ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

«ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ ΤΕΛΟΣ! ΤΩΡΑ ΔΡΑΣΗ!»

ΝΙΚΟΣ ΡΟΔΟΠΟΥΛΟΣ – Ο ΠΡΌΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΕΤΑΙΡΕΊΑΣ LOGISTICS ΠΑΡΑΧΩΡΕΊ ΣΤΟ “L&M” ΜΙΑ ΣΥΝΈΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΖΗΤΗΘΕΊ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΔΉΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΈΧΕΙ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 30/11/2016

 

Συνέντευξη στον Χ.Κ. Λαζαρόπουλο

Φωτογραφίες: EEL, Ηλέκτρα Κατσίκη

 

Πέρασε αρκετός καιρός από την εποχή που υπέγραψα τελευταία φορά δημοσιογραφικό κείμενο για το “Logistics & Management”, όταν όμως πρόκειται για τη συνέντευξη με τον πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics κ. Νίκο Ροδόπουλο, αμέσως μετά το 20ο πανελλήνιο συνέδριο νομίζω ότι αξίζει όχι σαν ιδέα αλλά σαν πρόκληση. Συχνά διαβάζουμε συνεντεύξεις πριν από τα συνέδρια ή με «χλιαρό» περιεχόμενο.

Αυτή τη φορά θα πάμε σε διαφορετικό μήκος κύματος. Επειδή ο πρόεδρος της EEL έχει δείξει ότι κινείται με βασικό στόχο το έργο και το αποτέλεσμα, προτίμησα να κάνω δύσκολες ερωτήσεις και να πάρω τον προσφιλή ρόλο του «πνεύματος αντιλογίας». Όπως φαίνεται και από το κείμενο που ακολουθεί, ο κ. Ροδόπουλος όχι μόνο δεν… τρόμαξε αλλά βρήκε τα κατάλληλα ερεθίσματα να σκιαγραφήσει μέσα από το “Logistics & Management” πώς από το στρατηγικό σχεδιασμό για την πορεία του κλάδου, προχωρούμε στην υλοποίηση άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων.

Σημειώστε προσεκτικά τι λέει ο κ. Ροδόπουλος διότι αυτός είναι ο σχεδιασμός να πάμε ένα βήμα μπροστά σε όλα τα επίπεδα έως τα προεόρτια του 21ου πανελληνίου συνεδρίου, μετά το πέρας του οποίου θα πρέπει να πάμε άλλο ένα βήμα πιο κοντά στους πραγματικούς στόχους του κλάδου (που δεν υλοποιήθηκαν όχι λόγω της κρίσης αλλά εξαιτίας αγκυλώσεων, οι οποίες δεν σχετίζονται με την λειτουργία της οικονομίας).

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα που εξάγονται μετά το τελευταίο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics; Υπάρχει φως στο τούνελ που βιώνει η αγορά εξαιτίας των δυσμενών δημοσιονομικών συνθηκών;

Ο Μάρκος Αυρήλιος είχε πει «ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις» που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «ο κόσμος είναι μια συνεχής αλλαγή και η ζωή γέννημα φαντασίας». Σε ένα διήμερο ώσμωσης τάσεων και θέσεων, το συνέδριο της EEL έδωσε την ανάλογη υποστήριξη και γνώση για τη δημιουργία μιας αποτελεσματικής και προοδευτικής Ελλάδας.

Η απάντηση εάν υπάρχει φως στο τούνελ είναι σαφώς θετική. Ναι, υπάρχει φως, το πρόβλημα είναι κοντά βρισκόμαστε. Προσωπικά, φύση – θέση αισιόδοξος, πιστεύω στη δυναμική της χώρας μας και στις ικανότητες των ανθρώπων μας. Χρειαζόμαστε οργάνωση και μεταρρυθμίσεις -ανεξαρτήτως θεσμών. Και βέβαια να προσθέσω ότι υπάρχουν επιτυχημένα παραδείγματα που μπορούμε να προσαρμόσουμε στα δικά μας δεδομένα, δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε εκ νέου τον τροχό!

Βασικά συμπεράσματα είναι η αναγκαιότητα της υλοποίησης των δύο πυλώνων:

  1. Η δημιουργία Ειδικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics (παρά τω πρωθυπουργώ) αποτελεί μονόδρομο στον εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας του Δημοσίου τομέα και στην ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής. Δεν είναι άλλη μια γραμματεία, είναι το απαραίτητο γρανάζι στην ομαλή λειτουργία κάθε κυβερνητικού σχήματος.

