ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Το Saint Charles International Logistics Center, στο Περπινιάν της Γαλλίας, λειτουργεί εδώ και μισό αιώνα κι έχει εξελιχθεί σε κεντρικό κόμβο διακίνησης προϊόντων μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης.

ΚΕΡΔΙΖΟΝΤΑΣ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΕΡΠΙΝΙΑΝ- ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΕΕL ΣΤΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟ LOGISTICS CENTER

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΝΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΦΟΡΤΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΔΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΣΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ, ΔΙΝΕΙ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ. ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ LOGISTICS.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 19/11/2014

 

Επιμέλεια: Θανάσης Αντωνίου

Εκπρόσωποι επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο Εργαστήριο Μεταφοράς Τεχνογνωσίας για τα Logistics, το οποίο δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του ΣΕΒ και επιστημονικούς συνεργάτες την EEL και την Kantor, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν, στο πλαίσιο επιχειρηματικής αποστολής, το Saint Charles International Logistics Center στο Περπινιάν (Perpignan) της Γαλλίας.

Σκοπός της αποστολής (συνολικά 18 άτομα από την Ελλάδα) ήταν η αναγνώριση επιχειρηματικών συνεργασιών μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων με αντίστοιχες στη Γαλλία, αλλά και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε θέματα διαμετακομιστικών κέντρων, καθώς το Saint Charles International Logistics Center αποτελεί κόμβο συνδυαστικών μεταφορών. Δημιουργήθηκε το 1968 και σήμερα έχει εξελιχθεί σε κεντρικό κόμβο διακίνησης μεγάλου εύρους εμπορικών και καταναλωτικών προϊόντων μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης.

Επιπλέον των εγκαταστάσεων του Saint Charles, τα μέλη του Δικτύου είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τους τρεις κυριότερους κόμβους διατροπικής μεταφοράς της περιοχής, δηλαδή το λιμάνι Port-Vendres, το σιδηροδρομικό κόμβο Chantier de Τransports Combinés rail/route και τον οδικό κόμβο του Λε Μπουλού (Le Boulou). Το τελευταίο βρίσκεται στα σύνορα της Γαλλίας με την Ανδόρα και την Ισπανία και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους κόμβους διακίνησης αγροτικών κυρίως προϊόντων στη νοτιοδυτική Ευρώπη.

Ο κόμβος αυτός συνδέεται με τις μεγάλες κεντρικές λεωφόρους της Ευρώπης και θεωρείται το επίκεντρο ενός σημαντικού σιδηροδρομικού δικτύου που φτάνει από τη μια πλευρά μέχρι τις Άλπεις, κι από την άλλη φτάνει πλέον μέχρι το Χέλσινμποργκ της Δανίας· η διάνυση της συγκεκριμένης απόστασης διαρκεί περίπου 26 ώρες.

Το Lorry Rail

Το καλοκαίρι του 2005 δημιουργήθηκε στο εξεταζόμενο εμπορευματικό κέντρο ένα think tank για τη μελέτη των μεταφορικών ροών, με στόχο την εξοικονόμηση κόστους και τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Μέχρι το φθινόπωρο του 2005, στο αρχικό σχήμα, το οποίο αποτελούσαν τοπικές επιχειρήσεις και φορείς, είχαν προστεθεί οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις Βελγίου και Γαλλίας.

Στις αρχές του 2006 συμφωνήθηκε η δημιουργία μιας κοινής επιχείρησης για τη διαχείριση του φορτίου, της Lorry Rail, εταιρεία η οποία πολύ σύντομα έστρεψε τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της. Πολύ σύντομα πολιτικοί από τη Γαλλία και το Βέλγιο εκδήλωσαν δημόσια τη στήριξή τους στο σχεδιαζόμενο έργο. Τα εγκαίνια του έργου πραγματοποιήθηκαν περίπου ένα χρόνο μετά, την άνοιξη του 2007, ενώ το Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς πραγματοποιήθηκε η πρώτη εμπορική κυκλοφορία, υπό τη λειτουργία του συγκεκριμένου έργου.

Σύμφωνα με τον Φώτη Δαούση, αντιπρόεδρο της ΕΕL και υπεύθυνο του επιχειρηματικού ταξιδιού, το συγκεκριμένο κέντρο αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα διατροπικής μεταφοράς προϊόντων από φορτηγό σε τρένο. «Υπάρχει μια συγκεκριμένη τεχνολογία η οποία επιτρέπει τη φόρτωση στο βαγόνι μέσω μιας κλίσης της τάξης των 30ο –μια φοβερή καινοτομία για να γίνει μια γρήγορη φόρτωση».

Το σύστημα Lorry Rail είναι μια πατέντα απευθείας φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων από φορτηγά αυτοκίνητα πάνω σε σιδηροδρομικούς συρμούς, οι οποίοι στη συνέχεια ταξιδεύουν σε όλη τη δυτική Ευρώπη.

Το σύστημα αποκαλείται Lorry Rail και είναι μια καινοτομία που χρησιμοποιείται στο συγκεκριμένο εμπορευματικό κέντρο. Ο οδηγός αφήνει τη ρυμούκλα και φεύγει, και μέσω μιας διαδικασίας διάρκειας 40 λεπτών το φορτίο μεταφέρεται στα βαγόνια. Τα ύψη και τα πλάτη των φορτίων (4,05 μ. και 2,60 μ. αντίστοιχα το μέγιστο) έχουν προβλεφθεί έτσι ώστε να μπορούν να περνάνε από τα τούνελ της δυτικής Ευρώπης, τα οποία έχουν ένα συγκεκριμένο ύψος».

