ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Strimon 2008 Classic Rally. Αυτοκίνητα με ιστορία, προσωπικότητα και πάνω απ` όλα αναλλοίωτα από το πέρασμα του χρόνου συναντήθηκαν σε βουλγαρικό έδαφος για ένα ταξίδι στο παρελθόν.

ΡΕΤΡΟ… ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 11/04/2013

 

Κείμενο-Φωτογραφίες: Σάση Δημοπούλου

Όποιος πιστεύει πως η ιστορία βρίσκεται κλεισμένη μόνο μέσα σε χοντρά βιβλία και μουσεία γελιέται... Άνθρωποι με μεράκι και αγάπη για τα παλιά αυτοκίνητα έρχονται να διαψεύσουν την πεποίθηση αυτή με την ακούραστη προσπάθειά τους να διατηρήσουν τη βιομηχανική ιστορία ζωντανή. Χάρη στο πάθος τους αυτό έχουμε όλοι εμείς τη μοναδική ευκαιρία να θαυμάζουμε στους δρόμους πρωτοποριακά για την εποχή τους οχήματα, φροντισμένα και συντηρημένα μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια.

Υπεύθυνη για την προσπάθεια αυτή είναι η ΕΟΟΕ, η Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής, η οποία ιδρύθηκε πριν από 6 χρόνια και σήμερα αριθμεί περίπου 2.000 μέλη από το σύνολο των λεσχών όλης της χώρας. Ετησίως διοργανώνει έξι αγώνες ράλι εντός αλλά και εκτός ελληνικών συνόρων. Στο πλαίσιο αυτών των δραστηριοτήτων της η ΕΟΟΕ σε συνεργασία με τη Βουλγαρική Ομοσπονδία B.A.C. RETRO διοργάνωσε από τις 27-30 Ιουνίου -υπό την αιγίδα του βουλγαρικού Δήμου Kyustendil- το «Strimon 2008 Classic Rally». Ο πρόεδρος της ΕΟΟΕ κ. Κώστας Θεοχάρης μαζί με τον πρόεδρο της Βουλγαρικής Ομοσπονδίας κ. Κριστιάν Ζέλεβ πέτυχαν τη διοργάνωση ενός έξοχου αγώνα μέσα σε ονειρεμένες διαδρομές της βουλγαρικής υπαίθρου. Επίκεντρο για δύο μέρες υπήρξε η βουλγαρική πόλη Kyustendil στη δυτική Βουλγαρία, 90χλμ. από τη Σόφια.

Ο αγώνας ήταν ένα regularity, δηλαδή αγώνας με ειδικές διαδρομές ακριβείας. Για κάθε ειδική διαδρομή υπάρχουν οι ιδανικοί χρόνοι. Αυτό σημαίνει πως ο οδηγός χρεώνεται με βαθμούς ποινής όσο απομακρύνεται απ’ αυτούς. Για κάθε δευτερόλεπτο αργοπορίας η ποινή είναι 1 βαθμός, ενώ για κάθε δευτερόλεπτο προπορίας 2. Ένας πιο αργός χρόνος, λοιπόν, συμφέρει περισσότερο… Σε τέτοιου είδους αγώνες ο μέσος όρος των διανυόμενων χιλιομέτρων δεν υπερβαίνει ποτέ τα 49, καθώς από 50χλμ. και πάνω μιλάμε πλέον για αγώνες sprint (αγώνες ταχύτητας). Ο συγκεκριμένος αγώνας περιλάμβανε τρεις τριπλές ειδικές διαδρομές κατανεμημένες σε δύο μέρες.

Ο αγώνας

Η διοργάνωση από την αρχή μέχρι το τέλος ήταν μία εμπειρία μοναδική! Ο ενθουσιασμός και το χαμόγελο δεν χάθηκαν ούτε μία στιγμή από τα πρόσωπα όλων ακόμα και μπροστά στις αναπόφευκτες δυσκολίες. Το ταξίδι ξεκίνησε από τον εμπορευματικό σταθμό του Ρουφ. Δέκα από τα οχήματα (δεν υπήρχαν θέσεις για περισσότερα!) φορτώθηκαν σε κλειστά βαγόνια, ώστε να μεταφερθούν με ασφάλεια σιδηροδρομικώς στη Θεσσαλονίκη. «Ο ΟΣΕ θα έπρεπε να έχει πιο συχνή συγκοινωνία και περισσότερα βαγόνια με μεγαλύτερη χωρητικότητα», επισήμανε ο κ. Περιβολαράκης ταμίας της ΕΟΟΕ και πρόεδρος της ΕΛΦΙΜ (Ελληνική Λέσχη Φίλων Ιστορικής Μοτοσικλέτας) την ώρα που η φόρτωση βρισκόταν σε εξέλιξη, «καθώς η ζήτηση είναι μεγάλη, αλλά τα δρομολόγια ελάχιστα».

