ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Την κυβέρνηση εκπροσώπησαν η υφυπουργός Βιομηχανίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη και η υφυπουργός Μεταφορών κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη.

EEL: ΠΩΣ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

ΔΕΣΜΗ ΜΕΤΡΩΝ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 06/10/2016

 

Ρεπορτάζ: Σήφης Κομνηνός - Μιχάλης Σταθακόπουλος

Φωτογραφίες: Μάρκος Αναγνωστόπουλος, EEL

Πέντε στρατηγικές κατευθύνσεις για την ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών και την αποτελεσματικότερη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο στο επίπεδο των υποδομών, όσο και στο πλαίσιο των νομοθετικών μεταρρυθμίσεων παρουσίασε η υφυπουργός Βιομηχανίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη στο πλαίσιο της ημερίδας «Ανάπτυξη και Ανταγωνιστικότητα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας», η οποία διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics και το Ινστιτούτο Γεωπονικών Ερευνών στο αμφιθέατρο του υπουργείου Μεταφορών.

Κεντρικά θέματα της ημερίδας ήταν τα City Logistics / Αστικά Κέντρα Ενοποίησης Εμπορευμάτων, τα Logistics Clusters, τα AgroLogistics, καθώς και τα Χρηματοδοτικά Εργαλεία για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

Την κυβέρνηση εκπροσώπησαν η υφυπουργός Βιομηχανίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη και η υφυπουργός Μεταφορών κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη, οι οποίες κατά τις παρεμβάσεις τους έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στη δευτερογενή νομοθεσία για τα κέντρα αποθήκευσης και διανομής, τα χρηματοδοτικά εργαλεία ενίσχυσης του κλάδου και την ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων.

Η υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, αρμόδια για τα θέματα της Βιομηχανίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη περιέγραψε τις τάσεις που επικρατούν διεθνώς ως προς την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης των Εφοδιαστικών Αλυσίδων και Δικτύων. Ανέλυσε τη σημασία που έχει ο κλάδος των Logistics, η δραστηριότητα του οποίου ανταποκρίνεται στο 10% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, εάν συνυπολογιστεί το έργο logistics που παράγουν με ίδια μέσα εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις για την ελληνική οικονομία.

Γιατί να ενισχυθούν τα Logistics

Η κ. Τζάκρη υποστήριξε ότι πρέπει να στηριχθεί ο κλάδος από την κυβέρνηση όσον αφορά στην προσφορά του προς την εθνική οικονομία, προσφορά η οποία οφείλεται:

1.      Στη συμβολή των Logistics στις προσπάθειες για επιστροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη με υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας (added value services) όπως η ομαδοποίηση φορτίων (consolidation), η συναρμολόγηση, η ελαφρά μεταποίηση στο διερχόμενο φορτίο σε σταθερή και μακροπρόθεσμη βάση.

2.     Στην έντονη δραστηριότητα επιχειρήσεων του κλάδου να προσελκύσουν ξένους επενδυτές, στοιχείο το οποίο πρέπει να υποστηριχθεί –σύμφωνα με την υφυπουργό- αφού δεν νοείται προσέλκυση επενδύσεων χωρίς τις απαραίτητες υποδομές και την τεχνολογία αιχμής στα Logistics.

3.     Στην ανάδειξη του λιμένος Πειραιώς ως τον κύριο διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

4.     Στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από την ανάπτυξη του κλάδου σε επιχειρήσεις αποθήκευσης, συσκευασίας, Third Party Logistics ή και 4PL μεταφορικές και επιχειρήσεις παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών Διαχείρισης Εφοδιαστικών Αλύσίδων.

5.     Στις ενέργειες με τις οποίες συμβάλει ο κλάδος των Logistics στις προσπάθειες βιομηχανικής ανασυγκρότησης της χώρας.

6.     Στην αύξηση και την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών, μέσω των επιχειρήσεων Logistics οι οποίες εγγυώνται την κατάλληλη μεταφορά, αποθήκευση, συσκευασία και προώθηση αγαθών από τη γραμμή παραγωγής έως το σημείο της τελικής διάθεσής τους.

Οι πυλώνες στρατηγικής

Για πρώτη φορά μετά την κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, πάντως, δόθηκε το στίγμα των προθέσεων και η στρατηγική στόχευση ως προς την πολιτική Logistics που πρέπει να ακολουθηθεί. Ύστερα από πάρα πολύ καιρό, ακούστηκε από κυβερνητικό στέλεχος με σαφή και ευθύ τρόπο ότι αφ’ ενός πρέπει να αναδειχθεί η Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και αφ’ ετέρου να εκσυγχρονιστεί το σύστημα εμπορευματικών μεταφορών και Logistics της χώρας.

