ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Ο κ. Τριανταφύλλου απαντά με σοβαρότητα και ευθείες κουβέντες σε κάθε ερώτημα που του έθεσε το “L&M”.

ΔΗΜ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: «ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΥΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ, ΑΛΛΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΧΕΔΙΟ!»

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΑΡΗ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΤΕΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΣΤΙΓΜΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ LOGISTICS ΜΙΛΑ ΣΤΟ “L&M”.

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 05/10/2016

 

Μόνο με συγκεκριμένο σχέδιο για την ανάπτυξη της αγοράς παροχής υπηρεσιών διαχείρισης των Εφοδιαστικών Αλυσίδων μπορεί να διακριθεί η Ελλάδα ως πύλη του διαμετακομιστικού εμπορίου παγκοσμίως. Την άποψη αυτή διατυπώνει ο καθηγητής του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας κ. Δημήτρης Τριανταφύλλου, μια σεμνή προσωπικότητα με μακρά ιστορία στις προσπάθειες ανάδειξης των Logistics και με διακρίσεις ως προς την προετοιμασία φοιτητών για επιτυχημένη πορεία στην αγορά.

Ο κ. Τριανταφύλλου απαντά με σοβαρότητα και ευθείες κουβέντες σε κάθε ερώτημα που του έθεσε το “L&M”. Εν όψει της έκθεσης «Συσκευασία» τόνισε ότι θα κατεβεί στην Αθήνα με ομάδα φοιτητών για να δουν από κοντά το σφυγμό της αγοράς αλλά και θα είναι παρών και στο 20ο Πανελλήνιο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics που θα γίνει στις 14 και 15 Οκτωβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, στην Αθήνα.

Διαβάστε τη συνέντευξη που ακολουθεί διότι η προσωπικότητα αυτού του μήνα μιλά με λόγο γνώσεως και πάντα επί της ουσίας:

- Κύριε Τριανταφύλλου ύστερα από τόσα χρόνια δραστηριοποίησης στο Τμήμα Διοίκησης Εφοδιασμού () θα ήθελα να μας πείτε ποιες είναι οι τάσεις στην αγορά ύστερα από έξι χρόνια κρίσης στη χώρα μας.

Στο τμήμα μας στην Κατερίνη πέραν των εκπαιδευτικών θεμάτων έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε και την αγορά είτε με τη συνεργασία που έχουμε με την Ελληνική Eταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος στην οποία αντιπρόεδρος είναι ο επίκουρος καθηγητής μας κ Δημήτρης Αηδόνης, είτε μέσω του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών που λειτουργούμε εδώ από το 2013 και στο οποίο είναι διευθυντής ο Αναπληρωτής καθηγητής κ Δημήτρης Φωλίνας.

Δυστυχώς, η κατάσταση στην αγορά συνεχίζει να παραμένει απογοητευτική. Με βάση τα μηνύματα που παίρνουμε από τους εργαζόμενους αποφοίτους αλλά και τους φοιτητές που πραγματοποιούν την πρακτική τους άσκηση οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επιβιώσουν κρατώντας μια αμυντική στάση προσπαθώντας να μειώσουν όσο γίνεται τα πάγια ή άλλα έξοδά τους ελπίζοντας στο καλύτερο που δυστυχώς δεν φαίνεται να προκύπτει γρήγορα.

Από την άλλη πλευρά, οι φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις επιδεινώνουν την κατάσταση και μειώνουν την ήδη πιεσμένη ρευστότητα με αποτέλεσμα ακόμη και οι υγιείς επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να λειτουργήσουν είτε σε προμήθειες α υλών είτε σε υποχρεώσεις απέναντι σε εργαζόμενους και προμηθευτές.

- Στην αγορά λέγεται ότι στην Κατερίνη γίνεται πολύ σημαντική δουλειά ως προς την διδασκαλία διαδικασιών Τυποποίησης και Διακίνησης Προϊόντων. Πόσο σημαντική είναι η τυποποίηση των προϊόντων και πώς μπορεί να συνδεθεί με την αποτελεσματική διακίνηση;

Η τυποποίηση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ορθή Διαχείριση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Το τυποποιημένο προϊόν αποκτά ταυτότητα και πάνω του μπορούν να εφαρμοστούν όλα τα εργαλεία και οι τεχνικές για την διαχείριση της εφοδιαστικής του αλυσίδας.

