ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο Άγγελος Αμδίτης είναι ερευνητής στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ και πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών (ITS Hellas).

ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΕ ΑΝΟΙΧΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ ΑΜΔΙΤΗ, ΕΡΕΥΝΗΤΗ ΤΟΥ ΕΜΠ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 19/11/2014

 

 ΣΤΟΥΣ ΧΑΛΕΠΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝ, ΤΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΑΙ ΤΑ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΤΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΑΙΡΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΥΛΟΠΟΙΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΥΡΟΥΣ. Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΜΔΙΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΖΕΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ.

Κείμενο, συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου

Το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ είναι ένα από τα κορυφαία επιστημονικά σώματα που διαθέτει η Ελλάδα, και η φήμη του έχει από χρόνια ξεπεράσει τα σύνορα της πατρίδας μας.

Παρά τα χρόνια προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης και την αρνητική συγκυρία των τελευταίων χρόνων, το Ινστιτούτο έχει καταφέρει να ενταχθεί σε ευρωπαϊκά προγράμματα και να φέρει σε πέρας σύνθετα επιστημονικά έργα, τα οποία, στη συνέχεια, χρησιμοποιούνται στην επιχειρηματική αγορά με όφελος για τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα.

Ο δρ. Άγγελος Αμδίτης, ερευνητής του ΕΠΙΣΕΥ, είναι ένας επιστήμονας που έχει αφιερώσει τη ζωή του στη μεταφορά της υψηλής τεχνολογίας και των σύνθετων πληροφοριακών συστημάτων στην καθημερινότητα του πολίτη, εν προκειμένω στις συγκοινωνίες.

O Άγγελος Αμδίτης γεννήθηκε στο Σύδνεϋ της Αυστραλίας το 1968. Έλαβε το πτυχίο του ηλεκτρολόγου μηχανικού και μηχανικού ηλεκτρονικών υπολογιστών από το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ το 1992 και το Διδακτορικό του από το ίδιο τμήμα το 1997. Έχει διδάξει στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ (1995 έως σήμερα) και στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (από το 1998 έως σήμερα).

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι στο χώρο της βιοϊατρικής τεχνολογίας, της επεξεργασίας σημάτων, της ασφάλειας δεδομένων, των multimedia εφαρμογών και γενικά των τηλεπικοινωνιακών συστημάτων, τόσο από πλευράς hardware όσο και από πλευράς software.

Τον Ιανουάριο του 2002 ίδρυσε την ερευνητική ομάδα Ι-SENSE. Σήμερα είναι πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών (ITS Hellas) και Ερευνητής Α’ στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ. Έχει υπάρξει επιστημονικός υπεύθυνος ή κύριος ερευνητής σε πάνω από 60 ευρωπαϊκά και εθνικά ερευνητικά έργα.

Τον συναντήσαμε στο πλαίσιο ημερίδας η οποία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα για την παρουσίαση του έργου City Mobile ΙΙ, μέσω του οποίου προωθείται η χρήση λεωφορείων χωρίς οδηγό, σε συγκεκριμένες διαδρομές στο κέντρο των πόλεων.

Στην ημερίδα, η οποία είχε τεθεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρώπης, συμμετείχαν ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά ινστιτούτα, καθώς επίσης και εκπρόσωποι από ευρωπαϊκά υπουργεία μεταφορών και δήμους διάφορων κρατών.

Την πρωτοκαθεδρία είχε η Ελλάδα και ειδικά τα Τρίκαλα, καθώς εκεί θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά σε όλη την Ευρώπη, η δρομολόγηση αστικών λεωφορείων χωρίς οδηγό, από ένα συγκεκριμένο σημείο της πόλης προς ένα άλλο, σε συνθήκες καθημερινής, πραγματικής κίνησης.

Ηλεκτρικό όχημα χωρίς οδηγό για κίνηση σε περιορισμένο ή προκαθορισμένο αστικό περιβάλλον.

