ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

O Jeff Horst κατά την περυσινή επίσκεψή του στην Αθήνα, για το ετήσιο συνέδριο της Navigator.

JEFF HORST: ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΟΥΜΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΟΥΜΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 13/11/2014

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΠΑΙΚΤΗΣ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΚΤΗΣ ΤΩΝ ΗΠΑ ΚΙ ΕΜΠΕΙΡΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΑΣ ΜΕ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, Ο JEFF HORST  ΘΕΩΡΕΙ ΟΤΙ Η ΚΙΝΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΛΟΓΟ ΣΤΙΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ.

Συνέντευξη στο Θανάση Αντωνίου

Σε λίγες ημέρες καταφτάνει στην Αθήνα ο Jeff Horst για επαφές με ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και για να συμμετάσχει στο 14ο  Navigator 2014 "The Shipping Decision Makers Forum", που θα πραγματοποιηθεί στο ξενοδοχείο Intercontinental στις 20 Νοεμβρίου με διοργανωτή την Navigator Shipping Consultants. 

Το L&M είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με έναν ξεχωριστό επαγγελματία του  εμπορίου στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ κατά την περυσινή επίσκεψή του στην Αθήνα . Τότε, ο Jeff Horst είχε την καλοσύνη να μας απαντήσει ερωτήσεις που σχετίζονται τόσο με το παγκόσμιο εμπόριο όσο και με την ίδια την εφοδιαστική αλυσίδα που το υποστηρίζει.

Παράλληλα, μας παρουσιάζει την εικόνα μιας χώρας, των ΗΠΑ, η οποία  αντιμετωπίζει τις διεθνείς προκλήσεις αναζητώντας στηρίγματα στην τεχνολογική υπεροχή της και το πνεύμα συνεργασίας που, με καθυστέρηση είναι η αλήθεια, επιδεικνύει στο διεθνή στίβο.

Θυμίζουμε ότι  Jeff Horst είναι εμπορικός διευθυντής της Foss Maritime, εταιρεία που εδρεύει στο Σηάτλ, στην Πολιτεία της Washington. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ντιτρόιτ, στην Πολιτεία του Michigan και σε νεαρή ηλικία εντάχθηκε  στην οικογενειακή επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείτο από 40ετίας στον τομέα των οδικών μεταφορών. Σπούδασε στο Western Michigan University απ΄ όπου έλαβε το πτυχίο του το 1980 και στη συνέχεια μετακόμισε στο Σηάτλ .

Εκεί δραστηριοποιήθηκε στο freight forwarding με ειδίκευση  στις εξαγωγές/ εισαγωγές στον τομέα των θαλάσσιων, των αεροπορικών και των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Βαθύς γνώστης των θεμάτων του cargo και των τελωνειακών διαδικασιών, ανήλθε σε υψηλές διοικητικές θέσεις κορυφαίων μεταφορικών επιχειρήσεων της Ανατολικής Ακτής όπως η Stonepath Logistics και η Conterm Consolidation Services.

Μετά την ένταξή του στο δυναμικό της  Foss Maritime ανέλαβε την ανάπτυξη της επιχείρησης  στην Αλάσκα και τη Χαβάη, ενώ παράλληλα ενδυνάμωσε την παρουσία της σε παραδοσιακά ναυτιλιακά κέντρα των ΗΠΑ όπως το Σαν Φρανσίσκο, το Λος Άντζελες και το Λογκ Μπιτς.

L&M Κύριε Horst, pως βλέπετε αυτή τη στιγμή το παγκόσμιο εμπορικό ισοζύγιο; Υπάρχει μια μείωση στις εξαγωγές της Κίνας άρα και στο εμπόριο από την Ασία, έτσι δεν είναι;

Jeff Horst  Στη Δυτική Ακτή, όπου κυρίως δραστηριοποιούμαστε κι έχω καθαρή εικόνα, υπάρχει πράγματι μείωση των εισαγωγών από την Ασία αλλά αυτό αντισταθμίζεται από την αύξηση των εξαγωγών, ειδικά σιτηρών και αδρανών πρώτων υλών προς την Κίνα με αποτέλεσμα η ισορροπία να διατηρείται.  Στη χώρα μας οι εισαγωγές αποτελούν το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα  του διακρατικού εμπορίου με την Κίνα κι αυτό είναι ένα πρόβλημα.  Εντάξει, δεν είμαστε σε αυτή την κατάσταση, σε μας υπάρχει μια σχετική ισορροπία. Εμείς εξάγουμε υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα όπως προϊόντα της αεροπορικής βιομηχανίας. Σας θυμίζω ότι στο Σηάτλ έχει την έδρα της η μεγαλύτερη αεροπορική βιομηχανία του κόσμου, η Boeing η οποία εξάγει συστηματικά προς τις χώρες της Ασίας.

