ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Αλευράς, τεχνικός σύμβουλος στο KBR Group και συνεργάτης του ΙΜΕΤ.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: ΠΟΥΛΑΜΕ ΟΣΟ - ΟΣΟ, ΚΑΤΙ ΧΩΡΙΣ ΑΞΙΑ

ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΤΗΣΙΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ, ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 29/10/2014

 

Ρεπορτάζ: Θανάσης Αντωνίου

Τα περιφερειακά αεροδρόμια, αυτά που βρίσκονται σήμερα σε διαδικασία πώλησης και θεωρούνται περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου χωρίς ανταποδοτικό όφελος, βρέθηκαν στο επίκεντρο των εργασιών του φετινού συνεδρίου της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης (ΕΑΕ).

Οι συμμετέχοντες, άνθρωποι της αγοράς με μακρά εμπειρία στη διαχείριση αεροπορικών θεμάτων, αλλά και νέοι επιστήμονες που δουλεύουν εντατικά πάνω στην αεροπορική βιομηχανία, εκτιμούσαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ότι η κοινωνική συνοχή και η ευκολία κίνησης του ανθρώπινου κεφαλαίου είναι οι κύριοι παράγοντες για την ύπαρξη περιφερειακών αεροδρομίων διεθνώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνα του 2008, για κάθε 1.000 διακινούμενους επιβάτες, δημιουργείται μια θέση εργασίας.

Αεροδρόμια εν Ελλάδι

Στην Ελλάδα ο αριθμός των περιφερειακών αεροδρομίων είναι αυξημένος, κι αυτό οφείλεται στη γεωγραφική ασυνέχεια που επικρατεί στο ελληνικό ανάγλυφο. Σύμφωνα με τον Παύλο Αρβανίτη, ερευνητή στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, στο Εργαστήριο Τουριστικών Ερευνών και Μελετών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, η Ελλάδα μπορεί να έχει σήμερα 39 αεροδρόμια, όχι λίγα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, «οι επιδόσεις τους όμως είναι πολύ χαμηλές».

Σύμφωνα με τη μελέτη του, η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο της ΕΑΕ, μεγάλο ποσοστό των συγκεκριμένων αεροδρομίων είναι ανοιχτά για λιγότερο από 24 ώρες την ημέρα κι έχουν μικρό μερίδιο επιβατικής κίνησης, ενώ από την κίνησή τους συχνά καθορίζεται η ευρύτερη τουριστική επίδοση της περιοχής.

«Φτάσαμε στο σημείο ξενοδόχοι σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς να ισχυρίζονται ότι θα ανοίξουν μόνο αν ξεκινήσει η τάδε αεροπορική εταιρεία τις πτήσεις τσάρτερ προς το συγκεκριμένο προορισμό, ενώ την ίδια στιγμή οι αερομεταφορείς λένε ότι θα ξεκινήσουν πτήσεις μόνο αν ανοίξουν οι ξενοδόχοι τα καταλύματά τους στον ίδιο προορισμό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο νεαρός μελετητής, για να εξηγήσει τον τραγέλαφο που έχει δημιουργηθεί στη χώρα μας.

Στη συζήτηση για την αξία των υποδομών στα περιφερειακά αεροδρόμια (τα οποία θεωρούνται «εγκαταλελειμμένα» από μερίδα της αεροπορικής αγοράς κι άρα επικίνδυνα για χρήση), ο Π. Αρβανίτης αντιτάσσει τον ισχυρισμό ότι οι υπάρχουσες υποδομές θα μπορούσαν, ως ένα βαθμό, να υποστηρίξουν την υπάρχουσα και να προσελκύσουν νέα τουριστική κίνηση (μέχρι και 22 εκατ. τουρίστες αναφέρουν σχετικές έρευνες), εφόσον όμως ενισχύονταν με καλύτερο software το οποίο θα μπορούσε να διαχειριστεί την αυξημένη κίνηση.

«Η πολιτεία βλέπει τα αεροδρόμια ως ένα απλό hardware· δηλαδή θέλει απλώς να υπάρχουν σε κάποια σημεία της επικράτειας για να προσγειώνονται αεροσκάφη» υποστηρίζει ο ερευνητής. Όσο για την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα ελληνικά λιμάνια που συνδέονται με τις αφίξεις τουριστών, ο μελετητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου δεν βλέπει κάποια συσχέτιση ανάμεσα στην ιδιωτικοποίηση των μεν και των δε.

Ο Τάκης Αδαμίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης και οργανωτής του ετήσιου συνεδρίου.

Το αεροδρόμιο-επιχείρηση

Η αερολιμενικός Ελένη - Παρασκευή Παράχη, η οποία εργάζεται στο Διεθνή Αερολιμένα Ζακύνθου και παράλληλα είναι υποψήφια διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, ανήκει κι αυτή στους νέους ερευνητές που αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια με μια ολιστική αντίληψη. «Το αεροδρόμιο είναι ένα cluster επιχειρήσεων» υποστήριξε στην ομιλία της, κι έδωσε παραδείγματα σύνδεσης της οικονομικής πραγματικότητας με την αεροπορική διαχείριση.