  2. Η δημιουργία Οργανισμού Προώθησης των Ελληνικών Logistics (ΟΠΕL) είναι η μοναδική διέξοδος για ανεύρεση επενδυτών και πελατών. Είναι η μοναδική διέξοδος για την παραγωγή πλούτου. Η Ελληνική Εταιρεία Logistics, ως κεντρικός φορέας συντονισμού, υπό την αιγίδα των υπουργείων Ανάπτυξης και Μεταφορών μπορεί να δημιουργήσει τον οργανισμό και να προσφέρει στην Ελλάδα το μέλλον που της αρμόζει.

Είναι αλήθεια πλέον ότι ως EEL έχουμε ανεβάσει τον πήχη ιδιαίτερα ψηλά και για αυτό το λόγο είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος.

 

Έχουμε συνηθίσει ύστερα από κάθε συνέδριο της ΕΕL -είτε στην Αθήνα, είτε στη Θεσσαλονίκη- να ακούμε ευχές, μετά τις διαπιστώσεις και την κριτική ομιλητών, ότι κάτι πρόκειται να αλλάξει. Η μόνη διαφορά με άλλες χρονιές ήταν η φετινή, οπότε και διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις. Θα υπάρξει και χρονοδιάγραμμα;

Θα ήθελα να διορθώσω λίγο την ερώτηση ως προς τις προτάσεις. Προτάσεις έγιναν και στο 19ο συνέδριο (2015) και με σημαντική εργασία από την πλευρά της EEL υλοποιήθηκαν μια σειρά θεμάτων άμεσης προτεραιότητας. Εφέτος μπήκαμε περισσότερο στην ουσία και αυτό οφείλεται στο ότι η πολιτική ηγεσία ήταν περισσότερο ώριμη.

Έχουμε εργαστεί σκληρά για τη δημιουργία χρονοδιαγραμμάτων ώστε να υλοποιηθεί μια ουσιαστική και αποτελεσματική εθνική στρατηγική. Η συμμετοχή μας στο Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας υπήρξε καθοριστικός παράγοντας ανάπτυξης και ολοκλήρωσης έργου. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και τα χρονοδιαγράμματα από τον Ιούνιο του 2016 και περιμένουμε την υλοποίηση.

Εδώ να σταθώ στο σημαντικό γεγονός ότι παρόλες τις προσπάθειες για ενεργοποίηση του νόμου 4302/2014 ακόμα περιμένουμε τη ψήφιση των υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) από την Βουλή, αλλά μας πρόλαβαν οι πολιτικές εξελίξεις (ανασχηματισμός).

 

 

Υπάρχουν κι άλλες διαστάσεις που απορρέουν από την απάντηση της προηγούμενης ερώτησης. Μπαίνω στον πειρασμό να σας ρωτήσω ποιες είναι οι εγγυήσεις που πήρε ο κλάδος για να ενταχθούν επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υποστήριξης εφοδιαστικών αλυσίδων και logistics στα χρηματοδοτικά εργαλεία του νόμου 4302/14;

Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά μεταξύ εξαγγελιών και εγγυήσεων. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι στην Ελλάδα εάν κάτι δεν το δεις δημοσιευμένο (ΦΕΚ) τότε δεν είναι πραγματικότητα. Παρόλα ταύτα έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια για την ένταξη των εταιρειών του τομέα στα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επιπλέον οι νέες εξαγγελίες για την προσπάθεια ένταξης του κλάδου των μεταφορών αφήνει ιδιαίτερα αισιόδοξα συμπεράσματα.

 

Επίσης, τι θα γίνει με τα clusters, τα agrologistics ή ακόμα και τα green logistics;

Μια ερώτηση που περιέχει το συμπέρασμα μιας ολόκληρης ημερίδας που πραγματοποιήσαμε με το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών και την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Η δημιουργία clusters αποτελεί μονόδρομο στην αναπτυξιακή πορεία οποιασδήποτε επιχειρηματικής δραστηριότητας. Συνέργειες λοιπόν σε ένα πλαίσιο ολοκληρωμένης αντιμετώπισης του επιχειρείν με κατεύθυνση τη δημιουργία οργανισμών (επιχειρήσεων) διαχείρισης μεγαλύτερων όγκων (παραγωγής, αποθήκευσης, διακίνησης κοκ) με κύρια βέβαια κατεύθυνση την βιωσιμότητα και την εξωστρέφεια. Πρέπει τελικά να βρούμε τον τρόπο συνεργειών ώστε να διαχειριστούμε ολοκληρωμένα τον τεράστιο κατακερματισμό της Ελληνικής αγοράς.

Τα agrologistics αποτελούν μια σημαντική προσπάθεια εξορθολογισμού της πρωτογενούς παραγωγής. Η κ. Γιάντση (πρόεδρος του ΙΓΕ) αναφέρθηκε στο μότο «από το χωράφι στο ράφι». Νομίζω ότι εάν ανοίξουμε ακόμα περισσότερο την εικόνα και φανταστούμε το «ράφι» ενός Γερμανικού Super Market τότε μπορούμε να πάρουμε την απάντηση μόνοι μας.