Κύριε Αμδίτη, ποιος είναι ο σκοπός του έργου City Mobile II;

Άγγελος Αμδίτης Σκοπός του έργου είναι να μελετήσει όλα τα θέματα από τεχνική, νομική και κανονιστική πλευρά. Κι αυτή τη στιγμή γίνονται σειρά από δοκιμές ευρέος πεδίου. Μέσα από 12 ευρωπαϊκές υποψήφιες πόλεις, τα Τρίκαλα εξασφάλισαν μια θέση και θα χρησιμοποιήσουν ένα τέτοιο σύστημα, στο κέντρο της πόλης, σε μια κυκλική διαδρομή με επιβάτες, υπό πραγματικές συνθήκες. Στην παρούσα φάση, τα υπουργεία των κρατών της Ε.Ε. που συμμετέχουν στο έργο συζητούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών της Ελλάδας τι είδους νομικά και κανονιστικά μέτρα απαιτούνται προκειμένου να γίνει εφικτό το έργο.

Η ασφάλεια φαντάζομαι πρωτεύει…

– Η ασφάλεια είναι οπωσδήποτε το πρώτο από τα θέματα που συζητούμε, όπως επίσης το πώς τα συγκεκριμένα οχήματα χωρίς οδηγό θα αλληλεπιδράσουν με τα υπόλοιπα οχήματα, το πώς θα δοθούν εγκρίσεις τύπων κλπ. Για πρώτη φορά θα βγει στο δρόμο ένα όχημα χωρίς οδηγό, και είναι από μόνο του πρωτάκουστο γεγονός.

Δεν θα έπρεπε, κύριε Αμδίτη, ένα τέτοιο σύστημα, πριν υιοθετηθεί σε καθημερινή κυκλοφορία, να εφαρμοστεί σε κλειστό κύκλωμα πρώτα;

– Έχουν γίνει πολλές δοκιμές τέτοιων συστημάτων εδώ κι αρκετά χρόνια, και μάλιστα ήδη εφαρμόζονται τέτοια συστήματα σε πιο κλειστά περιβάλλοντα, όπως είναι ένα αεροδρόμιο, ένας εκθεσιακός χώρος, ένα λιμάνι, οι βιομηχανικοί χώροι. Το τελεφερίκ που σας ανεβάζει στην Πάρνηθα είναι μια τέτοια εφαρμογή, ενώ υπάρχουν αρκετές γραμμές μετρό σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης που βασίζονται σε αυτό το σύστημα «αυτοκίνησης».

Ακόμα και το δικό μας το μετρό επεξεργάζεται ιδέες για κάποιες γραμμές χωρίς οδηγούς στο μέλλον. Τέτοιες εφαρμογές υπάρχουν και στο χώρο των logistics, και μάλιστα η εφαρμογή τους εκεί είναι κάτι που ενδιαφέρει την έρευνα.

Στο αεροδρόμιο Χίθροου, στο Λονδίνο,  υπάρχουν συστήματα αυτοκίνησης σε σταθερή τροχιά χωρίς παρουσία οδηγού.

Δεν σας προβληματίζει η σχετική «ανοργανωσιά» αυτού του κράτους; Κάτι τέτοιο θα το περίμενα π.χ. στη Γενεύη ή στη Φραγκφούρτη…

– Η Ελλάδα μπορεί να υιοθετήσει τέτοιες καινοτομίες, και μην έχετε καμία αμφιβολία για τις δυνατότητές μας. Προσέξτε: Η κεντρική ιδέα δεν έχει να κάνει τόσο με την τεχνολογία, η οποία βρίσκεται ήδη σε πολύ υψηλό επίπεδο και, πρακτικά, μας επιτρέπει να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο σύστημα αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Το θέμα μας είναι το νομικό ζήτημα. Παράλληλα μας απασχολεί έντονα το της ευθύνης.

