ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Το λιμάνι του Σηάτλ, πύλη ασιατικών προϊόντων στις ΗΠΑ, διαθέτει ιδιαίτερα αυστηρά συστήματα ασφάλειας. Το Κογκρέσο θέλει έλεγχο –σε ποσοστό 100%– κάθε κουτιού που μπαίνει στο δαιδαλώδες βορειοδυτικό λιμάνι.

100% ΕΛΕΓΧΟ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΚΟΥΤΙΑ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΗΠΑ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 30/10/2014

 

Ο ΠΛΗΡΗΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΩΝ ΠΟΥ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΑ ΠΗΓΗ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ, ΚΑΘΩΣ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΓΚΡΕΣΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΑΜΕΣΑ.

Επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου

Η ασφάλεια των μεταφορών και ο έλεγχος των εισαγόμενων φορτίων συνεχίζουν να είναι οι δύο κύριοι παράγοντες που ορίζουν τη σύγχρονη ατζέντα των Αμερικανών σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας στα σημεία εισόδου στη χώρα.

Γι’ αυτό και το U.S. Department Homeland of Security (DHS) έχει επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο να υλοποιήσει μέχρι τον προσεχή Ιούλιο την οδηγία της κυβέρνησης για πλήρη έλεγχο (σε ποσοστό 100%) των φορτίων που προέρχονται από περίπου 750 λιμάνια του εξωτερικού. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το πιο πιθανό είναι ότι το DHS θα πάρει μια ακόμα παράταση, όπως πήρε το καλοκαίρι του 2012, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις προϋποθέσεις που θέτει το SAFE Port Act1. Η οδηγία της κυβέρνησης –η οποία σύμφωνα με το DHS «δεν είναι ούτε η πιο αποδοτική ούτε η πιο φθηνή λύση για την ασφάλεια της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας»– είναι σαφής αλλά μοιάζει ακατόρθωτη, προς το παρόν.

Αντίθετοι στη συγκεκριμένη εντολή της ομοσπονδιακής κυβέρνησης είναι κι άλλοι δύο σημαντικοί ιδιωτικοί φορείς των ΗΠΑ, το World Shipping Council και η National Retail Federation· αμφότερα τα σώματα υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη οδηγία θα αυξήσει το κόστος των μεταφορών και θα έχει λίγο ή και καθόλου όφελος. «Ελπίζω πως το Κογκρέσο θα καταργήσει τη συγκεκριμένη οδηγία και θα καταλάβει τελικά ότι είναι ανέφικτη» σχολίασε πρόσφατα στο πλαίσιο συνεδρίου ο Jonathan Gold, αντιπρόεδρος για ζητήματα εφοδιαστικής αλυσίδας στη National Retail Federation.

Η απόφαση του DHS

Σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού Journal Of Commerce, μέσα στο Κογκρέσο υπάρχει μια ισχυρή ομάδα γερουσιαστών όπως ο Edward Markey από τη Μασαχουσέτη και ο Jerry Nadler από τη Νέα Υόρκη, γερουσιαστές μάλιστα που προέρχονται και από τα δύο μεγάλα κόμματα, οι οποίοι δεν είναι ικανοποιημένοι με το γεγονός ότι μόλις το περίπου 5% των εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στη χώρα έχουν περάσει από σκάνερ. Οι άνθρωποι αυτοί, όπως και αρκετοί άλλοι στην κυβέρνηση των ΗΠΑ, προτιμούν να δοθεί μια παράταση στην εφαρμογή της οδηγίας παρά να κατηγορηθούν ότι χαλαρώνουν τα μέτρα ελέγχου στις εισόδους της χώρας όπως είναι τα λιμάνια.

Το ερώτημα που θέτουν οι άνθρωποι της αγοράς είναι κατά πόσο θα λειτουργήσει μακροπρόθεσμα μια οδηγία για το σκανάρισμα κάθε εμπορευματοκιβωτίου που εισέρχεται στη χώρα. Εταιρείες που αναπτύσσουν κι εμπορεύονται λογισμικό και συστήματα ελέγχου του φορτίου, όπως η Decision Sciences, είναι κατηγορηματικά θετικές.

Από την πλευρά του το DHS αξιολογεί αυτό το διάστημα αν τα συστήματα της εταιρείας (αυτά που προς το παρόν χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση πυρηνικών προϊόντων και προϊόντων λαθρεμπορίου) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν τις απαιτήσεις της οδηγίας του Κογκρέσου.

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Stanton Sloane, το DHS αναμένεται να έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προτεινόμενων από την ιδιωτική εταιρεία συστημάτων και να καταλήξει σε μια απόφαση για τη συγκεκριμένη τεχνολογία μέχρι τα τέλη της χρονιάς.

