ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

ΈΓΚΑΙΡΑ, ΠΕΤΥΧΗΜΈΝΑ ΚΙ …ΈΞΥΠΝΑ ΟΙ ΑΙΓΎΠΤΙΟΙ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 22/10/2015

 

ΣΟΥΕΖ Η επέκταση της διώρυγας του Σουέζ, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν με μεγάλη επισημότητα στις 6 Αυγούστου, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στο χώρο των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών κι έχει όχι μόνο σημαντικές οικονομικές ή ναυτιλιακές αλλά και γεωστρατηγικές προεκτάσεις.

Κείμενο, συνεντεύξεις, μεταφράσεις: Θανάσης Αντωνίου

Στις 6 Αυγούστου 2015,  η Αίγυπτος πραγματοποίησε  τα εγκαίνια της νέας διώρυγας του Σουέζ -επέκταση του παλαιότερου έργου- με περίπου 5.000 επίτιμους καλεσμένους, μεταξύ των οποίων αρχηγοί κρατών κι εκπρόσωποι υπερεθνικών οργανισμών, επικεφαλής ναυτιλιακών επιχειρήσεων και οικονομικοί παράγοντες παγκόσμιου βεληνεκούς· στην εκδήλωση παρέστη κι ο τότε Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.  Η πρώτη φάση του έργου ολοκληρώθηκε μέσα σε περίπου ένα χρόνο και κόστισε σχεδόν 8 δισ. δολάρια, ενώ η κυβέρνηση Σίσι ετοιμάζει άμεσα και τη δεύτερη φάση της επέκτασης, η οποία εκτός των άλλων, περιλαμβάνει και την ανέγερση έξι γεφυρών που θα συνδέουν την Αίγυπτο με το Σινά. Όπως σημειώνουν διεθνείς αναλυτές, η επέκταση της διώρυγας έγινε διότι η αιγυπτιακή κυβέρνηση είχε εδώ και χρόνια στα χέρια της έρευνες που έδειχναν ότι  οι εμπορικές διελεύσεις από τη διώρυγα θα αυξηθούν ενώ θα αυξηθεί και το μέγεθος των εμπορικών πλοίων. Νεότερες όμως έρευνας που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσα στο 2015 και λίγο πριν τα εγκαίνια του έργου, αμφισβητούν αυτές τις προβλέψεις και διατηρούν επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητα του έργου στο σύνολό του.  Περίπου το ένα δέκατο του συνόλου των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών διέρχεται σήμερα τη διώρυγα του Σουέζ: περίπου 18.000 πλοία διέρχονται ετησίως, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Από το 2004 μέχρι το 2014 ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρθηκαν  μέσω της διώρυγας του Σουέζ αυξήθηκε κατά περίπου 70%. Η  διώρυγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει περίπου το 7,5% του παγκόσμιου εμπορίου και τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων που τη διέρχονται αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50%  των διερχόμενων πλοίων.

Περισσότερα κοντέινερ

Οι Αιγύπτιοι πέρα από την αύξηση του αριθμού των διελεύσεων και τη μείωση του χρόνου κάθε μιας εκάστης στοχεύουν και στην αναβάθμιση του ήδη ισχυρού Suez Canal Container Terminal (SCCT). Το σημαντικό αυτό λιμάνι  βρίσκεται ανατολικά της βόρειας εισόδου της διώρυγας του Σουέζ (Μεσόγειος), εκεί που ενώνονται οι  ήπειροι της Αφρικής, της Ασίας και της Ευρώπης. Μέχρι σήμερα ο ρόλος του δεν ήταν παρά συμπληρωματικός της διώρυγας, τώρα όμως οι Αιγύπτιοι θέλουν να δώσουν στην περιοχή την ώθηση που χρειάζεται για να μετατραπεί σε ένα παγκοσμίου βεληνεκούς κι άκρως ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή λιμάνι.

Η διοίκηση του terminal έχει ήδη παραγγείλει τέσσερις επιπλέον γερανούς για Super-Post-Panamax πλοία, γερανοί που έχει  προγραμματιστεί  να παραδοθούν στα μέσα του 2016. Με την παράδοσή του το terminal θα έχει δυναμικότητα  24 γερανών και θα αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα διακίνησης σε 5,4 εκατομμύρια TEUs·  θα είναι ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Το λιμάνι αν και δημόσιο, τελεί υπό τη διαχείριση  της εταιρείας APM Terminals, μια θυγατρική του ομίλου Maersk, η οποία διαχειρίζεται κι άλλα σημαντικά λιμάνια σε διάφορα σημεία του πλανήτη. Η APM Terminals είναι ο κύριος μέτοχος του SCCT με ποσοστό συμμετοχής 55%. Άλλοι μέτοχοι  είναι η γνωστή μας Cosco Pacific με 20%, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ με 10,3%, και η Εθνική Τράπεζα της Αιγύπτου με 5%· οι υπόλοιπες μετοχές κατέχονται από τον αιγυπτιακό ιδιωτικό τομέα. Από τον Οκτώβριο του 2004 που άνοιξε τις πύλες του, στο terminal έχουν επενδυθεί πάνω από 800 εκατ. δολάρια  για να φτάσει να γίνει ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια της Μεσογείου με το χειρισμό 3,5 εκατ. TEU - κυρίως  μεταφόρτωση- μέσα στο 2014.

