ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ LOGISTICS

Εγκαταλείπουν την ελληνική σημαία για αυτές των Νήσων Μάρσαλ και της Λιβερίας.

ΑΝΑΓΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΝΗΟΛΟΓΙΟΥ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 29/05/2017

 

Επιμέλεια: Θεμιστοκλής Αλυφαντής

Πιέσεις ασκούν στο ελληνικό νηολόγιο τα «ανοικτά νηολόγια» ή τα νηολόγια τα επονομαζόμενα ως «σημαιών ευκαιρίας», σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία σχετικώς με τον ελληνόκτητο στόλο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου.

Όλο και περισσότερα ελληνόκτητα πλοία εγκαταλείπουν την εθνική σημαία λόγω της ανελαστικής πολιτικής που ακολουθείται σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να κερδίζουν συνεχώς θέσεις τα αποκαλούμενα «ανοικτά νηολόγια», τα οποία (μεταξύ άλλων) βελτιώνουν τις υπηρεσίες τους και την ποιοτική τους στάθμη, σε αντίθεση με το ελληνικό.

Ύστερα από μια επίσκεψη στα γραφεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, λάβαμε στοιχεία από την τελευταία έκθεση του «Κομίτυ». Σ’ αυτήν σκιαγραφείται ενδεικτικά ότι η ελληνική σημαία έπεσε στην τρίτη θέση της προτίμησης που έχουν οι εφοπλιστές αναλόγως τον υπολογισμό του αριθμού πλοίων, καθώς ο υπό ελληνική σημαία στόλος ελληνόκτητων πλοίων άνω των 1.000 gt αποτελείται από 747 πλοία, 75.209.907 dwt και είναι μικρότερος κατά 62 πλοία σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2016, που αποτελούνταν από 809 πλοία (75.209.907 dwt) και αποτελούν το 22,8% του συνόλου των dwt του ελληνόκτητου στόλου.

Την πρωτιά κατέκτησε η σημαία και ο νηογνώμονας των Νήσων Μάρσαλ. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2007, σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους, οι εκπρόσωποι των Νήσων Μάρσαλ έχουν επιδείξει εξαιρετικά επαγγελματικό προφίλ τόσο σε εκθέσεις, όσο και σε διεθνείς διοργανώσεις για την Ναυτιλία, ενώ βρίσκονται επί της ουσίας δίπλα στους εφοπλιστές.

Η τακτική αυτή έχει αποφέρει καρπούς και τελευταία, στα Νησιά Μάρσαλ εντάχθηκαν άλλα 74 ελληνόκτητα πλοία, επί συνόλου 791. Η συνολική χωρητικότητα ανέρχεται πλέον στους 62.190.301 κόρους ολικής χωρητικότητας, πάνω από το 18,9% του συνόλου των κ.ο.χ. του ελληνόκτητου στόλου. Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η σημαία της Λιβερίας, την οποία προτίμησαν 775 ελληνόκτητα πλοία, δηλαδή 60.362.365 κ.ο.χ.

Παρά τα στοιχεία αυτά πάντως, η ελληνική σημαία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των σημαιών που προτιμούν οι Έλληνες εφοπλιστές σε όρους ολικής χωρητικότητας dwt αφού το εθνικό νηολόγιο συγκεντρώνει μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία.

 

Οι ξένοι εφοπλιστές

 

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τάση αποφυγής των εθνικών νηολογίων δεν αφορά μόνο τον ελληνόκτητο στόλο και τους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά υιοθετείται σχεδόν από το σύνολο του διεθνούς εφοπλισμού. Μάλιστα, σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα δεδομένα, ο ελληνικός εφοπλισμός εξακολουθεί να υποστηρίζει την ελληνική σημαία σε πολύ υψηλότερα ποσοστά από ό,τι οι ξένοι συνάδελφοί τους τις δικές τους εθνικές σημαίες. Έτσι το 87,43% του στόλου της Ιαπωνίας είναι νηολογημένο σε άλλες σημαίες, ενώ και το 90,1% του γερμανικού εμπορικού στόλου αποφεύγει τη γερμανική σημαία.

Η καλύτερη εικόνα που εμφανίζουν ορισμένες χώρες με μεγάλο στόλο όπως π.χ. η Κίνα οφείλεται σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες στην ύπαρξη του cabotage και συνεπώς στην υποχρέωση των πλοίων να είναι στην εθνική σημαία. Οι λόγοι που οι εφοπλιστές ανά τον κόσμο επιλέγουν τα ανοικτά νηολόγια είναι κυρίως η έλλειψη γραφειοκρατίας στις εγγραφές και διαγραφές πλοίων. Επίσης ως ένα βαθμό επηρεάζει και η έλλειψη όρων σε ό,τι αφορά την εθνικότητα των απασχολούμενων αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος στα πλοία. Συνήθως τα ισχυρά εθνικά νηολόγια απαιτούν και ένα ελάχιστο αριθμό ναυτικών από τη χώρα σημαίας. Το ελληνικό νηολόγιο π.χ. απαιτεί από 4-6 Έλληνες αξιωματικούς ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου.

Εδώ να σημειωθεί ότι οι Έλληνες εφοπλιστές πολλές φορές έχουν επισημάνει και την έλλειψη που παρατηρείται σε ικανούς Έλληνες αξιωματικούς για τη στελέχωση των πλοίων με αποτέλεσμα να τα εγγράφουν σε ξένες σημαίες. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που το πλοίο είναι στην ελληνική σημαία θα πρέπει να υλοποιεί μία πολιτική στελέχωσης που απαιτεί στην πράξη την ύπαρξη ενός μεγαλύτερου αριθμού αξιωματικών από όσους προβλέπει η σύνθεσή του γιατί πρέπει να καλυφθούν και οι ανάγκες αναπλήρωσης του προσωπικού (άδεις κ.λπ.), αλλά και της ανανέωσης.

Σύμφωνα με τους επικριτές των «σημαιών ευκαιρίας», οι πραγματικοί λόγοι προτίμησής τους από τους εφοπλιστές είναι οι μειωμένες απαιτήσεις που έχουν τα νηολόγια αυτά στην τήρηση της διεθνούς νομοθεσίας από τα πλοία. Ωστόσο, αυτό τείνει πλέον να είναι μύθος, τουλάχιστον για ορισμένα από τα «ανοικτά» νηολόγια, καθώς έχουν αρχίσει να επιτυγχάνουν ποιοτικούς δείκτες υψηλότερους αυτών των ισχυρών εθνικών νηολογίων. Άλλωστε η βελτίωση της ποιοτικής τους εικόνας επιτρέπει στα πλοία που φέρουν τη σημαία τους να έχουν καλύτερη αντιμετώπιση από τους κρατικούς μηχανισμούς ελέγχου στα διάφορα λιμάνια σε όλο τον κόσμο.

 

 

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ

Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ “HANJIN”, Η “COSCO” ΚΑΙ ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ

Οι ναύλοι στις μεγάλες γραμμές Ανατολής-Δύσης θα συνεχίσουν να αυξάνονται τις επόμενες εβδομάδες....

ROBIN DAS: Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ο Robin Das, με τον οποίο συνομιλήσαμε πρόσφατα στο πλαίσιο του συνεδρίου της Capital Link, στην Αθήνα, είναι σήμερα επικεφαλής της Auld Partners...

ΣΕ ΚΡΙΣΗ (ΚΑΙ) Η ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ- ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΝΕΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ως στρατηγική προϋπόθεση για την έξοδο της χώρας από την κρίση και ως στοιχείο συνοχής του κοινωνικού ιστού, σε μια περίοδο σκληρής δοκιμασίας...

Κλείσιμο [X]