Λίγα  ευρωπαϊκά λιμάνια που εξάγουν στις ΗΠΑ, είναι σε θέση σήμερα να εγκαταστήσουν συστήματα πλήρους ελέγχου των εμπορευματοκιβωτίων για να ικανοποιηθούν τα υψηλά στάνταρντ  των αμερικανών

Νέα τεχνολογία

Η συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία προτείνεται από την Decision Sciences, έναν κολοσσό των συστημάτων ασφαλείας στις ΗΠΑ, παρέχει τη δυνατότητα σκαναρίσματος σε 742 διεθνή λιμάνια που εξάγουν προϊόντα προς τις ΗΠΑ και κοστίζει περίπου 700 εκατ. δολάρια. Το ποσό είναι κατά πολύ μικρότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις του DHS και της πρώην γραμματέως του Janet Napolitano, η οποία είχε εκτιμήσει το κόστος εφαρμογής της οδηγίας του Κογκρέσου στα 17 δισ. δολάρια.

Τη συγκεκριμένη υπηρεσία σήμερα διευθύνει ο Jeh Johnson, ο οποίος όμως τηρεί σιγή ιχθύος σχετικά με το συνολικό κόστος όταν το σύστημα εγκατασταθεί σε όλα τα προτεινόμενα λιμάνια.

Ποια είναι όμως η Decision Sciences και ποια είναι η τεχνολογία της; Η εταιρεία θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες στον τομέα της ανίχνευσης και της προστασίας φορτίων για όλα τα είδη μεταφορών, κι έχει έδρα στο Los Alamos όπου βρίσκονται και τα εργαστήριά της. Όσο για την τεχνολογία που διαθέτει, αυτή επιτρέπει –μεταξύ άλλων– το σκανάρισμα των εμπορευματοκιβωτίων μέσα λίγα δευτερόλεπτα, χρόνος εξαιρετικά μικρός σε σχέση με τα (κάποια) λεπτά της ώρας που χρειάζονταν μέχρι πρότινος οι ακτίνες Χ.

Το άλλο σημαντικό πλεονέκτημα της τεχνολογίας (η οποία έχει τη μορφή μιας κινούμενης πύλης μέσα από την οποία διέρχονται τα προς εξέταση κουτιά ή οχήματα) είναι ότι μπορεί να στηθεί σε κινητές μονάδες και να προσαρμοστεί στο μέγεθος που επιβάλλει το λιμάνι χρήσης.

 Αντίθετα, η τεχνολογία των ακτίνων Χ που χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα είναι μια εφαρμογή απόλυτα στατική (δεν υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησης των μηχανημάτων), ενώ όπως είναι γνωστό έχει δημιουργήσει ζητήματα με τους λιμενεργάτες ανά τον κόσμο που θεωρούν ότι εκτίθενται σε επικίνδυνη ακτινοβολία.

Ένα από τα πρώτα συστήματα της Decision Sciences έχει ήδη εγκατασταθεί στο νευραλγικό λιμάνι Freeport, στις Μπαχάμες, το οποίο αξιοποιεί ο κολοσσός της Hutchison Port Holdings, λιμάνι το οποίο βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το Μαϊάμι (Φλόριντα).

Ο παράγοντας «κόστος»

«Η εγκατάσταση των συστημάτων μπορεί να γίνει χωρίς να επιβαρυνθεί ο πολίτης· με μηδενικό φόρο. Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι η συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, που θα επιτρέψει την ανάπτυξη της εφαρμογής και την εκμετάλλευσή της μέσω τελών» υποστηρίζει ο Stanton Sloane σε δηλώσεις του στο Journal Of Commerce, αναγνωρίζοντας κατά κάποιο τρόπο ότι η τεχνολογία είναι δαπανηρή για να αναληφθεί εξολοκλήρου από τη μια ή την άλλη πλευρά. Επισημαίνει όμως ότι υπάρχουν αρκετοί τρόποι χρηματοδότησης της συγκεκριμένης επένδυσης.

Τα γιγαντιαία συστήματα ελέγχου των εμπορευματοκιβωτίων που επιθυμούν οι Αμερικανοί να εγκατασταθούν σε όσα λιμάνια συνεργάζονται μαζί τους είναι παράλληλα ένας τρόπος για τις κυβερνήσεις και τα λιμάνια αυτά να πετύχουν αύξηση των εσόδων τους· αυτό άλλωστε πιστεύουν οι εταιρείες κατασκευής των συστημάτων αυτών. Η οικονομική κρίση όμως, η οποία έχει πλήξει ιδιαίτερα την Ευρώπη, «ψαλιδίζει» τις προσδοκίες των αμερικανικών εταιρειών: Είναι αναμενόμενο ότι τα τέλη της εφαρμογής θα βαρύνουν τους μεταφορείς και τους πελάτες τους, σε μια εποχή που δίνεται μάχη για τον περιορισμό του κόστους.

