ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Η παροχή ενέργειας σε ελλιμενισμένα πλοία από χερσαίες πηγές, καθώς και η χρήση πληροφορικής τεχνολογίας και ευφυών συστημάτων στη διαχείριση αερίων εκπομπών, είναι πεδία στα οποία στρέφουν την προσοχή τους η διεθνής έρευνα και οι κοινοτικές πολιτικές. Ο Πειραιάς μπορεί να επωφεληθεί.

ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΡΔΗ

ΑΝ ΚΑΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΚΡΙΣΗ, Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΠΙΖΕΙ ΟΤΙ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΕΙ ΤΟ ΕΓΧΩΡΙΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΗΣΕΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 22/10/2014

 

Ρεπορτάζ: Θανάσης Αντωνίου

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θα πρέπει να προωθήσουμε στο λιμάνι του Πειραιά; Τι ρόλο μπορεί να παίξει η εκπαιδευτική κοινότητα στο σχεδιασμό λύσεων και στην προσέλκυση διεθνών επενδυτών; Ποιες είναι οι υπάρχουσες τεχνολογικές λύσεις και πώς αυτές μπορούν να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα ενός εμπορικού λιμένα;

Αυτά –κι αρκετά ακόμα– είναι τα μείζονα ερωτήματα που απασχολούν τη λιμενική βιομηχανία του Πειραιά, αλλά και τις δυνάμεις της επιστημονικής κοινότητας που επιχειρούν από κοινού –όταν αυτό είναι εφικτό– να αλλάξουν την εικόνα του μεγαλύτερου ελληνικού λιμένα και να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο των logistics και των μεταφορών.

Ακολουθώντας την αμερικανική φιλοσοφία ότι από τις μικρές ιδέες μπορεί να προκύψει μια σημαντική εξέλιξη, οι θεσμικοί φορείς και η πανεπιστημιακή κοινότητα συντονίζουν τα τελευταία χρόνια τις δυνάμεις τους προκειμένου να μεταφέρουν στον Πειραιά κάποιες από τις κατακτήσεις άλλων, ανταγωνιστικών λιμένων.

«Στα μεγάλα έργα τον πρώτο λόγο θα πρέπει να έχει η ίδια η βιομηχανία, ενώ στα μικρότερα μπορούν να συμμετέχουν κι άλλες δυνάμεις της ευρύτερης αγοράς» υποστηρίζει η δρ. Μαρία Μποϊλέ, διευθύντρια Ερευνών στο Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών. Σύμφωνα με την ίδια, τα μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το Horizon 2020, τα οποία χρηματοδοτούν έρευνες από τη διαχείριση λιμενικών οικοσυστημάτων μέχρι το σχεδιασμό πλοίων και την υιοθέτηση τεχνολογιών μεταφορών, μπορούν να αποβούν εξαιρετικά χρήσιμα.

Η πολιτική της Ε.Ε.

Γιατί όμως τα λιμάνια και οι θαλάσσιες μεταφορές ενισχύονται από την Ε.Ε. και βρίσκονται συνεχώς στο επίκεντρο των κοινοτικών πολιτικών και της επιστήμης; Τα λιμάνια και οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν σημαντική μορφή ανάπτυξης και συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ευρώπη.

Το 90% του εξωτερικού εμπορίου στην Ευρώπη πραγματοποιείται μέσω θαλάσσης, και οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των εσωτερικών μεταφορών στην ήπειρό μας. Την ίδια στιγμή, μέσω των λιμανιών διακινούνται πάνω από 400 εκατ. Ευρωπαίοι κάθε χρόνο. Η αξία της θάλασσας είναι προφανής.

Σύμφωνα με τη Μ. Μποϊλέ, οι σημαντικότερες προτεραιότητες που θέτει η Ευρώπη όσο αφορά την έρευνα για τις μεταφορές είναι: α) η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσω της βελτίωσης του σχεδιασμού πλοίων και της ενεργειακής αποδοτικότητας, β) η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης, γ) η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος , δ) η ασφάλεια εργαζομένων και φορτίων και ε) η βελτίωση της συνολικής εικόνας της βιομηχανίας μέσα από την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των επαγγελματιών που απασχολούνται σε αυτή, τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας σε πλοία και λιμάνια κ.ο.κ.

