ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Η ανάπτυξη του near-shoring και του near-sourcing μειώνουν τις αποστάσεις των εφοδιαστικών αλυσίδων και, ασφαλώς, περιορίζουν το έργο των διηπειρωτικών αεροπορικών μεταφορών.

«ΑΕΡΟΜΑΧΙΕΣ» ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΜΕΡΙΔΙΩΝ ΣΤΟ AIRCARGO

ΟΣΟ ΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ ΜΕΤΑΤΟΠΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΣΤΙΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΝ ΚΟΣΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ, ΤΟ AIR CARGO ΘΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΠΑΡΑΤΕΤΑΜΕΝΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΝΗ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 29/10/2014

 

Επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου

Το air cargo είναι ένα από τα θύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η επιστροφή του στις μέρες της ευμάρειας θα είναι δύσκολη υπόθεση· λιγοστές λύσεις είναι στη διάθεση των μεγάλων παικτών της αερομεταφοράς.

Προσωπικότητες της παγκόσμιας αγοράς μεταφορών, όπως ο πρόεδρος της FedEx Frederik W. Smith, κάνουν λόγο για «μάχη τιμών» η οποία ευνοεί τη χρήση πιο αργών μεταφορικών μέσων και προειδοποιούν για τις αλλαγές που έρχονται στις μεταφορές.

Η ανάπτυξη του near-shoring και του near-sourcing μειώνουν τις αποστάσεις των εφοδιαστικών αλυσίδων και, ασφαλώς, περιορίζουν το έργο των διηπειρωτικών αεροπορικών μεταφορών. Μικρότερου βάρους και όγκου ηλεκτρονικές συσκευές (ταμπλέτες και φορητά notebooks) διαμορφώνουν επίσης μια νέα αγορά μεταφορών.

Χαμηλή ζήτηση ακόμα

Η χαμηλή ζήτηση για αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές σε συνδυασμό με την αυξανόμενη χωρητικότητα των επιβατικών πτήσεων, είχαν σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η απόδοση της αεροπορικής βιομηχανίας μέσα στο 2013, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, σύμφωνα με την International Air Transport Association (ΙΑΤΑ). Ο όγκος του διακινούμενου τονάζ μεταξύ του 2010 και 2013 αυξήθηκε κατά μόλις 1,1 εκατ. τόνους αλλά τα έσοδα των αεροπορικών μεταφορών μειώθηκαν κατά περίπου 10,4% –στα 67 δισ. δολάρια– τη συγκεκριμένη περίοδο.

«Παρά τις δυσκολίες αυτές, μην εκπλαγείτε εάν το μερίδιο του air cargo στο σύνολο της μεταφορικής βιομηχανίας σε μια δεκαετία είναι ελάχιστα μικρότερο απ’ ό,τι σήμερα» υποστηρίζει ο Mark Szakonyi, αναλυτής του διεθνούς περιοδικού Journal Of Commerce.

Και συμπληρώνει: «Η αποδοτικότητα της βιομηχανίας αερομεταφορών είναι πιθανό να φθίνει, όσο περισσότεροι μεταφορείς θα αναζητούν λιγότερο premium υπηρεσίες και θα μεταφέρουν προϊόντα τους μέσα στις κοιλίες των επιβατικών πτήσεων. Αλλά το air cargo θα συνεχίσει να αποτελεί σημαντική παράμετρο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ακόμα κι αν αυτά που μεταφέρουν οι πελάτες ή το πώς τα μεταφέρουν αλλάξουν σε σχέση με σήμερα».

Το air cargo αποτελεί μικρό ποσοστό του παγκόσμιου μεταφορικού φορτίου, αλλά η αξία των μεταφερόμενων αγαθών αποτελεί περίπου το 30% της συνολικής αξίας του παγκόσμιου φορτίου. Σύμφωνα με τον Greg Smith, ειδικό σε θέματα air cargo και logistics, σύμβουλο στην εταιρεία Tech Mahindra η βιομηχανία του air cargo θα συνεχίσει να είναι σημαντική για το παγκόσμιο εμπόριο. Μπορεί οι αερομεταφορές σε κάποιες περιοχές του πλανήτη να συρρικνώνονται, μπορεί η βιομηχανία ν’ αλλάζει, οι αλλαγές όμως δεν θα είναι δραματικές».

Από την πλευρά του ο Daniel da Silva, αντιπρόεδρος στο τμήμα μετατροπών της Boeing, θεωρεί ότι το air cargo είναι ένα μικρό κομμάτι των παγκόσμιων μεταφορών, αλλά κάθε διεθνή εξέλιξη μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη μορφή του. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συναντούμε τόσο αυξημένη διαφοροποίηση στη ζήτηση αερομεταφορών στις μέρες μας» λέει.

Επαγγελματίες της μεταφοράς εκτιμούν ότι το air cargo θα πέσει περίπου στο 1% και, όσο η πίεση του κόστους θα είναι ισχυρή για μεταφορείς και παραγωγούς, η τάση θα είναι πτωτική για την αερομεταφορά.

Έρευνα του Transport Intelligence

Το μερίδιο του συνολικού air cargo –σε εμπορευματοκιβώτια ή σε ομαδοποιημένες αποστολές– έπεσε από το 3,1% το 2000 σε περίπου 1,7% το 2013, κι αυτή η τάση θα εξακολουθήσει και τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Seabury Group για λογαριασμό της IATA. H έρευνα αποδίδει την πτώση κατά τη διάρκεια των τελευταίων 13 χρόνων –πτώση που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο του όγκου του 2000– στο γεγονός ότι η πρακτική modal shift (η επιλογή δηλαδή άλλων μεταφορικών μεθόδων πέρα από τις συνηθισμένες) γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη στη μεταφορική βιομηχανία.

