινωνία και τις διεταιρικές υπηρεσίες τιμολόγησης.

Ο Götz, ο οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει ανώτατο στέλεχος στη Siemens Αυστρίας και στα Αυστριακά Ταχυδρομεία στην πατρίδα του, θεωρεί ότι παρά τη συρρίκνωση της συνολικής αγοράς, λόγω της μείωσης των επιστολών, η αγορά συνεχίζει να θέτει προκλήσεις για την προσφορά ολοκληρωμένων και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών. «Υπάρχουν σημαντικοί πελάτες που αναζητούν ποιοτικές υπηρεσίες· κι έχουμε πολλά να κάνουμε στο πεδίο της εξυπηρέτησής τους» μας είχε πει τότε, στη σύντομη συνομιλία μας (τεύχος Μαΐου, 2013).

Όπως όλοι οι παράγοντες της αγοράς ταχυμεταφορών έτσι και το στέλεχος του παγκόσμιου ταχυδρομικού οργανισμού IPC προσβλέπει στην επέκταση του κλάδου στο ηλεκτρονικό εμπόριο. «Οι νέοι πελάτες μας είναι στο σπίτι τους· ψωνίζουν και παραγγέλνουν από εκεί σχεδόν τα πάντα –με την εξαίρεση αν θέλετε των τροφίμων– και περιμένουν την αποστολή της παραγγελίας με τους όρους τους» μας είπε με ένα σαφή τόνο αισιοδοξίας.

Εξήγησε μάλιστα ότι στο άμεσο μέλλον η επιτυχία του κλάδου συνολικά αλλά και των επιμέρους παικτών στο εσωτερικό του θα κριθεί από το πόσο γρήγορα και πόσο επιτυχημένα θα αποκρίνονται στις σύνθετες απαιτήσεις του πελάτη· ενός ποιοτικά νέου πελάτη. «Η βιομηχανία μας πρέπει να κάνει το last mile της αποστολής συναρπαστικό για τον καταναλωτή ταχυδρομικών υπηρεσιών» υπογραμμίζει ο Ευρωπαίος ταχυδρομικός παράγοντας.

Το «τελευταίο μίλι»

Το τελευταίο μίλι είναι πράγματι το μεγάλο στοίχημα για τις εταιρείες ταχυμεταφορών, αλλά δεν είναι το μόνο. Η διανομή του δέματος ή της επιστολής από το κέντρο υποδοχής (hub) προς το σημείο που έχει υποδείξει ο πελάτης ή έχει συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών είναι μια δύσκολη υπόθεση, όπως ήταν πάντα. Σήμερα όμως μια σειρά παράγοντες έχουν κάνει ακόμα πιο δύσκολο αυτό, το τελευταίο μίλι της μεταφοράς, το οποίο στις περισσότερες των περιπτώσεων πραγματοποιείται μέσα σε αστικά κέντρα.

Οι περιβαλλοντικοί παράγοντες που θέτουν απαγορεύσεις στην κίνηση μέσα στις πόλεις είναι μια σημαντική νέα παράμετρος. Εξίσου σημαντικοί είναι και απαγορευτικοί παράγοντες όπως οι ώρες και ημέρες αποκλεισμού οχημάτων, οι ώρες κοινής ησυχίας κλπ., καθώς και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες στην κίνησημέσα στα γιγαντιαία αστικά κέντρα στην Ευρώπη, στην Ασία και στο Νέο Κόσμο εξαιτίας της υπερβολικής κυκλοφορίας.

Οι εταιρείες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το «τελευταίο μίλι» με τρόπο δημιουργικό και με βάση μια ευρύτερη φιλοσοφία για τα αστικά logistics. Η DHL, ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους παίκτες στην αγορά των ταχυμεταφορών, παρουσίασε πρόσφατα τη πλατφόρμα MyWays για τη διευκόλυνση της μεταφοράς δεμάτων στο τελευταίο στάδιο της παράδοσής τους, το οποίο κατά κανόνα αφορά τη μεταφορά εντός της πόλης, μεταξύ του πλησιέστερου σημείου εξυπηρέτησης της DHL και του τελικού αποδέκτη της παραγγελίας.