Όσο για τη θεματολογία, αυτή ποικίλλει, περιλαμβάνοντας ζητήματα θαλάσσιων μεταφορών (με επίκεντρο το πλοίο, την κατανάλωση καυσίμων και την ασφάλεια φορτίου και προσωπικού), την ποτάμια μεταφορά, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τη ναυτιλία των μικρών αποστάσεων και τα θέματα που προκύπτουν από τα Motorways of the Sea. Σημαντικός τομέας επίσης είναι η λιμενική πολιτική και η διαχείριση λιμενικών εγκαταστάσεων.

Οι τεχνολογίες εντοπισμού και αναγνώρισης ενσωματώνονται στα λιμενικά πληροφοριακά συστήματα. Στον ευρωπαϊκό χώρο η αυτοματοποίηση του εξοπλισμού και του ελέγχου των διαδικασιών κερδίζει σταθερά έδαφος.

Προτεραιότητες έρευνας

Ευφυής Εξειδίκευση στα λιμάνια: Περιλαμβάνει χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τεχνολογίες και διαχειριστικές πρακτικές βελτιστοποίησης της ενεργειακής κατανάλωσης, τεχνολογίες ελαχιστοποίησης αέριων εκπομπών, πληροφοριακά συστήματα λιμενικής κοινότητας (Port Community Systems), αυτοματοποίηση και χρήση τεχνολογιών ( όπως το RFID), τεχνολογίες εφοδιαστικής για την υποστήριξη ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στη θάλασσα.

Χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου: Περιλαμβάνονται εγκαταστάσεις αποθήκευσης του LNG για τον ανεφοδιασμό πλοίων αλλά και για τον εξοπλισμό χερσαίων λιμενικών υπηρεσιών.

Τεχνολογίες και διαχειριστικές πρακτικές βελτιστοποίησης της ενεργειακής κατανάλωσης: Περιλαμβάνονται τεχνολογίες που σχετίζονται με την ενεργειακή κατανάλωση χερσαίου λιμενικού εξοπλισμού και διαχειριστικές πρακτικές ενεργειακής βελτιστοποίησης στις λιμενικές διαδικασίες.

Επίσης, στον τομέα αυτό περιλαμβάνεται η χρήση ΑΠΕ, η συνδυασμένη παραγωγή μηχανικής ισχύος και θέρμανσης, τα μικροδίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας σε λιμενικές περιοχές και η χρήση πληροφοριακής τεχνολογίας και ευφυών συστημάτων στη βελτιστοποίηση ενεργειακής κατανάλωσης.

Τεχνολογίες ελαχιστοποίησης αερίων εκπομπών: Περιλαμβάνονται διαχειριστικές πρακτικές ελαχιστοποίησης αερίων εκπομπών στις χερσαίες και θαλάσσιες λειτουργίες. Στις τεχνολογίες αυτές περιλαμβάνεται επίσης η παροχή ενέργειας σε ελλιμενισμένα πλοία από χερσαίες πηγές, καθώς και η χρήση πληροφοριακής τεχνολογίας και ευφυών συστημάτων στη διαχείριση αερίων εκπομπών.

Τεχνολογίες RFID

 Μπορεί η συγκεκριμένη τεχνολογία να είναι ακόμα περιορισμένη, εντούτοις η βιομηχανία στηρίζει σε αυτήν πολλές ελπίδες. Η διεθνής τάση είναι οι τεχνολογίες εντοπισμού και αναγνώρισης να ενσωματώνονται στα λιμενικά πληροφοριακά συστήματα, ενώ στον ευρωπαϊκό χώρο η αυτοματοποίηση του εξοπλισμού και του ελέγχου των διαδικασιών κερδίζει σταθερά έδαφος. Σύμφωνα με τη Μ. Μποϊλέ, η τάση για «Sense and Respond Logistics» επεκτείνεται στις μεταφορές και εκτός λιμενικού χώρου.