Για να γίνουν αυτά, η κ. Τζάκρη επισήμανε πως πρέπει να αναληφθεί μια σειρά ενεργειών που αποτυπώνεται στα ακόλουθα σημεία:

α) Κατάρτιση συγκεκριμένου Action Plan λεπτομερειακού σχεδιασμού και εξειδίκευσης της Εθνικής Στρατηγικής σε συνεργασία με την SRSS που ήδη ολοκληρώνεται στο τέλος του χρόνου.

β) Προώθηση του έργου που επιτελεί το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το οποίο αποτελεί ανώτατο γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο στο υπουργείο Ανάπτυξης και στο υπουργείο Μεταφορών. Σύμφωνα με την κ. Τζάκρη, σε λιγότερο από 9 μήνες από την σύστασή του, το Συμβούλιο  έχει πραγματοποιήσει μεγάλο έργο γνωμοδοτήσεων και έχει δώσει απαντήσεις σε καίρια θέματα που αφορούν το χώρο της Εφοδιαστικής, όπως οι αδειοδοτήσεις Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής, τα «Πράσινα Logistics», οι συγκοινωνιακοί κόμβοι, τα City  Logistics και τα Αστικά Κέντρα Ενοποίησης Εμπορευμάτων.

γ) Ανάγκη έγκρισης και εξειδίκευσης του Προγράμματος Ενίσχυσης Επιχειρηματικών Πάρκων Τοπικής Εμβέλειας για τη μεταποίηση και την Εφοδιαστική Αλυσίδα. Πρόκειται για νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ συνολικού προϋπολογισμού ύψους 40 εκατ. ευρώ στόχος του οποίου είναι η δημιουργία σύγχρονων επιχειρηματικών και βιομηχανικών υποδομών και υποδομών logistics στις περιφέρειες της χώρας, οι οποίες αναμένεται να συμβάλουν ουσιαστικά στις τοπικές οικονομίες.

δ) Υλοποίηση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, που θα ξεκινήσει σε δύο μήνες. Σύμφωνα με το περιεχόμενο του νόμου αυτού, η Εφοδιαστική Αλυσίδα αποτελεί έναν από τους εννιά στρατηγικούς τομείς ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας.

ε) Υλοποίηση προγραμμάτων ενίσχυσης της αγοράς Logistics μέσω του ΕΣΠΑ, όπως: i) Το Πρόγραμμα «Αναβάθμιση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων» και ii) Το Πρόγραμμα «Κατάρτιση και πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα» τα οποία ήδη υλοποιούνται.

Πρόσθετες δράσεις

Όσον αφορά στο νέο σχεδιασμό, η υφυπουργός Βιομηχανίας εξήγησε ότι σχεδιάζονται οριζόντιες παρεμβάσεις μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων που έρχονται με το ΕΣΠΑ και αφορούν στα προγράμματα:

1.Σύγχρονη Μεταποίηση

Το πρόγραμμα έχει ήδη εγκριθεί από την επιτροπή παρακολούθησης και αφορά στη χρηματοδότηση επιχειρηματικών σχεδίων μεσαίων επιχειρήσεων.  Απευθύνεται σε υφιστάμενες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις σε επιλέξιμους ΚΑΔ των στρατηγικών τομέων προτεραιότητας, κυρίως σε μεταποιητικές δραστηριότητες αλλά και σε άλλες σχετικές δραστηριότητες, όπως ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Στο πλαίσιο της Δράσης ενισχύονται επενδυτικά σχέδια προϋπολογισμού ύψους επένδυσης (επιλέξιμος π/υ) από 250.000 ευρώ έως 3.000.000 ευρώ, για διάστημα μέχρι τριάντα έξι (36) μήνες από την ημερομηνία της απόφασης ένταξης του επενδυτικού σχεδίου.  Ο συνολικός προϋπολογισμός της παρούσας Δράσης ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 100.000.000 ευρώ.

2.Ενίσχυση Αλυσίδων Προστιθέμενης Αξίας

Το πρόγραμμα στοχεύει στην δικτύωση των επιχειρήσεων και την ανάπτυξη επιχειρηματικών μοντέλων ολοκλήρωσης των αλυσίδων αξίας προϊόντων / υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στους εννέα εθνικούς τομείς προτεραιότητας του ΕΠΑνΕΚ, μεταξύ των οποίων είναι και η Εφοδιαστική Αλυσίδα. Ειδικότερα, στοχεύει στην επίτευξη ισχυρών καθετοποιημένων συνεργειών και οικονομιών κλίμακας σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και στην αύξηση του μεγέθους της επιχειρηματικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων, για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους στις διεθνείς αγορές.

