ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΨΗΦΙΣΘΕΝΤΑ ΝΟΜΟ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 04/12/2014

 

Γράφει ο Ιωάννης Σιαμάς *

O νόμος 4302/2014, νόμος εφοδιαστικής (Logistics) χαρακτηρίζει δραστηριότητες, επιχειρήσεις και ορίζει τις βασικές λειτουργίες της. Όπως, όμως ήδη έχει αναφερθεί από τη στήλη, δεν πρόκειται να βοηθήσει σε θέματα ανταγωνιστικότητας καθώς δεν ενισχύει συμπράξεις κι έχει διευρύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη δεξαμενή εντασσόμενων επιχειρήσεων σε πιθανά χρηματοδοτικά σχήματα που θα ακολουθήσουν.

Ακόμα και μετά τη γενική εφαρμογή του νόμου με σειρά από προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις ολοκλήρωσης της νομοθεσίας τα κενά ανταγωνιστικότητας θα διατηρούνται. Αυτό που δύσκολα θα μάθουμε είναι το κατά πόσο θα βοηθήσει την ανάπτυξη των Logistics προς όφελος της Ελλάδας.

Το διερχόμενο φορτίο μπορεί να ωφελήσει σε μεγάλο ή σε μικρό βαθμό την ελληνική οικονομία. Η αύξηση των εισαγωγών προς μεταποίηση κι έπειτα εξαγωγή αυξάνει την προστιθέμενη αξία του προϊόντος και ωφελεί την ελληνική οικονομία. Αυτή η σχέση διερχόμενου φορτίου και εισαγόμενου φορτίου προς μεταποίηση πρέπει να ποσοτικοποιηθεί για να μπορέσει να μεταφραστεί σε ωφέλεια διαμετακόμισης.

Στο 18ο Συνέδριο Logistics στη Θεσσαλονίκη πρόκειται να παρουσιαστεί ένας δείκτης πιθανής ωφέλειας του διερχόμενου φορτίου με απλά πρακτικά παραδείγματα. Έτσι θα μπορεί καθένας να διακρίνει την ωφέλεια του δημοσίου από την ωφέλεια λίγων μεταφορέων (θαλάσσης, σιδηροδρόμου ή οδικού) και να αποδεικνύει αν η ανάδειξη της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό Κέντρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου γίνεται προς όφελος πολυεθνικών επιχειρήσεων ή και της Ελλάδας. Αναλυτικότερα στοιχεία θα υπάρχουν σε επόμενη έκδοση με χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Επίσης, θα αναλυθεί η ευρύτερη μεθοδολογία δημιουργίας των δεικτών logistics LPI και η επιρροή στη σχέση ανάπτυξης που επιφέρει στις οικονομίες με εστίαση στα ελληνικά δεδομένα. Η διαφοροποίηση μεταξύ των ετών 2007 και 2014 θα αναδείξει και αν οι μεταβολές ήταν αποτέλεσμα ανάπτυξης, μεταρρυθμίσεων ή στασιμότητας. Επίσης θα αναλυθούν οι προσδοκίες της Μόνιμης Επιτροπής Logistics για την επόμενη μέρα μετά το νόμο πλαίσιο για τα Logistics και οι εσωτερικές ζυμώσεις που κατέληξαν σε αυτό το αποτέλεσμα.

Τέλος, θα συζητηθεί η μετατόπιση του κλάδου από τον τομέα μεταφορών στον τομέα της ανάπτυξης και βιομηχανίας που σημειολογικά σημαίνει την πρόθεση σύνδεσης με τη δευτερογενή παραγωγή πρώτιστα και ίσως με την πρωτογενή. Επόμενο βήμα θεσμικής παρέμβασης δε θα είναι τα ανώδυνα προβλήματα του κλάδου, όπως πινακίδες κλαρκ, ύψος αποθηκών κλπ. αλλά η συστημική οργάνωση του χώρου.

Στόχος είναι η συγκέντρωση θέσεων Logistics, η ανάδειξη άτυπων κόμβων σε τυπικούς και σύννομους καθώς και η δημιουργία κοινής βάσης διαθέσιμων φορτηγών, βαγονιών για πλήρωση της χωρητικότητας του μεταφορικού δικτύου της χώρας. Όσο για την ελληνική ωφέλεια δε θα σταματήσω να γράφω ότι θα έρθει μόνο με εκτελωνισμό και ελαφρά μεταποίηση.

 

*    PhDc,, Industrial Management, Logistics Engineer, MEng, MSc

To παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Logistics & Management τον Ιούλιο  του 2014.

 

 

 

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΔΗΜ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: «ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΥΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ, ΑΛΛΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΧΕΔΙΟ!»

Ο κ. Τριανταφύλλου απαντά με σοβαρότητα και ευθείες κουβέντες σε κάθε ερώτημα που του έθεσε το “L&M”....

ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑ …ΠΕΝΤΕ

Τοποθετήθηκαν τα κόμματα στο σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική. Η Νέα Δημοκρατία, το ΠΑΣΟΚ, οι Ανεξάρτητοι Βουλευτές και η ΔΗΜΑΡ επικροτούν το...

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η κρίση που ξέσπασε διεθνώς το 2008 και από το 2009 έχει βάλει τη χώρα μας σε τροχιά ύφεσης και κοινωνικής εξαθλίωσης είναι ένας μόνο από τους...