Το εμπορευματικό κέντρο στο Περπινιάν της Γαλλίας λειτουργεί 24 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, (και τις εορτές) και προσφέρει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στον τομέα των logistics. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με τους διαχειριστές του έργου είναι: α) η αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης (πέρα από καιρικά φαινόμενα, ατυχήματα, εργασίες κλπ.), β) η δρομολόγηση τρένου κάθε έξι ώρες, γ) η ταχύτατη φόρτωση του τρένου των 650 μέτρων μέσα σε μια ώρα και δ) η αξιοπιστία των δρομολογίων, αφού ακόμα κι αν χάσει ο μεταφορέας –για διάφορους λόγους– το προγραμματισμένο τρένο, μέσα σε έξι ώρες υπάρχει ένα νέο για την εξυπηρέτησή του.

Το σύστημα Lorry Rail προσφέρει επίσης σημαντικά οικονομικά πλεονεκτήματα στους χρήστες του. Μειώνονται τα έξοδα των οδηγών και η συνολική κατανάλωση καυσίμων, περιορίζεται η φθορά ελαστικών και μηχανής, ενώ για τη ρυμούλκα μειώνονται τα γενικά έξοδα και αυξάνεται το όριο ζωής της. Παράλληλα αυξάνεται ο κύκλος εργασιών χωρίς επενδύσεις, αφού μια τοπική εταιρεία μπορεί χωρίς πρόβλημα να στείλει φορτία σε μια άλλη χώρα, ενώ επιπλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θεωρείται η άδεια μεταφοράς 44 τόνων.

«Για να γίνει ακόμα πιο ελκυστική η εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος, η Γάλλοι πέρασαν νομοθεσία η οποία επιτρέπει την οδική μεταφορά 44 τόνων φορτίου έναντι 40 τόνων που ισχύει στην υπόλοιπη Γαλλία· αυτές είναι οι περιοχές των cluster όπου διακινούνται ως επί το πλείστον αγροτικά προϊόντα» σχολίασε ο Φ. Δαούσης.

 

Τοπική κοινωνία

Από τη χρήση του συστήματος Lorry Rail επωφελείται ασφαλώς και η τοπική κοινότητα: Μειώνεται το κυκλοφοριακό και βελτιώνεται η οδική ασφάλεια, γίνεται καλύτερη χρήση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου, μειώνονται οι επενδύσεις σε δρόμους ενώ επιτυγχάνεται καλύτερη εκμετάλλευση των υποδομών. Η εφαρμογή θα μπορούσε, σύμφωνα με τους ανθρώπους της EEL, να λειτουργήσει ως κίνητρο για ανάλογες επενδύσεις στην Ελλάδα, καθώς τα οφέλη για την κοινωνία είναι πολλαπλά.

Η εφαρμογή είναι συμπληρωματική και όχι ανταγωνιστική υπηρεσία προς τις μεταφορές με φορτηγό, επιτυγχάνει βελτίωση της εφαρμογής κανόνων (όσο αφορά τις ώρες οδήγησης και ώρες ξεκούρασης) για πιο ασφαλείς δρόμους κι εξασφαλίζει μεταφορά επικίνδυνων υλικών με ασφάλεια. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εφαρμογή επιτυγχάνει διατήρηση έμπειρου προσωπικού με αντίστοιχη μείωση ατυχημάτων.

«Όπως γνωρίζετε οι έμπειροι οδηγοί μετά από κάποια ηλικία εγκαταλείπουν τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, με αποτέλεσμα να χάνεται η εμπειρία από το δρόμο, τουλάχιστον στις μεγάλες αποστάσεις. Στην περίπτωση του συστήματος Lorry Rail κάτι τέτοιο αποφεύγεται, καθώς οι οδηγοί παραμένουν στο δρόμο χωρίς να κάνουν μεγάλες αποστάσεις, αξιοποιώντας το χρόνο τους σε άλλες, τοπικές διαδρομές». Αυτά είπε για το σύστημα ο Φ. Δαούσης, θίγοντας παράλληλα ένα μείζον πρόβλημα στη «γηράσκουσα» ήπειρο της Ευρώπης.

 

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ

ΒΡΑΔΥΠΟΡΕΙΑ ΣΕ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΜΙΧΛΗ ΣΕ ΕΕΣΣΤΥ

Νέες καθυστερήσεις από την Κομισιόν για τους Ιταλούς και άγχος στο ΤΑΙΠΕΔ για το διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της εταιρείας διαχείρισης τροχαίου υλικού....

ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ Β’ ΦΑΣΗΣ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΤΟΥ ΘΡΙΑΣΙΟΥ

Το Εμπορικό Κέντρο Θριασίου Πεδίου (ΕΚΘΠ) αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς της εν γένει προσπάθειας εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του...

ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ

Γνωρίζετε ποιο είναι το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στους επιβάτες του σιδηροδρόμου; Στον Έβρο, για παράδειγμα, σε μια γραμμή 170 km...

Κλείσιμο [X]