Σύμφωνα με έρευνα του Transport Intelligence, η θαλάσσια μεταφορά αυξήθηκε κατά 11,5% το 2012, στα 63,2 δισ. δολάρια, την ίδια στιγμή που το air cargo υποχωρούσε κατά 4,2%, στα 62,6 δισ. δολάρια. Το modal shift υιοθετήθηκε έντονα από βιομηχανίες οι οποίες κατά παράδοση δουλεύουν με τις αερομεταφορές, όπως τα φάρμακα και οι ηλεκτρονικές συσκευές.

Η πτώση στις μεταφορές φαρμάκων οφείλεται σε έναν λόγο που, ενδεχομένως, να επηρεάσει και την ελληνική πραγματικότητα τα επόμενα χρόνια: Η αύξηση της παραγωγής γενόσημων φαρμάκων στην Ινδία οδήγησε στη μεταφορά τους μέσω θαλάσσης προκειμένου να κρατηθεί η τιμή τους σε πολύ χαμηλά επίπεδα –σε σχέση πάντα με τα πρωτότυπα σκευάσματα.

Η Cathy Robertson, αναλύτρια στο Transport Intelligence, εκτιμά ότι υπάρχει ένα νέο «πρότυπο» στο εσωτερικό της παγκόσμιας βιομηχανίας υπηρεσιών υγείας· κι αυτό δεν είναι άλλο από το συνεχή, αδυσώπητο αγώνα για μείωση του κόστους. Αγώνας ο οποίος λαμβάνει διάφορες μορφές όπως είναι η μείωση του χρόνου διατήρησης μιας πατέντας, η χρήση όλο και περισσότερων γενόσημων φαρμάκων και, φυσικά, η φθηνή μεταφορά φαρμάκων. «Στο πλαίσιο αυτού του αγώνα κάποιοι αξιοποιούν τη θαλάσσια μεταφορά ενάντια στην αερομεταφορά ή την intermodal».

Προβλέψεις για το μέλλον

Θα συνεχιστεί η πτώση του air cargo τα επόμενα χρόνια; Κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει με σιγουριά. Ορισμένοι επαγγελματίες της μεταφοράς εκτιμούν ότι το air cargo θα πέσει περίπου στο 1%· όσο η πίεση του κόστους θα είναι ισχυρή για τους μεταφορείς και τους παραγωγούς, η τάση θα είναι πτωτική για την αερομεταφορά.

Άλλοι, όπως ο David Ross, γενικός διευθυντής της Stifel Transportation & Logistics, αμφιβάλλουν αν στο μέλλον το air cargo θα καταφέρει να περιορίσει τις απώλειές του· ούτε λόγος για αύξηση του μεριδίου…

Στελέχη της αεροπορικής βιομηχανίας έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για ανάκαμψη στη βελτίωση του χρόνου μεταφοράς μέσω του αεροπλάνου, χρόνος ο οποίος δεν έχει μειωθεί δραματικά από τα τέλη της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να χρησιμοποιείται η αερομεταφορά σε ευρεία κλίμακα. Πάντως τα στελέχη αυτά υποστηρίζουν ότι ο χρόνος μεταφοράς μπορεί να μειωθεί κατά 48 ώρες (μέσος όρος) το προσεχές διάστημα στις πιο δημοφιλείς εμπορικές οδούς.

Σίγουρες λύσεις δεν υπάρχουν, ούτε για τους αποστολείς ούτε για τις μεταφορικές εταιρείες. Οι πρώτοι βλέπουν ότι το πέρασμα από το air cargo στις θαλάσσιες μεταφορές μπορεί να διακοπεί μόνο αν οι αερομεταφορείς προσφέρουν καλύτερες (φθηνότερες…) τιμές και νέου τύπου υπηρεσίες προς τους πελάτες. Η χρήση των ηλεκτρονικών επικοινωνιών για την καλύτερη ενημέρωση του πελάτη, η αύξηση των επιπέδων αειφορίας στις μεταφορές και η βελτίωση της αξιοπιστίας των αερομεταφορών μπορούν να είναι κάποιες πρώτες λύσεις.

 

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ

ΠΙΈΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΏΛΗΣΗ ΤΩΝ 14 ΑΕΡΟΔΡΟΜΊΩΝ

Ιδιωτικοποίηση Σε ανατροπή των προεκλογικών δεσμεύσεών της - όσο αφορά την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων- οδηγείται η κυβέρνηση ενώ δέχεται κριτική τόσο από μερίδα κυβερνητικών βουλευτώ...

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ. ΓΙΝΕΤΑΙ;

Στο πρόσφατο αεροπορικό συνέδριο που διοργάνωσε η Ελληνική Αεροπορική Ένωση, ο πολυεθνικός κατασκευαστικός όμιλος IBI Group, ο οποίος ειδικεύεται...

«ΑΕΡΟΜΑΧΙΕΣ» ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΜΕΡΙΔΙΩΝ

Το air cargo είναι ένα από τα θύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η επιστροφή του στις μέρες της ευμάρειας θα είναι δύσκολη υπόθεση· λιγοστές...