Τι εννοείτε;

– Σε ένα όχημα που κινείται με οδηγό, γνωρίζουμε ότι την πρώτη ευθύνη για ό,τι συμβεί την έχει ο οδηγός. Όταν όμως συμβεί κάτι –ένα τρακάρισμα π.χ.– χωρίς να υπάρχει οδηγός, εκεί εγείρεται ζήτημα ευθύνης και ποιος την έχει. Ο κατασκευαστής; Το Υπουργείο; Ο δήμος; Γνωρίζετε ότι το 90% των ατυχημάτων αποδίδεται σε ανθρώπινη ευθύνη. Έτσι, όταν λείπει ο άνθρωπος, το 90% θα μειωθεί κατά πολύ· θα υπάρχουν όμως κάποια ατυχήματα, και γι’ αυτά θα πρέπει να υπάρχει ένα συγκεκριμένο νομικό καθεστώς.

Πώς θα λειτουργεί το σύστημα σε γενικές γραμμές;

– Θα υπάρχει σύστημα αισθητήρων οι οποίοι θα στέλνουν τα δεδομένα αυτοματοποιημένα στο όχημα. Το όχημα θα «συνθέτει» τα δεδομένα που λαμβάνει και θα εξάγει μια πλήρη εικόνα του περιβάλλοντος. Έχοντας αυτή την εικόνα, το όχημα θα αποφασίζει για το αν θα μπορεί να προχωρήσει για τα επόμενα π.χ. 100 μέτρα ή όχι. Αν αντιληφθεί εμπόδιο μπροστά του, το όχημα έχει οδηγίες να σταματήσει· καμία άλλη κίνηση. Το επίπεδο ασφάλειας είναι τρεις φορές υψηλότερο από ένα κλασικό σύστημα με οδηγό.

Στην Ελλάδα για πρώτη φορά τα Τρίκαλα τολμούν να βγάλουν ένα τέτοιο σύστημα στο δρόμο και, πιστέψτε με, είναι κάτι μοναδικό στον πλανήτη. Οι περισσότερες πόλεις που συμμετείχαν στο πρόγραμμα δεν τόλμησαν να κάνουν το αποφασιστικό βήμα και να πάνε σε ένα ανοιχτό στην κυκλοφορία σύστημα.

Κύριε Αμδίτη, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι ένα τέτοιο σύστημα προάγει μια «οργουελική» εικόνα της κοινωνίας. Αυτό δεν σας προβληματίζει;

– Θα σας απαντήσω σαν επιστήμονας κι όχι σαν πολιτικός: Με προβληματίζει το γεγονός ότι κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες ανθρώπινες ζωές στο δρόμο, όπως με προβληματίζει το γεγονός ότι περίπου το 90% των ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινα λάθη. Ως επιστήμονας, πασχίζω να βρούμε τρόπους να μειώσουμε αυτές τις στατιστικές.

Tι θα απογίνουν οι χαμένες θέσεις οδηγών;

– Υπάρχουν κέντρα ελέγχου, τεχνικοί σύμβουλοι και προσωπικό ελέγχου, όπως άλλωστε συμβαίνει στο μετρό και στο τραμ. Επιφανειακά χάνονται κάποιες θέσεις οδηγών αλλά δημιουργούνται νέες θέσεις.

 

 

ΟΔΙΚΕΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ: ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου εκπονεί επιστημονική έρευνα στο πλαίσιο του προγράμματος διδακτορικών σπουδών για την εκτίμηση των προϋποθέσεων και τις προοπτικές περαιτέρω διείσδυσης του φυσικού αερίου στην ...

DELATOLAS EXPRESS CARGO

H Delatolas Express Cargo συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της με τον όμιλο ΟΤΕ, υπογράφοντας νέα σύμβαση για το έργο πανελλαδικής μεταφοράς του τηλεπικοινωνιακού υλικού του ομίλου ΟΤΕ για το 2016...

ΝΈΟ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΈΡΓΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΈΣ ΜΕΤΑΦΟΡΏΝ

Αυτοκινητόδρομοι Θεσμικές αλλαγές που θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την κοινωνική δικαιοσύνη προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, αλλά και ανακοινώσεις για μια σειρά έργα υποδομών ...

Κλείσιμο [X]