Θέματα ποιότητας, ιχνηλασιμότητας, παρακολούθησης των ροών μέσα στην αλυσίδα, διαχείρισης αποθεμάτων δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν στη σύγχρονη εφοδιαστική χωρίς την ύπαρξη τυποποιημένων προϊόντων.

Στον τομέα αυτό ίσως υπάρχουν ευκαιρίας ανάπτυξης για τη χώρα με την τυποποίηση ή μεταποίηση και τυποποίηση προϊόντων και υλικών που θα εισέρχονται στην Ευρώπη από τρίτες χώρες μέσω των Ελληνικών λιμένων που σιγά - σιγά θα αποκτήσουν τη θέση και την αξία που τους ταιριάζει στην παγκόσμια Εφοδιαστική Αλυσίδα

- Εξαρτάται η τυποποίηση από τη συσκευασία ή από τα κανάλια προώθησης των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή;

Κρίσιμοι στόχοι της τυποποίησης είναι η ασφάλεια και η προστασία της υγείας του καταναλωτή, η προστασία του περιβάλλοντος καθώς επίσης και η αυτοματοποίηση, απλοποίηση και βελτιστοποίηση των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Τόσο η συσκευασία όσο και ο σχεδιασμός αποτελεσματικών καναλιών προώθησης των προϊόντων αποτελούν κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας των στόχων αυτών.

- Πόσο κρίσιμη είναι αυτή η διαδικασία και πώς μπορεί να προσδώσει υπεραξία;

Η συσκευασία και η προσπάθεια τυποποίησής της προσβλέπει στη διάθεση προϊόντων και στην παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. Απαιτεί όμως τη συνεργασία πολλών λειτουργιών της επιχείρησης όπως της παραγωγής, του μάρκετινγκ και του συστήματος logistics.

Η υπεραξία θα προέλθει από αυτόν τον επιτυχημένο συνδυασμό και μπορεί να είναι τόσο μεγαλύτερη όσο πιο αποτελεσματικά εξυπηρετεί τους εταίρους της εφοδιαστικής αλυσίδας καλύπτοντας τις διαφορετικές πολλές φορές απαιτήσεις που μπορεί να έχουν τα μέλη της εφοδιαστικής αλυσίδας (λ.χ. τιμή , ποιότητα, ταχύτητα , ακρίβεια κ.λπ).

- Μπορείτε να μας πείτε πώς η συσκευασία (πρωτογενής, δευτερογενής, κλπ.) αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την υποστήριξη και τη αποτελεσματική διαχείριση του κόστους ;

Αρχικά, επιτυγχάνοντας ομαδοποίηση πρωτευόντων συσκευασιών σε μονάδες διακίνησης υψηλότερου επιπέδου. Επίσης, προστατεύοντας το περιεχόμενο της συσκευασίας από κινδύνους αλλοίωσής του, από κλοπές, παραποιήσεις, κλπ. εξασφαλίζοντας τη χρήση για την οποία κατασκευάστηκε.

Είναι σημαντικές για τη διατήρηση πληροφοριών σε σχέση με το προϊόν, τον προορισμό και τον τρόπο διαχείρισης μιας μονάδας διακίνησης του προϊόντος, κλπ. Ιδιαίτερα στον τομέα των τροφίμων νέα υλικά προσδίδουν στη συσκευασία ακόμη περισσότερες ιδιότητες, όπως είναι οι «έξυπνες» αλλά και ενεργές συσκευασίες με ενσωμάτωση τεχνολογιών RFID ή με δείκτες ποιοτικών χαρακτηριστικών (επίπεδα οξυγόνου, θερμοκρασιακών μεταβολών, συνολικής αλλοίωσης) θα εμφανίζονται όλο και περισσότερο στα προϊόντα, ιδιαίτερα αν επιτευχθεί μείωση του κόστους παραγωγής αυτών των συσκευασιών ή ετικετών.