Επίσης, μελετώνται στοχευμένες παρεμβάσεις για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, οι οποίες περιλαμβάνουν δράσεις όπως είναι η ανάπτυξη κέντρων “agrologistics” σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, η ενίσχυση της ηλεκτρονικής ροής πληροφοριών logistics μεταξύ των εμπλεκόμενων στην αγορά, η προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας στην Εφοδιαστική Αλυσίδα και ο σχεδιασμός Εθνικού Παρατηρητηρίου Logistics.

Η υφυπουργός Βιομηχανίας απάντησε ακόμα και σε όσους αναρωτιούνται τι έχει γίνει στην αγορά των Logistics το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με την κ. Θεοδώρα Τζάκρη, μέσα σε ένα χρόνο αναλήφθηκαν πρωτοβουλίες που επιλύουν προβλήματα ετών, βρίσκονται σε εξέλιξη όλες οι δράσεις που περιγράφηκαν και αφορούν στην ενίσχυση των επιχειρήσεων του κλάδου και εφαρμόζεται συγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης για το άμεσο μέλλον, το οποίο συνιστά την εθνική στρατηγική για τα Logistics. «Με μεθοδική και συστηματική δουλειά και με την συμβολή και την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων σε ότι αφορά την διασφάλιση της ποιότητας και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών Εφοδιαστικής Αλυσίδας που προσφέρει η αγορά, όλοι μαζί μπορούν να σημειώνουν καθημερινά μικρές νίκες», κατέληξε η υφυπουργός.

Η διάσταση των Μεταφορών

Η αυξανόμενη παγκοσμιοποίηση της οικονομίας έχει διαμορφώσει μια κατάσταση, όπου η σύγχρονη ζωή έχει γίνει πλήρως εξαρτημένη από τις αλυσίδες εφοδιασμού και τα συστήματα εμπορευματικών μεταφορών για τη διακίνηση των εμπορευμάτων, υποστήριξε η υφυπουργός Μεταφορών κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη.

Επανέλαβε το στόχο για την ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο του διαμετακομιστικού εμπορίου και στη διαχείριση ροών από τις αναδυόμενες αγορές της Ανατολής προς τις ώριμες αγορές της Ευρώπης. «Η βελτίωση της αποδοτικότητας της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας τίθεται ως βασική προτεραιότητα, καθόσον συμβάλλει στη μείωση του κόστους εισαγωγής και εξαγωγής προϊόντων αφετέρου δε συνεισφέρει στην αύξηση του ΑΕΠ και της απασχόλησης και στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας», δήλωσε.

Αναφέρθηκε στην εκπόνηση ενός επικαιροποιημένου Εθνικού Σχεδίου Δράσης, καθώς και ενός μεταρρυθμιστικού πλαισίου για τις μεταφορές και την Εφοδιαστική Αλυσίδα στην Ελλάδα που θα καλύπτει όλους τους τρόπους μεταφοράς (οδικούς, σιδηροδρομικούς, θαλάσσιους, εναέριους και συνδυαστικούς). Κατά την υφυπουργό Μεταφορών, η δημιουργία του πρώτου στρατηγικού κόμβου εμπορευματικών μεταφορών στο Θριάσιο Πεδίο και η ανάπτυξη δεύτερου εμπορευματικού κόμβου στη Θεσσαλονίκη (πρώην Στρατόπεδο Γκόνου), αποτελούν βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου, με σκοπό τη δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων Διεθνούς Εμβέλειας, που θα συμβάλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων.

Ο νόμος 4302/2014 εισήγαγε την έννοια του Επιχειρηματικού/ Εμπορευματικού Πάρκου Εθνικής Εμβέλειας, το οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζει υποχρεωτικά πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά και για την ανάπτυξη του οποίου όμως ισχύουν ειδικότεροι και ευνοϊκότεροι όροι κάλυψης και δόμησης.

Η κ. Χρυσοβελώνη εκτίμησε ότι απουσίαζε από το ελληνικό δίκαιο η ολοκληρωμένη ρύθμιση της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεδομένου ότι οι διάφορες επιμέρους επαγγελματικές δραστηριότητές της ρυθμίζονταν από τομεακές πολιτικές, όπως η νομοθεσία για τις οδικές μεταφορές, τις σιδηροδρομικές μεταφορές, τις συνδυασμένες μεταφορές, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και τα εμπορευματικά κέντρα. Τώρα με τον Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό, αλλάζει αυτή η κατάσταση.