Οι μεγάλοι «παίκτες»

Είναι γνωστό ότι οι μεγάλες επιχειρηματικές/ επενδυτικές αποφάσεις, ειδικά  στον τομέα των υποδομών, δεν λαμβάνονται χωρίς προηγούμενα να έχει εξεταστεί ενδελεχώς η στάση των μεγάλων παικτών στην παγκόσμια ναυτιλία καθώς και οι συνθήκες που επικρατούν στο διεθνές εμπόριο. Στην περίπτωση της διώρυγας του Σουέζ, οι Αιγύπτιοι είχαν τις διαβεβαιώσεις των μεγάλων παικτών ότι το συγκεκριμένο πέρασμα θα συνεχίσει να είναι σημαντικό και τα επόμενα χρόνια, ενώ οι κορυφαίες εταιρείες του παγκόσμιου εμπορίου, έσπευσαν να «τοποθετηθούν» σχετικά με το νέο έργο.

Maersk.  Ως ο μεγαλύτερος πελάτης της διώρυγας του Σουέζ με περισσότερες από 1.400 διελεύσεις (2014), ο Όμιλος Maersk έσπευσε να χαιρετίσει την επέκταση της Διώρυγας του Σουέζ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk Drilling, Claus  V. Hemmingsen, ήταν μεταξύ των επίσημων προσκεκλημένων  στα εγκαίνια.  «Η Διώρυγα του Σουέζ αποτελεί βασικό διάδρομο στο εμπόριο ανάμεσα στην  Ανατολή  και τη  Δύση. Η Maersk χρησιμοποιεί αυτό το διάδρομο για περισσότερα από 90 χρόνια και χαιρετίζουμε το γεγονός ότι η επέκταση της διώρυγας θα φέρει ευκολότερη διέλευση και μείωση του χρόνου διέλευσης», δήλωσε στην Αίγυπτο ο  Claus  V. Hemmingsen. «Η επέκταση αυτή θα επιτρέψει μεγαλύτερα πλοία να διέρχονται, με αποτέλεσμα να επωφελούνται όχι μόνο οι ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και οι εταίροι μας και το παγκόσμιο εμπόριο στο σύνολό του», συμπλήρωσε το στέλεχος της Maersk. Η Maersk Line αντιπροσωπεύει το  20% των διελεύσεων της διώρυγας· είναι χαρακτηριστικό ότι όλα τα φορτία που διακινεί η εταιρεία  στον άξονα Ασίας-Ευρώπης, περνάνε μέσα από το κανάλι. Κινεζικά ρούχα και υποδήματα για την ευρωπαϊκή αγορά αλλά και τρόφιμα όπως το ινδικό ρύζι μπασμάτι, φτάνουν στην ήπειρό μας μέσω του Σουέζ ενώ οι κορυφαίες ευρωπαϊκές εξαγωγές, όπως τα γερμανικά μηχανήματα και το γαλλικό κρασί, διακινούνται παγκοσμίως μέσω του καναλιού.

CMA CGM. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων  CMA CGM Laperouse και  CMA CGM Titan ήταν τοποθετημένα στο κεφάλι της νηοπομπής κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της νέας διώρυγας του Σουέζ, στις 6/8- με τον τρόπο αυτό οι Αιγύπτιοι «τίμησαν» τη στήριξη που παρέχει στο εγχείρημά τους η η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Μόνο πέρυσι,  637 πλοία της  CMA CGM  διέσχισαν το κανάλι, ενώ για το 2015, η εταιρεία υπολογίζει ότι περίπου 700 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με χωρητικότητα που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 18.000 εμπορευματοκιβώτια καθένα, θα περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ.

ΒΟΧ/ Η ρωσική «αρκούδα» στο Σουέζ

“Ρωσικές εταιρείες είναι πρόθυμες να συμμετάσχουν στη δημιουργία μιας βιομηχανικής ζώνης στη διώρυγα του Σουέζ” δήλωσε  ο πρωθυπουργός της Ρωσίας  Ντμίτρι Μεντβέντεφ σε συνέντευξή του σε καθημερινή εφημερίδα της Αιγύπτου, κατά την εκεί παρουσία του στα εγκαίνια. Σύμφωνα με τον ισχυρό Ρώσο πολιτικό,  η προοπτική αυτή είναι κάτι που συζητιέται το τελευταίο διάστημα στη Ρωσική κυβέρνηση, σε υπουργικό μάλιστα επίπεδο. Η Ρωσία έχει ήδη αναπτύξει ένα σχέδιο στο οποίο, όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο Ρώσος πρωθυπουργός, έχουν ληφθεί υπόψη κι άλλοι σημαντικοί παίκτες της ευρύτερης περιοχής στη Μέση Ανατολή και τη βόρεια Αφρική.  Σύμφωνα με τον Ντμ. Μεντβέντεφ, η επόμενη συνάντηση της διμερούς διακυβερνητικής επιτροπής είναι προγραμματισμένη για τον ερχόμενο  Δεκέμβριο.

 

 

ΟΔΙΚΕΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΟ ΑΙΓΑΊΟΥ: ΈΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου εκπονεί επιστημονική έρευνα στο πλαίσιο του προγράμματος διδακτορικών σπουδών για την εκτίμηση των προϋποθέσεων και τις προοπτικές περαιτέρω διείσδυσης του φυσικού αερίου στην ...

DELATOLAS EXPRESS CARGO

H Delatolas Express Cargo συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της με τον όμιλο ΟΤΕ, υπογράφοντας νέα σύμβαση για το έργο πανελλαδικής μεταφοράς του τηλεπικοινωνιακού υλικού του ομίλου ΟΤΕ για το 2016...

ΝΈΟ ΣΧΈΔΙΟ ΓΙΑ ΈΡΓΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΈΣ ΜΕΤΑΦΟΡΏΝ

Αυτοκινητόδρομοι Θεσμικές αλλαγές που θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την κοινωνική δικαιοσύνη προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, αλλά και ανακοινώσεις για μια σειρά έργα υποδομών ...

Κλείσιμο [X]