Η πλατφόρμα ξεκίνησε πιλοτικά στη Στοκχόλμη και δίνει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να παραδώσουν δέματα με προϊόντα των οποίων η παραγγελία έχει γίνει διαδικτυακά, κατευθείαν στους τελικούς καταναλωτές. Χρησιμοποιώντας μια ειδικά σχεδιασμένη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, η υπηρεσία της εταιρείας συνδέει πελάτες που ζητούν ευέλικτες παραδόσεις με ιδιώτες που προσφέρονται να μεταφέρουν δέματα κατά την καθημερινή τους πορεία (π.χ. από το σπίτι τους στη δουλειά κι αντίστροφα), με ένα μικρό αντίτιμο.

Διεθνείς εξελίξεις

Η Παγκόσμια Ταχυδρομική Ένωση σε ετήσιες εκθέσεις της τα τελευταία χρόνια εκτιμάει ότι ο κλάδος θα κινηθεί προς τις ψηφιακές ταχυδρομικές υπηρεσίες. Τα electronic postal services περιλαμβάνουν από το e-commerce (αγορές μέσω των site λιανεμπορικών επιχειρήσεων ή αμιγώς online retailer, αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταλόγων κ.ά.) μέχρι e-financial services (με σημαντικότερη αγορά τις ηλεκτρονικές πληρωμές και το ηλεκτρονικό τιμολόγιο).

Άλλες σημαντικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες οι οποίες αποτελούσαν μέχρι πρότινος κομμάτι της παραδοσιακής ταχυδρομικής αγοράς είναι το e-government, στο οποίο περιλαμβάνονται από την έκδοση ληξιαρχικών και ιατρικών πιστοποιητικών μέχρι επίσημες τελωνιακές υπηρεσίες κ.ά.

Σε καθαρά επιχειρησιακό επίπεδο, οι σημαντικότερες εξελίξεις αφορούν τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τον έλεγχο της ταχυδρομικής αγοράς· εδώ υπάρχει και η πολυπόθητη σύγκλιση των τεχνολογιών που ευαγγελίζονται οι guru του ψηφιακού κόσμου. Η λειτουργία π.χ. του track and trace, δηλαδή η ηλεκτρονική παρακολούθηση δεμάτων, και οι λειτουργίες της απόδειξης παραλαβής (proof of delivery), είναι άλλα δύο σημεία σύγκλισης τεχνολογιών προς ένα μέλλον που είναι, αναμφίβολα, ψηφιακό.

Ελλάδα: Το δίκτυο μετράει…

Η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Ο μέσος όρος των αποστολών ανά κάτοικο στη χώρα μας ανέρχεται σε περίπου 50 αντικείμενα το χρόνο, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 27 ανέρχεται σε 250. Είμαστε πίσω, και η οικονομική κρίση ήρθε να επιδεινώσει τα προβλήματα.

Μπορεί στην Ελλάδα η ταχυδρομική αγορά να βρίσκεται σε ύφεση, αλλά παρά τη μείωση, το επιχειρηματικό ενδιαφέρον είναι ενεργό. Η παρουσία λιγοστών μεγάλων ομίλων και η πληθώρα μικρών παικτών, σε συνδυασμό με έναν μεγάλο παίκτη δημόσιου συμφέροντος, δημιουργούν μια πραγματικά πρωτότυπη για τα διεθνή δεδομένα αγορά.

Η περίεργη γεωγραφία της Ελλάδας αλλά και η ύπαρξη πολλών σπιτιών στην επαρχία που είναι ακόμα ανοιχτά και δέχονται λογαριασμούς ηλεκτρικού και τηλεφώνου, διατηρεί το δίκτυο του δημόσιου φορέα· αυτό το δίκτυο αναμένεται να είναι το «κερασάκι» της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, αν κι όποτε αποφασιστεί η πώλησή τους.

 

 

MANAGEMENT

ACS ΚΑΙ ΠΥΡΝΑ ΔΩΡΙΖΟΥΝ ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΠΡΩΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

Στηρίζοντας τις πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης, ως βασικό παράγοντα της ομαλής ένταξης των μικρών προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, η ACS παρέχει τη δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης...

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

Κλείσιμο [X]