Είστε μια χώρα πολύ ‘ευαίσθητη’ σε ζητήματα εξαγωγών. Φαίνεται πως σας απασχολεί πολύ το εμπορικό σας ισοζύγιο.

Οι ΗΠΑ ήταν επί δεκαετίες ο μεγαλύτερος εξαγωγέας του κόσμου· μεγαλύτερος της Κίνας. Το χρήμα όμως είναι το απόλυτο νόμισμα στο παγκόσμιο εμπόριο, αν το έχεις μπορείς να προμηθευτείς τα πάντα και να ελέγχεις το τι φορτώνεται και τι ξεφορτώνεται στα λιμάνια όλου του κόσμου. Μπορείς να επηρεάσεις την πολιτική κρατών, μπορείς να εξασφαλίσεις φθηνές υποδομές και να ανοίξεις εμπορικούς διαδρόμους κι αυτό ακριβώς κάνει αυτά τα χρόνια η Κίνα. Τι κάνουν οι Κινέζοι; Αγοράζουν υψηλή τεχνολογία και πρώτες ύλες με τα …δολάριά τους- μην ξεχνάτε ότι κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος του εθνικού μας χρέους.

Μετά την είσοδο της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, το λιμάνι του Σηάτλ θα γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη. Το  2002, η λιμενική αρχή εκμοντέρνισε τον λιμένα, ενοποίησε προβλήτες, και υπέγραψε μισθώσεις με το κινεζικό λιμάνι της Hanjin. Νέες επενδύσεις το 2004 μετέτρεψαν το λιμάνι του Σηάτλ σε ένα από τα κορυφαία για intermodal μεταφορές στις ΗΠΑ. Φωτογραφία του Don Wilson (2010)

Κι εσείς; Πως απαντούν οι ΗΠΑ;

Δεν ξέρω πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Στόχος είναι πάντα να εξισορροπήσουμε το ισοζύγιο του εμπορίου αλλά δεν ξέρω αν αυτό είναι εφικτό. Για όσο διάστημα ο μέσος αμερικανός πολίτης θα αγοράζει, γιατί πιστεύει ότι τα χρειάζεται, ψησταριές μπάρμπεκιου, φθηνά έπιπλα, όσο καιρό θα αγοράζουμε εργαλεία ξυλουργικής, παιχνίδια και ηλεκτρονικά gadgets, το εμπόριο ανάμεσα στα δύο κράτη θα γέρνει.

Έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν με τις σιδηροδρομικές μεταφορές και θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με το μέσο, τις δυνατότητες και τις προοπτικές του στις ΗΠΑ.

Δεν πλέον αντιοικονομικό να μεταφέρεις προϊόντα με οδική μεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις κι αυτό νομίζω ότι έχει πλήρως αντιληπτό στην εφοδιαστική αλυσίδα. Υπάρχουν όμως πολλά προϊόντα που αναγκαστικά πρέπει να μεταφέρονται σε μακρινές αποστάσεις, μέσα στην ίδια την επικράτεια της χώρας και αναφέρομαι στο πετρέλαιο, τα σιτηρά κ.ά. Εκεί ο σιδηρόδρομος έχει σημαντικό μεταφορικό έργο. Στο εμπορευματικό κομμάτι λοιπόν, τα πράγματα είναι θετικά καθώς η εμπορική δραστηριότητα ανάμεσα στην Ανατολική Ακτή και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ δίνει τη δυνατότητα στο σιδηρόδρομο να διατηρήσει σημαντικά μεταφορικά φορτία,  τα γνωστά άλλωστε: εμπορευματοκιβώτια, σιτηρά, πετρέλαιο και ορισμένες πρώτες ύλες. Η εμπορευματική πλευρά του σιδηροδρόμου στις ΗΠΑ είναι ικανοποιητική και μάλιστα αναβαθμίζεται, όσο για την επιβατική δεν νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε κάτι καλύτερο…