Έτσι, λοιπόν, τα υπόλοιπα είκοσι αυτοκίνητα -που είχαν ως ορμητήριό τους την Αθήνα- ανηφόρισαν οδικώς στο σημείο συνάντησης, τη θεσσαλονικιώτικη πλατεία Σιντριβανιού. Εκεί, αφού ενώθηκαν με τα πληρώματα της Θεσσαλονίκης (10 συμμετοχές) και έλαβαν τον χαιρετισμό του δημάρχου της πόλης κ. Βασίλη Παπαγεωργόπουλου, ξεκίνησαν το ταξίδι τους μέχρι το γραφικό Melnik της γειτονικής Βουλγαρίας.

Το Melnik, ένας διατηρητέος από την UNESCO οικισμός, αποτέλεσε το σημείο ανασυγκρότησης των πληρωμάτων και την αφετηρία για το πρώτο σκέλος του αγώνα. Οι αγωνιζόμενοι, αφού έλαβαν τις καρτέλες με τις ειδικές διαδρομές της ημέρας, χάθηκαν μέσα στο κατάφυτο τοπίο του βουλγαρικού επαρχιακού οδικού δικτύου. Η κάθε καρτέλα περιλάμβανε την απόσταση της κάθε ειδικής διαδρομής σε μίλια, καθώς και την ιδανική ταχύτητα ανά ώρα για την κάλυψή της. Το κάθε πλήρωμα έπρεπε με τα δεδομένα αυτά να υπολογίσει τον καλύτερο δυνατό χρόνο για την κάθε διαδρομή.

Οι κριτές του αγώνα ήδη βρίσκονταν τοποθετημένοι σε τρία επιλεγμένα σημεία της διαδρομής πανέτοιμοι για τη χρονομέτρηση των οχημάτων. Το δεύτερο σκέλος του αγώνα πραγματοποιήθηκε την επόμενη μέρα. Η πρώτη εκκίνηση δόθηκε στο Kyustendil με προορισμό τη Rila και η δεύτερη αντίστροφα. Δηλαδή από τη Rila -μέσω Dupnitsa- προς Kyustendil, όπου τελειώνοντας όλα τα οχήματα παρατάχθηκαν στην κεντρική πλατεία για την επίσημε τελετή λήξης του ράλι.

Αυτό, ωστόσο, που εντυπωσίασε ήταν η προσέλευση και το ενδιαφέρον του κόσμου. Η πλατεία με τα παραταγμένα ιστορικά αυτοκίνητα κυριολεκτικά μαγνήτισε ανθρώπους όλων των ηλικιών και φύλων, οι οποίοι με τις φωτογραφικές μηχανές ανά χείρας δεν χόρταιναν να τα απαθανατίζουν. Τη γιορτή τίμησε με την παρουσία του και ο δήμαρχος της πόλης κ. Peter Paynov, που δεν παρέλειψε κι αυτός να χαζέψει από κοντά τα αυτοκίνητα. Την προσοχή του τράβηξε μία Mercedes του 1938 -βουλγαρική συμμετοχή- την οποία επέλεξε για το βραβείο του ωραιότερου οχήματος του αγώνα.

Οι νικητές

Και η ώρα των νικητών έφτασε! Οι κριτές συγκέντρωσαν τους χρόνους, προσθέσανε, αφαίρεσαν και οι βαθμολογίες διαμορφώθηκαν! Στην πρώτη θέση ο Στέφανος Χριστογιαννούλας και η Κέλλυ Γαλάνη με Porsche 944, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωναν οι: Ανδρέας Ντούλιας και Εύη Ντούλια με Lancia Fulvia, Νίκος Ευστρατιάδης και Κολυβάνης Ιωάννης με Toyota Celica, Στέφανος Μυλωνάκης και Γιώργος Δήμου με Volvo 164E και Ιωάννης Μανιατόπουλος και Ιωάννα Μανιατοπούλου με Daimler XJ6. Καλύτερο γυναικείο πλήρωμα οι κυρίες Μαρία Κορμά και Νέλυ Μπούτσικα με Mini Cooper. Παράλληλα η Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής πρόσφερε τιμητικές αναμνηστικές πλακέτες σε όλα τα πληρώματα για τη συμμετοχή τους στο ράλι.