Η αξία της έρευνας

Πόσο εύκολο είναι να υιοθετήσει η χώρα μας νέες τεχνολογίες και να παρακολουθήσει τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην υπόλοιπη Ευρώπη; Αρκετοί θεσμικοί παράγοντες και εκπρόσωποι επιστημονικών φορέων αναρωτιούνται για τις δυνατότητες της χώρας αλλά και για τα αποτελέσματα των ερευνητικών προγραμμάτων, καθώς εκτιμούν ότι η έρευνα που διεξάγεται αυτό το διάστημα στην Ελλάδα σε μεταφορικά και κυρίως λιμενικά θέματα δεν βοηθάει πρακτικά τη χώρα μας.

«Το ερευνητικό δυναμικό της Ελλάδας εργάζεται αυτή τη στιγμή για να υποστηριχτεί η βιομηχανία της Ευρώπης. Δυστυχώς η έρευνα είναι πλέον εξαγώγιμο προϊόν. Ευτυχώς, η λιμενική βιομηχανία διατηρεί το ενδιαφέρον της για την έρευνα…» επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Σπύρου, πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας και καθηγητής στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Ο Κ. Σπύρου ισχυρίζεται ότι η ναυτιλία δεν χρηματοδοτεί άμεσα την έρευνα, διότι δεν είναι αυτή η προτεραιότητά της. «Την αγοράζουν οι εφοπλιστές, όμως, όταν πρόκειται να χτίσουν ένα καράβι» επισημαίνει.

Υπάρχει κίνδυνος να διακοπούν τα ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσω των οποίων αλλάζει ο ελληνικός λιμενικός «χάρτης», στην περίπτωση που το λιμάνι ιδιωτικοποιηθεί; Παράγοντες της λιμενικής αγοράς μας επισήμαναν ότι ο ΟΛΠ ενδέχεται να συνεχίσει να λαμβάνει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και μετά μια ενδεχόμενη ιδιωτικοποίησή του, διότι και σήμερα υπάρχουν τεχνολογικά έργα στα οποία ζητείται η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Εξέφρασαν όμως κάποιες επιφυλάξεις όσο αφορά το τι θα γίνει με τη χρηματοδότηση που αφορά τις υποδομές.

Upstream Logistics: Άλλος για το πετρέλαιο…

Η εκκίνηση στην Ελλάδα των έργων για τους υδρογονάνθρακες φέρνει στην επιφάνεια μια νέα μεγάλη αγορά, η οποία, σύμφωνα με την ερευνήτρια του ΙΜΕΤ Μαρία Μποϊλέ, περιλαμβάνει την ανάπτυξη της εφοδιαστικής υποστήριξης σε θαλάσσια μέσα (offshore supply vessels), καθώς και χερσαίες υποδομές στο πλαίσιο ναυτιλιακών ενεργειακών κέντρων που ανθούν σε άλλες χώρες με σχετική βιομηχανία.

Πρόκειται για ειδικού χαρακτήρα κέντρα πάνω στο θαλάσσιο μέτωπο, για τις έρευνες υδρογονανθράκων και το assembly των πλατφορμών πετρελαίου. Τα έργα αυτά θα είναι πολύ δημοφιλή όταν η χώρα μας ενταχθεί στον παγκόσμιο χάρτη των χωρών παραγωγής υδρογονανθράκων. Οψόμεθα, λοιπόν!

 

 

MANAGEMENT

ΕΩΣ 10/1/2020 ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» ΤΟΥ ILME

Το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME) συνεχίζοντας να ενισχύει το θεσμό των Ελληνικών Βραβείων Αριστείας στα Logistics «Μέγας Αλέξανδρος», ανακοίνωσε στις 6/12 την έναρξη υποβολής των υπο...

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΕΣΠΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΕΕL

Με τίτλο “F&B Market: Logistics Needs & Trends” η Ελληνική Εταιρεία Logistics πραγματοποίησε στις 2 Δεκεμβρίου θεματική εσπερίδα, υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά. Σ...

ΧΡΥΣΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΣΕΥ ΤΟΥ ΕΜΠ ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΡΓΟ NEMO

Με το 1ο βραβείο της διοργάνωσης MOBI Grand Challenge Phase II Citopia τιμήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 2019, στο Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια του MOBI Colloquiums and Exhibitions (MoCo Los Angeles) η ελλη...

Κλείσιμο [X]