Ακούγεστε απαισιόδοξος…

Δυστυχώς η  χώρα μου επενδύσει πολύ λίγα στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, σε σχέση με την Ευρώπη και τη δική σας χώρα. Ο σιδηρόδρομος είναι ένα φθηνό μαζικό μέσο μεταφοράς και είναι να απορεί κανείς που εμείς μείναμε πίσω όταν άλλα, γειτονικά, κράτη όπως το Μεξικό και ο Καναδάς επενδύουν στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Μας ανταγωνίζονται με επιτυχία και τους το έχουμε επιτρέψει.

Να περάσουμε στα λιμάνια όπου εφαρμόζετε μια πολύ αυστηρή πολιτική σκαναρίσματος των εισαγόμενων προϊόντων. Τι προτίθεστε να κάνετε, ως χώρα και βιομηχανία εννοώ,  στο συγκεκριμένο θέμα;

Πρώτα απ΄ όλα θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο έλεγχος και η επιθεώρηση στο εμπόριο είναι μια πολύ μεγάλη βιομηχανία που δημιουργεί πολλά χρήματα. Όσο αφορά την ερώτησή σας, αυτή τη στιγμή η τελωνειακή και συνοριακή πολιτική των ΗΠΑ, η οποία βρίσκεται ούτως ή άλλως σε πολύ υψηλό επίπεδο, έχει σαν στόχο να  επεκτείνει την έννοια του ‘συνόρου στη χώρα προέλευσης του εμπορεύματος’.

Τι εννοείτε;

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλά προγράμματα τα οποία στοχεύουν στο να μας επιτρέπουν τον έλεγχο πλοίων, προσώπων και φορτίων πριν καν ξεκινήσει το ταξίδι από το λιμάνι του εξωτερικού προς τις ΗΠΑ. Ένας γνωστός παραγωγός, ένας γνωστός εξαγωγέας, ένας γνωστός πλοιοκτήτης, μια συνεχιζόμενη εδώ και χρόνια διαδικασία θα πρέπει να αντιμετωπίζονται διαφορετικά, να υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ των συναλλασσόμενων μερών. Ασφαλώς θα πρέπει να γνωρίζουμε τι ακριβώς φορτώνεται σε οποιοδήποτε λιμάνι του κόσμου και να αποκλείουμε την είσοδο σε οποιαδήποτε αδήλωτη ή μη ελεγχόμενη μεταφορά. Αυτό λοιπόν που χρειάζεται είναι σταθερή συνεργασία και εμπιστοσύνη μεταξύ των συμβαλλόμενων πλευρών.

Πλοίο της COSCO ξεφορτώνει στο Terminal 12, στο λιμάνι του Σηάτλ. Φωτογραφία του Don Wilson (2005).

Υπάρχει όμως ένα ζήτημα, προς το παρόν τουλάχιστον…

Πριν εμπλακώ με τη ναυτιλία ήμουν μεταφορέας για περίπου δύο δεκαετίες και γνωρίζω πολύ καλά ότι όλα αυτά τα μέτρα είναι στην αρχή κάπως οδυνηρά και δημιουργούν καθυστερήσεις στους ελέγχους. Καθώς όμως βελτιώνονται οι υποδομές και οι τεχνολογίες, οι διαδικασίες γίνονται όλο και απλούστερες.

Πιστεύετε ότι θα έχουμε σύντομα μαζική χρήση πολύ προχωρημένων τεχνολογιών όπως το RFID;

Η τεχνολογία στην οποία αναφέρεστε ήδη χρησιμοποιείται σε κάποιο βαθμό, ειδικά στα αμερικανικά λιμάνια. Πιστεύω πως σύγχρονη τεχνολογία θα πρέπει να έχει συνεχή στόχο της μείωση του κόστους του  RFID,  του barcoding και των laser. Το μόνο που θα πρέπει να περιμένουμε από εδώ και στο εξής είναι όλο και πιο φιλικές προς τους χρήστες τεχνολογίες ανίχνευσης κι ελέγχου αλλά και περεταίρω μείωση του κόστους της χρήσης των τεχνολογιών αυτών. Επίσης είναι σημαντικό ότι μεγάλοι αγοραστές όπως τα Wal Mart πιέζουν όλους τους προμηθευτές τους έτσι ώστε να υιοθετούνται συστήματα και τεχνολογίες που τους επιτρέπουν να βλέπουν ανά πάσα στιγμή τι περιέχει και που βρίσκεται κάθε εμπορευματοκιβώτιο που κατευθύνεται προς τις αποθήκες του λιανέμπορου.  Γενικά, έχω την εντύπωση ότι οι διαδικασίες γίνονται πιο γρήγορες, πιο αποτελεσματικές και το εμπόριο οδηγείται προς μια κατεύθυνση μεγαλύτερων διευκολύνσεων.