Η αμερικανική λογική, όμως, δεν επιδέχεται αμφισβήτησης: «Αν θέλεις να έχεις ασφάλεια, πρέπει να την πληρώσεις. Άλλωστε το κόστος θα διαμορφωθεί σε φυσιολογικά επίπεδα» υποστηρίζει ο επικεφαλής της Decision Sciences. Οι αμερικανικές αρχές θα πρέπει βέβαια να εξασφαλίσουν ότι οι συνεργαζόμενες κυβερνήσεις θα δεχτούν μια τέτοια συμφωνία, ενώ στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στις σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν ήδη αναπτυχθεί με τα τελωνεία· πρέπει κι αυτά να παίξουν με απόλυτη επιτυχία το ρόλο τους για να πετύχει η όλη διαδικασία.

Όσο για τους προμηθευτές και τους μεταφορείς, οι οποίοι έχουν ήδη θορυβηθεί από τις μεγάλες ναυτιλιακές συμμαχίες των τελευταίων χρόνων (όπως η Ρ3), έχουν τώρα έναν επιπλέον λόγο για να ανησυχούν. Ο επικεφαλής του World Shipping Council, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Chris Koch, θεωρεί ότι η αμερικανική κυβέρνηση έχει χρήματα για τεστάρισμα εφαρμογών αλλά όχι για περαιτέρω ανάπτυξη συστημάτων.

Αναρωτιέται μάλιστα «πώς είναι δυνατόν η κυβέρνηση να αρνείται την είσοδο της Dubai Ports World στην αμερικανική αγορά ενώ ζητάει από τα ξένα τελωνεία να σκανάρουν κάθε κοντέινερ που ταξιδεύει προς τις ΗΠΑ».

Γκρίνια στην Ευρώπη

Κίνα και Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ήδη καταθέσει τη διαφωνία τους όσο αφορά τη συμμόρφωσή τους με την οδηγία του Κογκρέσου. Η Ευρώπη πιστεύει ότι η 100% ανίχνευση των κοντέινερ στα λιμάνια θα αυξήσει κατακόρυφα το κόστος της μεταφοράς. Η Ε.Ε. όμως δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια απέναντι στο πρόβλημα της ασφάλειας στη διακίνηση των φορτίων, και για το σκοπό αυτό αναμένεται να ξοδέψει συνολικά περίπου 588 εκατ. ευρώ για βελτίωση των υποδομών στα ευρωπαϊκά λιμάνια και περίπου 274 εκατ. ευρώ για λειτουργική αναβάθμιση των λιμένων. Η ευρωπαϊκή απάντηση περιλαμβάνει επίσης ανάπτυξη ιδιαίτερου λογισμικού για τον έλεγχο του φορτίου, αλλά και συνεργασία με ασιατικά λιμάνια για την καλύτερη διαχείριση του φορτίου5.

Οι Ευρωπαίοι θεωρούν ότι τα αμερικανικά σχέδια θα αυξήσουν το κόστος της μεταφοράς κατά περίπου 10% και θα δημιουργήσουν επιπρόσθετα εμπόδια στα ήδη υφιστάμενα ανάμεσα στις ΗΠΑ και τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. Επιπρόσθετα, Ευρωπαίοι παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας υπογραμμίζουν ότι όλα τα επικίνδυνα ή ύποπτα φορτία σκανάρονται ήδη, ενώ η υιοθέτηση όλο και πιο σύγχρονων τεχνικών κάνει, σε ορισμένες περιπτώσεις, τους τελωνειακούς υπαλλήλους πιο χαλαρούς στην αναζήτηση και διακρίβωση

 

 

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΤΑ I ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

Εκτιμάται μάλιστα ότι φέτος θα επιτευχθεί υπερδιπλασιασμός στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων!...

ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΟΛΘ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

Οι εκπρόσωποι του νέου βασικού μετόχου στον ΟΛΘ επισημαίνουν ότι στόχος είναι η διεύρυνση της «ζώνης επιρροής» του λιμανιού της Θεσσαλονίκης....

ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

Στην προμήθεια πλωτής δεξαμενής χωρητικότητας 80 χιλιάδων τόμων μέσω διαγωνισμού προχωρεί ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, αλλάζοντας τα δεδομένα και στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής. Με αυτή την πρώτη κ...

Κλείσιμο [X]