Τι είπαν τα στελέχη της αγοράς

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ήταν οι παρουσιάσεις των κεντρικών ομιλητών της ημερίδας οι οποίοι μίλησαν εκτενώς για:

  • Τη στρατηγική και τις προοπτικές ανάπτυξης των αστικών εμπορευματικών μεταφορών.
  • Τη δημιουργία μεταφορικών εταιρειών μεγάλων όγκων μέσω συνεργειών.
  • Τα e-Logistics ως πρόκληση της επόμενης δεκαετίας.
  • Τη στρατηγική ανάπτυξης των αγροτικών εμπορευματικών κέντρων.
  • Τις προοπτικές ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας στον αγροτικό τομέα.
  • Τα «πράσινα Logistics»,  καθώς και
  • τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

Οι συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης ήταν αυτές που κέντρισαν το ενδιαφέρον όλων των παρευρισκομένων, στις οποίες συμμετείχαν αξιόλογα στελέχη της αγοράς της Εφοδιαστικής, καθώς και επιχειρηματίες.  Συνολικά έθεσαν επί τάπητος καθοριστικά ζητήματα για το παρόν και τη βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, ως ουσιαστικό παράγοντα για το μέλλον και την πολυπόθητη ανάπτυξη.

Η παρέμβαση του ΙΓΕ και τα “agrologistics

Το στίγμα των απόψεων του Ινστιτούτου Γεωπονικών Επιστημών έδωσε με την παρέμβασή της, η Πρόεδρος κ. Άννα Μαρία Γιάντση, η οποία υπογράμμισε την αναγκαιότητα των “agrologistics”.

«Στην Ελλάδα η ψαλίδα τιμών παραγωγών και τιμών που αγοράζει ο καταναλωτής είναι 1 προς 4 ή 1 προς 5, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι 1 προς 2. Η ανάπτυξη του τομέα των Αgrologistics θα έλυνε τα προβλήματα της μη οργανωμένης διακίνησης των προϊόντων των μεμονωμένων παραγωγών ή ακόμα και των συνεταιρισμών τόσο στην Ελλάδα όσο και έξω. Ποια είναι τα οφέλη; Μείωση κόστους, Ποιοτικό προϊόν, Εξασφάλιση ποσότητας. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις; Συνέργειες, Κατάλληλες Υποδομές (Αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών), Εκπαίδευση (συνεχής κατάρτιση των αγροτών), Βάση δεδομένων -οδικός χάρτης παραγωγής, Χρηματοδότηση (στοχευμένη στα πλεονεκτήματα της παραγωγής), Αναζήτηση στοχευμενων αγορών, Καλή οργάνωση αλυσίδας, Πιστοποιημένα προϊόντα-πιστοποιημένες διαδικασίες», τόνισε.

Οι επισημάνσεις της Ελληνικής Εταιρείας Logistics

Τις εργασίες της ημερίδας έκλεισε με την παρέμβασή του ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics κ. Νικόλαος Ροδόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι «σε μια εποχή που αποζητούμε ως χώρα τρόπους που θα οδηγήσουν σε νέους δρόμους βιωσιμότητας, γίνεται σαφές πως η μόνη διέξοδος για να επιτευχθεί αυτό είναι η συνεργασία και η υλοποίηση κοινών στόχων. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία και να εφαρμόσουμε κοινές συνεργατικές δράσεις. Ως επιχειρηματίες αυτό που αποζητούμε είναι ξεκάθαρο, εφαρμογή του ήδη υπάρχοντος νομικού πλαισίου, βελτίωση και απλούστευση των διαδικασιών. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που υπάρχουν χρηματοδοτικά προγράμματα στα οποία έχει ενταχθεί και ο κλάδος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, ωστόσο πάνω από όλα χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και πάρα πολύ δουλειά για να κερδίσει η Ελλάδα έδαφος και να πάρει τη θέση που της αρμόζει ως διεθνής παίκτης».

  • Τα συμπεράσματα της ημερίδας θα παρουσιαστούν αναλυτικώς στο 20ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics με τίτλο «Manage The Change» που θα πραγματοποιηθεί στις 14 & 15 Οκτωβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου._

 

 

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

RAILCARGO LOGISTICS: ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στη Θεσσαλονίκη θα αρχίσει να λειτουργεί και να δραστηριοποιείται η πρώτη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία, η “Rail Cargo Logistics Goldair” από τον Σεπτέμβριο....

SINGULAR LOGIC: ΑΝΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ

Η σύμβαση του έργου είναι πενταετής και η “SingularLogic” θα παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης....

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΤΑ I ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

Εκτιμάται μάλιστα ότι φέτος θα επιτευχθεί υπερδιπλασιασμός στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων!...

Κλείσιμο [X]