Η δε πράσινη εφοδιαστική αλυσίδα θα προσφέρει βιωσιμότητα στον επιβαρυμένο αστικό ιστό και θα μας δώσει το δικαίωμα να παραδώσουμε μια περιβαλλοντικά βιώσιμη χώρα στις επερχόμενες γενιές.

 

Ως πριν από λίγο καιρό όλοι μιλούσαν για την ανάγκη εθνικής στρατηγικής σχετικώς με την υποστήριξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, αν και από το 2005 έχει δοθεί το στίγμα για την ανάδειξη της χώρας σε κέντρο διαμετακόμισης διεθνών ροών. Τελικά υπάρχει ή όχι αυτό το σχέδιο της εθνικής στρατηγικής; Σε ποιους άξονες κινείται;

Η εθνική στρατηγική αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην ορθολογική ανάπτυξη της χώρας. Η EEL την παρουσίασε το 2009 και έκτοτε με την συνεισφορά του ΣΕΒ και της τότε μόνιμης επιτροπής logistics επικαιροποιήθηκε καταλήγοντας στην ψήφιση του νόμου 4302/2014.

Σήμερα το Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Αλυσίδας ολοκλήρωσε την απεικόνιση και ας μου επιτραπεί η έκφραση κωδικοποίηση της στρατηγικής σε ενέργειες θέτοντας προτεραιότητες και χρονοδιαγράμματα. Αυτή η υλοποίηση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα παραδοτέα του συμβουλίου και είμαι ευτυχής που μετείχα στην ομάδα εργασίας.

Άρα στρατηγική έχουμε, χρονοδιαγράμματα έχουμε, αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι η έναρξη των δράσεων και πλέον η ποσοτικοποίηση των αποτελεσμάτων για να παρακολουθηθεί η εξέλιξη και το μέγεθος της εκάστοτε υλοποίησης.

 

Πέρα από τη στρατηγική υπάρχει και η πραγματικότητα. Πώς είναι η εικόνα στην αγορά και πώς αντιμετωπίζει η ΕΕL σε θεσμικό επίπεδο μια κατάσταση στην οποία τα στελέχη παραπονούνται ότι «πέφτει το επίπεδο» και «μειώνονται θέσεις εργασίας» ενώ από την άλλη διαπιστώνονται φαινόμενα «καννιβαλισμού» στον ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρήσεων 3PL;

Θα ήθελα εδώ να είναι ξεκάθαρος ο ρόλος της EEL στην Ελληνική κοινωνία. Είμαστε ένας επιστημονικός οργανισμός με σαφή προσανατολισμό την υποστήριξη της επιστήμης σε όλους τους κλάδους. Αυτό έχει φέρει στους κόλπους μας εταιρείες, στελέχη επιχειρήσεων και ακαδημαϊκούς με γνώμονα την ανάπτυξη και την πρόοδο.

Βέβαια ο θεσμικός ρόλος και η δυναμική που έχουμε προσφέρει πολλά περισσότερα. Δεν είμαστε απλά συνομιλητές με το κράτος αλλά συμμετέχουμε και επηρεάζουμε πολιτικές με αντικειμενικότητα και ουσία. Όμως σκοπός μας δεν είναι να εξυγιάνουμε τις παθογένειες των αγορών, αυτές θα λύσουν τα προβλήματα μόνες τους. Αντί λοιπόν να βρισκόμαστε πάντοτε σε αμυντική θέση, μεταβιβάζοντας τις ευθύνες σε άλλους και χρησιμοποιώντας συνεχώς διάφορα άλλοθι νομίζω ότι ήρθε ο καιρός να αναλάβουμε τις δικές μας ευθύνες και να λειτουργήσουμε στο πλαίσιο και τις συνθήκες που ορίζει η αγορά. Απλά αυτό που χρειάζεται είναι να δημιουργήσουμε τη δική μας καινοτομία.

 

Ύστερα από επτά χρόνια υστερήσεων στην ανάπτυξη της αγοράς πώς μπορούν οι Έλληνες logisticians να επιβοηθήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της πατρίδας μας έναντι ανταγωνιστικών χωρών στα Βαλκάνια;

Οι Έλληνες logistician βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης και εμπειρίας. Αποτελούν ένα ενεργό και ζωντανό ιστό στη κοινωνία μας. Δεν χρειάζεται να υποβοηθήσουν περισσότερο την αγορά, χρειάζεται ένα σταθερό περιβάλλον διότι η συνεχιζόμενη ύφεση έδειξε την τρομερή αποεπένδυση της χώρας. Ανθρώπους έχουμε, αυτό που χρειαζόμαστε είναι περιβάλλον επιχειρηματικότητας.

 

Το βασικό θέμα σε αυτό το τεύχος θα μπορούσε να είχε τον τίτλο «πυξίδα ανάπτυξης η στρατηγική των logistics». Ποιο θα ήταν το σχόλιο που κάνει ο πρόεδρος της ΕΕL για αυτές τις έξι λέξεις και πώς αυτή η προοπτική μπορεί να γίνει τροχιά ενότητας και εξελίξεων για τον κλάδο;

Θα απαντήσω με τρεις μόνο λέξεις «Συναίνεση, Συνεννόηση και Συνέργειες», γιατί «μαζί» μπορούμε.

Με την προοπτική πραγματοποίησης της διεθνούς έκθεσης “Verde.Tec” από τις 2 ως τις 5 Μαρτίου 2017 για τις τεχνολογίες περιβάλλοντος και της πράσινης οικονομίας, θα μπορούσε να υπάρξει δέσμευση ότι η ΕΕL και πιθανώς κάποιος κυβερνητικός φορέας θα μας ενημέρωνε για συγκεκριμένες εξελίξεις ειδικά στα agrologistics και στα green logistics;

Η EEL μπορεί να δεσμευτεί μόνο για τον εαυτό της, δεν μπορεί όμως να δεσμεύσει την πολιτική ηγεσία, γιατί δεν είναι αυτός ο ρόλος και ούτε ο σκοπός της. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι το περιβάλλον είναι υπόθεση όλων μας και τα logistics διαδραματίζουν ένα σημαντικό τομέα βελτίωσης.

Τα city logistics και τα ενοποιημένα κέντρα διανομών μπορούν να απελευθερώσουν τον αστικό ιστό από την κυκλοφοριακή επιβάρυνση και τη μείωση των εκπομπών, προσφέροντας βελτιωμένη και ποιοτική ζωή στα αστικά κέντρα. Ο ρόλος των επιχειρήσεων μέσω της εταιρικής υπευθυνότητας προσέφερε προβληματισμούς αλλά και τομείς διαφοροποίησης.

Πόσο απέχει η προοπτική δημιουργίας προπτυχιακών τμημάτων πανεπιστημιακού επιπέδου για τα logistics ή ένας οργανισμός προώθησης των ελληνικών logistics από την πραγματικότητα;

Η προοπτική απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Χωρίς να θέλω να θίξω την ακαδημαϊκή κοινότητα, η εκπαίδευση απέχει σημαντικά από την πραγματική οικονομία. Πρώτα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία, να σταματήσουμε τη βιομηχανία παραγωγής μεταπτυχιακών τμημάτων και να στραφούμε στις ανάγκες που η χώρα μας έχει σε επιστημονικό και στελεχιακό δυναμικό. Απαίτηση της αγοράς είναι η δημιουργία καινοτομίας στη διάρθρωση και λειτουργία της. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από στοχευμένες δράσεις στις οποίες η εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό πυλώνα.

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, η δημιουργία Οργανισμού Προώθησης Ελληνικών Logistics (ΟΠΕL) αποτελεί μια εκ των ουκ άνευ θεμελιώδη ανάγκη. Για έναν τέτοιο οργανισμό μιλάμε από το 2009. Τα παραδείγματα του Invest in Greece έχουν δείξει την αποτυχία τους γιατί η καθετοποίηση των αναγκών κάθε τομέα απαιτεί σημαντική γνώση και εμπειρία. Από την άλλη πλευρά ένας τέτοιος οργανισμός δεν θα έχει αυτοσκοπό την προσέλκυση επενδύσεων μόνο αλλά κυρίαρχα την προσέλκυση πελατών. Είναι σημαντικό στοιχείο διαφοροποίησης η έννοια «πελάτης» από το γενικό και αόριστο «επενδύσεις».

Ο ΟΠΕL είναι ένα εργαλείο πολύτιμο τόσο για την αγορά, όσο και για τη δημόσια διοίκηση.

 

 

 

MANAGEMENT

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ LOGISTICS

Την ανάληψη δράσης από το Κράτος για να βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον ζητά ο πρόεδρος του ILME, τονίζοντας πως η χώρα χρειάζεται να επιστρέψει άμεσα σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. "Κλειδί" τα ...

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΥ ΜΑΝΑΤΖΕΡ

Από την ταχύτητα και την ποιότητα της αποτελεσματικότητας κρίνεται ένας ικανός, άξιος και επιτυχημένος μάνατζερ. Ποια βήματα πρέπει όμως να ακολουθήσει…...

ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΛΥΣΙΔΩΝ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

Φορείς Συνάντηση Εργασίας με θέμα: «Διαχείριση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας με τη χρήση ΕΣΜ: Δυνατότητες και Προοπτικές» πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Υπουργείο Μεταφορών με τη συμμετοχή κορυφαίων θεσμικ...

Κλείσιμο [X]