«Μια ώρα καθυστέρησης σε ένα αεροδρόμιο έχει κόστος περίπου 3.500 ευρώ για μια δι-ευρωπαϊκή πτήση και περίπου 7.000 ευρώ για μια δι-ηπειρωτική πτήση. Γι’ αυτό το λόγο, κάποια αεροδρόμια έχουν ορίσει ρήτρες ποιότητας στις αεροπορικές εταιρείες για τη διαχείριση του χρόνου» είπε η αερολιμενικός. Σύμφωνα με την Ε.Π. Παράσχη, τα περιφερειακά αεροδρόμια στην Ελλάδα λειτουργούν ως εντελώς διεκπεραιωτικοί οργανισμοί, μπορούν όμως να παίξουν έναν πιο εξωστρεφή και πιο ουσιαστικό ρόλο εάν αξιοποιήσουν τα νέα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους κι εντάξουν πρακτικές management στην καθημερινότητά τους.

Ο Πάνος Αλευράς, από τους εισηγητές στο συνέδριο της ΕΑΕ, είναι ένας από τους έμπειρους της αεροπορικής αγοράς. Συγκοινωνιολόγος, αερολιμενικός, project manager σε ένα έργα πολυεθνικών επιχειρήσεων όπως η DHL, σήμερα είναι τεχνικός σύμβουλος στο KBR Group, καθώς και συνεργάτης του Ινστιτούτου Μεταφορών.

Σκληρός με την ελληνική πραγματικότητα αλλά δίκαιος στις κρίσεις του, ο Π. Αλευράς θεωρεί ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας είναι σε άθλια κατάσταση. «Θα πρέπει να ντρεπόμαστε για την εικόνα που εκπέμπουμε διεθνώς· το πώς λειτουργεί, για παράδειγμα, το αεροδρόμιο της Σαντορίνης είναι για μένα ένα θαύμα» υποστηρίζει.

Ο έμπειρος συγκοινωνιολόγος απορεί για την ελληνική πραγματικότητα των περιφερειακών αεροδρομίων: Είναι παγκοσμίως τα μοναδικά αεροδρόμια αυτού του τύπου που τα εμπορικά τους έσοδα αντιπροσωπεύουν κάτω από το 10% των συνολικών, ενώ τα έσοδά τους από το aviation ξεπερνάει το 90%.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι στα αεροδρόμια αυτά δεν πουλιέται παρά… ένα μπουκάλι νερό. Κι αυτό είναι ακόμα πιο εξοργιστικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στα αεροδρόμια αυτά οι τουρίστες, που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των πελατών τους, προσέρχονται στην αίθουσα αναμονής αρκετές ώρες πριν την πτήση της επιστροφής στη χώρα τους κι έχουν τη διάθεση (και τη δυνατότητα) να ξοδέψουν τα τελευταία χρήματά τους.

Η αερολιμενικός Ελένη - Παρασκευή Παράχη, η οποία εργάζεται στο Διεθνή Αερολιμένα Ζακύνθου και παράλληλα είναι υποψήφια διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, ανήκει κι αυτή στους νέους ερευνητές που αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια με μια ολιστική αντίληψη.

Η λύση της πώλησης

Η πραγματικότητα είναι όντως σκληρή: Στα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, απλά περιουσιακά στοιχεία των αερομεταφορέων, όπως π.χ. το check in και τα stand έχουν εκχωρηθεί στις εταιρείες handling ή στήνονται ad hoc πριν από κάθε πτήση.

Ο Π. Αλευράς υποστηρίζει ότι στη σύμβαση του ΤΑΪΠΕΔ, μέσω της οποίας προωθείται η πώληση των αεροδρομίων της περιφέρειας, υπάρχουν παράμετροι που απαιτούν σημαντικές επενδύσεις, ενώ αναγνωρίζει ότι ο φορέας βάζει κι ορισμένες «τρικλοποδιές» στους μελλοντικούς αγοραστές-επενδυτές.

«Δεν είμαι σίγουρος ότι θα τελεσφορήσει η πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, υποστηρίζει ο Π. Αλευράς. «Το ΤΑΪΠΕΔ δεν διαθέτει τη σχετική τεχνογνωσία, με αποτέλεσμα η σύμβαση που προτείνει να μην είναι "φιλική" προς τον επενδυτή· για την ακρίβεια είναι "εχθρική". Το Δημόσιο, μέσω του Ταμείου, θέλει να ξεφορτωθεί τα αεροδρόμια που είναι ήδη σε κακή κατάσταση, αλλά δεν είναι και κομμάτι χρυσού για να τρέξουν οι επενδυτές».

 

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ

ΝΕΑ ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΕΘΝΗ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΑΘΗΝΩΝ

Άλλη μια σημαντική διεθνή διάκριση επέτυχε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για την υλοποίηση του “Internet of (noisy) Things”, μιας ολοκληρωμένης Internet of Things λύσης στο πλαίσιο των βραβείων WITSA 2...

SINGULAR LOGIC: ΑΝΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ

Η σύμβαση του έργου είναι πενταετής και η “SingularLogic” θα παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης....

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟΥ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ

Ενδελεχής οπτικός έλεγχος, καταμέτρηση και διαχωρισμός είναι μερικά από τα στάδια που ακολουθούνται κατά την άφιξη των εμπορευμάτων στον εμπορευματικό σταθμό της Skyserv Handling....

Κλείσιμο [X]