Οι συμμετοχές

Το «Strimon 2008 Classic Rally» ήταν ο 4ος αγώνας της χρονιάς που διοργάνωσε η Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής και συμμετείχαν σ’ αυτόν μέλη απ’ όλες σχεδόν τις λέσχες της Ελλάδας. Οι συνολικές συμμετοχές έφτασαν τις 48. Σαράντα οχήματα απ’ όλη την Ελλάδα και 8 από τη Βουλγαρία. Οχήματα που όταν κυκλοφόρησαν –αλλά ακόμα και σήμερα- αποτέλεσαν τη φαντασίωση όλων των οδηγών. Εντυπωσιακή ήταν η παρουσία θρυλικών αυτοκινήτων όπως Porsche, Jaguar, Triumph Spitfire, ενώ αίσθηση προκάλεσαν τα μικροσκοπικά all time classic Mini Cooper! Δεν πρέπει βέβαια να ξεχάσουμε τα 2CV, Σκαραβαίους, Mercedes, Audi, Volvo, Opel, BMW, Dodge, Lancia, Toyota, Saab, Innocenti, Alfa Romeo, Fiat, Peugeot. Μία πλούσια γκάμα οχημάτων που χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’40 έως τα πιο σύγχρονα από τα… κοντινά μας ‘80ties.

Πώς συντηρούνται όμως οχήματα με τέτοια παλαιότητα; Αυτή ήταν μία απορία που γεννήθηκε πριν ακόμα ξεκινήσει το ταξίδι μας. «Πού βρίσκουν ανταλλακτικά οι άνθρωποι αυτοί. Πρέπει να είναι μία οδύσσεια…». Κι ο κ. Φώτης Περιβολαράκης έσπευσε να διώξει τη συννεφιασμένη αυτή απορία-διαπίστωση από το μυαλό μου. «Με ένα τηλεφώνημα ή ένα e-mail έχουμε ό, τι ακριβώς χρειαζόμαστε. Υπάρχουν εργοστάσια –κατά βάση στην Αγγλία- που ασχολούνται με την παραγωγή παλαιών ανταλλακτικών για όλες τις μάρκες. Π.χ. Η Volvo δεν έχει ανταλλακτικά για τα πολύ παλιά της μοντέλα. Αλλά μπορεί κάποιος να τα βρει σε κάποιο εξουσιοδοτημένο εργοστάσιο στην Αγγλία». Και για την παραλαβή τους; Πολύ απλά!!! «Τα προϊόντα που παραγγέλνουμε φτάνουν ή με εταιρίες ταχυμεταφοράς ή μέσω ταχυδρομείου μέσα σε λίγες μόνο μέρες» ολοκληρώνει τη διαφωτιστική του παρέμβαση.

Ξεπερνώντας τον πρώτο αυτό –και μοναδικό εν τέλει- σκόπελο αρχίζω να συνειδητοποιώ ανενόχλητα πλέον γιατί οι άνθρωποι αυτοί λατρεύουν αυτά τα μοντέλα. «Τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν έχουν την προσωπικότητα των παλαιότερων. Παλαιότερα αναγνώριζες ένα αυτοκίνητο από τα χαρακτηριστικά του, από το σχήμα του. Δεν χρειαζόταν να ψάξεις τη μάρκα του για να καταλάβεις τι ήταν. Σήμερα τα εργοστάσια κατασκευάζουν πανομοιότυπα μοντέλα για πιο οικονομική παραγωγή. Αυτοκίνητα που δεν ξεχωρίζουν μεταξύ τους», τονίζει ο κ. Περιβολαράκης προσπαθώντας να εξηγήσει την αγάπη του για τα οχήματα εποχής.

Παρόλ’ αυτά, αν και δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από το να καμαρώνουν τα αγαπημένα τους αυτοκίνητα στο δρόμο, όνειρο των ανθρώπων της ΕΟΟΕ είναι η ίδρυση ενός μουσείου, όπου θα προβάλλεται το σημαντικό παρελθόν του μηχανοκίνητου χώρου. «Το υλικό το έχουμε. Αλλά ένα τέτοιο εγχείρημα έχει ένα οικονομικό βάρος που εμείς δεν μπορούμε να αντέξουμε. Ας μας στεγάσει κάποιος κι εμείς θα προσφέρουμε μηχανήματα και υλικό. Είναι κρίμα όλα αυτά τα αυτοκίνητα να χαθούν» μας λέει ο κ. Περιβολαράκης λίγο πριν πάρουμε το δρόμο της επιστροφής.

Μπορεί, λοιπόν, ένα ακόμα ράλι να έφτασε στο τέλος του, αλλά το ταξίδι συνεχίζεται...

 

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ

ΕΦΥΓΕ ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ

Ένα μεγάλο της ελληνικής ναυτιλίας, των Logistics και του τουρισμού έκλεισε στις 25 Ιανουαρίου 2011. Ένας άνθρωπος που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ευεργέτης της ιδιαίτερης πατρίδας του και της χώρας,...

ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΦΟΡΤΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ

«Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντί με τοιούτον έργον επιτελέσαι. Νενίκηκά σε Σολομών!» αναφώνησε με υψωμένα τα χέρια προς τον ουρανό ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός...