ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Την ανάληψη δράσης από το Κράτος για να βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον ζητά ο πρόεδρος του ILME, τονίζοντας πως η χώρα χρειάζεται να επιστρέψει άμεσα σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. "Κλειδί" τα logistics στην ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας.

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ LOGISTICS

ΣΠΥΡΟΣ ΟΛΥΜΠΙΟΣ - ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ ΔΡΑΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΖΗΤΑΕΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ILME, ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ ΠΩΣ Η ΧΩΡΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ ΑΜΕΣΑ ΣΕ ΥΨΗΛΟΥΣ ΡΥΘΜΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. "ΚΛΕΙΔΙ" ΤΑ LOGISTICS ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 30/05/2017

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα 

Να μη χαθεί άλλος χρόνος και να σπεύσει η Πολιτεία να στηρίξει τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο οποίος έχει τεράστιες δυνατότητες, ζητάει ο πρόεδρος του ILME και επικεφαλής του ELA.
 
Μιλώντας στο Logistics & Management, ο κ. Σπύρος Ολύμπιος επισημαίνει πως τα ελληνικά logistics μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στην ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας, και καλεί την κυβέρνηση να διευκολύνει τις επιχειρήσεις του χώρου, εξασφαλίζοντας πρώτα απ’ όλα ανταγωνιστικούς όρους λειτουργίας, προκειμένου να αξιοποιήσουν προς όφελος και της χώρας τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.
 
«Δεν μπορεί για παράδειγμα εμείς να δανειζόμαστε με επιτόκια της τάξης του 4% και 5%, και οι ανταγωνιστές μας να δανείζονται με 2%», σημειώνει χαρακτηριστικά.
 
Ο κ. Ολύμπιος υπογραμμίζει ακόμη πως επείγει η ανασυγκρότηση του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο –όπως λέει– παραμένει ο «μεγάλος ασθενής», και στέκεται στη σημασία που έχει η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των ξένων, προκειμένου η Ελλάδα να εξέλθει μια ώρα αρχύτερα από την κρίση και να προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις από το εξωτερικό.
 
Η παρατεταμένη κρίση επέφερε ισχυρό πλήγμα στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, οδηγώντας χιλιάδες επιχειρήσεις στην αφάνεια και φέρνοντας στο προσκήνιο νέα δεδομένα. Τι άλλαξε στον κλάδο των logistics και σε ποιο σημείο βρίσκονται οι εταιρείες του κλάδου;
 
- Η παρατεταμένη κρίση έχει αναπόφευκτα επηρεάσει και την αγορά των Logistics, όπως άλλωστε και το σύνολο της οικονομίας. Πολλές εταιρείες αναγκάστηκαν να τερματίσουν τη λειτουργία τους, αφού δεν μπόρεσαν να αντέξουν το βάρος των υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν, ενώ αρκετές είναι εκείνες που βρίσκονται σήμερα στο «κόκκινο» και αναζητούν «συμμαχίες» με μεγαλύτερα σχήματα για να επιβιώσουν.
 
Η κάμψη της κατανάλωσης, η αδυναμία πρόσβασης σε νέα κεφάλαια και κυρίως η υπερφορολόγηση έχουν στερήσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις του κλάδου να εκσυγχρονιστούν και να επενδύσουν στην αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που προσφέρουν.
 
Σε αντίθεση με τις θυγατρικές πολυεθνικών αλλά και τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, οι ελληνικές εταιρείες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει πίσω στην ανταγωνιστικότητα.
 
Και όσο δεν γίνονται νέες επενδύσεις, τόσο θα υπονομεύεται η ανταγωνιστικότητά τους, παρότι έχουν όλες τις προϋποθέσεις, έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό και την ικανότητα να προσφέρουν καινοτόμες και ανταγωνιστικές υπηρεσίες.
 
 
Εδώ και πολλούς μήνες είμαστε θεατές μιας ατέρμονης συζήτησης της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, με την ανασφάλεια για το αύριο να αιωρείται πάνω από τη χώρα. Πόσο έχει επηρεάσει τον κλάδο σας αυτή η αβεβαιότητα;
 
– Η αβεβαιότητα παίζει καταλυτικό ρόλο. Όταν δεν υπάρχει σταθερότητα και δεν μπορείς να προγραμματίσεις και να φτιάξεις το πλάνο σου, τότε αυτόματα έχεις πρόβλημα.
 
Πέρα όμως από την αβεβαιότητα που δημιουργούν οι ατέρμονες συζητήσεις με τους «θεσμούς» για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, στην Ελλάδα ο επιχειρηματίας αλλά και ο πολίτης ζει και κινείται χωρίς να γνωρίζει τι θα του ξημερώσει αύριο. Αυτό λειτουργεί αποτρεπτικά για το επιχειρείν και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
 
Είναι ανάγκη να αυξηθεί σημαντικά η κατανάλωση και να αρχίσει να αναστρέφεται το αρνητικό κλίμα. Σίγουρα, η καλή πορεία του τουρισμού δίνει σημαντική ώθηση, καθώς δημιουργεί κινητικότητα στην οικονομία και αυξάνει το ΑΕΠ. Ωστόσο, από μόνος του ο τουρισμός δεν αρκεί για να αλλάξουν τα πράγματα. Χρειάζεται μια ευρύτερη ώθηση στην οικονομία.
 
Πώς μπορεί να επιστρέψει η χώρα σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης; Ως πρόεδρος του ILME αλλά και μέλος της εκτελεστικής επιτροπής και επικεφαλής της επιτροπής ανάπτυξης του ELA (European Logistics Assocation), πού θεωρείτε ότι πρέπει να εστιάσει η χώρα για να ανακάμψει από την πολυετή κρίση;
 
– Σε αντίθεση με άλλες χώρες που αναγκάστηκαν να εφαρμόσουν αντίστοιχα προγράμματα δημοσιονομικής εξυγίανσης, όπως η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, στην Ελλάδα παραμένουμε δέσμιοι της κρίσης, η οποία αποδεικνύεται μεγαλύτερη απ’ ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί. Δεν είναι πλέον μόνο οικονομική, αλλά και κοινωνική.
 
Για να βγούμε λοιπόν από την κρίση, χρειάζεται σταθερότητα και ξεκάθαρο ορίζοντα· και το κυριότερο: να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των εταίρων και των διεθνών επενδυτών που παραμένουν δύσπιστοι.
 
Δυστυχώς, διαχρονικά δεν έχουμε πείσει ως χώρα τους διεθνείς επενδυτές και τους οίκους αξιολόγησης ότι είμαστε αρκετά αξιόπιστοι. Μόλις ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη και αποκατασταθεί η φήμη της Ελλάδας θα έρθουν νέες επενδύσεις, ενώ θα πετύχουμε περισσότερα πράγματα στις διαπραγματεύσεις, ως ισότιμος πλέον συνομιλητής.
 
Γιατί σήμερα δεν είμαστε ισότιμοι...
 
– Γιατί πιστεύετε ότι δεν έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των ξένων, ύστερα από τρία μνημόνια; Τι κάνουμε λάθος και πού πρέπει να εστιάσουμε;
 
– Πρέπει πρώτα απ’ όλα να βελτιώσουμε τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού. Αν και έχουν περάσει οκτώ - εννέα χρόνια που είμαστε σε κρίση, η δημόσια διοίκηση παραμένει ο «μεγάλος ασθενής».
 
Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που θα μπορούσε να γίνει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι η αποτύπωση των πεπραγμένων του κράτους σε έναν ισολογισμό που θα δημοσιοποιείται, ώστε να γνωρίζει ο καθένας μας πώς το κράτος χρησιμοποιεί και αξιοποιεί τους πόρους του, πώς διαχειρίζεται τις δαπάνες και τα έσοδά του με ποιο γνώμονα παίρνει αποφάσεις, πού πλεονεκτεί και πού υστερεί.
 
Κι όλα αυτά με αριθμούς και οικονομικούς δείκτες διεθνώς αποδεκτούς από τους εταίρους, και όχι με στατιστικά στοιχεία.
 
Εάν εφαρμοστούν όλα αυτά και δημοσιευτούν, θα έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες. Αυτό, θα συνέβαλε καταλυτικά στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς το κράτος.
 
Συνολικά, χρειάζεται μια επαγγελματική διαχείριση του κράτους από τεχνοκράτες ικανούς και έμπειρους, οι οποίοι θα μπορέσουν να κάνουν το «turn around management» και να ανατρέψουν την εις βάρος μας κατάσταση.
 
Σε καμιά περίπτωση δεν λέω να αντικαταστήσουμε τους πολιτικούς· όμως χρειαζόμαστε μια χρηστή διοίκηση του κράτους, για να ξεφύγουμε από τα Τάρταρα που είμαστε σήμερα και να παίρνουμε μέτρα ουσίας –και όχι για λόγους εντυπωσιασμού– που θα μας βγάλουν από τη στενωπό και θα μπορέσουν να στηρίξουν την ανάπτυξη.
 
Έτσι θα έρθουν οι επενδύσεις, και παράλληλα θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα που έχουμε σε ναυτιλία, τουρισμό, εκπαίδευση logistics και προϊόντα της ελληνικής γης και θάλασσας.
 
Γιατί σήμερα δεν αρκεί να έχεις ένα «καλό οικόπεδο», αλλά πρέπει να πείσεις και τους υποψήφιους επενδυτές με επιχειρήματα γιατί θα πρέπει να επιλέξουν εσένα και όχι κάποιον άλλο. Πρέπει να έχεις τεκμηριωμένη απάντηση σε όλα τα ζητήματα, και ξεκάθαρο πλάνο.
 
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, παρότι έχουμε τόσα πλεονεκτήματα, δεν έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε μεγάλες επενδύσεις.
 
 
Ποιο ρόλο μπορεί να παίξει ο κλάδος των logistics στην ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας;
 
– Όπως είπα και προηγουμένως, η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες σε πολλούς κλάδους. Ειδικά στο χώρο των logistics, όμως, η χώρα μας διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα, μεταξύ των οποίων είναι η εγγύτητα στις αγορές Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας, η δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών με ανταγωνιστικά κόστη και, το κυριότερο, το ανθρώπινο δυναμικό.
 
Τα logistics μπορούν λοιπόν να πρωταγωνιστήσουν στην ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας και όχι μόνο να συμβάλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων που κατευθύνονται στις διεθνείς αγορές αλλά και να βελτιώσουν άμεσα την καθημερινότητα και ποιότητα ζωής των κατοίκων της χώρας μας.
 
Είμαστε σε μια περιοχή ευλογημένη. Και τώρα που οι δρόμοι του εμπορίου έχουν μεταφερθεί από την Ανατολή προς τη Δύση, δηλαδή από Ασία και την Αφρική στην Ευρώπη, εμείς τυγχάνει να είμαστε στον κύριο άξονα μεταφορών.
 
Πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και να αξιοποιήσουμε το «μομέντουμ» που υπάρχει, γιατί οι ευκαιρίες δεν θα είναι εδώ για πάντα.
 
Για παράδειγμα, θα πρέπει να δώσουμε κίνητρα για φιλοξενία μεγάλων επενδύσεων σε Logistics Centers ή e-fulfilment center και εργοστασιακές μονάδες,  έτσι ώστε η Ελλάδα να γίνει το μεγαλύτερο Logistics & Technology Park της νοτιοανατολικής Ευρώπης, με δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας και ειδικά για τους νέους μας.
 
 
Πού θεωρείτε πως πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση, ώστε να αξιοποιήσουν οι ελληνικές μεταφορές τις δυνατότητες που έχουν; Τι ζητάτε από την Πολιτεία;
 
– Από την Πολιτεία θέλουμε να αναλάβει δράση και να πράξει τα προφανή: Να μας εξασφαλίσει ανταγωνιστικούς όρους λειτουργίας, ώστε να μπορούμε να κάνουμε ανεμπόδιστοι τη δουλειά μας, και να δημιουργήσει τις κατάλληλες τις προϋποθέσεις ώστε να κάνουμε πραγματικότητα την ανταγωνιστικότητα.
 
Για παράδειγμα, δεν μπορεί οι ελληνικές επιχειρήσεις να δανείζονται με επιτόκια 6% έως και 10%(!) και οι αντίστοιχες του εξωτερικού με έως 2%. Με αυτές τις συνθήκες οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να είναι ανταγωνιστικές, αφού το μικρό περιθώριο κέρδους τους εξανεμίζεται από την τεράστια χρηματοοικονομική διαφορά.
 
Πώς βλέπετε τις κινήσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και την είσοδο νέων επενδυτών στον ΟΛΘ; Θεωρείτε πως μπορεί να αποτελέσουν καταλύτη για τη ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας;
 
– Η COSCO αποτελεί ένα επιτυχημένο παράδειγμα επένδυσης, και πράγματι μπορεί να αποτελέσει μοχλό για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Η κινέζικη εταιρεία κατάφερε να προχωρήσει, παρά τις δυσκολίες που συνάντησε. Και είναι ένα άλλο τρανό παράδειγμα της σημασίας του συνδυασμού των πλεονεκτημάτων μας, δηλαδή του εξαιρετικού ελληνικού ανθρώπινου δυναμικού από τη μια και του γεωστρατηγικού από την άλλη.
 
Η COSCO είναι η ζωντανή διαφήμισή μας για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, αφού εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης η επένδυση απέφερε σημαντικά οφέλη για το σύνολο της οικονομίας.
 
«Κάν’ το, λοιπόν, όπως η COSCO» για προσέλκυση νέων επενδύσεων σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδας, τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους επενδυτές.
 
Από την άλλη πλευρά, ποτέ δεν πρόκειται να είμαστε πλήρως ικανοποιημένοι. Και ας μην κρύψουμε ότι το καλύτερο θα ήταν να διαχειρίζεται αυτές τις δομές η πολιτεία... Ωστόσο, αυτό δεν είναι εφικτό αυτή τη στιγμή. Το ελληνικό κράτος έδειξε ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά τέτοιου είδους επενδύσεις αλλά ούτε και συνολικά τη δημόσια περιουσία.
 
 
Ο ρόλος και οι πρωτοβουλίες του ILME: «Η ισχύς εν τη ενώσει»
 
Θα ήθελα να μου πείτε λίγα λόγια για το ρόλο και τη δράση του ILME. Ποιες πρωτοβουλίες έχετε πάρει και σχεδιάζετε να πάρετε για να προωθήσετε τον κλάδο;
 
– Ο ρόλος του ILME είναι να προωθεί και να ενισχύει την εξωστρέφεια του κλάδου των Logistics, να παρέχει πρόσβαση στην γνώση γύρω από την εφοδιαστική αλυσίδα και να τονίζει τη σημασία της στην ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας.
 
Σε μια περίοδο αρνητικής δημοσιότητας και έντονης καχυποψίας για τη χώρα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να δείξουμε ότι υπάρχουν ακόμη και σήμερα τομείς στην Ελλάδα που αντέχουν, ξεχωρίζουν και έχουν τεράστιες προοπτικές.
 
Στο πλαίσιο αυτό, πέρα από το ότι συμμετέχουμε σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις, καθιερώσαμε την επαγγελματική πιστοποίηση για τα στελέχη των Logistics, με στόχο να προσδώσουμε προστιθέμενη αξία στον Έλληνα Logistician αλλά και στις ελληνικές εταιρείες.
 
Η πιστοποίηση είναι αποδεκτή από πολλούς παγκόσμιους οργανισμούς, όπως είναι η Παγκόσμια Τράπεζα Επενδύσεων. Πάνω από 200 στελέχη έχουν αγκαλιάσει και έχουν λάβει την πιστοποίηση, γεγονός που δείχνει την αποδοχή της.
 
Παράλληλα, έχουμε καθιερώσει το βραβείο αριστείας «Μέγας Αλέξανδρος» και συμμετέχουμε στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά βραβεία αριστείας με σημαντικές διακρίσεις, αφού μάλιστα είχαμε Έλληνα Manager of the Year για δύο συνεχόμενες χρονιές, το 2015 και το 2016.
 
Επιπλέον, διοργανώνουμε κάθε φθινόπωρο το διεθνές συνέδριο International Logistic Forum - Logistics Catalyst to Investments και έχουμε καταφέρει να φέρουμε στην Ελλάδα το πανευρωπαϊκό συνέδριο Eurolog για το 2019, κάτι που θα βοηθήσει και την εξωστρέφεια της χώρας μας.
 
Ο κλάδος μας, όμως, έχει ανάγκη να συνενωθεί στρατηγικά για να εκπροσωπηθεί καλύτερα. Σήμερα, υπάρχει μια πανσπερμία από διάφορα μεγάλα και μικρά σωματεία που καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες για το κοινό καλό, αλλά αυτό δεν αρκεί.
 
Πρέπει να δημιουργήσουμε έναν ενιαίο φορέα εκπροσώπησης των ελληνικών Logistics χωρίς απαραίτητα την κατάργηση των σωματείων και ενώσεων,  ώστε να έχουμε μεγαλύτερη δύναμη. Σήμερα, είμαστε πολύ εσωστρεφείς.
 
Προχωράμε πάνω σε αυτά που μας ενώνουν και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να δείξουμε ότι τα ελληνικά Logistics είναι ένας σοβαρός και αξιόπιστος παράγοντας, τόσο για τη χώρα όσο και για τις διεθνείς αγορές.

 

 

 

MANAGEMENT

ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ

Στόχος της ημερίδας, που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό χώρο του επιμελητηρίου, στο Αγρίνιο, ήταν η ενημέρωση για τις εξελίξεις, που αφορούν στην εφοδιαστική αλυσίδα....

ΔΩΔΕΚΑ CASE STUDIES ΑΠΟ ΤΟ SUPPLY CHAIN ΣΤΟ VALUE CHAIN

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2017 στο Sofitel Athens Airport το συνέδριο 12 case studies από το supply chain στο value chain που διοργάνωσε το Supply Chain Institute με την επιστημονική ...

ΕΕΣΥΜ:ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ομόφωνα έγινε δεκτή η πρόταση που τέθηκε ενώπιον της γενικής συνελεύσεως του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών να τροποποιηθεί το καταστατικό λειτουργίας του ΕΕΣΥΜ και να επιτραπεί η εγγρα...

Κλείσιμο [X]