Η σχεδίαση μικρότερων, ελαφρύτερων και εξυπνότερων συσκευασιών βοηθά τις εταιρείες στον εξορθολογισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας για μείωση του χρόνου ανταπόκρισης και επομένως και του συνολικού κόστους.

- Το επερχόμενο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας έχει τίτλο “Manage the Change”. Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι αλλαγές που επέρχονται και πώς θα επηρεάσουν τον κλάδο;

Οι αλλαγές που ελπίζουμε (κάποτε) να δούμε στην Ελλάδα είναι στενά συνυφασμένες και θα ξεκινήσουν με την ανάπτυξη των υποδομών που σχετίζονται με την Εφοδιαστική Αλυσίδα.

Πολλά συνέδρια, άπειρες συζητήσεις, στρογγυλές τράπεζες, εξαγγελίες, προγραμματικές δηλώσεις έχουν κουράσει τον κόσμο της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Ελπίζω να μην τον απογοητεύσουν έστω και τώρα που αυτή την εποχή πάλι ακούγεται και αναγγέλλεται ότι κάτι ξεκινάει στον κλάδο της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

Πιστεύω ότι τώρα είναι η τελευταία ευκαιρία για όλους τους ασχολούμενους και εμπλεκόμενους για δημιουργία και ανάπτυξη και ελπίζω επιτέλους να αρχίσει η εφαρμογή και υλοποίηση ενός πλάνου που όλοι ξέρουμε τι πρέπει να περιλαμβάνει. Από κει και πέρα νομίζω ότι όλοι οι φορείς της Εφοδιαστικής στην Ελλάδα με πρωτεργάτες τους επαγγελματικούς φορείς και κυρίως την Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) αλλά και την ΕΕL Βορείου Ελλάδος έχουμε και την διάθεση αλλά και την ικανότητα ο καθένας από την πλευρά του να αναπτύξουμε τον κλάδο και να δώσουμε την ευκαιρία σε νέους εργαζόμενους, επιστήμονες τεχνικούς, επιχειρηματίες να απασχοληθούν δημιουργικά και να συμβάλλουν στην αναγέννηση της Ελληνικής Οικονομίας.

Το επερχόμενο συνέδριο της ΕΕL νομίζω ότι θα συμβάλλει αποφασιστικά σε αυτή την προσπάθεια.

Πώς η ανάπτυξη του διαδικτύου έχει αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά της Εφοδιαστικής Αλυσίδας;

Η ανάπτυξη του διαδικτύου αλλά και της πληροφορικής ή ακόμη καλύτερα η ανάπτυξη εφαρμογών πληροφορικής μέσω του διαδικτύου έχει δημιουργήσει ήδη νέα δεδομένα στην εφοδιαστική αλυσίδα και φαίνεται ότι τα επόμενα χρόνια η διαδικτυακή παρακολούθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα αποτελέσει βασικό εργαλείο για την αποτελεσματικότερη διαχείριση και τη σύνδεση των μερών της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Πέραν των τεχνολογικών πλεονεκτημάτων οι εφαρμογές πιστεύω ότι θα είναι λιγότερο δαπανηρές και έτσι οι επιχειρήσεις θα μπορούν να επενδύουν σε περισσότερες και νεότερες περισσότερο εξελιγμένες εφαρμογές. 

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης δημοσιεύεται στο τεύχος 156 του "Logistics & Management" (Σεπτέμβριος 2016).

 

 

 

 

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΨΗΦΙΣΘΕΝΤΑ ΝΟΜΟ

O νόμος 4302/2014, νόμος εφοδιαστικής (Logistics) χαρακτηρίζει δραστηριότητες, επιχειρήσεις και ορίζει τις βασικές λειτουργίες της. Όπως, όμως...

ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑ …ΠΕΝΤΕ

Τοποθετήθηκαν τα κόμματα στο σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική. Η Νέα Δημοκρατία, το ΠΑΣΟΚ, οι Ανεξάρτητοι Βουλευτές και η ΔΗΜΑΡ επικροτούν το...

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η κρίση που ξέσπασε διεθνώς το 2008 και από το 2009 έχει βάλει τη χώρα μας σε τροχιά ύφεσης και κοινωνικής εξαθλίωσης είναι ένας μόνο από τους...