Τι γνώμη έχετε για το παγκόσμιο εμπόριο, ποιες είναι οι τάσεις που εσείς βλέπετε να διαφαίνονται στον ορίζοντα;

Αυτό το διάστημα η Κίνα πραγματοποιεί πολύ σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές στην Αφρική. Η πολιτική των ΗΠΑ για την Αφρική φαντάζομαι πως σας ήταν γνωστή: στέλνανε σιτηρά και όσπρια, στέλναμε ακόμα και νερό, δίναμε χρήματα σε κυβερνήσεις για να κάνουν επενδύσεις και επιπλέον χρήματα προς τους πολίτες μέσω μη κυβερνητικών οργανώσεων. Οι Κινέζοι αποφάσισαν να το κάνουν διαφορετικά: αναγνωρίζουν ότι οι αφρικανικές χώρες έχουν άφθονες φυσικές πηγές και πρώτες ύλες που τους είναι απόλυτα αναγκαίες, αναγνωρίζουν όμως ότι για να τις εξασφαλίσουν θα πρέπει να δημιουργήσουν υποδομές και να επιβάλλουν ένα συγκεκριμένο τρόπο αξιοποίησής τους, μέσα από τον οποίο δημιουργούνται θέσεις εργασίας και παράγεται πλούτος. Οι Κινέζοι φτιάχνουν ξενοδοχεία, αγωγούς, λιμάνια και δρόμους. Ασφαλώς δεν μοιράζεται το σύνολο του παραγόμενου πλούτου στις τοπικές κοινωνίες, αλλά σε σχέση με αυτό που κάναμε εμείς είναι πολύ πιο αποδοτικό.  Εμείς τι κάναμε; Δίναμε επί δεκαετίες, τεράστια ποσά, μιλάμε για εκατοντάδες δισ. δολάρια σε διάφορους δικτάτορες διαφόρων κρατών χωρίς κανένα αποτέλεσμα· τα χρήματα δεν πήγαιναν ποτέ στους λαούς των χωρών αυτών.

Ποιο θεωρείτε το μείζον πρόβλημα των ΗΠΑ;

Οι ΗΠΑ είναι ένα πολύ πλούσιο κράτος· πρέπει να το παραδεχτούμε αυτό. Την ίδια στιγμή όμως, πρέπει να παραδεχτούμε ότι το τεράστιο αυτό χρέος που έχουμε δημιουργήσει είναι μεγάλη αδυναμία για το αμερικανικό οικονομικό σύστημα. Η Κίνα χρησιμοποιεί τη δύναμή της  διαφορετικά,  βλέπει τον κόσμο με άλλο μάτι καθώς έχει να θρέψει έναν τεράστιο πληθυσμό κι έχει ανάγκη συνεχώς από σιτηρά και πρώτες ύλες.

 

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΤΟΙΜΟ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ LOGISTICS

Τα εθνικά logistics μπορούν να γίνουν αποδοτικά, αποτελεσματικά και βιώσιμα, με σκοπό τη μείωση του κόστους logistics για τον τελικό καταναλωτή....

ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΕΣ Δ.Χ.Φ.

Με κινητοποιήσεις και άλλες συλλογικές αντιδράσεις απαντούν οι αυτοκινητιστές φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως μετά την ψήφιση του άρθρου 104, με το οποίο απελευθερώνεται ο κλάδος κατ’ απαίτηση των δανειστών...

ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΝΕΑ ADR 2017

Χρήσιμη ενημέρωση για τη διαχείριση των επικίνδυνων εμπορευμάτων, με κορυφαίους ομιλητές, έκανε η Ελληνική Εταιρεία Logistics σε εκατοντάδες επαγγελματίες που συμμετείχαν στη σχετική ημερίδα, η οποία ...

Κλείσιμο [X]